Moederloze Veulencentrale opgeheven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:40

* www.kwpn.nl


De Moederloze Veulencentrale, die merries met overleden veulens en veulens die geen moeder meer hebben aan elkaar koppelde, is opgeheven. De stichting kan zichzelf financieel niet meer bedruipen.

Steeds vaker werd, bij het overlijden van een merrie of een veulen, een beroep gedaan op social media zoals Facebook om een match te krijgen tussen een merrie en een veulen. De Koepel Fokkerij, die verantwoordelijk was voor de Moederloze Veulencentrale, kon de stichting zonder sponsoring financieel niet meer draaiend houden. Hiermee waren er meerdere redenen om de centrale op te heffen. Per 1 januari 2016 is de ophef geeffectueerd.

Op Facebook zijn diverse pagina’s te vinden om merries of veulens aan te bieden voor een match. Onderstaand enkele voorbeelden:

- Moederloze veulens en veulenloze moeders
- Moederloze veulens of merrie die een veulen zoekt
- Veulencentrale, pleegmerrie of moederloos veulen gezocht

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:49

Neeeeee. Dat is niet fijn :(

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:50

Nou... of ik heb onder een steen geleefd en niets ervan gehoord of het komt nu wel erg laat (3 maanden nadat opgeheven). Maar had dat niet al maanden van tevoren bekend moeten worden...? Je weet toch hoe jouw stichting ervoor staat...

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:07

Vreemd.. facebook/bemiddelen kost geen geld op wat belkosten na wellicht.
Ze hadden de site kunnen behouden en dat mensen zelf een oproep konden plaatsen ( evt tegen betaling om de sitenaam te bekostigen).

Misschien kan bokt hierin iets betekenen? Op de markt een extra kopje

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:09

De facebook pagina Moederloze veulens of merrie die een veulen zoekt overstroomd met aanmeldingen.
Ik had ook nog niet mee gekregen dat de centrale opgeheven was.
Ik doe nu niks anders dan iedereen accepteren :):)


Wel balen dat het financieel niet meer te doen was.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:10

wat ontzettend jammer zeg dat het er niet meer is, ik had juist verwacht dat het heel goed zou werken.

en idd net wat matasja zegt zou bokt idd hier in kunnen bemiddelen idd met een extra rubriek op de rubriek fokkerij

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:31

Ik wou net vragen of bokt hier niet een centraal topic van heeft of kan maken. Is een wat breder gebied dan facebook. Zou het zelf niet nodig hebben maar als je toevallig de oplossing hebt..
Moet niet zo moeilijk zijn, standaard berichtje opstellen met wat gezocht (veulen of moeder), waar en evt. welk ras of overige toevoegingen

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:50

laraxXxemma schreef:
Ik wou net vragen of bokt hier niet een centraal topic van heeft of kan maken. Is een wat breder gebied dan facebook. Zou het zelf niet nodig hebben maar als je toevallig de oplossing hebt..
Moet niet zo moeilijk zijn, standaard berichtje opstellen met wat gezocht (veulen of moeder), waar en evt. welk ras of overige toevoegingen

Ik had ook al een link gestuurd naar de nieuws reactie van bokt vandaag.
Zag op facebook mensen die zonder suc-6 de centrale hadden proberen te bellen.

http://www.horses.nl/algemeen/moederloz ... niet-meer/

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:20

Dat is zonde zeg....hopen dat fb voldoende blijkt!

Anoniem

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:26

Fijn voor oude(re) fokkers die geen FB hebben...
Ken er zat (60 plus) die nog fokken maar geen FB hebben!
En dan weet ik wel dat je altijd vrienden/familie hebt die iets kunnen plaatsen, maar lijkt me niet handig.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:36

Wat ontzettend zonde zegt. Misschien dat een handige bokker een website in elkaar kan knutselen waar mensen zich kunnen aanmelden.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:58


R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:11

Er zijn meerdere klinieken, waaronder de faculteit in Utrecht welke merries hebben klaarstaan om moederloze veulens op te nemen. Deze worden ingespoten waardoor ze denken dat ze een bevalling hebben gehad en worden dan onder deskundige begeleiding bij elkaar gezet. Is waarschijnlijk geen goedkoop gebeuren, maar wel iets wat zeer goed werkt.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:30

Mijn dierenarts heeft ook zo'n 15 merries die ze elk jaar als pleegmoeder heeft. Zo bijzonder hoe dat telkens gaat :j

Anoniem

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:58

Ik denk dat een nieuwe site, eventueel als verzamelplaats van facebook-groepen (als subsite getoont bijvoorbeeld) beter gevonden zou worden. Ook door de groep zonder facebook.

Zoiets kost maar een paar euro per jaar, en zal beter gevonden worden en overzichtelijker zijn dan een tabblad op een bestaande site. Ook is een eigen site belangenloos, en een tabblad niet zo..

cowboy7
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:22

Ook geen probleem om te maken.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:22

Konden de grote stamboeken niet wat sponsoren om de centrale draaiende te houden?

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:28

Ik denk dat er vooral 1 plaats moet zijn waar er om een veulen of merrie gevraagd kan worden of aangeboden kan worden.
Dus niet op een gedeelte van bokt en 3 groepen op facebook, maar 1 op zichzelf staande site of facebook-pagina.
Helaas zijn er nu dus al 3 facebookpaginas hieraan gewijd, daar wordt het niet overzichtelijker van.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:39

En wat denk je wat mensen zelf allemaal delen en laten delen?

Het is niet voor niets dat het geen doen meer was voor de Veulencentrale lijkt me.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:56

Caesar schreef:
En wat denk je wat mensen zelf allemaal delen en laten delen?

Het is niet voor niets dat het geen doen meer was voor de Veulencentrale lijkt me.


Geen idee.
Wel zie ik opeens op FB dit soort dingen voorbij komen: https://www.facebook.com/Dierenkliniek- ... fref=photo
Als eigenaar van veulen/merrie zal je ongetwijfeld je DA benaderen, die hopelijk een relatie weet, die opvangt.
Tja, wel apart dat dit nu pas bekend is, dus dan denk ik ook maar dat deze stichting idd niet vaak wordt gebeld...

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:36

Wat zonde....

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:47

MarvanTom schreef:
Caesar schreef:
En wat denk je wat mensen zelf allemaal delen en laten delen?

Het is niet voor niets dat het geen doen meer was voor de Veulencentrale lijkt me.


Geen idee.
Wel zie ik opeens op FB dit soort dingen voorbij komen: https://www.facebook.com/Dierenkliniek- ... fref=photo
Als eigenaar van veulen/merrie zal je ongetwijfeld je DA benaderen, die hopelijk een relatie weet, die opvangt.
Tja, wel apart dat dit nu pas bekend is, dus dan denk ik ook maar dat deze stichting idd niet vaak wordt gebeld...


Dat is mijn dierenarts, zij hebben altijd merries klaarstaan :j
Het Friesje wat laatst veel is voorbij gekomen heeft daar ook een mama gevonden.

Een site waar je duidelijk dit soort klinieken of gewoon die ene merrie of veulen van een particulier terug kan vinden lijkt me wel het handigst ja. Maar in hoeverre heeft het nut om dat te proberen als het bij de veulencentrale al niet meer lukt ?

Anoniem

Re: Moederloze Veulencentrale opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:57

Mooi dat het kan, al denk ik dat een veulenloze merrie wellicht mijn voorkeur zou hebben. Gelukkig heb ik zelf nog niet in zo'n situatie gezeten en dat hoop ik ook nooit mee te maken.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:18

MarvanTom schreef:
Caesar schreef:
En wat denk je wat mensen zelf allemaal delen en laten delen?

Het is niet voor niets dat het geen doen meer was voor de Veulencentrale lijkt me.


Geen idee.
Wel zie ik opeens op FB dit soort dingen voorbij komen: https://www.facebook.com/Dierenkliniek- ... fref=photo
Als eigenaar van veulen/merrie zal je ongetwijfeld je DA benaderen, die hopelijk een relatie weet, die opvangt.
Tja, wel apart dat dit nu pas bekend is, dus dan denk ik ook maar dat deze stichting idd niet vaak wordt gebeld...


Dit zijn precies de posts die ik bedoel. Doordat iedereen gaat delen etc heeft de Veulencentrale geen overzicht meer of zijn de meldingen niet actueel. Als iedereen bij de VC had blijven melden was er niet zoveel aan de hand geweest denk ik, maar mensen gaan onderling koppelen en daarmee is de VC dus buiten spel gezet.
Inderdaad heel jammer voor de velen zonde social media etc.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:35

Dierenkliniek Dennenoord geeft op FB aan dat zij het hele seizoen pleegmerries beschikbaar hebben!!

"Pleegmerrie Zivilynn en haar adoptieveulen gaan als een speer! We hebben het hele veulenseizoen pleegmerries beschikbaar voor moederloze veulentjes, we zijn 24/7 bereikbaar op 0497-382534."

https://www.facebook.com/27346781267090 ... =3&theater