Stempelhengst Don Schufro overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14158
Geregistreerd: 20-04-16

Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 02:04

de hoefslag
In Memoriam
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding

Blue Hors laat weten dat hun hengst Don Schufro is overleden. De legendarische zoon van Donnerhall werd 27 jaar.

Don Schufro deed in 2008 mee aan de Olympische Spelen onder Andreas Helgstrand. Helgstrand noemt het winnen van de bronzen teammedaille op deze spelen één van de hoogtepunten van zijn carrière. “Het is heel triest dat een van de meest succesvolle hengsten ter wereld niet meer leeft,” schrijft hij. “Gelukkig leven zijn genen voort in de vele nakomelingen waarvoor hij verantwoordelijk is.”

Lees het volledige bericht op de site van De Hoefslag.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 04:53

Verdrietig nieuws zeg!

Ik vraag me wel regelmatig af waarom mensen toch altijd zeggen waarom sportpaarden zo jong op zijn en versleten. Zoveel 'dek' hengsten worden allemaal gezond en wel 30.misschien niet op topsportniveau maar welke atleet wel?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:29

Jester_ schreef:
Verdrietig nieuws zeg!

Ik vraag me wel regelmatig af waarom mensen toch altijd zeggen waarom sportpaarden zo jong op zijn en versleten. Zoveel 'dek' hengsten worden allemaal gezond en wel 30.misschien niet op topsportniveau maar welke atleet wel?

Maar dat heeft hij wel gelopen.

Sportpaarden van amateurs worden vaak niet zo oud. Omdat ze verrot gereden worden. Het management van de "echte" sportpaarden is heel anders.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:51

Weer een stempelhengst minder |(

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:00

Jester_ schreef:
Verdrietig nieuws zeg!

Ik vraag me wel regelmatig af waarom mensen toch altijd zeggen waarom sportpaarden zo jong op zijn en versleten. Zoveel 'dek' hengsten worden allemaal gezond en wel 30.misschien niet op topsportniveau maar welke atleet wel?


Dat vraag ik me ook altijd af.

Elisa2

Berichten: 37520
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:02

janderegelaa schreef:
Jester_ schreef:
Verdrietig nieuws zeg!

Ik vraag me wel regelmatig af waarom mensen toch altijd zeggen waarom sportpaarden zo jong op zijn en versleten. Zoveel 'dek' hengsten worden allemaal gezond en wel 30.misschien niet op topsportniveau maar welke atleet wel?

Maar dat heeft hij wel gelopen.

Sportpaarden van amateurs worden vaak niet zo oud. Omdat ze verrot gereden worden. Het management van de "echte" sportpaarden is heel anders.


Hier zit volgens mij een kern van waarheid in, veel amateur paarden worden "kapot" gereden door onkunde.

*edit*: ik ken ook wel een aantal dekhengsten wat kapot gereden is, gaat dus niet altijd op.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:35

Kan niet over de algemeenheid zeggen of oudere paarden bij de amateurs niet voorkomen. Heb wat dat betreft geen cijfers. Thuis heb ik hier een sportmerrie pony staan van 46 die nog een leuk galopje op de wei kan afleggen. Maar net zoals bij ons slaat bij haar natuurlijk ook artrose toe. Volgens mij overlijden toch de meeste paarden aan koliek. En dat gebeurt dus ook bij de topstallen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:14

@Dinopino: 46??!! :oo
Ik vond mijn merrie van 29 al respectabel..

Vele nakomelingen van deze geweldige hengst en mooie leeftijd. Maar voor de mensen die hem verzorgden natuurlijk wel erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:42

Dinopino schreef:
Kan niet over de algemeenheid zeggen of oudere paarden bij de amateurs niet voorkomen. Heb wat dat betreft geen cijfers. Thuis heb ik hier een sportmerrie pony staan van 46 die nog een leuk galopje op de wei kan afleggen. Maar net zoals bij ons slaat bij haar natuurlijk ook artrose toe. Volgens mij overlijden toch de meeste paarden aan koliek. En dat gebeurt dus ook bij de topstallen.

Hier ook hoor, amateurpaarden, allebei kwpn, de een is enkele jaren geleden overleden op 34 jarige leeftijd en hij was 1.85 en mijn kwpn merrie van 1.60 is nieuwjaarsdag gestorven op 35 jarige leeftijd. Beide aan artrose in de achterbenen. Dus dat ze oud worden, kan in alle lagen voorkomen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:54

Mindim sterkte met je verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:56

Dinopino schreef:
Mindim sterkte met je verlies.

Dank je wel :)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:20

Mooie hengst en mooie leeftijd! Boegbeeld van Blue Hors, ze gaan hem zeker missen daar.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:43

Dinopino schreef:
Kan niet over de algemeenheid zeggen of oudere paarden bij de amateurs niet voorkomen. Heb wat dat betreft geen cijfers. Thuis heb ik hier een sportmerrie pony staan van 46 die nog een leuk galopje op de wei kan afleggen. Maar net zoals bij ons slaat bij haar natuurlijk ook artrose toe. Volgens mij overlijden toch de meeste paarden aan koliek. En dat gebeurt dus ook bij de topstallen.

46? Heb je dat wel goed?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:47

Triest nieuws ;(
Echt een goede hengst. Gelukkig veel nakomelingen.

Die Donnerhall afstammelingen worden toch wel best oud heb ik de indruk.
De goede genen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:40

verstijnen schreef:
Dinopino schreef:
Kan niet over de algemeenheid zeggen of oudere paarden bij de amateurs niet voorkomen. Heb wat dat betreft geen cijfers. Thuis heb ik hier een sportmerrie pony staan van 46 die nog een leuk galopje op de wei kan afleggen. Maar net zoals bij ons slaat bij haar natuurlijk ook artrose toe. Volgens mij overlijden toch de meeste paarden aan koliek. En dat gebeurt dus ook bij de topstallen.

46? Heb je dat wel goed?

Ponies kunnen prima over de 40 worden, ik ken er ook wel een paar!! :D

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:22

Wat een verdrietig nieuws voor de betrokkenen. Desondanks is het geen onrespectabele leeftijd. Er zijn er helaas zat die jonger gaan.

Kan iemand mij trouwens uitleggen wat precies een stempelhengst is? :o?

Elisa2

Berichten: 37520
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stempelhengst Don Schufro overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 10:42

Een stempelhengst is een hengst die zijn (positieve) genen heel erg duidelijk doorgeeft aan zijn nakomelingen. En daardoor succesvol is in de fokkerij.

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:09

Elisa2 schreef:
Een stempelhengst is een hengst die zijn (positieve) genen heel erg duidelijk doorgeeft aan zijn nakomelingen. En daardoor succesvol is in de fokkerij.


Duidelijk! Zat ik toch de goede richting op te denken. Dankjewel! :)