Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:16

http://www.bokt.nl / http://www.eventingnation.com / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

De tienjarige Zangersheide ruin Favorit Z, in eigendom van Sue Brendish en Sam Griffiths, is ingeslapen nadat hij zijn been brak in een cross-country parcours. Het paard nam deel aan een CCI3* tijdens de Tattersalls International Horse Trails onder het zadel van Griffiths.

"Vandaag is een erg droevige dag voor ons allemaal, onze mooie Frodo (Favorit Z) brak zijn been tijdens de cross-country in Tattersalls en moest ingeslapen worden." aldus het Griffith Eventing Team via Facebook. "We zijn verslagen. Hij was het meest bijzondere paard - ongelooflijk getalenteerd, enorm mooi en daarnaast met het fijnste karakter, zo zacht en lief. Vandaag hebben wij een geliefde vriend verloren en blijven wij achter met een groot gat in onze harten."

Volgens een statement van de organisatie van het evenement "struikelde en viel het paard nadat hij over een hindernis was gesprongen, wat resulteerde in een gebroken been". Het paard zou op het voorterrein zijn getrapt tegen hetzelfde been door een ander paard.

Sam Griffiths en Frodo waren aan de leiding tijdens het evenement. Ze scoorden 36,1 punten tijdens de dressuur, een persoonlijk record. Frodo begon zijn FEI carrière onder de Belgische ruiter Constantin van Rijckevorsel in 2011. Een jaar later ontstond de combinatie tussen Frodo en Griffiths. Het paard finishte als 26e tijdens in Boekelo afgelopen oktober.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:13

Mogelijk heeft dat been dan al een behoorlijke klap te verwerken gehad.
Wordt daar dan geen check up gedaan door een dierenarts??

Of wordt er alleen een beetje heen en weer gelopen met het paard om bij geen signalen van pijn gewoon maar weer vol aan de bak te gaan??
Ik weet het niet......vind dit soort dingen altijd een beetje dubbel.

Anoniem

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:27

Dat vroeg ik me ook af.
Als hij ervoor tegen dat been is getrapt, neem je toch het zekere voor het onzekere en meld je je af?

Ossie96
Berichten: 884
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:38

RaafSmits schreef:
Mogelijk heeft dat been dan al een behoorlijke klap te verwerken gehad.
Wordt daar dan geen check up gedaan door een dierenarts??

Of wordt er alleen een beetje heen en weer gelopen met het paard om bij geen signalen van pijn gewoon maar weer vol aan de bak te gaan??
Ik weet het niet......vind dit soort dingen altijd een beetje dubbel.


Wie zegt dat dat niet gebeurd is?

Sneu om je paard zo te verliezen!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:45

RaafSmits schreef:
Mogelijk heeft dat been dan al een behoorlijke klap te verwerken gehad.
Wordt daar dan geen check up gedaan door een dierenarts??

Of wordt er alleen een beetje heen en weer gelopen met het paard om bij geen signalen van pijn gewoon maar weer vol aan de bak te gaan??
Ik weet het niet......vind dit soort dingen altijd een beetje dubbel.


Aan een checkup heb je dan ook niets. Als er een scheur in het bot zit door zo'n klap zul je toch een röntgenfoto nodig hebben om dit te kunne zien.

Wat een ontzettend sneu ongeluk weer.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:59

Nee, dat klopt, maar dan kan je je nog steeds afvragen wat wijsheid is.
Je weet tenslotte dat er veel van je paard gevraagd wordt.
Ik weet het.....risico's blijf je houden, en een ongeluk ligt in een klein hoekje.......maar ik blijf bij dit soort dingen denken of het niet nalatigheid of eigenbelang is geweest.......ik kan er niks aan doen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:00

Ja goh en weet je: zeer waarschijnlijk zijn op dit moment die mensen zich het zelfde aan het afvragen en hebben ze een gigantisch schuldgevoel. Dus waarom nog meer zout op de wonde strooien?

Sterkte aan de eigenaren en groom.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:04

Niet alles is te voorkomen en niet overal heeft iemand schuld aan.
De eigenaren zullen dit echt niet gewild hebben :n

Ik wens de eigenaren veel sterkte met het verlies van frodo Y;(

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:06

Topsport en paarden gaan niet samen.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:09

Maar gaan jullie dan bij elke trap of iets meteen naar de kliniek om een foto te laten maken als er zo aan het bewegen van het paard niets te zien is? (Dat neem ik aan tenminste anders was het paard wel uit de wedstrijd gezet)
Vind ik een beetje makkelijk praten zo achteraf. Als je van tevoren weet dat je paard z'n been gaat breken ga je natuurlijk niet rijden.

Anoniem

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:13

Ik geloof ook zeker niet dat die mensen bewust hebben gedacht;"Goh, hij zal zijn been gaan breken, maar dat boeit niet."
We waren er sowieso niet bij... denk dat de ruiter van het trappende paard zich ook wel lullig zal voelen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:19

RaafSmits schreef:
Nee, dat klopt, maar dan kan je je nog steeds afvragen wat wijsheid is.
Je weet tenslotte dat er veel van je paard gevraagd wordt.
Ik weet het.....risico's blijf je houden, en een ongeluk ligt in een klein hoekje.......maar ik blijf bij dit soort dingen denken of het niet nalatigheid of eigenbelang is geweest.......ik kan er niks aan doen.


Wat jij allemaal zegt dacht ik dus ook.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:30

Wat een rotsport, gebeuren zo vaak ongelukken dat het misschien wijsheid is het af te schaffen...

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:31

palousa_boy schreef:
Maar gaan jullie dan bij elke trap of iets meteen naar de kliniek om een foto te laten maken als er zo aan het bewegen van het paard niets te zien is? (Dat neem ik aan tenminste anders was het paard wel uit de wedstrijd gezet)
Vind ik een beetje makkelijk praten zo achteraf. Als je van tevoren weet dat je paard z'n been gaat breken ga je natuurlijk niet rijden.


Natuurlijk wel, iedere keer voordat je gaat rijden maak je toch röntgenfoto's, wie weet wat je paard allemaal uitgespookt heeft in de wei. Doen ze dat in Frankrijk niet?

Het is zo'n achteraf gezanik, als je paard niet anders voelt dan anders en een dierenarts er helemaal niets aan ziet dan ga je er toch niet vanuit dat er iets helemaal niet in orde is? Ik vind dat gewoon azijn piesen van bokt moraalridders.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:33

Woogy schreef:
Wat een rotsport, gebeuren zo vaak ongelukken dat het misschien wijsheid is het af te schaffen...


Wat een onzin!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:37

Helemaal geen onzin, de checks deugen dan dus niet.

Nee, een haarscheur in een bot of been kun je niet opmerken, daar gaan er in de ren-en drafsport ook velen aan ten gronde, maar in zo'n sport waarin veel van het paard wordt gevergd mogen de vooraf controles wel veel strenger.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:42

Mijn paard kan in de wei ook getrapt worden en een haarscheur oplopen...... moet ik dan maar niet meer rijden of springen zolang ze in de wei staat?

germie

Berichten: 26071
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:57

Niet kreupel is toch starten? Dat zou iedereen hier doen.
Ook als het dier een trap gehad had of zich gestoten had. Bij kreupelheid was er echt niet gestart.

DiscoDipp

Berichten: 2881
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:03

Woogy schreef:
Wat een rotsport, gebeuren zo vaak ongelukken dat het misschien wijsheid is het af te schaffen...



Ik ben het hier helemaal mee eens, we zin altijd zo voorzichtig en alles maar als het op westrijden aan komt gaan we graag over een vaste hindernis van 1,30 om vervolgens 1,20 naar beneden te storten. Ik vind eventing en alle zooi met vaste hindernissen + hoogte verschillen ronduit belachelijk.

Eerlijk gezegd, ik vind dit niet eens een sport. Mijn mening.

Zelf wil ik ook graag eventing gaan doen, maar niet op deze manier. Boscrossen, waterbakken en wat heuveltjes zijn oke, maar de hoogte verschillen en moeilijke hooge vaste hindernissen is naar mijn menig vragen om problemen

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:10

Grappig, iemand die eventing wil doen zonder de essentie van eventing...
Wat jij bedoelt zijn buitenritjes denk ik.....:D

DiscoDipp

Berichten: 2881
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:19

Billy schreef:
Grappig, iemand die eventing wil doen zonder de essentie van eventing...
Wat jij bedoelt zijn buitenritjes denk ik.....:D


Ik weet wel zeker wat eventing is en hoe hoor, voor mij staat eventing voor een band met je paard, een groot vertrouwen tussen ruiter en paard. De band die sterk genoeg is om je paard door dingen een te leiden die niet natuurlijk of normaal zijn.

Daar staat eventing voor mij voor, niet om te laten zien wat jij wel niet durft en je paard ( waarvan het is bewezen dat niet ieder paard hoogstes in kan schatten) een afgrond in te laten springen.

Daarom ben ik van mening dat de tegenwoordige eventing vragen is voor slachtvlees.

Paarden zijn niet gemaakt voor bepaalde oefeningen die hier gevraagd worden.

En 'buitenritjes' hoef ik niet voor die reden te doen, en dat is ook niet wat ik bedoel ;)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Eventingpaard breekt been tijdens CCI3* cross-country

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:24

Iemand met een wandelshetje kan een geweldige band hebben met zijn paard....dat is dus eventing?

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:31

Als een paard geen hoogtes kan inschatten dan loopt het paard niet op dat niveau.
Het zou goed zijn als mensen eerst eens goed bekijken wat eventing nou eigenlijk is en dan bedoel ik op internationaal niveau. Of een keertje een dagje meelopen.

Als we de sport zouden moeten afschaffen dan is er nog heel wat af te schaffen.
Geen draf- en rensport meer, want wat voor ongelukken gebeuren daar wel niet in? Geen springsport meer en zelfs geen dressuursport, want stel je voor dat het paard struikelt tijdens een pirouette? Dan kunnen we alles afschaffen.

Deze ruiters hebben het allerbeste voor met hun paarden kan ik je verzekeren. Als deze paarden niet supergoed in hun vel zitten presteren ze niet op hun allerbest.

Ik zie jammer genoeg veel reacties van mensen die imo zich niet genoeg hebben ingelezen in de sport om dit te kunnen beoordelen.
Iemand die zich een beetje had ingelezen had geweten dat de vaste hindernissen alleen maar goed zijn, want anders mag je wel heel wat trailers neerzetten om paarden af te voeren naar de kliniek...

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:32

Woogy schreef:
Wat een rotsport, gebeuren zo vaak ongelukken dat het misschien wijsheid is het af te schaffen...


Jij geeft nu het standaard-antwoord als het op de renbaan was gebeurd, om te kijken wat de reacties zijn nu het eventing betreft? :D

Dat wordt niet echt opgepikt geloof ik ;)

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:33

Eventing is toch met ''natuurlijke'' hindernissen? Dus dat is toch veel ''natuurlijker'' dan dressuur of springen (al zit dat ook in het pakket. :+ )

Ik denk alleen dat het niet echt veel gevaarlijker is als je een goede ruiter hebt en een goed paard...
Ook in het bos breken paarden hun been of in de wei dus dan moeten we onze paarden maar afpakken wat ze leuk vinden en in een glazen kastje stoppen zeker? Want o nee hij zou toch wel een een been kunnen breken als hij zich misstapt in de dressuur-ring.... :?

Vind dat er toch wel veel overdreven reactie worden gegeven op dit soort berichten....

Weetje wat ik vind?
Dat we gewoon ineens heel die stomme gevaarlijke paardensport moeten afschaffen! Wat doen we die arme beesten toch allemaal aan?
Ze vinden crossen zo stom dat het bijna lijkt alsof ze enthousiast worden als ze weer mogen. >;)