Famoso OLD, van Benjamin Werndl, overleden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Famoso OLD, van Benjamin Werndl, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 20:18

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Famoso OLD en Benjamin Werndl. Foto: Marlies Trap Fotografie


Famoso OLD, de winnaar van de bronzen medaille van het WK-team en troef voor de Olympische Spelen van Benjamin Werndl, is overleden. De 15-jarige ruin moest worden ingeslapen na een ongeluk in de paddock.

De vader van Famoso was Farewell III, en zijn moeder Donna Weltina (v. Welt Hit II x Landadel). Hij werd gefokt door Lambertus Schnieder.

Goedgekeurde hengst
Famoso werd in 2011 op 2,5-jarige leeftijd goedgekeurd als dekhengst tijdens de Oldenburger hengstenkeuring in Vechta, waar hij werd voorgesteld door Erich Stevens. Hij leek toen nogal zwak in zijn bewegingen. Hij deed zijn 30-dagen verrichtingsonderzoek in de herfst van 2012 in Schlieckau en scoorde 7,55 voor dressuur en 7,30 voor springen. Hij heeft nooit nakomelingen voortgebracht die geregistreerd zijn bij de Duitse FN, maar hij bewees uiteindelijk zijn waarde als sportpaard.

Farmoso werd als vierjarige voor het eerst uitgebracht door Tim Kressdorf in 2013. Falk Rosenbauer startte hem in 2013 op de Oldenburger kampioenschappen voor jonge paarden in Rastede, waar ze negende werden. In 2014 stuurde eigenaar Mario Stevens het paard naar Laura Hesse, die hem een jaar lang uitbracht onder begeleiding van Juliane Dahlmann (geboren Erben).

Famoso werd uiteindelijk geruind en verhuisde naar de stal van Dimitri Polanski in Oostenrijk, waar zakenpartners Jochen Arl en Henri Ruoste hem probeerden en kochten. Famoso verhuisde naar Ruoste in Duitsland, die hem in minder dan een jaar van M-niveau naar de Grand Prix trainde.

Benjamin Werndl
De Duitse paardenhandelaar Jochen Arl verkocht Famoso aan sponsor Flora Keller in juni 2016, en zij liet hem door Benjamin Werndl rijden.

"De oefeningen in de hoogste verzameling waren erg makkelijk voor hem, en zo werden piaffe en passage al snel onze favoriete oefeningen", herinnert Werndl zich. "Ik zal dit gevoel bij hem nooit vergeten, deze lichtheid, deze soepelheid in de beweging en dit plezier om te werken."

Werndl en Famoso debuteerden op M-niveau in augustus 2016, en in december reed hij zijn eerste Lichte Tour-proef. Ze maakten hun internationale wedstrijddebuut in april 2017 op het CDI Mariakalnok, waar ze de Prix St Georges wonnen. Nationaal namen ze dat jaar deel aan de Nurnberger Burgpokal-competitie, maar ze haalden de finale niet.

Hij promoveerde begin 2018 naar Medium Tour-niveau en nam dat jaar deel aan de Louisdor-competitie. Tijdens de finale van de Louisdor Cup van 2018 in Frankfurt werden ze tweede en kregen ze de Otto Lörke-prijs.

Duits teampaard
Het internationale Grand Prix-debuut van de combinatie was in november 2018 in München, waar ze 75,413% scoorden. In 2019 kwamen ze uit op wedstrijden in Ebreichsdorf, Hagen, München, Donaueschingen, Fot en Frankfurt en ze gingen sterk door in 2020. Ze werden elfde in de Special op de Duitse dressuurkampioenschappen van 2019.

Na het CDI Donaueschingen in augustus 2020 volgde een lange pauze. "Kleine blessures zetten ons altijd terug, maar hielden ons nooit tegen", verklaarde Werndl. In 2022 keerden ze terug in de internationale wedstrijdsport op het CDI-W Neumunster, en na superscores van middenin de 70% in Hagen en Aken, en een vierde plaats op het Duitse kampioenschap van 2022, werden ze genomineerd in het Duitse team voor het WK van 2022 in Herning. Ze wonnen daar teambrons wonnen en werden de best presterende combinatie van Duitsland, met een vierde plaats in de kür. "Het was een droom die uitkwam voor mij. Ik had toen het gevoel dat hij niet alleen alles voor mij gaf, maar zelfs meer. Hij groeide boven zichzelf uit", zegt Benjamin.

Blessure
Famoso miste het grootste deel van het wedstrijdseizoen van 2023 door een blessure. Na het CDI-W 's Hertogenbosch in maart 2023, trokken Famosoo en Werndl zich terug uit de eerste Duitse selectieproef in Balve, en ze misten het EK van 2023 in Riesenbeck.

De combinatie maakte zijn rentree op het CDN Ising op 4 november en noteerde een winnende score van 76,867%. Op CDI Frankfurt werden ze 10e in de Grand Prix met een ondermaatse 68,630%, omdat Famoso een ongehoorzaamheid liet zien. In de Special waren ze weer in vorm en scoorden ze 75,745%.

Famoso en Werndl waren afgelopen weekend ingeschreven voor het CDI Aachen Festival 4 Dressage als eerste CDI in het olympische jaar, maar ze kwamen niet opdagen.

Ongeluk in de paddock
Op 3 april 2024 maakte Benjamin Werndl bekend dat Famoso helaas was overleden.

"We weten niet precies hoe het is gebeurd", schreef een ontredderde Werndl. "Opeens stond hij op drie benen in de paddock. Een breuk. Geen kans op genezing. We moesten hem laten inslapen. Mijn wereld stortte in. Hij was zo bijzonder. Zo intelligent, zo ondeugend, zo speels, zo brutaal en zo lief. En zo getalenteerd. We hadden nog zoveel te doen, vooral dit jaar."

Benjamin concludeerde: "hij was de onbetwiste koning van mijn stallen en liet alle paarden en mensen om hem heen dit voelen op een liefdevolle en ondeugende manier. Hij heeft echt genoten van zijn leven in Aubenhausen en ik had hem graag nog veel meer jaren bij ons gegeven."


Afbeelding