Scheuren in de hoefwand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14122
Geregistreerd: 20-04-16

Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 20:38

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Scheuren in de hoefwand lopen meestal verticaal (in de lengte) maar kunnen ook horizontaal (in de breedte) verlopen.

Afhankelijk van de precieze lokalisatie van de scheur spreken we over een kroonrandscheur, een hoornwandscheur of een draagrandscheur. In erge gevallen loopt de scheur over de hele hoef. Hoefscheuren kunnen oppervlakkig zijn of diep: dan zit de scheur door de gehele dikte van de hoornwand heen. Soms is een scheur geïnfecteerd.

Hoe ontstaan scheuren?
Scheuren ontstaan meestal door geweld van buitenaf, door verwaarlozing of door ondeskundig beslaan of bekappen. Draagrandscheuren ontstaan vaak door steentjes in de witte lijn, of door het staan op randen.

Waaraan kan ik scheuren in de hoefwand herkennen?
Afhankelijk van de plaats, lengte, diepte en infectiegraad van de scheur kan het paard licht tot ernstig kreupel lopen. De kreupelheid kan geleidelijk erger worden, of plotseling ontstaan. Bij geïnfecteerde scheuren is de hoef warmer, en soms is een wond zichtbaar.

Wat moet ik doen (tot de dierenarts komt)?
Waarschuw de dierenarts én de hoefsmid bij een scheur, waarbij ernstige kreupelheid bestaat en bloed uit de scheur sijpelt. Bij een scheur die niet gepaard gaat met kreupelheid kan de hoefsmid complicaties voorkomen door aangepast beslag.

Hoe kan ik scheuren in de hoefwand voorkomen?
Maatregelen die de kans op een scheur in de hoefwand aanzienlijk verkleinen:

  • zorgvuldige dagelijkse hoefverzorging en tijdig deskundig bekappen of beslaan
  • uitgebalanceerde voeding over het hele jaar
  • de hoefwand blijft elastisch door veel (vrije) beweging (denk aan het hoefmechanisme)
  • de hoefwand blijft elastisch door veel water en géén vet op de hoef te smeren (bijvoorbeeld door het
  • paard vaak te laten lopen in nat gras)
  • gebruik tijdens het werk eventueel bescherming tegen aantikken

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 04:00

Bij een probleem met de hoeven als scheuren heeft een dierenarts bellen totaal geen nut. Wanneer je een scheur hebt waar bloed uit komt gaat dat al wel heel erg ver. Een ernstig ongeluk daar gelaten betekent dat gewoon dat je al maanden hebt zitten slapen namelijk. Een goed bekapte hoefcapsule is compact en beresterk.

Dierenartsen zullen je verwijzen naar de hoefsmid. In de meeste gevallen is de oorzaak van de scheuren niet correct bekappen. Te veel flare, paard perifeer laten lopen waardoor er te veel druk staat op de hoefwand ect. als je correct bekapt met een voor het paard passende interval (en die is veelbemind veel korter dan de standaard 8 tot 12 weken die de meeste mensen hanteren) dan heb je nooit scheuren. Een professional vinden die correct bekapt is echter nog niet zo makkelijk. Die zijn namelijk altijd vol :)

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:59

Ik ben het met je eens pluisje88. Alleen niet met de zin "betekent dat gewoon dat je al maanden hebt zitten slapen."
Wij zaten er op micro-management niveau bovenop, en toch scheurden de pony zijn hoeven tot bloedens toe iedere keer open.
We hebben het goed gekregen, maar we hebben 0 keer zitten slapen.

Dit is inderdaad een geheel paard management issue waarbij de hoofdrol weggelegd is voor de smid. Een dierenarts kan (bijna) niets voor je betekenen hierin.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:16

Had dat een onderliggende oorzaak Rien?

Ik ben ook voorstander van goed bekappen en liever iets vaker dan te lang wachten. Heb ook weleens meegemaakt dat een paard enorm slechte hoeven kreeg met scheuren door een onderliggende oorzaak. (PPID)

En als de hoeven te droog worden ontstaan er ook makkelijker scheuren, wij maken daarom vaak modderbadjes in de zomer waar ze in kunnen staan.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:19

rien10 schreef:
Ik ben het met je eens pluisje88. Alleen niet met de zin "betekent dat gewoon dat je al maanden hebt zitten slapen."
Wij zaten er op micro-management niveau bovenop, en toch scheurden de pony zijn hoeven tot bloedens toe iedere keer open.
We hebben het goed gekregen, maar we hebben 0 keer zitten slapen.

Dit is inderdaad een geheel paard management issue waarbij de hoofdrol weggelegd is voor de smid. Een dierenarts kan (bijna) niets voor je betekenen hierin.


Maar die scheuren kwamen dan niet uit het niks. En jullie zaten niet te slapen want waren er actief mee bezig. Ik ga er maar even vanuit dat er een onderliggende oorzaak was. Maar in het artikel verwijzen ze op “uit het niks” een barst die je zomaar overkomt maar daar geloof ik niet in. Ook in de zomer zul je goed bekapte hoeven niet zomaar zien scheuren. Alleen als de wand te lang is. Wel worden ze beton hard. Dat wel, wat goed bekappen lastig maakt. Maar droogte op zich laat een goed bekapte hoef niet scheuren.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:34

Alles heeft altijd een onderliggende oorzaak.
Paard goed op stal. Goed in de paddock. Een uur later doorgescheurd. Dus, ja "uit het niets"

Natuurlijk niet "uit het niets" er zat natuurlijk een/meerdere onderliggende zaken aan ten grondslag. Maar voor het oog was het uit het niets. Met röntgenogen zal het niet uit het niets geweest zijn, maar die heb ik niet.
Pony loopt trouwens nu als een speer, is 18 jaar en zo gezond als een vis... ehh... pony.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:58

Gelukkig!

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:55

Ik ben het niet eens dat een dierenarts niks kan doen.
De behandeling ligt voornamelijk bij de hoefsmid maar de dierenarts kan heel behulpzaam zijn bij het stellen van de juiste diagnose dmv beeldvorming en in samenwerking met de hoefsmid opstellen van een behandelplan en evt medicatie verstrekken als dat nodig is.
Natuurlijk kan je met de hoefsmid beginnen met behandelen, maar als dat niets oplevert heb je echt de dierenarts erbij nodig.

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 23:39

Die scheuren komen in 99% van de gevallen door een overbelaste hoef wand al dan niet icm leef en houden omstandigheden.
Bekap interval is vaak te lang , natuurlijk slijten kan bijna niet in NL door de standaard zand paddocks of grasweides .
Dus elke zoveel weken de vijl erlangs halen scheelt al heel veel

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 01:02

Elisa2 schreef:
Had dat een onderliggende oorzaak Rien?

Ik ben ook voorstander van goed bekappen en liever iets vaker dan te lang wachten. Heb ook weleens meegemaakt dat een paard enorm slechte hoeven kreeg met scheuren door een onderliggende oorzaak. (PPID)

En als de hoeven te droog worden ontstaan er ook makkelijker scheuren, wij maken daarom vaak modderbadjes in de zomer waar ze in kunnen staan.

Het is een samengaan van een heel aantal zaken. Brix is een Duitse Rijpony, aan moeders kant al 8 generaties DR, maar aan vaders kan kan je nog rassen zien. En dan zie je dat er een grote hengst (Grannus) op een Welsh merrie is gezet. Dat gaf een aantal generaties later een mooie, grote pony met kleine hoeven. Dat is al een nadeel. Verder heeft hij hoeven "van papier". Als je er naar kijkt, gaan ze al stuk. Dan een stand waarop de voet het niet goed deed en dat in combinatie met ijzers gaf zoveel spanning dat er midden op de hoef een sterretje ontstond, wat na een dag of wat tot bloedens toe open barstte.
We hebben er dik 2 jaar over gedaan om het allemaal weer voor elkaar te krijgen. En dat is gelukt. Pony loopt weer op niveau.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:41

Heftig, ik snap de samenloop van omstandigheden wel alleen de reactie is vrij heftig geweest van het open barsten. Fijn dat het inmiddels allemaal opgelost is. :-)

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:16

Een keer of 6 helemaal open, een keer of 4 tot door de kroonrand heen. Een keer heftig ontstoken geweest..... we hebben een lange weg afgelegd. Inmiddels ook een ééndag cursus gevolgd, gewoon om meer te weten. Ik weet nu een beetje, maar zo weet ik weer niks van standen af. Ik lees hier altijd heel graag de hoeven topics mee. Ik leer er veel van.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:10

Het beroep hoefsmid is ook echt aan ambacht vind ik, juist doordat ze zoveel paarden, hoeven en standen zien en eerst mee lopen met een ervaren smid leren zij (als het goed is) alles van de hoeven/ standen/ problemen etc.

Ik weet wel wat, mijn opa was hoefsmid en ik heb het ea geleerd bij de paarden opleidingen en veel praktijk ervaring. Maar toch gaat er voor mij niks boven een goede smid waar ik vertrouwen in heb.

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:17

Dat ben ik zeker met jou eens Elisa.
In geval van moeilijk behandelbare scheuren zie ik graag de samenwerking met een dierenarts om te zien wat zich in de voet afspeelt. Een hoornzuil bijvoorbeeld, samen eruit halen en dan de nabehandeling door de hoefsmid.

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:35

Elisa2 schreef:
Het beroep hoefsmid is ook echt aan ambacht vind ik, juist doordat ze zoveel paarden, hoeven en standen zien en eerst mee lopen met een ervaren smid leren zij (als het goed is) alles van de hoeven/ standen/ problemen etc.

Ik weet wel wat, mijn opa was hoefsmid en ik heb het ea geleerd bij de paarden opleidingen en veel praktijk ervaring. Maar toch gaat er voor mij niks boven een goede smid waar ik vertrouwen in heb.

En dan nog, kan het zijn dat die ene hele goede, landelijk bekendstaande, fantastische vakman het niet voor elkaar krijgt.
Maar goed. Dat is gelukkig verleden tijd

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheuren in de hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:04

Die kans is natuurlijk altijd aanwezig, niemand is goed in 'alles'.

Samenwerking met DA ook alleen maar prima bij complexere gevallen lijkt me.