Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:06

www.bernerzeitung.ch/bokt.nl


De gemeenteraad van het plaatsje Linden in Zwitserland moest wel tot actie overgaan, nadat zij aansprakelijk werden gesteld voor een ongeluk waarbij een paard betrokken was. Het paard van de tegenpartij raakte tijdens een buitenrit geblesseerd toen deze in een straatgoot stapte, die over het bospad liep.

De verzekering van de tegenpartij verplichtte de gemeente de "schade", te weten de genezingskosten van het paard, te betalen. De gemeenteraad kon daarop niet anders dan besluiten bepaalde gebieden waar straatgoten over wegen lopen voor ruiters te verbieden. Het wordt anders een erg duur grapje voor de gemeente.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:09

Oeps... lekker verpest voor jezelf en anderen nu := Al begrijp ik ook wel dat je pissig bent als er opeens een straatgoot loopt en je paard daardoor gewond raakt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:15

Appelmoes_11 schreef:
Oeps... lekker verpest voor jezelf en anderen nu := Al begrijp ik ook wel dat je pissig bent als er opeens een straatgoot loopt en je paard daardoor gewond raakt.

En waarom zou daar nu 'opeens' een straatgoot lopen? Waarschijnlijk liggen die dingen er al even. Het is niet of ze plotseling oversteken.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:27

Inderdaad, vooral verpest voor anderen nu.
Die straatgoot kwam niet uit de lucht vallen... Beetje raar als je de gemeente aansprakelijk stelt....

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:36

Ik weet niet hoe die plek eruit ziet. Het kan zijn dat de straatgoot goed verstopt ligt en best voor ongelukken kan zorgen. Lijkt me dat de gemeente niet zomaar aansprakelijk is gesteld.

Ik heb nu wel beelden van een overstekende straatgoot in mijn hoofd, bedankt _O-

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:41

Trouwens wel een mooie illustratie van wat er kan gebeuren als ruiters op hun strepen gaan staan.
Je leest hier op bokt genoeg opmerkingen in de trant van "het is hier levensgevaarlijk om met je paard te rijden, gemeente, doe er wat aan!"
Niemand lijkt zich daarbij te realiseren dat de makkelijkste (en goedkoopste) reactie voor een gemeente is om te zeggen: "inderdaad, het is daar levensgevaarlijk voor ruiters, dus het is beter als die niet meer op die plaats komen".

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:14

Niet vergeten; de ruiterpaden zijn anders dan de zandpaden in nl.

Hier in zwitserland en duitsland is het normaal om de paden vol de gooien met kiezels en stenen, je moet echt uitkijken waar je met je paard loopt.
Draven en galoperen doe ik niet eens in het bos, ik zoek me een veldje uit om te draven en galoperen.

De reden dat de paden 'verhard' zijn is omdat er vaak grote tractors en maschines voorbij rijden om onder andere grote bomen te snoeien en neerhalen.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:47

Gelijk heeft ze. Aanpakken die corrupte gemeentes ~~}>

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:23

Moet je opletten als die goten er niet waren, dan was het hele pad al lang weg gespoeld. Oh hoe dom, deze ruiter zal wel lekker populair zijn bij zijn collega's

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:29

Appelmoes_11 schreef:
Oeps... lekker verpest voor jezelf en anderen nu := Al begrijp ik ook wel dat je pissig bent als er opeens een straatgoot loopt en je paard daardoor gewond raakt.

De betreffende ruiter heeft de gemeente helemaal niet aansprakelijk gesteld. Zij heeft enkel de ziektekosten van haar paard gedeclareerd bij de ziektekostenverzekering. Dat vervolgens die verzekering geen zin heeft om voor de kosten op te draaien en de gemeente aansprakelijk stelt kan deze ruiter niets aan doen. Wat mij betreft treft de ruiter dan ook geen blaam en is hij/zij net zo goed de dupe van deze actie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:30

Had zij die straatgoot dan niet gewoon kunnen omzeilen? Je moet een goot sowieso altijd omzeilen want ze zijn van metaal en ze zijn glad. Was de goot zo slecht zichtbaar? Of over de breedte van de hele weg?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:22

Ja Desiree, tuurlijk had dat gekund, maar dit zal wel een gewoon ongelukje in klein hoekje zijn.
GDG Hoe weet jij dit, heb ik iets gemist? Want dit geeft wel een heel ander licht op de zaak. Zo'n verzekering gaat verhalen ja... dat doen ze.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:15

In het originele artikel staat dat toch dat de ruiter een schadevergoeding van de gemeente had geëist? Dat een verzekering gaat verhalen zou idd ook kunnen.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:02

@Desiree; als het zo'n goot is, als dat ik denk dat het is, is het eerder een betonnen goot die van links naar rechts over het pad loopt. Deze heb ik in Oostenrijk ook veel gezien en zijn ervoor bedoeld dat smeltwater van de sneeuw of regenwater niet via het pad naar beneden lopen, maar via de goten omgeleid worden, zodat, zoals mrie zegt, niet de paden compleet weggespoeld worden.

Ik heb geprobeerd een foto te vinden, maar met "Strassenentwässerungsrinne"vind ik op Google enkel de variant met een rooster erop. Het kan ook een betonnen goot zijn, die licht afgerond is ")" en ongeveer 10cm breed is of een kleine metalen U-vorm die in de grond zit (en eigenlijk niet tot nauwelijks uitsteekt). Ik hoop dat mijn omschrijving zo enigszins duidelijk is.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:26

mrie schreef:
Moet je opletten als die goten er niet waren, dan was het hele pad al lang weg gespoeld. Oh hoe dom, deze ruiter zal wel lekker populair zijn bij zijn collega's

Inderdaad. Ik heb geen afbeelding van zo'n goot, wel zelf gezien hoe een halfverharde bergweg eruit kan zien als zo'n goot er níet is.
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:52

mrie schreef:
GDG Hoe weet jij dit, heb ik iets gemist? Want dit geeft wel een heel ander licht op de zaak. Zo'n verzekering gaat verhalen ja... dat doen ze.

Dat was mijn interpretatie van dit stukje uit de OP:

Dinopino schreef:
De verzekering van de tegenpartij verplichtte de gemeente de "schade", te weten de genezingskosten van het paard, te betalen.


Maar ik denk dat ik dan toch een verkeerde conclusie heb getrokken aangezien Appelmoes zegt dat in het originele artikel staat dat de ruiter zelf die schadevergoeding heeft geëist. Ik heb nu het originele artikel gelezen en daar lees ik vreemd genoeg helemaal niets over een verzekering van de tegenpartij (voor zover ik het begrijp), dus waar dat dan vandaan komt?
Maar goed, dan vind ik die ruiter inderdaad wel heel dom bezig met zijn/haar geëis, er is nog altijd iets als eigen verantwoordelijkheid als het gaat om het inschatten van gevaren/risico's.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:25

Vanwege een beetje onduidelijkheid over wel of niet verzekering hier een kleine toelichting.. De gemeente is door de betreffende ruiter aansprakelijk gesteld. De aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente heeft de kwestie bekeken en de tegenpartij in het gelijk gesteld en betaald de kosten.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Zwitserland: ruiter stelt gemeente aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:03

Aha, dus GDG en ik hadden het gewoon allebei over een andere verzekering :D Bedankt voor de verheldering!