Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 12:55

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding
Een tandarts aan het werk. Foto: http://www.hypic.nl

Een studie naar 400 kadavers van Australische paarden toonde aan dat 93,8% van de paarden een of meerdere abnormaliteiten aan het gebit. Slechts vijftien van de vierhonderd paarden had geen afwijkingen aan het gebit.

De paarden werden onderzocht nadat ze geslacht waren in een slachthuis in Queensland. De meest voorkomende abnormaliteiten waren scherpe punten aan het glazuur (55,3%) en haken (43%). De meeste haken werden bij de kiezen aangetroffen. Een golvend oppervlakte van de kiezen werd gezien in 25,5% van de paarden, terwijl 22,3% periodontale pockets hadden, waar voedsel in vast kan komen te zitten.

Paarden tussen de elf en vijftien jaar hadden de meeste abnormaliteiten: 97,5% van deze paarden hadden afwijkingen. "Normale afwijkingen werden in alle groepen aangetroffen, waarbij de prevalentie hoger was naarmate de leeftijd van het paard omhoog ging." aldus Tum Chinkangsadarn van de universiteit van Queensland.

"Dit onderzoek toont aan dat alle paarden regelmatig complete gebitscontroles moeten ondergaan om afwijkingen aan het gebit tijdig te kunnen opsporen en behandelen, zodat het verergeren van de afwijkingen voorkomen kan worden."

De paarden in het onderzoek waren 1 tot 30 jaar oud en van verschillende rassen. Zieke of ernstig verwonde paarden werden niet geaccepteerd voor de slacht.

"Hoe vaak het gebit van een paard gecontroleerd en behandeld moet worden, verschilt per paard en is afhankelijk van het gebruiksdoel van het paard, het dieet, aangeboren of bestaande abnormaliteiten, praktijk ervaring en het materiaal dat de tandarts gebruikt. Wij concluderen dat preventieve gebitszorg vanaf een jonge leeftijd gebitsproblemen kan opsporen die eigenaren over het hoofd kunnen zien. Op tijd behandelen van deze problemen voorkomt dat zij serieuzer van aard worden. "

Supervixen

Berichten: 12931
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:32

Ben blij dat ik het gebit van mijn paard elk jaar laat controleren!

Love_Kathje
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:25

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf gebitsverzorger en als je ziet wat een haken (of andere afwijkingen) sommige paarden hebben, dan pas kun je je voorstellen dat ze pijn hebben en zich gaan verzetten. Het is erg belangrijk om je paard/paarden te laten controleren en behandelen en dit onderzoek laat dat nog eens extra zien.

Ik heb momenteel een actie lopen. Kijk bij mijn advertenties en gun uw paardje een mooi gebitje zonder pijn!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:33

What else is new? Veel mensen denken dat het allemaal maar vanzelf gaat, of dat ze nadat paard 1 x naar de gebittenvent geweest is, ze er verder niets meer aan te hoeven doen

Maar zo is het natuurlijk niet, ik durf te zeggen dat het bij paarden het meest veronachtzaamde deel van het onderhoud is. Een verwaarloosde hoef ziet men (uiterlijk) nog wel, maar binnenin zo'n mond ziet men natuurlijk nooit iets 9men kijkt er nooit in), terwijl we er wel (evtl) een bit in stoppen. Overigens hebben ook bitloze paarden minstens eens per jaar een paardentandarts nodig, het komt niet door het bit dat het gebit onderhoud nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:23

Er zijn best veel mensen die nooit naar gebit laten kijken of ze laten zo super goedkope gebitsverzorger komen die slecht werk aflevert. Mij verbaast dit dus zeker niet.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

Verbazen doet het mij ook zeker niet. Ik denk dat voorlichting hier ook een belangrijke factor in kan zijn, net zoals met passende zadels. Vaak is het onkunde en niet eens onwil.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:04

Het verbaast me op zich niet, maar toch vind ik het een schokkend hoog percentage. Zinnig vind ik dit onderzoek ook zeker. Dat maar veel paardeneigenaren dit lezen. Cijfers en statistieken komen toch 'harder' over dan alleen een beetje uitleg.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:49

Wat ik nog interessanter zou vinden als ze dat zouden vergelijken met het gebit van wilde Brumby's of andere in het wild levende paarden.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:44

Kun je dat wel maken als je alleen al naar het verschil in rantsoen kijkt? Of wil je dat juist?

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Australisch onderzoek: "Veel paarden hebben gebitsproblemen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:47

Dat verschil in rantsoen maakt het juist interessant om te vergelijken. Als wilde paarden ook afwijkingen krijgen ondanks hun andere dieet dan zit het gedomesticeerde paard nog niet zo ver af van hun voorouders dan ze denken en is het rantsoen van gedomesticeerde paarden nog zo slecht niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:58

Paarden worden in de natuur veel minder oud en minder gezonde dieren worden uiteindelijk gegrepen door een roofdier. Op die manier zul je in de natuur veel meer paarden tegen komen met goede gebit en goede hoeven. Want gene die niet hebben die sterven vroegtijdig (natuurlijke selectie). Terwijl wij goed paard met slecht gebit extra zorg geven waardoor ze wel blijven bestaan. En gedeelte van kwaliteit van gebit is erfelijk waardoor gebruikte hengsten/merrie's ook van invloed heeft.