Recensie: Contact met paarden, geschreven door Margrit Coates

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48578
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Recensie: Contact met paarden, geschreven door Margrit Coates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:48

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding


Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren.
Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden, zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.


Namens uitgeverij AnkhHermes mochten wij het boek Contact met paarden, geschreven door Margrit Coates lezen en recenseren.

Contact met paarden beschrijft de levenslessen die deze bijzondere dieren ons meegeven. Het doel van het boek is om ons door te laten krijgen hoe we met paarden om kunnen gaan en hoe we hun rol in ons leven kunnen interpreteren, en om ons te laten zien wat we allemaal van ons eigen paard of pony kunnen leren.

Margrit Coates brengt in dit boek duidelijk naar voren dat ze heel veel van paarden houdt en dat ze ze op een voetstuk plaatst. Ze lijkt ze zelfs te verafgoden en menselijke eigenschappen toe te kennen. In het boek staan verschillende verhalen en ervaringen van zowel Margrit als bekenden van haar. De verhalen zijn mooi, bijna spiritueel te noemen. Zo omschrijft ze bijvoorbeeld dat een paard haar vertelt waarom hij boos is op zijn huidige baasje, dat ook één van zijn eerdere baasjes bleek te zijn.
Verder gaat ze in op het "kosmische paard", een symbolische uitbeelding van het hogere zelf en van onze diepste hartstochten. Met hulp van waargebeurde verhalen schrijft Margrit verder nog over de helende kracht van paarden. Ze vertelt over een paard dat de spanning van de ruiter weerspiegelde op wedstrijden, over een paard dat haar baasje uit meerdere depressies heeft getrokken en over een ezel die aangaf dat ze haar maatje miste, dat een week eerder was ingeslapen en dat dat maatje nu op een plek met een strand, zee en verschillende klippen en heuvels was.

Coates wil ons door de ogen van het paard laten kijken. Ze wil ons zintuiglijk bewust maken, we moeten als het ware paardachtig worden. We moeten de wereld vanuit het standpunt van het paard gaan zien. We moeten ons niet laten leiden door onze zintuigen, inclusief het zesde, en ons niet laten beperken door een vastgelegde opinie over wat er gaande kan zijn.

Contact met paarden komt ietwat zweverig op mij over, door de metaforische woordkeuzes van de schrijfster. De teksten worden geïllustreerd door (zwart wit) foto's en tekeningen. De hoofdstukken zijn op een logische manier ingedeeld, en in elk hoofdstuk worden waargebeurde verhalen en praktijkervaringen afgewisseld met uitleg en achtergrondinformatie. Het boek is op een erg prettig leesbare manier geschreven, waardoor het toegankelijk is voor iedereen die bereid is zich open te stellen voor een andere manier van denken en naar paarden kijken.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Recensie: Contact met paarden, geschreven voor Margrit Coates

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:02

Ik vind het wel leuk om op zo'n sprookjesachtige manier naar paarden te kijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:06

Dit lijkt wel een beetje op de ervaringen die Linda Kohanov deelt. Die boeken heb ik ook met veel plezier gelezen. Ik ga eens kijken of hij ook als e-book te verkrijgen is.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:57

Als ik meer op mijn paard ga lijken ben ik vooral veel aan het vreten ben ik bang.

Dan wordt ik moddervet maar wel heel gelukkig, is opzich wat voor te zeggen natuurlijk Y)(^)

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:02

Leuk dit te lezen. Een bekende van me heeft het boek naar het Nederlands vertaald. Dat vertalen was nog best lastig, want Margrit gebruikt behoorlijke volzinnen haha. Maar de boodschap van het boek vind ik erg mooi. Het zou mooi zijn als meer mensen zo naar paarden leren kijken.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 01:06

troi schreef:
Als ik meer op mijn paard ga lijken ben ik vooral veel aan het vreten ben ik bang.

Dan wordt ik moddervet maar wel heel gelukkig, is opzich wat voor te zeggen natuurlijk Y)(^)

_/-\o_ _/-\o_

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Recensie: Contact met paarden, geschreven door Margrit Coates

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:43

Ah ik heb dit boek op mijn verlanglijstje staan. Maar eerst eens mijn andere 3 boeken uitlezen..