Legende uit Arabische paardenwereld overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Legende uit Arabische paardenwereld overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 11:11

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Sheila Varian, een beroemde Amerikaanse fokster van het Arabische paard is 6 maart overleden aan de gevolgen van kanker. Ze werd 79 jaar oud. Varian fokte al paarden sinds 1954 en werd niet alleen beschouwd als een toonaangevende fokster, maar was ook zeer bekend in de westernwereld.

In 1961 bereikte Varian een bijzondere mijlpaal in de westernwereld. Ze reed met Ronteza mee in de Cow Palace in San Francisco en won de wedstrijd. Bijzonder voor die tijd, want het was het eerste Arabische paard, de eerste amazone en de eerste amateur die het wereldkampioenschap, dat gedomineerd werd door Quarter horses, won.

Varian was één van de eerste die Arabische paarden uit Polen importeerde naar Amerika. "Ik gebruikte mijn hengsten niet om een bepaalde trend te volgen. Ik heb altijd geprobeerd om de beste hengsten te gebruiken op de beste merries en daarmee het beste resultaat te fokken voor de doeleinden die ik in gedachten had", vertelde Varian ooit. "Ik heb een grote voorkeur voor de Arabische paarden uit Polen, maar ik besef wel dat ze oorspronkelijk uit de woestijn komen. Daarom is kwaliteit belangrijker dan de afkomst."

Al haar fokproducten droegen vanaf 1981 de letter V in de naam en vandaag de dag draagt meer dan 70% van de geregistreerde Arabische paarden in Amerika Varian bloed.

Hoewel Varian is overleden blijft de boerderij behouden. De maanden voor haar overlijden is er samen met de California Rangeland Trust gewerkt om 2,5 miljoen Amerikaanse dollars te doneren aan het bedrijf. Varian tekende een contract waarmee ze eigenaar en beheerder bleef van de boerderij tot aan haar dood. Daarna is het overgenomen door boerderijmanager en goede vriendin Angela Alvarez. Wanneer Alvarez met pensioen gaat zal de boerderij gedoneerd worden aan de Rangeland trust, die er voor zal zorgen dat het verkocht word aan iemand die het bedrijf voort zal zetten.

"Ik moest er niet aan denken dat de boerderij uit elkaar zou vallen als ik kwam te overlijden of niet meer in staat was om het te beheren. Dan zouden er overal huizen worden gebouwd en er geen ruimte meer zijn voor de dieren", zei Varian. "Nu blijft alles zoals het is op de boerderij, Angela kan blijven, de werknemers kunnen blijven en iedereen die de boerderij wil bezoeken blijft welkom. Nu ben ik gerustgesteld en kan ik rust nemen."

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Legende uit Arabische paardenwereld overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:40

Sheila Varian - dat is inderdaad een legende. Die bovendien niet alleen fokte en showde, maar ook van al haar paarden 'eiste' dat het gebruikspaarden waren. Aanhanger van de Vaquera-rijstijl ook.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:47

Een poosje geleden, toen ik switchte naar western, ging ik op zoek naar filmpjes van ruiters op zoek naar goede voorbeelden. Dit filmpje maakte toen veel indruk, ze gaat zo prachtig beheerst om met haar paarden...


ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:16

Fantastische amazone, reed volgens de klassieke Californische stijl ( Vaquero stijl). Zo hoor je paarden te rijden. Weer een groot paardenmens die ons heeft verlaten, iemand die geheel volgens de klassieke methodes reed met respect voor haar paarden en de mensen om zich heen. Een uitstervend ras :')

REGINA76
Berichten: 2888
Geregistreerd: 02-07-03

Re: Legende uit Arabische paardenwereld overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 02:56

:( |( |( |( |(