Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:53


manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 00:07

Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 00:16

Rizette schreef:
Schiphol koopt momenteel boerderijen op om maar door te kunnen gaan en niemand die er een stokje voor steekt.

Ja, weet wie je stemt... ;) met de huidige formatie zal het in ieder geval allemaal niet beter worden.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:10

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:
Schiphol koopt momenteel boerderijen op om maar door te kunnen gaan en niemand die er een stokje voor steekt.

Ja, weet wie je stemt... ;) met de huidige formatie zal het in ieder geval allemaal niet beter worden.

Vooral geen Timmermans of PvDD dan zitten we straks helemaal niet meer op een paard. Laat staan in een vierdaagse . Maar eten zelf verplicht indirect of direct gras en hebben ook geen paarden meer.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16187
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 01:30

Moderatoropmerking:
Even een kleine attentie met de vraag om on-topic te blijven reageren.

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 04:31

manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.


en ook welkom met de Paarden vierdaagse buiten het broedseizoen, dus 8 maanden per jaar.

Als ik veel reacties lees, lijkt het het net of de toegang helemaal verboden is voor ruiters en menners. Maar dat is uitdrukkelijk niet zo.

Alle belangen zijn voor 2025 afgewogen en in het broedseizoen weegt het belang van de wilde dieren, die er wonen vanaf 2025 zwaarder dan de belangen van de deelnemers van de Paarden vierdaagse.

Alle jaren hier voor hebben de belangen van de wilde dieren minder zwaar gewogen. Vanaf 2025 kiest men voor de vaste bewoners van de bossen als ze hun rust het hardste nodig hebben, vier maanden..

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:58

janouk schreef:
manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.


en ook welkom met de Paarden vierdaagse buiten het broedseizoen, dus 8 maanden per jaar.

Als ik veel reacties lees, lijkt het het net of de toegang helemaal verboden is voor ruiters en menners. Maar dat is uitdrukkelijk niet zo.

Alle belangen zijn voor 2025 afgewogen en in het broedseizoen weegt het belang van de wilde dieren, die er wonen vanaf 2025 zwaarder dan de belangen van de deelnemers van de Paarden vierdaagse.

Alle jaren hier voor hebben de belangen van de wilde dieren minder zwaar gewogen. Vanaf 2025 kiest men voor de vaste bewoners van de bossen als ze hun rust het hardste nodig hebben, vier maanden..

Let wel dat met een paardenvierdaagse je niet voor verrassingen komt te staan. De route is verkend en doorgankelijk Ga je zelf de Velwuwe op staan er her en der afsluitingen, die pas echt ongeorganiseerd zijn. Van vandaag op morgen zit het dicht en mag je er niet meer door. Voor altijd of tijdelijk, maar je hebt dan gewoon pech gehad. Zoek het maar uit. Wat rood wit lint om een paar bomen met een bordje dat je niet verder mag en dan mag je het verder uitzoeken. Of ruiterroutes zijn in 1 x helemaal dicht. Als je dan niet in het gebied bekend bent is de lol er wel vanaf. Dat maakt de betrouwbare verkende routes van de vierdaagse zo aantrekkelijk. Je weet waar je aan toe bent , staat niet weer voor een acute afsluiting zodat je het zelf uit mag zoeken of terug mag gaan. En is er een ongeluk of wat dan ook dan kun je op de organisatie terug vallen. Dat geeft echt een warm welkom. Daar ontbreekt het zo hier en daar nog wel aan op de ruiterroutes in Nederland. Maar vooral op de Veluwe. Men is de ruiters duidelijk liever kwijt dan rijk. Ontmoedegingsbeleid. Die tendens is het hele jaar niet toevallig in het broedseizoen.

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:32

Eens met Janouk. Dappere en enige juiste beslissing.

Er komt vast een mooi paardenevenement voor terug in september/oktober :)

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:42

@Rizette: tijdens de pvd lopen delen van de routes juist door gebieden die normaal gesproken helemaal niet toegankelijk zijn.

pillow
Berichten: 7824
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:46

janouk schreef:
manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.


en ook welkom met de Paarden vierdaagse buiten het broedseizoen, dus 8 maanden per jaar.

Als ik veel reacties lees, lijkt het het net of de toegang helemaal verboden is voor ruiters en menners. Maar dat is uitdrukkelijk niet zo.

Alle belangen zijn voor 2025 afgewogen en in het broedseizoen weegt het belang van de wilde dieren, die er wonen vanaf 2025 zwaarder dan de belangen van de deelnemers van de Paarden vierdaagse.

Alle jaren hier voor hebben de belangen van de wilde dieren minder zwaar gewogen. Vanaf 2025 kiest men voor de vaste bewoners van de bossen als ze hun rust het hardste nodig hebben, vier maanden..

4 maanden, 6 toch. En kun jij me vertellen welke vogels in juli en augustus broeden?

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:49

nile schreef:
Eens met Janouk. Dappere en enige juiste beslissing.

Er komt vast een mooi paardenevenement voor terug in september/oktober :)

Ik weet niet of je de beginpost en die van Jos hebt gelezen. Maar dit evenement stopt wegens dat er uit de enquête kwam dat er voor september/oktober niet genoeg animo is. Dus er is alleen nog Zorgvlied in september vanaf 2025. En daar wil ik niet heen, Zorgvlied bevindt zich in het bos waar ik altijd al train voor Epe. Dus voor mij niet zo'n unieke omgeving als de Veluwe.

Juli/augustus is vaak te warm en je zit met de zomervakantie waardoor je ook uitval van deelnemers hebt en eigenlijk zaten ze afgelopen jaren lang niet vol. Ik heb nooit hoeven loten.

nile
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:03

Maar die enquête is gedaan bij voor de organisatie bekende ruiters/deelnemers verwacht ik. Ik heb deze zelf ook nooit gezien. Inmiddels zou dit event me te massaal zijn, maar ik kon eerder nooit eerste helft van de zomer…Dat geldt waarschijnlijk voor meer mensen.
Dus een nieuw evenement zou waarschijnlijk ook een nieuwe groep gaan aantrekken.

Maar begrijp dat dat niet is wat je wil als je gewend was aan juni

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:32

pillow schreef:
4 maanden, 6 toch. En kun jij me vertellen welke vogels in juli en augustus broeden?


Er is een verschil tussen broedseizoen in de natuur en wat de wet voorschrijft als broedseizoen.

De wet gaat meestal uit van 15 maart tot 15 juli


Wanneer is het broedseizoen?
De looptijd verschilt per soort en varieert per jaar. Vogelsoorten zoals de blauwe reiger en de bosuil beginnen al in februari te broeden en bepaalde (zang)vogels broeden nog in augustus.

Veel vogelsoorten broeden ongeveer tussen 15 maart en 15 juli. Moerasvogels en andere watervogels broeden meestal tussen 1 april en 15 augustus. Nesten en eieren zijn gedurende de hele broedperiode wettelijk beschermd, vanaf het eerste takje, tot het uitvliegen van het laatste jong.

Ook hebben diverse vogels meerdere nesten per jaar. De ijsvogels brengen soms wel 3 broedsels per zomer voort.


Maar er zijn ook andere diersoorten die in voorjaar/zomer hun jongen groot brengen. Hazen en vossen zijn vroeg in het jaar. Terwijl begin mei de jonge Hermelijn en worden geboren en eind mei de jonge reeën meestal worden geboren.
Laatst bijgewerkt door janouk op 27-04-24 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:37

janouk schreef:
Er is een verschil tussen broedseizoen in de natuur en wat de wet voorschrijft als broedseizoen.

De wet gaat meestal uit van 15 maart tot 15 juli


Wanneer is het broedseizoen?
De looptijd verschilt per soort en varieert per jaar. Vogelsoorten zoals de blauwe reiger en de bosuil beginnen al in februari te broeden en bepaalde (zang)vogels broeden nog in augustus.

Veel vogelsoorten broeden ongeveer tussen 15 maart en 15 juli. Moerasvogels en andere watervogels broeden meestal tussen 1 april en 15 augustus. Nesten en eieren zijn gedurende de hele broedperiode wettelijk beschermd, vanaf het eerste takje, tot het uitvliegen van het laatste jong.

Ook hebben diverse vogels meerdere nesten per jaar. De ijsvogels brengen soms wel 3 broedsels per zomer voort.


Dat is ook het hele probleem. Natuurlijk zijn er vogels die uiterste bescherming nodig hebben. Maar om nu een gebied af te sluiten voor bijvoorbeeld ganzen is vrij zinloos. Maar goed, natuurorganisaties hebben in het verleden briljant lobbywerk geleverd waardoor we nu met heel veel problemen zitten.

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:39

@loretta dat ben ik niet met je eens. Maar dat is prima.
Ieder weegt de verschillende belangen anders

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:51

janouk schreef:
@loretta dat ben ik niet met je eens. Maar dat is prima.
Ieder weegt de verschillende belangen anders


Wanneer is het dan ooit voldoende? Moeten er dan nog meer ganzen komen?

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:59

Loretta schreef:
janouk schreef:
@loretta dat ben ik niet met je eens. Maar dat is prima.
Ieder weegt de verschillende belangen anders


Wanneer is het dan ooit voldoende? Moeten er dan nog meer ganzen komen?


Er zijn 13 soorten ganzen in Nederland. De meeste ganzen soorten broeden niet in Nederland, maar zijn wintergasten. Welke ganzen soort bedoel jij specifiek?

Furst
Berichten: 644
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:02

Wat jammer! Ik hoorde er een paar kennissen over dat ze meededen.. maar mij lijkt het nu ook wel niet dat 4 dagen paarden door het bos of domein vogels gaat doen uitsterven? Broedseizoen van maart tot half juli. Die 4 dagen lijken het mij echt niet te doen?

Loretta
Berichten: 8781
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:15

Ganzen zijn er genoeg. Met name de grauwe gans zijn er veel te veel van.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:25

nile schreef:
Maar die enquête is gedaan bij voor de organisatie bekende ruiters/deelnemers verwacht ik. Ik heb deze zelf ook nooit gezien. Inmiddels zou dit event me te massaal zijn, maar ik kon eerder nooit eerste helft van de zomer…Dat geldt waarschijnlijk voor meer mensen.
Dus een nieuw evenement zou waarschijnlijk ook een nieuwe groep gaan aantrekken.

Maar begrijp dat dat niet is wat je wil als je gewend was aan juni


Dat van die nieuwe groep is allemaal overwogen.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:00

mysa schreef:
@Rizette: tijdens de pvd lopen delen van de routes juist door gebieden die normaal gesproken helemaal niet toegankelijk zijn.

Prima toch. Zien de mensen op de Veluwe ook eens een keer wat anders. Lijkt me geen probleem voor 4 dagen per jaar. Het is ook zo raar dat sommige evenementen wel mogen als er voor betaald gaat dat de mensen door het bos gaan. Net of het dan niet meer verstoord.

pillow
Berichten: 7824
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:22

Loretta schreef:
janouk schreef:
@loretta dat ben ik niet met je eens. Maar dat is prima.
Ieder weegt de verschillende belangen anders


Wanneer is het dan ooit voldoende? Moeten er dan nog meer ganzen komen?

Ganzen broeden sowieso niet in het bos.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:35

Loretta schreef:
janouk schreef:
Er is een verschil tussen broedseizoen in de natuur en wat de wet voorschrijft als broedseizoen.

De wet gaat meestal uit van 15 maart tot 15 juli


Wanneer is het broedseizoen?
De looptijd verschilt per soort en varieert per jaar. Vogelsoorten zoals de blauwe reiger en de bosuil beginnen al in februari te broeden en bepaalde (zang)vogels broeden nog in augustus.

Veel vogelsoorten broeden ongeveer tussen 15 maart en 15 juli. Moerasvogels en andere watervogels broeden meestal tussen 1 april en 15 augustus. Nesten en eieren zijn gedurende de hele broedperiode wettelijk beschermd, vanaf het eerste takje, tot het uitvliegen van het laatste jong.

Ook hebben diverse vogels meerdere nesten per jaar. De ijsvogels brengen soms wel 3 broedsels per zomer voort.


Dat is ook het hele probleem. Natuurlijk zijn er vogels die uiterste bescherming nodig hebben. Maar om nu een gebied af te sluiten voor bijvoorbeeld ganzen is vrij zinloos. Maar goed, natuurorganisaties hebben in het verleden briljant lobbywerk geleverd waardoor we nu met heel veel problemen zitten.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Doordat men zich vastgelegd heeft om in bepaalde gebieden bepaalde dieren of planten te houden en daarvoor geld krijgt moeten die arme korhoenders ook steeds weer ingevlogen worden om hier dood te gaan.En moeten er plantjes gaan groeien in gebieden waar ze eigenlijk helemaal niet kunnen groeien. Maar het is afgesproken, staat op papier, levert geld op dus het moet lukken. Het is net zoiets als aan de sprietjes trekken om het gras te laten groeien.Heeft nog weinig met natuur te maken want in de natuur verdwijnen er soorten en komen er soorten en daar moet de mens zich dan helemaal niet mee bemoeien,

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:49

Essie73 schreef:
Even een kleine attentie met de vraag om on-topic te blijven reageren.


Misschien jullie natuurbeheer frustratie in een nieuw topic bespreken?

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:08

manzano schreef:
Mensen zijn nog steeds van harte welkom hier met hun paard. Boek een camping of huisje met een groep en ga lekker rijden samen. Maar 500, 4 dagen lang moet je ongeorganiseerd helemaal niet willen.

Dus dagelijks overlast /veel toeristen in het hele seizoen is helemaal prima. Maar 4 dagen de vierdaagse vind je te veel? Kan me voorstellen als je acccomodatie of paarden verhuurd of een restaurant hebt oid dat je de mensen ook liever over het hele jaar verspreid ziet worden ,want dat geeft veel meer en constante verdienste maar die kant gaat het nu even niet om. Het gaat om de ruiters die hier allemaal graag naartoe gingen en het nu opgeheven zien worden.