Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:46

cajabol schreef:
Wat mij stoort is dat dit te zien is voor iedereen. Daar hebben we dus kritiek op omdat het modderig is en vies. Maar al die paarden die zovele uren opgesloten staan, dat leed zien of willen we niet zien. Ik wil best een uitleg geven waarom ik 24 uur of deel van een dag niet ok vind om opgesloten te zijn. Paarden zijn dieren die buiten horen. Ze horen zich vrij te kunnen bewegen en met soortgenoten samen te zijn. En niet via een tralie te kunnen snuffelen aan elkaar. Ik ben wel eens op een sportstal geweest en wat mij betreft mag je daar de inspectie op af sturen. Zo ongelukkig staan die paarden daarbij, dekens op, ijzers om terwijl ze amper bewegen. We hebben nmm een verkeerd beeld wat goed is en wat slecht. En natuurlijk zijn daar wat nuances in. Een uurtje op stal is geen drama, maar meestal staan paarden al gauw meer dan 15 uur opgesloten. Dat is toch vreselijk, dat moeten we niet goed vinden. Ook een postzegel waar een paard op staat, ook al is ie buiten, vind ik ook niet ok en zeker ook niet kniediep met modder en zonder soortgenoten.


15 uur opgesloten… dat is 9 uur met soortgenoten buiten en daarnaast misschien nog rijden/wandelen/longeren.
Lijkt me eig een heel prima en gezonde manier van paarden houden, zelfs nog liever dan 24/7 buiten.
Die altijd buiten…Been there, done that… in de zomer echt heel fijn maar alle paarden hier doen het gewoon beter ‘s nachts op stal in de winter dan 24/7 buiten. En ik heb ondertussen al wel +/- 10 jaar aan vergelijkingsmateriaal verzameld met mijn eigen paarden en die van vrienden.

Ik ben zeker niet voor 24/7 op stal, maar ik denk wel dat je kijk erg vertekend is.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:21

cajabol schreef:
Wat mij stoort is dat dit te zien is voor iedereen. Daar hebben we dus kritiek op omdat het modderig is en vies. Maar al die paarden die zovele uren opgesloten staan, dat leed zien of willen we niet zien. Ik wil best een uitleg geven waarom ik 24 uur of deel van een dag niet ok vind om opgesloten te zijn. Paarden zijn dieren die buiten horen. Ze horen zich vrij te kunnen bewegen en met soortgenoten samen te zijn. En niet via een tralie te kunnen snuffelen aan elkaar. Ik ben wel eens op een sportstal geweest en wat mij betreft mag je daar de inspectie op af sturen. Zo ongelukkig staan die paarden daarbij, dekens op, ijzers om terwijl ze amper bewegen. We hebben nmm een verkeerd beeld wat goed is en wat slecht. En natuurlijk zijn daar wat nuances in. Een uurtje op stal is geen drama, maar meestal staan paarden al gauw meer dan 15 uur opgesloten. Dat is toch vreselijk, dat moeten we niet goed vinden. Ook een postzegel waar een paard op staat, ook al is ie buiten, vind ik ook niet ok en zeker ook niet kniediep met modder en zonder soortgenoten.

Niet dat alleen! Ze horen hectares aan ruimte te hebben als ze buiten moeten leven. In Nederland is vrijwel niemand die dat zijn paard kan bieden en jij vast ook niet. Dus ik neem aan dat je geen paarden hebt en anders ben je wat mij betrfet geen slag beter dan de gemiddelde paardenbezitter.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:25

Hectares aan ruimte en een hokje van 3 bij 3 zijn ook weer nogal uitersten van elkaar :') kan nou niemand denken aan dat daar ook nog wat tussenin valt? _O-

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:55

Nee maar echt in de natuur staan ze niet 24/7 in de modder. Ze gaan op een bult staan. Trekken sowieso door dus het word niet allemaal vertrapt.

Nee dag en nacht modder heeft niets met natuur na bootsen te maken.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:03

Klopt, maar ik vind het persoonlijk wel een fijn idee dat mijn paard kan gaan en staan waar en wanneer ze wil (binnen het paddock dan :')) tijdens de echte blub dagen was dit voornamelijk in de schuilstal, maar ze de keuze kunnen geven is wel prettig. Al stond de muts ook wel vaker in de stromende regen te chillen :')

Maar het is ook maar net wat je paard wil en gewend is en wat je referentiekader is. Mijn paard is gewoon ontzettend vooruit gegaan op 24/7 buiten en staat niet meer graag op stal. Een ander paard houdt graag vast aan zijn routine van savonds veilig binnen eten. Als ze maar genoeg vrije beweging krijgen en ergens een droog, schoon plekje hebben :D

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:08

Poekkie schreef:
cajabol schreef:
Wat mij stoort is dat dit te zien is voor iedereen. Daar hebben we dus kritiek op omdat het modderig is en vies. Maar al die paarden die zovele uren opgesloten staan, dat leed zien of willen we niet zien. Ik wil best een uitleg geven waarom ik 24 uur of deel van een dag niet ok vind om opgesloten te zijn. Paarden zijn dieren die buiten horen. Ze horen zich vrij te kunnen bewegen en met soortgenoten samen te zijn. En niet via een tralie te kunnen snuffelen aan elkaar. Ik ben wel eens op een sportstal geweest en wat mij betreft mag je daar de inspectie op af sturen. Zo ongelukkig staan die paarden daarbij, dekens op, ijzers om terwijl ze amper bewegen. We hebben nmm een verkeerd beeld wat goed is en wat slecht. En natuurlijk zijn daar wat nuances in. Een uurtje op stal is geen drama, maar meestal staan paarden al gauw meer dan 15 uur opgesloten. Dat is toch vreselijk, dat moeten we niet goed vinden. Ook een postzegel waar een paard op staat, ook al is ie buiten, vind ik ook niet ok en zeker ook niet kniediep met modder en zonder soortgenoten.


15 uur opgesloten… dat is 9 uur met soortgenoten buiten en daarnaast misschien nog rijden/wandelen/longeren.
Lijkt me eig een heel prima en gezonde manier van paarden houden, zelfs nog liever dan 24/7 buiten.
Die altijd buiten…Been there, done that… in de zomer echt heel fijn maar alle paarden hier doen het gewoon beter ‘s nachts op stal in de winter dan 24/7 buiten. En ik heb ondertussen al wel +/- 10 jaar aan vergelijkingsmateriaal verzameld met mijn eigen paarden en die van vrienden.

Ik ben zeker niet voor 24/7 op stal, maar ik denk wel dat je kijk erg vertekend is.

Dit is wat ik dus ook merk. Mijn 10 jarige Shetlander ruin en mijn bijna jaarling komen van 24/7 buiten. Mijn ruin heeft zijn hele leven 24/7 buiten gestaan. Ivm zijn gezondheid 4 september vorig jaar moeten verhuizen en moest 2 weken op box rust. 5 september lag die languit in de stal bij te slapen. Hij kon eindelijk echt goed zijn rust pakken. Zag hem ook veel rusten in de wei in de kudde in voorgaande jaren, maar dan bleef die alert. Nu kon die echt slapen.
Mijn veulen, bijna jaarling, is er eind oktober vorig jaar bij gekomen.
Sinds ze beiden van 9uur 's ochtends tot 6uur 's avonds buiten staan en dan in de avond en nacht op stal doen ze het zo veel beter. Ze hebben onbeperkt hooi en in de ochtend gaan ze op het gras. Na een paar uur grazen de paddock in.
Ik was pro 24/7 buiten, maar door mijn oudste pony is mijn hele visie veranderd. Ik ben ook onwijs dankbaar dat mijn twee pony's deze winter 's nachts in een warme stal stonden. Zeker mijn oudste ruin had echt afgezien deze winter had die 24/7 buiten gestaan nu.
Dat ritme en altijd slaap kunnen pakken doet ze ook echt goed. Mijn pony's delen hun stal dus ze hebben sowieso 24/7 sociaal contact met elkaar.
Slaap zelf ook veel beter nu ik weet dat ze met heel slecht weer gewoon heerlijk warm binnen staan. Voor mij kost het wel wat meer werk ivm ik ze zelf verzorg, maar dat doe ik met liefde.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:14

Ik vindt ook dat je uitersten niet moet vergelijken, 24/7 op stal is afschuwelijk en 24/7 in de modder ook. Bij beide ontstaan er gezondheid en mentale problemen.

Kinke

Berichten: 20573
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:59

inderdaad Elisa. Ik doe het nog weer anders, zoveel mogelijk buiten, behalve als er geen droge plek meer is in de paddock of als het echt verschrikkelijk prutweer is. Ik vind het zelf altijd zo raar dat paarden bijvoorbeeld om 5 uur binnen worden gehaald, terwijl het weer perfect is om buiten te blijven. Is het gewoon droog, dan blijven ze ook 's nachts buiten. (en uiteraard niet voor ieder druppeltje naar binnen).
Denk dat mensen verbaast zullen zijn hoeveel 'gedragsproblemen' verdwijnen als hun dier meer vrijheid en sociale interactie krijgt.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:37

Kinke schreef:
inderdaad Elisa. Ik doe het nog weer anders, zoveel mogelijk buiten, behalve als er geen droge plek meer is in de paddock of als het echt verschrikkelijk prutweer is. Ik vind het zelf altijd zo raar dat paarden bijvoorbeeld om 5 uur binnen worden gehaald, terwijl het weer perfect is om buiten te blijven. Is het gewoon droog, dan blijven ze ook 's nachts buiten. (en uiteraard niet voor ieder druppeltje naar binnen).
Denk dat mensen verbaast zullen zijn hoeveel 'gedragsproblemen' verdwijnen als hun dier meer vrijheid en sociale interactie krijgt.

Exact dat, het is onderhand allang duidelijk dat zoveel mogelijk buiten staan enorm goed is voor zowel de fysieke, maar vooral de mentale gezondheid van paarden. Daar hoeft echt geen twijfel meer over te bestaan. Geen explosieve paarden meer, geen stalondeugden, maar een blij paard die zoveel mogelijk zn natuurlijke gedrag (innkuddeverband) kan vertonen.

En ja, dat is ook als ze in een blubberwei staan. Ze zijn niet van suiker en ze kunnen best wel wat meer hebben dan waar wij mensen soms comfortabel mee zijn. Dingen als mok hebben veel vaker een oorzaak van voeding en verzuurde bodem, dan dat het daadwerkelijk om nattigheid gaat. Rotstraal is een bacterie die in de bodem zit, dus ook daar gaat het om de kwaliteit van de bodem, niet alleen of het nat is of niet. Bodembeheer staan veel mensen ook niet bij stil.

Dat gezegd hebbende, ja ze hebben ook behoefte aan een schuilstal en droge plekken om te kunnen staan. Soms kiezen die lummels er dan alsnog voor om kniediep in de modder te gaan staan. Die keuze moet er wel zijn.

Waar iedereen hier gemakshalve aan voorbij gaat is dat vooral de lokale overheden onderdeel zijn van de oorzaak, bij de meeste gemeentes mag je geen schuilstal bouwen of verharding plaatsen op een agrarisch perceel. Daar moet verandering in komen, want we hebben overal in nederland dieren die bepaalde behoeftes hebben, maar op het moment dat je dus niets mag neerzetten op een stukje land, dan kun je niet anders dan op dit soort situaties uitkomen. Dat geldt niet alleen voor paarden, maar ook voor koeien en schapen die in de volle zon op een weiland staan zonder enige vorm van beschutting. Daar ligt i.m.o. het grootste probleem.

M.b.t. het artikel, als er meerdere gezondheidsissues zijn, dan heeft dat niet alleen maar te maken met nattigheid.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:42

Citaat:
Waar iedereen hier gemakshalve aan voorbij gaat is dat vooral de lokale overheden onderdeel zijn van de oorzaak, bij de meeste gemeentes mag je geen schuilstal bouwen of verharding plaatsen op een agrarisch perceel. Daar moet verandering in komen, want we hebben overal in nederland dieren die bepaalde behoeftes hebben, maar op het moment dat je dus niets mag neerzetten op een stukje land, dan kun je niet anders dan op dit soort situaties uitkomen.


En hier ben ik het dus niet mee eens.
De eigenaar is de oorzaak.
Je weet voordat je er een dier opzet of er een bouwblok op zit.
Niet de schuld gaan verschuiven als je weet dat het grasland is en meer niet.

het is geen verplichting om weide dieren te houden en te plaatsen.
Heb je geen geschikte plek, dan is de optie, niet kopen...
Dus je kan heel goed anders uitkomen...alleen niet met een ikke ikke instelling, ik moet een paard ook al kan dat niet.

En nee 24/7 stal is geen geschikte plek, maar de weide met alleen maar modder ook niet, zoals we het wel eens waren.

maar het is niet de schuld van onze overheid. Dat zou het zijn als die ineens zouden zeggen, vanaf morgen mag het daar niet meer.

Maar in Nederland lijkt voortaan wel de mentaliteit dat men er niet meer tegen kan dat iets niet kan, men lijkt alles te willen.

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:51

Ik zag dat iemand er vanuit gaat dat ik geen eigen paarden heb. Wat is dat nou weer voor een rare conclusie? Voor de zorgvuldigheid, die heb ik wel,op ongeveer een hectare grond. Ze hebben weiland, zandgrond, heuvel, poel, schuilstal en staan met elkaar.

Dan wat opsluiten betreft: nogmaals een paard (maar geldt wat mij betreft voor een hoop dieren) hoort niet opgesloten. En als je dat toch doet omdat je vindt dat er niet genoeg ruimte in NL is om een paard op een andere manier te laten leven, tja dan moet je misschien geen paard nemen. Het is maar net wat wij normaal vinden. We zijn opgegroeid met het beeld van happy paard in een stal,lekker droog en met eten. Maar met zoveel dingen hoe we zijn opgegroeid, wil dat niet zeggen dat het ook het juiste is en gelukkig realiseren steeds meer mensen dit.

MyWishMax

Berichten: 25458
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 11:58

En gelukkig realiseren ook steeds meer mensen zich dat 24/7 buiten niet de enige goede optie is en sommige paarden het juist beter doen met s nachts wel op stal. Mensen die hun principes niet boven het paard zetten, maar juist kijken naar wat het beste bij het paard past.

Dus bitloos als bit niet het beste is, ijzers als blootsvoets niet het beste is, deken op wanneer nodig of juist niet scheren als het niet nodig is.

Ja, vrije beweging en sociaal contact is extreem belangrijk en zou altijd aan voldaan moeten worden. Maar 24/7 buiten is niet de enige goede manier en kan in sommige gevallen zoals hier juist ook gewoon absoluut niet goed zijn

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:13

MyWishMax schreef:
En gelukkig realiseren ook steeds meer mensen zich dat 24/7 buiten niet de enige goede optie is en sommige paarden het juist beter doen met s nachts wel op stal. Mensen die hun principes niet boven het paard zetten, maar juist kijken naar wat het beste bij het paard past.

Dus bitloos als bit niet het beste is, ijzers als blootsvoets niet het beste is, deken op wanneer nodig of juist niet scheren als het niet nodig is.

Ja, vrije beweging en sociaal contact is extreem belangrijk en zou altijd aan voldaan moeten worden. Maar 24/7 buiten is niet de enige goede manier en kan in sommige gevallen zoals hier juist ook gewoon absoluut niet goed zijn

Juist. Zo moeilijk is het niet om te kijken waar je paard belang bij heeft. Dat wordt wel lastig als je voor jezelf een beeld hebt gecreëerd dat een paard enkel gezond of blij kan zijn als je het op manier x houdt. Blijkt manier x dan toch niet te passen, zijn er geen mogelijkheden om aanpassingen te doen.

Dáár zit enorm veel leed. Paarden die kreupel door het leven gaan omdat de eigenaar tegen ijzers is etc.

Het gaat niet om jou als mens. Het gaat om een dier. Idealen moet je aan de kant kunnen zetten op het moment dat het in belang is voor het dier. Als je beeld is dat een stal per definitie tegen het belang van het dier is, ga je nooit objectief kunnen kijken naar wat je paard nodig heeft.

Sneu…

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:15

996981 schreef:
MyWishMax schreef:
En gelukkig realiseren ook steeds meer mensen zich dat 24/7 buiten niet de enige goede optie is en sommige paarden het juist beter doen met s nachts wel op stal. Mensen die hun principes niet boven het paard zetten, maar juist kijken naar wat het beste bij het paard past.

Dus bitloos als bit niet het beste is, ijzers als blootsvoets niet het beste is, deken op wanneer nodig of juist niet scheren als het niet nodig is.

Ja, vrije beweging en sociaal contact is extreem belangrijk en zou altijd aan voldaan moeten worden. Maar 24/7 buiten is niet de enige goede manier en kan in sommige gevallen zoals hier juist ook gewoon absoluut niet goed zijn

Juist. Zo moeilijk is het niet om te kijken waar je paard belang bij heeft. Dat wordt wel lastig als je voor jezelf een beeld hebt gecreëerd dat een paard enkel gezond of blij kan zijn als je het op manier x houdt. Blijkt manier x dan toch niet te passen, zijn er geen mogelijkheden om aanpassingen te doen.

Dáár zit enorm veel leed. Paarden die kreupel door het leven gaan omdat de eigenaar tegen ijzers is etc.

Het gaat niet om jou als mens. Het gaat om een dier. Idealen moet je aan de kant kunnen zetten op het moment dat het in belang is voor het dier. Als je beeld is dat een stal per definitie tegen het belang van het dier is, ga je nooit objectief kunnen kijken naar wat je paard nodig heeft.

Sneu…

Zo enorm eens met jullie beide :j

Kijk naar je paarden, kijk naar je land, en daarop handelen

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:38

cajabol schreef:
Ik zag dat iemand er vanuit gaat dat ik geen eigen paarden heb. Wat is dat nou weer voor een rare conclusie? Voor de zorgvuldigheid, die heb ik wel,op ongeveer een hectare grond. Ze hebben weiland, zandgrond, heuvel, poel, schuilstal en staan met elkaar.

Dan wat opsluiten betreft: nogmaals een paard (maar geldt wat mij betreft voor een hoop dieren) hoort niet opgesloten. En als je dat toch doet omdat je vindt dat er niet genoeg ruimte in NL is om een paard op een andere manier te laten leven, tja dan moet je misschien geen paard nemen. Het is maar net wat wij normaal vinden. We zijn opgegroeid met het beeld van happy paard in een stal,lekker droog en met eten. Maar met zoveel dingen hoe we zijn opgegroeid, wil dat niet zeggen dat het ook het juiste is en gelukkig realiseren steeds meer mensen dit.


Ik heb 2,4 ha. Paarden aan huis. Schuilstal, verharding, winterwei, zomerweides, etc. Geen enkel probleem om 24/7 buiten te laten. En toch zijn die paarden in de winter gewoon beter af met ‘s nachts op stal. En in de zomer zet ik er 1 van mij ook apart ‘s nachts (op een paddock stukje al zou ik even lief de stal nemen). Voor 15 jaar heeft mijn oudste 24/7 buiten gestaan winter en zomer en sinds die op stal binnen gaat ‘s nachts staat zijn vacht met appeltjes en is hij in het rijden sprongen vooruit gegaan qua conditie en aanleuning. Individuele rust en voerbehoeftes afstemmen doet echt heel veel. Ik hoop dat veel van de 24/7 mensen zich binnenkort eens realiseren dat een middenweg voor het gros van de paarden het beste blijkt.

Maar als je de discussie wilt blijven houden… mss kunnen we dan beter naar wat wetenschappelijke studies zoeken :)

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:01

Poekkie schreef:
cajabol schreef:
Ik zag dat iemand er vanuit gaat dat ik geen eigen paarden heb. Wat is dat nou weer voor een rare conclusie? Voor de zorgvuldigheid, die heb ik wel,op ongeveer een hectare grond. Ze hebben weiland, zandgrond, heuvel, poel, schuilstal en staan met elkaar.

Dan wat opsluiten betreft: nogmaals een paard (maar geldt wat mij betreft voor een hoop dieren) hoort niet opgesloten. En als je dat toch doet omdat je vindt dat er niet genoeg ruimte in NL is om een paard op een andere manier te laten leven, tja dan moet je misschien geen paard nemen. Het is maar net wat wij normaal vinden. We zijn opgegroeid met het beeld van happy paard in een stal,lekker droog en met eten. Maar met zoveel dingen hoe we zijn opgegroeid, wil dat niet zeggen dat het ook het juiste is en gelukkig realiseren steeds meer mensen dit.


Ik heb 2,4 ha. Paarden aan huis. Schuilstal, verharding, winterwei, zomerweides, etc. Geen enkel probleem om 24/7 buiten te laten. En toch zijn die paarden in de winter gewoon beter af met ‘s nachts op stal. En in de zomer zet ik er 1 van mij ook apart ‘s nachts (op een paddock stukje al zou ik even lief de stal nemen). Voor 15 jaar heeft mijn oudste 24/7 buiten gestaan winter en zomer en sinds die op stal binnen gaat ‘s nachts staat zijn vacht met appeltjes en is hij in het rijden sprongen vooruit gegaan qua conditie en aanleuning. Individuele rust en voerbehoeftes afstemmen doet echt heel veel. Ik hoop dat veel van de 24/7 mensen zich binnenkort eens realiseren dat een middenweg voor het gros van de paarden het beste blijkt.

Maar als je de discussie wilt blijven houden… mss kunnen we dan beter naar wat wetenschappelijke studies zoeken :)


Die conclusie snap ik dan weer echt niet.

Met het afstemmen op het individuele paard kan ik alleen ja zeggen.
Maar vooralsnog zijn we nog niet zo ver dat 24/7 de basis is tenzij. Dus kan ik je verhaal niet zo goed volgen.

Individuele rust en voerbehoeft kun je ook op een andere manier fasciliteren.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:12

DuoPenotti schreef:
En hier ben ik het dus niet mee eens.
De eigenaar is de oorzaak.
Je weet voordat je er een dier opzet of er een bouwblok op zit.
Niet de schuld gaan verschuiven als je weet dat het grasland is en meer niet.

het is geen verplichting om weide dieren te houden en te plaatsen.
Heb je geen geschikte plek, dan is de optie, niet kopen...
Dus je kan heel goed anders uitkomen...alleen niet met een ikke ikke instelling, ik moet een paard ook al kan dat niet.

En nee 24/7 stal is geen geschikte plek, maar de weide met alleen maar modder ook niet, zoals we het wel eens waren.

maar het is niet de schuld van onze overheid. Dat zou het zijn als die ineens zouden zeggen, vanaf morgen mag het daar niet meer.

Maar in Nederland lijkt voortaan wel de mentaliteit dat men er niet meer tegen kan dat iets niet kan, men lijkt alles te willen.

Allereerst heeft het niets te maken met een bouwblok, dat hebben agrarische percelen namelijk sowieso nooit. Alleen de percelen met een woon- of bedrijfsmatige bestemming.
Agrarische percelen zijn per definitie bedoeld voor weidegang (en/of agrarische beplanting), dus die hebben als functie om dieren op te houden, je mag alleen niet de meest basale voorzieningen neerzetten die in het belang zijn van de dieren, zoals beschutting/schaduw.

Jouw redenatie gaat dus niet op en daar ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de overheden. Als je namelijk regelgeving hebt m.b.t. dierenwelzijn, moet je ook de eigenaren in staat stellen daarin te voorzien en dat is momenteel gewoon niet het geval. Ik heb het hier dus ook niet alleen over paarden, maar dieren in het algemeen, ook boeren kunnen niet voorzien in de basisbehoeften binnen de huidige regelgeving.
Hier in de omgeving hebben we enkele gemeentes die sinds een jaar of 10 wel ruimte geven voor dergelijke oplossingen, dus het kan gewoon wel. Sterker nog, dan kunnen ze dus ook eisen stellen aan hoe de beschutting of omheining eruit komt te zien, dus dat mes snijdt aan 2 kanten, je voorziet in de basisbehoeft voor dietenwelzijn én het ziet er netjes uit. Er zijn maar weinig mensen die de bestemmingsplannen induiken voordat ze een landje huren, ik ben er toevallig wel zo een, maar ik ben daarmee ook de uitzondering op de regel.

De discussie gaat altijd om de 2 extremen, 24/7 in de blubber vs 24/7 op stal, maar het gaat nu net om de nuance daarin brengen. En dan nog is 24/7 met kudde in de modder nog steeds beter voor het mentale en fysieke welzijn van een paard dan 24/7 stal, ook al is het verre van ideaal.

Beter zou zijn minimaal 12 uur per dag buiten en eventueel alleen de nachten op stal, 3 tot 6 uur is echt veel te weinig, maar het is beter dan niets. Maar in de praktijk blijkt dat paarden die de beschikking hebben tot een ruime schuilstal, daar echt maar zelden gebruik van maken (en dan nog eerder met hitte dan in de gure weersomstandigheden).

Idealiter heb je een aantal droge gedeeltes, meerdere ruime overkappingen, verschillende voerplekken en weidegang en/of paddock, dan hebben ze allemaal zelf de keuze waar ze behoefte aan hebben, dàt is echt in het belang van je paard. Tot je dat bereikt zul je moeten kijken wat het hoogst haalbare is in jouw persoonlijke situatie icm de behoefte van je paard.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:20

Hier gebruiken ze de schuilstal wel graag, met slecht weer en voor schaduw.
24/7 in de modder mag nooit de norm zijn, al heb je wel modder en modder. Hier is de paddock ook nat na veel regen, maar het wordt niet soppig en ze zakken er dus niet in, de kroonrand blijft over het algemeen droog. Bij elke stap je benen uit de drek moeten trekken is iets heel anders.
Maar maar een uurtje in de paddock en een uurtje gereden worden mag ook niet de norm zijn. Daartussen zit een heel groot gebied waarin je kan kijken waar je paard het het beste in doet. De enige die bij ons 24/7 buiten niet goed oppakte is een Fjord, waar je dat net niet verwacht.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:30

hyppolyte

Mijn redenatie gaat dus prima op.

Ja klopt, bouwblok ligt er idd nooit op agrarische stukken land. En dat weet je voordat je er paarden op zet.
je bent namelijk niet verplicht om daar je paard met bagger weer te houden.
Wil jij dat wel is dat jou wens, niet die van de overheid.

Net zo in de zomer, je weet of er bomen staan en of ze daar schaduw van hebben.
Of jij daar paarden op zet of het gebruikt om te hooien, dat is aan de eigenaar van het land de keuze.
De hele regelgeving hoeft niet op de kop omdat wij verwende paardenmiepjes paarden willen houden op percelenwaar je vooraf al weet dat het geen goed plan is.

En als mensen het bestemmingsplan niet bekijken zijn het oelewappers...

De boeren hier in de buurt zie ik hun vee laten weiden in de zomer waar ook schadw is.
Die hebben zoveel land dat ze kunnen kiezen.
In de winter staat het vee niet op het land, niet in de bagger. Dat is een paarden ding, dieren in de blub jagen zeggen, kijk natuurlijk!

Zelf heb ik ook een stuk wat ik alleen maar hooi.
het is te laag om ze in de winter op te zetten, maar geen schaduw in de zomer. En te ver van de schuilstal af.
Dus prima hooiland.

Zo heb een stuk land waar bomen staan voor schaduw, dat land laat ik in de winter niet begrazen, daar wil ik ze in de zomer.

In de winter staan ze in het hoogste stuk, juist in de zomer weer snel te droog.

En zou hou je dieren,niet zeiken tegen een gemeente omdat je zelf je rommel niet op orde hebt maar als verwende kleuter toch paardjes wilt houden waar het niet kan.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:18

cajabol schreef:
Ik zag dat iemand er vanuit gaat dat ik geen eigen paarden heb. Wat is dat nou weer voor een rare conclusie? Voor de zorgvuldigheid, die heb ik wel,op ongeveer een hectare grond. Ze hebben weiland, zandgrond, heuvel, poel, schuilstal en staan met elkaar.

Dan wat opsluiten betreft: nogmaals een paard (maar geldt wat mij betreft voor een hoop dieren) hoort niet opgesloten. En als je dat toch doet omdat je vindt dat er niet genoeg ruimte in NL is om een paard op een andere manier te laten leven, tja dan moet je misschien geen paard nemen. Het is maar net wat wij normaal vinden. We zijn opgegroeid met het beeld van happy paard in een stal,lekker droog en met eten. Maar met zoveel dingen hoe we zijn opgegroeid, wil dat niet zeggen dat het ook het juiste is en gelukkig realiseren steeds meer mensen dit.


Prima dat jij dat vind, maar jouw mening is niet meteen een feit ;)

Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat er gewoon paarden zijn die het echt beter doen als ze 's nachts op stal komen? Of hou je je oogkleppen op? Waarom geloof je mij niet als ik zou zeggen dat mijn paard er echt veel baat bij heeft als ze 's nachts op stal staat?


996981 schreef:
Juist. Zo moeilijk is het niet om te kijken waar je paard belang bij heeft. Dat wordt wel lastig als je voor jezelf een beeld hebt gecreëerd dat een paard enkel gezond of blij kan zijn als je het op manier x houdt. Blijkt manier x dan toch niet te passen, zijn er geen mogelijkheden om aanpassingen te doen.

Dáár zit enorm veel leed. Paarden die kreupel door het leven gaan omdat de eigenaar tegen ijzers is etc.

Het gaat niet om jou als mens. Het gaat om een dier. Idealen moet je aan de kant kunnen zetten op het moment dat het in belang is voor het dier. Als je beeld is dat een stal per definitie tegen het belang van het dier is, ga je nooit objectief kunnen kijken naar wat je paard nodig heeft.

Sneu…


Amen. Er is daar nog zo ontzettend veel winst te behalen, als mensen er voor open zouden staan eens wat verder te kijken dan hun eigen neus.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:44

Prugelpiet: ik weet wel zeker dat veel paarden baat hebben bij deels op stal staan. Bij ons op stal heb je keus tussen 24/7 buiten of overdag buiten en ‘s nachts op stal. Sommige paarden die 24/7 buiten stonden komen op een gegeven moment (om wat voor reden dan ook) ‘s nachts op stal en je ziet ze gewoon opknappen / verbeteren.

Mijn paard heeft ook een poosje 24/7 buiten gestaan in de winter maar wat een ellende was dat. Hij doet het zoveel beter nu met deels op stal.

prompter

Berichten: 11254
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:04

Het Nederlandse klimaat is gewoon niet geschikt voor continu buiten zonder goede schuilmogelijkheden. Er zijn hier nooit skeletten gevonden van oerpasrden, die kwamen hier niet voor en dat is niet voor niets. Nederland heeft een zeeklimaat met veel regen en wind, iets waar paarden veel minder goed tegen kunnen dan tegen kou.

Het is dus niet "natuurlijk" om hier paarden 24/7 buiten te houden zonder droge ligplekken, ze kwamen hier van nature niet voor, waarom sommigen dat nu per sé wel willen begrijp ik niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:52

MyWishMax schreef:
Fitzroy schreef:
https://www.gelderlander.nl/land-van-cu ... &auth_rd=1

In de Gelderlander staat ook een artikel. Hierin staat dat ze sinds eind november al 10 x zijn langs geweest. Dus het zal echt niet alleen vanwege de modder zijn.


Als er geen enkele droge ligplaats is zoals in dit artikel staat is dat ook al erger en terecht dat ze langsgaan, maar alsnog vind ik dit absoluut niet geschikt om paarden op te houden. Dat blijkt ook wel als het ook nog vol mest en urine ligt. Ja, je ziet ze op bokt ook langskomen en daar vind ik ook wat van. Helemaal als het als 'voorbeeld' gebruikt wordt.

Ze komen echt niet 10 keer langs in 5 of 6 maanden tijd met waarschuwingen als ze een goede droge schuilstal hebben en het alleen modder is. Vinden jullie die paar paddockplaten echt genoeg? Maakt dat het niet erg dat het vol mest en urine ligt en ze tot kogels minimaal wegzakken?

Altijd zo apart dat omdat 24/7 op stal niet goed is, maar 24/7 op ongeschikte ondergrond buiten wel goed moet zijn? Het is beide absoluut niet goed en zou beide ook gewoon niet geaccepteerd of goed gepraat moeten worden. Iemand die ergens woont waar geen geschikte stal met buitengang is moet zijn of haar paard maar verkopen, maar mensen die ze buiten hebben staan op zo'n manier worden excuses voor gemaakt dat het duur is. Ja en als je daar dan geen geld voor hebt is het dus niet geschikt om paarden neer te zetten. En als dit echt de enige keer zou zijn dat het modder wordt, want ik met zo'n klein oppervlakte als op de foto niet geloof, dan zoek je oplossingen voor de winter. Op pension oid zoals meer mensen doen.
Er zijn meerdere paarden en een veulen in beslag genomen met allemaal medische problemen, maar ik vind de waarschuwingen voor de ondergrond ook terecht.


Mijn paarden verplaatst naar pensionstal omdat m'n weide te nat werdt
Goede maatregelen treffen was geen optie want huurweide .
Moest kiezen, 6 uurtjes buiten in ook natte paddock of 24/7 in de blub
Uit zichzelf gingen ze amper of niet droog binnen staan .

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:39

Ik las in comments op internet dat deze mensen gratis stalling was aangeboden maar dat ze dat niet wilde.

Ik blijf erbij paarden worden echt niet zomaar in beslag genomen. Er zal vast wel eens een uitzondering zijn dat je denkt, huh waarom dan?

Maar in de meeste gevallen is het echt wel na diverse keren waarschuwen waar gewoon niets mee gedaan word.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:25

prompter schreef:
Het Nederlandse klimaat is gewoon niet geschikt voor continu buiten zonder goede schuilmogelijkheden. Er zijn hier nooit skeletten gevonden van oerpasrden, die kwamen hier niet voor en dat is niet voor niets. Nederland heeft een zeeklimaat met veel regen en wind, iets waar paarden veel minder goed tegen kunnen dan tegen kou.

Het is dus niet "natuurlijk" om hier paarden 24/7 buiten te houden zonder droge ligplekken, ze kwamen hier van nature niet voor, waarom sommigen dat nu per sé wel willen begrijp ik niet.


In t laat Pleistoceen kwamen hier wel paarden voor :j Daarna zijn ze idd verdwenen net als de mammoet. Maar om te stellen dat ze hier nooit zouden hebben geleefd.

Neemt niet weg dat je soms de gouden middenweg moet vinden. Wij houden paarden soms op te kleine stukken en dan is het gewoon te nat.

Wij hebben gelukkig fijne verhardingen en drainage waardoor mijn paarden bijna hele jaar buiten kunnen staan. Op een enkele nacht na als het echt extreem is. Sommige jaren is dar hooguit 3 nachten. Andere jaren meer. Dit jaar al 3x ivm storm of dusdanig rotweer dat ze niet fijn konden of gingen liggen. Niet liggen is voor mij een belangrijke graadmeter voor wel of niet op stal.