Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 23:21

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community
Geschreven door Annash

Afbeelding
Shanna/bokker Annash met haar sport-preferente merrie Vogelenzang's Carlijn
(v. Orchard Red Prince), die aan de start van haar ponyfokkerij 'De Vliege' staat.
Foto: Privébezit Shanna


Sinds december ben ik vast onderdeel van het ‘Dutch Pony Championship’-team, waar ik samen met een bestuurslid de marketing en PR verzorg. Banjer pb’de mij naar aanleiding van de bekendmaking hiervan en vroeg of het me leuk leek om hier eens wat over te vertellen. Natuurlijk! Dat antwoord was makkelijk. Maar de daadwerkelijke insteek… die moest ik nog even vinden.

De eerste editie van het Dutch Pony Championship werd in 2022 verreden. De insteek was een aanlegwedstrijd voor vier-, vijf- en zesjarige sportpony’s, met een grote finale aan het eind van het seizoen voor zowel de spring- als dressuurpony’s. Sport en fokkerij met elkaar verbinden, dat is waar het DPC voor staat. Een prachtig doel met een competitie die naar mijn mening de afgelopen twee jaar op zeer professionele wijze is georganiseerd.

En ja, die sportpony’s en de daarbijbehorende fokkerij, daar kan ik me goed in vinden. Een aantal van jullie kent mij misschien nog van vroeger, toen ik met Dubbelland’s/Oosteind’s Boas (v. Anjershof Rocky) actief was in de Z2 dressuur, daarna de goedgekeurde Welsh NWR-hengst Rietheim’s Hilbert (v. Vita Nova’s Golden Boris) tussen de paarden uitbracht (toen een pony tussen de paarden starten nog lang niet zo normaal was als dit tegenwoordig is) en toen ik in 2010 een palominohengstje met de naam Dylano du Bois (Djamai du Bois x Deinhard B) kocht. Na zijn tijd in de opfok maakte ik hem onder begeleiding klaar. Een droom kwam uit toen hij in 2013 bij het NRPS werd goedgekeurd.

Je ziet het wel: ik ben een ponymens in hart en nieren. Mijn geringe lengte van slechts 1.48m speelt hier zeker een rol in. Verbazingwekkend genoeg zijn het altijd grote paarden die ik aangeboden krijg om te trainen en uit te brengen op wedstrijd. :’)

Bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan, want er was nog een tienerdroom die ik nog niet had kunnen realiseren: het starten van mijn eigen ponyfokkerij. Met heel veel geluk heb ik afgelopen september dan toch een merrie kunnen kopen om deze droom te verwezenlijken: Vogelenzang’s Carlijn is een Welsh NWR-merrie die beschikt over het sportpredicaat; het preferentschap is in aanvraag. Zij is tevens de moeder van Cosmo’s Paradiso Emelwerth (v. Cosmo Callidus NRW) (f/e Monica Groothuis, mede-eigenaar David Derksen). En het is eigenlijk via Carlijn, of beter gezegd haar vorige eigenaresse Monica, dat ik echt in contact gekomen ben met het DPC-bestuur en mijn steentje ging bijdragen als vrijwilliger.

In september 2022 besloot ik, na het seizoen de uitslagen van de DPC-selectiewedstrijden gevolgd te hebben, in de auto te stappen en naar de finale in IJsselmuiden te gaan. Daar zag ik een nieuw in het leven geroepen competitie met een finale waar kosten noch moeite waren gespaard. Alles zag er super uit, en het bestuur van de stichting liep zich de benen uit het lijf om alles te regelen en goed te laten verlopen. Het was een prachtige dag met sportpony’s waar mijn ponyhart sneller van ging kloppen!

In maart 2023 trapte het DPC af een nieuw initiatief af: de DPC Stallions Night, een geweldig georganiseerde avond waarbij er vele (sport)ponyhengsten (Nederlandse pony’s, of een Nederlandse eigenaar) werden gepresenteerd. Ook dit jaar vindt deze show weer plaats, en wel op 16 maart in Houten (Zilfia’s Hoeve).

Na de DPC Stallions Night ging de tweede editie van het DPC van start. De eerste selectiewedstrijd vond plaats bij Joop van Uytert in Heerewaarden. Een ringmeester werd nog gezocht… Voor ik het goed en wel door had, had ik ze al een berichtje gestuurd om deze functie op mij te nemen. Zo leerde ik het overige bestuur ook kennen. Van het één kwam het ander; ik werd tijdens de tweede wedstrijd al snel gevraagd om zowel interviews met juryleden (voorbeschouwing) als artikelen te schrijven over de uitslagen. Het seizoen vloog voorbij, en zo zat ik afgelopen september wederom in IJsselmuiden. Dit keer om alle interviews met de kampioenen te regelen en artikelen te schrijven over de finale, die wederom goed bezocht werd. Enkele maanden later kwam de vraag of ik me als vast onderdeel van het team wilde bezighouden met de marketing en PR, en zodoende heb ik jullie in vogelvlucht even meegenomen over wat mij drijft, en hoe ik bij het team terecht ben gekomen.

Zo bedacht ik mij toen ik de vraag kreeg “Waarom steek je vrijwillig hier zoveel tijd in?”, dat het antwoord eigenlijk heel simpel is: het is de kracht, maar ook de aantrekkingskracht van de sportpony’s die niet alleen mij drijft, maar ook de bestuursleden van Stichting Dutch Pony Championship. De prachtige pony’s met hun fijne gangen, werkbare karakters, en de glunderende kinderen in het zadel. De pony’s die keer op keer hun stinkende best voor je doen, waar je met een gerust gevoel ook kinderen opzet. Pony’s met een hart van goud en veel talent, daar hebben we er genoeg van in Nederland.

En die pony’s, met hun jonge ruiters en amazones, helpt het DPC graag. De wedstrijden zijn meer aanlegtest dan proef; er is tijd om een volte te rijden, zodat de jonge pony op een laagdrempelige manier kennis kan maken met een wedstrijdambiance. Ook voor het springen wordt er gekeken hoe het zo toegankelijk mogelijk gehouden kan worden, zodat pony’s vertrouwen op kunnen doen, want op die fijne pony’s die we hier hebben, moeten we zuinig zijn.

In april verwacht mijn merrie Carlijn een veulentje van Davinci du Bois. En ik hoop dat ik over een jaar of vijf als trotse fokker aan de kant mag staan, als een jeugdruiter of -amazone met mijn fokproduct de baan binnenrijdt bij een DPC-wedstrijd.

Meer informatie over het Dutch Pony Championship: https://dutchponychampionship.nl/


Afbeelding
Alisha Korf met Salto Potento won in 2023 de finale van de zesjarige springpony's. Foto: Arjen Schilpenoord

Afbeelding
Willisha Holzken (12) met Onyx Emelwerth (4) waren één van de jongste combinaties in 2023. Foto: STS Photography

Fokker321
Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:01

Fijn! Ik volg met plezier :)) <3

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:21

Wat een gaaf artikel! De pony's hebben toch ook een flink grote plek ingenomen in mijn paardenhart.

En ik ben erg blij om meer van jou te zien op Bokt Shanna. Jij was toch soort van een beetje mijn Penny idool toen Bokt nog een Boktje was.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:35

Wat een leuk positief artikel! :j

marjolein88

Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:45

Mooi stukje shanna!!
Heel veel succes met de start van jouw eigen pony fokkerij *\o/* en de werkzaamheden rondom DPC +:)+

Bertje16
Berichten: 181
Geregistreerd: 27-05-21

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:52

leuk. Als jullie voor het springen een pony en kindvriendelijke knhs parcoursbouwer of jury kunnen gebruiken doe mij dan een berichtje. Lever graag een bijdrage aan een positieve ontwikkeling van de nederlandse pony fokkerij en sport

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:07

Wat een leuke reacties al! Dat voelt dan ook wel weer oud en vertrouwd Bokt. :o

@Iris: ach, wat ontzettend lief van je om dat te zeggen!
@Bertje: kun jij mij eens een pb sturen met je locatie en kwalificaties? Ik kan het altijd even doorspelen.

Ik ga vaker bloggen (ik zie dat de 'titel' al bij mijn naam staat) en wil jullie hierin graag meenemen in mijn ponyfokkerij, wat natuurlijk echt nog aan het begin staat. Zijn er toevallig bepaalde topics waar jullie interesse in hebben?

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:34

Nou, ik zag dus in het kletstopic van de ponyfokkerij iemand die naar een pony zocht. Het ging toen over het hebben van 'contacten'. Jij hebt natuurlijk als starter een fantastische merrie mogen kopen. Dus ik zou het wel leuk vinden als je een blogpost zou wijden aan hoe je nou die contacten legt. Waar begin je?

Daarnaast graag:

* Een stukje over hoe je je hengst klaar gemaakt hebt voor de hengstenkeuring.
* Waar je naar kijkt als je een veulen beoordeeld. Dus niet alleen: naar de bouw. En naar het karakter. En naar de lijn. Maar echt de diepte in.
* Hoe het nu zit met alle ponyrassen die sportpony's opleveren, welke dat zijn en wat hun kwaliteiten zijn. (want ik stam nog van de Welsh A/B/C/Cob/E. En nu komen er ook Engelse pony's, Duitse Reitpony's enzovoorts nog bij.
* Wat de voorbereidingen zijn die je treft voor het veulen. Waarom je welke hengst uitzoekt.
* Wat je missie en visie is van je fokkerij.

Naja, dat dus. :D Ik wil graag alles weten. :+

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:36

Oh, superleuke suggesties Iris, daar kan ik zeker wat mee!

Anike

Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:28

Hoe onwijs shanna!! Heel fijn geschreven, en leest heerlijk weg! en ik denk idd net als wat Iris zegt, dat zou een erg leuk artikel wezen!!


En ook ik kan niet wachten tot over 3 jaar mijn pony met een ponyruitertje op de DPC mag verschijnen!

Of als die 18+ rubriek er nog is, ikzelf ;)

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:07

Superleuk Annash! En de DPC-hengstenshow vond ik ook erg leuk. De DPC zelf heb ik enkel gevolgd van een afstandje, maar super initiatief.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:01

Wat een leuk artikel Shanna. Je kunt mooi schrijven, maar dat wist ik al wel!
We zijn benieuwd naar komend jaar :j

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:26

Is dit een vervolg op de jonge dressuur pony wedstrijden die de Knhs een aantal jaren heeft georganiseerd? ( alhoewel dit waarschijnlijk een stuk beter in elkaar zit)

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:29

Als je vervolg bedoelt in de zin: is het dezelfde organisatie etc., dan nee, zeker niet. Het is een nieuw in het leven geroepen competitie, maar wel voornamelijk ook omdat de wedstrijden vanuit de KNHS (Divoza cup was het geloof ik?) er niet meer zijn. De competitie valt ook niet onder de KNHS en wordt ook niet georganiseerd door de KNHS. De reglementen zijn wel van toepassing.

En DPC is niet alleen voor dressuurpony's, ook springpony's kunnen meedoen (rechtstreekse inschrijving finale).

Ik hoop dat dit zo wat duidelijkheid schept voor je! Als je meer vragen hebt, stel ze gerust. :)

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:54

Super leuk stuk Shanna! <3

DPC is een heel mooi initiatief en ik hoop dat mijn mannen ook mee mogen doen met de stallions night. :):)

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:20

Quir schreef:
Super leuk stuk Shanna! <3

DPC is een heel mooi initiatief en ik hoop dat mijn mannen ook mee mogen doen met de stallions night. :):)


Ja, dat zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn!
Ik ga duimen voor je. :)