Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8780
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:56

Cayenne schreef:
Er zijn idd veel minder mussen (de ringmus en gewone mus staan zelfs op de rode lijst), winterkoninkjes, puttertjes etc. Heel raar dat sommige mensen nog denken dat het goed gaat met de vogels in Nederland.
Ja, sommige soorten als duiven en de buizerd (tot op zekere hoogte) doen het wel redelijk goed, maar over het algemeen gaat het de verkeerde kant op, mede omdat er tijdens het broedseizoen veel verstoringen zijn en omdat de leefgebieden steeds kleiner worden.


Voor met name de huismus kun je beter je tuin anders inrichten inplaats van uit het bos weg blijven.

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:02

Ik zie nooit mussen in het bos eigenlijk?

Loretta
Berichten: 8780
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:14

mysa schreef:
Ik zie nooit mussen in het bos eigenlijk?


Je komt ze eerder in de stad tegen. Dus de mus is zo of zo geen goed voorbeeld voor degene die voorstander van deze maatregel is.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:32

Over drukte in het bos. Mijn ervaring is dat het niet drukker is geworden maar geconcentreerder doordat er steeds meer gebieden en plekken zijn afgesloten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:35

Maar ik heb ook nooit gezegd dat de mus voor komt in de bossen :D Ik noemde de mus in zijn algemeenheid op. Maar vooruit: oa de wielewaal en de draaihals doen het ook niet goed.

LianB: Hier merkte je echt dat de parkeerplaatsen opeens overvol stonden op mooie dagen terwijl dat eerder zelden tot nooit het geval was. Mensen die hun kinderen lieten rennen door de natuur om hun energie kwijt te kunnen en opmerkelijk veel wc-papier van mensen die hun behoeften naast de paden deden :r
Sowieso lag er hier opeens veel meer restafval in de bossen en op de heide. Gelukkig lijkt dat nu weer minder te worden.
Ook de reeën trokken tijdens de Corona periode juist weg uit hun leefgebied omdat ze vaak verstoord werden.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:37

Jorex schreef:
Ja klopt in Epe is het verdeeld tussen de oude garde met hun grote Friezen en tuigers enz. die dus allemaal laat starten of de menners die zodra het kan starten. Ik behoor tot die eerste groep, want kleine beentjes. Maar ik kwam dus die donderdag eerst veel ruiters tegen en op de laatste kms voor de finish alleen nog maar oude garde menners (inclusief mijn instructeur, die zie ik normaal nooit tijdens Epe terwijl we hem beide rijden). Ook op dinsdag toen ik pech had met mijn band en dit half 5 gerepareerd was toen startten er eigenlijk alleen menners met grote paarden. Ik had de keuze of naar huis of alsnog starten. Wij zijn toen naar huis gereden want er hing een extreem zwarte lucht. Achteraf ook beter, want band was alsnog niet goed en weer leeg gelopen. Dit was 2 jaar terug dus het zal vorig jaar niet anders geweest zijn. Als ruiter lijkt me dus het beste om rond 14-15 uur te starten, dan ben je na de eerste menners en voor de laatste groep. Je komt dan denk ik het minste aanspanningen tegen.

Ik heb sowieso alleen maar van die zwarte kauwen hier wonen, hele kolonies. Dingen broeden zelfs in de parkeergarage. Maar ik woon in het centrum dus dan heb je dat. Ik weet alleen niet beter als dat bij elke boerderij er 10tallen mussen in de heggen wonen en dat deze eigenlijk niet perse in het bos wonen. Meer bij huizen in de buurt in hagen en heggen.


Tnx voor de tips!! (ook voor de mensen hierboven die op mijn vraag reageerden). Ik woon langs de route en zag inderdaad vroeg ook veel aanspanningen voorbij komen, maar dit verklaart dan wel een hoop. Weten we dat ook weer en kan ik er een beetje rekening mee houden.

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:46

@Cayenne: mijn mussen- opmerking was geen ontkenning, vroeg het me gewoon af.
Laatst trouwens een foto van een draaihals gezien: bij vogelvoederhuisje van een kennis. Die heb ik dus nooit eerder (bewust) gezien. Maar heeft ook wel echt een schutkleur.

Lees trouwens net weer een alarmerend bericht over de natuur op de Veluwe:

https://www.nu.nl/binnenland/6310188/op ... nodig.html

Loretta
Berichten: 8780
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:48

LianB schreef:
Over drukte in het bos. Mijn ervaring is dat het niet drukker is geworden maar geconcentreerder doordat er steeds meer gebieden en plekken zijn afgesloten.


Je loopt in polonaise achter elkaar aan ja. Maar dan moet je erinderdaad bij vertellen dat er ook heel wat paden afgeloten en/of verdwenen zijn. Er is geen spreiding meer. Op de Veluwe noemt men dat recratiezonering. En nu alles op 1 hoop loopt is de recreatiezonering weer een argument om te klagen dat het te druk is. Ze vergeten even dat ze inmiddels al een behoorlijk stuk voor zichzelf hebben.

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:51

@mysa ja daar begint het eigenlijk bij. De balans is zoek daardoor gaat het al mis met de bomen en planten en dus alle organismen die daar weer afhankelijk van zijn. Maar goed ondertussen wel de grote industrieën en Schiphol blijven ondersteunen terwijl die net zo goed voor stikstof in de Veluwe zorgen als de boer die er vlakbij woont.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34694
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 12:55

Lynnepinny schreef:
pillow schreef:
Wat hebben we aan al die natuurgebieden als je er niet meer mag komen. Alleen nog toegankelijk voor dieren en vogels, heel mooi.

We mogen er gewoon nog komen hoor. Maar een beetje regulatie kan geen kwaad, al helemaal niet tijdens een kwetsbare periode. We zitten nou eenmaal in een druk bevolkt land, je kan niet jan en alleman altijd maar overal toelaten. Al helemaal niet wanneer mensen niet meer weten wat natuur is, en het ook niet meer zo behandelen. Dan wil ik niet zeggen dat dit evenement zo was, maar een beetje bedachtheid voor de plek waar we leven mag wel.
Ik zag ook een reactie over boskappingen en windmolenparken. Ik ben het ermee eens dat dat ook niet goed is voor de natuur, zelfs veel erger. Maar zo'n argument erbij halen is "whataboutism"; net als bij de grote jongens in natuurverstoring mag er lokaal ook best wat verandering plaatsvinden.


Ik was van de week bij Ede. Als je ziet hoeveel paden daar nu zij afgesloten in het kader van de recreatieve zonering. Je mag idd bijna nergens meer komen. En ik vraag me af of het echt wat gaat opleveren. Want de drukte van mensen is veel minder verspreid als iedereen op dezelfde paden loopt. De natuurbeleving is ook heel anders, de kans om wild te spotten is steeds kleiner op deze manier. Ik vind dat zelf heel erg jammer. En ook voor evenementen als de vierdaagse is het heel jammer. Natuurlijk moeten we de natuur beschermen. Maar dat kan imo best samen gaan met dit soort activiteiten die imo weinig belastend zijn.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:03

Misschien moet er gewoon wat minder bebouwd worden zodat we wel kunnen genieten van de natuur. In plaats van alles vol bouwen en wat er over is afsluiten..

Of nja. Het is maar welke je leuker vind.
Feit is dat de bevolking hard groeit dus de natuur moet krimpen daarvoor. Hoe goed we ook proberen de natuur te regelen.

Loretta
Berichten: 8780
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:04

SusanH schreef:
[De natuurbeleving is ook heel anders, de kans om wild te spotten is steeds kleiner op deze manier.


Voor zover je nog kunt spreken van natuurbeleving.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33832
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:06

Ik vind het als vrijwilliger voor de vierdaagse enorm jammer. Ik kijk er het hele jaar naar uit.

Voor mij is het een perfecte combinatie van mijn hobby (fotografie), de natuur, de paarden en mijn vriendinnen.

Ik ga dit jaar nog extra hard genieten en extra mijn best doen op foto’s.

Ook dit jaar zal er weer een verslag op Bokt volgen met elke dag foto’s van mijn belevenissen. Hopelijk kunnen jullie dan een beetje meegenieten.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:18

pol013 schreef:
Cayenne schreef:
Er zijn idd veel minder mussen (de ringmus en gewone mus staan zelfs op de rode lijst), winterkoninkjes, puttertjes etc. Heel raar dat sommige mensen nog denken dat het goed gaat met de vogels in Nederland.
Ja, sommige soorten als duiven en de buizerd (tot op zekere hoogte) doen het wel redelijk goed, maar over het algemeen gaat het de verkeerde kant op, mede omdat er tijdens het broedseizoen veel verstoringen zijn en omdat de leefgebieden steeds kleiner worden.


Zo raar is dat niet hoor. Hier suizen de mussen je met tientallen om de oren ;)
Blijkbaar vinden ze het hier heul lekker wonen.
Ik was dus echt oprecht verbaasd dat de mus het zwaar zou hebben. Het lijkt hier meer op onkruid. Wist echt niet wat ik las toen ik hem op de rode lijst zag staan.

Hier doen de zangvogeltjes het ook top , mussen in overvloed. Zwaluwen floreren Ik vervoer ook zeker voor een paar honderd euro in het winterseizoen. Tel het maar niet op. We hebben denk ik zo'n 25 nestkastjes en alles zit vol. Mezen worden er vaak uitgegooid door de mussen. Mochten van mij wel wat minder mussen zijn. De enige soort die hier minder zijn geworden zijn de merels en natuurlijk de weidevogels.Maar zangvogels zijn er de laatste 60 jaar voor de rest alleen maar meer gekomen. Voor de weidevogels, moeten idd rasters gemaakt worden als we die willen houden. In Twente hebben ze dat gedaan en dat werkt erg goed. Veel nesten groot gekomen daar. Er loopt ook een gigantische brigade aan vrijwilligers op.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:19

Cioccolato schreef:
Misschien moet er gewoon wat minder bebouwd worden zodat we wel kunnen genieten van de natuur. In plaats van alles vol bouwen en wat er over is afsluiten..

Of nja. Het is maar welke je leuker vind.
Feit is dat de bevolking hard groeit dus de natuur moet krimpen daarvoor. Hoe goed we ook proberen de natuur te regelen.

Klopt, dat doen we allemaal zelf.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:20

Jorex schreef:
@mysa ja daar begint het eigenlijk bij. De balans is zoek daardoor gaat het al mis met de bomen en planten en dus alle organismen die daar weer afhankelijk van zijn. Maar goed ondertussen wel de grote industrieën en Schiphol blijven ondersteunen terwijl die net zo goed voor stikstof in de Veluwe zorgen als de boer die er vlakbij woont.

Schiphol koopt momenteel boerderijen op om maar door te kunnen gaan en niemand die er een stokje voor steekt.

pillow
Berichten: 7823
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:25

Kunnen we ons even beperken tot de 4 daagse in Epe ipv hele discussie over natuur vogels en nu ook nog stikstof.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33832
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:27

Wat sfeerplaatjes van Epe voor een goede sfeer in dit topic!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:45

MarlindeRooz schreef:
Wat sfeerplaatjes van Epe voor een goede sfeer in dit topic!

[ [url=m/nbDOEf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jygl81.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sl7WEJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/L8DSeO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xgzaoL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie herinneringen!

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:50

pillow schreef:
Kunnen we ons even beperken tot de 4 daagse in Epe ipv hele discussie over natuur vogels en nu ook nog stikstof.

Je gooit met jouw verzoek toch even meer dan de helft van titel van dit topic "in de bosjes". Kan niet de bedoeling zijn lijkt me omdat het de oorzaak is van het teloor gaan van de Eper vierdaagse en we allemaal weten dat we daar nog lang niet mee klaar zijn, omdat we op veel plekken uit de natuur en uit het landschap geweerd worden en dat voor een heleboel van ons nogal consequenties heeft vwb het beleven van de natuur te paard, maar ook te voet en op de fiets.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:06

Cioccolato schreef:
Misschien moet er gewoon wat minder bebouwd worden zodat we wel kunnen genieten van de natuur. In plaats van alles vol bouwen en wat er over is afsluiten..

Of nja. Het is maar welke je leuker vind.
Feit is dat de bevolking hard groeit dus de natuur moet krimpen daarvoor. Hoe goed we ook proberen de natuur te regelen.


Spijker op de kop! De enige reden waarom het zo 'slecht' gaat met de natuur is dat alles volgebouwd wordt en er maar steeds meer mensen bij blijven komen.

Dit zijn daar oa de gevolgen van. :(

Het ziet er trouwens leuk uit die 4 daagse..snap wel dat mensen niet achter willen rijden met die stofwolken. :D

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 15:30

Ik hoop dat het komend jaar wat natter is (en dan s nachts). Het was wel echt stoffig vorig jaar met op de vrijdag een whopping 28 graden. Dus toen rustig aan gereden. Ik moet nog steeds eens foto's bestellen. Vooral die van mijn ma die de koets duwt, zijn mooi _O-
Dat heb je als groom van een mini tweespan, je hebt af en toe meeloop/duwdienst.
Op deze foto was mijn vriend het bokje. Hij stapte sowieso in stap af, want eigenlijk te zwaar als groom. Komend jaar blijft hij dan ook lekker thuis en gaan we naast Epe gewoon gezellig met zijn tweeën op vakantie, want ik heb tijdens Epe niet echt quality time met hem.Afbeelding

Vlekjes
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-01-23

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:25

Ik heb 10 jaar meegedaan ohz en met de wagen.

Mijn ervaring is dat er veel ruiters en menners om 13.00 uur al klaar staan de start, ik zou lekker later starten en meer genieten vd rit, als je om 19.00 weer terug bent, ben je nog ruim op tijd.
Wij zijn 10 jaar vrijwilliger geweest bij Henk op de camping en veel nare dingen gehoord en gezien over je opjagen, zowel ruiters als menners, kies voor jezelf en je paard.
Geniet vh laatste jaar.
Volgens mij eindtijd binnenkomen 20.30 uur. Letop donderdag de braai.
Laatste dag op tijd terug zijn
Alvast veel plezier.

Santos_05

Berichten: 3090
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Paarden4daagse Epe moet stoppen vanwege natuur regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:32

Wat jammer! Maar bij de Huijbergse3Daagse jaren in de trailer geslapen. Laatste weekend van september en idd nachtvorst, maar meestal overdag heerlijk weer gehad! Helaas hadden zij afgelopen jaar hun laatste 3 daagse.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:48

Ik weet nog dat ik corona tijd we met ze allen op de camping zaten en dat er papiertjes rond gingen met routes zodat we als nog een soort p4d hadden.

En van de NVVR weet ik dat ze paardrij kampeer weekenden organiseren zonder uitgezet routes waardoor ze geen last van hebben dat ze allerlei vergunning nodig hebben.

Dit zijn manieren hoe dit soort dingen nog wel door kunnen gaan.