Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:12

http://www.paardenlifestyle.com


Afbeelding

Inmiddels is de tweede editie van de Paard&Lifestyle Masterclass achter de rug. Wat inmiddels een vast onderdeel op de Masterclass is geworden, zijn de ‘gewone’ combinaties die in de ring komen die onder begeleiding van een toptrainer aan de slag gaan met hun praktijkproblemen. Misschien is ‘gewoon’ niet de juiste benaming, want iedere combinatie is natuurlijk weer uniek. Met ‘gewoon’ bedoelen we eigenlijk combinaties die er op eigen kracht moeten komen, die niet beschikken over een extreem getalenteerd paard of zelf extreem getalenteerd zijn.

In totaal hadden we ruimte voor zeven combinaties die zich konden opgeven via de website. Voor de selectie moesten de ruiters aangeven tegen welk probleem zij in de training van hun paard aanliepen en een videofragment meesturen. We waren positief verrast over het grote aantal aanmeldingen die we kregen, want je moet het maar durven als ruiter: ten overstaan van 600 man je van je meest kwetsbare kant laten zien en en public aan je probleem te werken.

Nog altijd is namelijk voor missers, fouten en mislukkingen weinig tolerantie in de dressuursport. Wie verschillende paardenmedia en fora volgt op internet kan ook zien en lezen dat ruiters van elk niveau, van topruiter tot recreant, genadeloos neer worden gesabeld bij een niet-rijtechnisch perfecte foto of een stukje film. Vaak vanuit de anonimiteit, maar toch…

De angst daarvoor merkten we ook bij de aanmeldingen voor de Masterclass. Zo kreeg ik bijvoorbeeld geregeld de vraag of we de filmpjes niet verder wilden verspreiden. Ik vind het jammer dat deze sfeer met name binnen de dressuursport heerst.

Maar hoe komt dat toch? Waarom zijn we zo streng voor elkaar en veroordelen we elkaar zo hard?

Ik heb het idee dat dit te maken heeft met dat de nadruk is komen te liggen op het behalen van prestaties. Dit is niet alleen in de dressuursport het geval, maar in onze hele maatschappij. Hierdoor is het maken van fouten ‘not done’ geworden. Daarbij is de dressuursport ook nog eens een jurysport, wat het allemaal nog weer iets gecompliceerder maakt. Perfectie is het uitgangspunt en alles wat afwijkt van perfectie levert minpunten op.

Face to face wordt er bij mislukkingen heel wat afgetroost en opgebeurd, maar online, langs de bakrand of in de kantine worden we er keihard op afgerekend. Maar vergeten we niet dat niemand, maar dan ook niemand, met opzet fouten maakt? Of zoals Rien van der Schaft ons tijdens de Masterclass nog vertelde: “Er is niemand die op zijn paard gaat zitten en bij zichzelf denkt: ‘nou, vandaag ga ik het lekker eens even helemaal verkeerd doen’.”

Wat ook vaak over het hoofd gezien wordt is dat falen en succes hebben helemaal niet zo tegenovergesteld aan elkaar zijn. Er zijn genoeg ‘successtories’ bekend van (top)ruiters die ooit op het punt stonden de handdoek in de ring te gooien omdat ze hun paard gewoon niet voor elkaar kregen.

Een bekend voorbeeld hiervan is natuurlijk Jeroen Dubbeldam en De Sjiem. Maar ook van dressuurruiters zijn talloze vergelijkbare verhalen bekend. Wat zij gemeen hebben is dat ze allemaal hebben doorgezet en dat het, in eerste instantie, keer op keer falen ze uiteindelijk als ruiter heel veel gebracht heeft.

Wie 100 keer een slechte overgang rijdt heeft in ieder geval 100 manieren ontdekt waarop je die overgang dus niet moet rijden. Dan heb je nog altijd meer geleerd dan wanneer je helemaal nooit een goede overgang probeert te rijden. Aan de andere kant; als je maar blijft falen, dan kan dat tot gevolg hebben dat je het helemaal niet meer wil proberen, omdat je het idee hebt dat het toch nooit gaat lukken. ‘Aangeleerde hulpeloosheid’ wordt dat genoemd. Die state of mind komt ook bij paarden voor als ze structureel geen beloning krijgen voor de juiste reactie.

De truc zit hem in de verwachtingen die je hebt van je paard en de dingen die je doet en van de doelen die je stelt. Ruiters die prestatiegericht zijn, willen vooral laten zien wat zij kunnen. Bijvoorbeeld dat een kampioenstitel behaald kan worden of dat er met gemak dikke winstpunten gehaald kunnen worden. Wie leergericht is, heeft als doel zichzelf als ruiter te ontwikkelen. Wie een leergerichte houding heeft, zal falen eerder zien als een kans kunnen om wat te kunnen leren.


Desondanks zal falen voor geen enkele ruiter ooit echt een pretje worden. De sfeer die nu nog heerst in de dressuursport maakt dit ook niet makkelijker; die zal ruiters eerder stimuleren hun fouten en mislukkingen te verbergen of te verbloemen.

Ik hoop dat het maken van fouten minder taboe gaat worden binnen de dressuursport. Ik hoop dat we milder naar elkaar en naar onszelf kunnen gaan kijken als het even niet gaat zoals het moet of hoort. Als die neus even niet op de loodlijn is, als het hoofd even kantelt, als iemand even niet volgens het boekje in het zadel zit…. Dat wil niet zeggen dat je niet meer kritisch mag zijn, maar wel met meer begrip en inlevingsvermogen.

Binnen de activiteiten van Paard&lifestyle en de Masterclasses willen wij dan ook graag een sfeer creëren waarbij de nadruk minder ligt op prestaties en meer op plezier in het goed leren rijden. En niet omdat we als ruiters geen ambities hebben of mogen hebben, juist wel! Maar als je plezier hebt in het leren, geniet van elke stap van het proces die je met je paard doorloopt, komen die goede prestaties op de wedstrijden uiteindelijk wel vanzelf.

‘Fallor ergo sum’
‘Ik maak fouten dus ik besta’

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:19

Amen _O_

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:22

Eindelijk! Als nu de rest ook nog even tot dat inzicht komt.

Joske_Fleur
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:24

Heel erg mooi stuk! Het vraagt de aandacht voor niet alleen het bekritiseren van anderen, maar ook voor het (te) streng zijn tegen jezelf zoals je dat zo mooi neerzet. Thanx voor het schrijven!

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:33

Zo waar dit...en ook een van de redenen dat ik steeds meer een afkeer van dressuur krijg. Heb voor mezelf daarom ook besloten; dressuur is voor mn training, om paard soepel en recht te houden. Maar wedstrijden? Nee dank je, that ship has sailed. Heb allang mijn interesse in een hele andere tak van paardensport liggen nu.
Want het dressuurwereldje is zo onsportief en veroordelend...en dat gebeurd zelfs bij de uiterste basis al; b ruiters die op absolute beginners neer kijken. Oh je paard loopt niet direct nagevelijk; wat een prutser in het zadel zeg, vaak vergezeld met een spottende proest. En dan heb ik het nog maar over b ruiters.
Nee, mijn ambitie om in dressuur wat te presteren is helemaal weg daarom. Ik gebruik het nu voor training alleen en verder; :evaw: dressuurwereld

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:41

Goed stuk, Jasmijn.
_/-\o_

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:42

ZO WAAR!!!! Je slaat de spijker op z'n kop.

xxCYNNxx schreef:
Zo waar dit...en ook een van de redenen dat ik steeds meer een afkeer van dressuur krijg. Heb voor mezelf daarom ook besloten; dressuur is voor mn training, om paard soepel en recht te houden. Maar wedstrijden? Nee dank je, that ship has sailed. Heb allang mijn interesse in een hele andere tak van paardensport liggen nu.
Want het dressuurwereldje is zo onsportief en veroordelend...en dat gebeurd zelfs bij de uiterste basis al; b ruiters die op absolute beginners neer kijken. Oh je paard loopt niet direct nagevelijk; wat een prutser in het zadel zeg, vaak vergezeld met een spottende proest. En dan heb ik het nog maar over b ruiters.
Nee, mijn ambitie om in dressuur wat te presteren is helemaal weg daarom. Ik gebruik het nu voor training alleen en verder; :evaw: dressuurwereld


Dit herken ik, maar ik vind het zo jammer..... Ik zou uiteindelijk wel wedstrijden met mn knollie willen rijden (waar we overigens nog laaaaaang niet aan toe zijn, haha) en ik weiger gewoon om die 'ambitie' naast me neer te leggen vanwege de kritiek, maar aan de andere kant maakt de kritiek me zo onzeker en dus ongelukkig... Onwijs frustrerend. Inderdaad, we mogen allemaal wel wat milder gaan zijn naar elkaar!!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:46

Wat een geweldig geschreven stuk. Hopelijk geeft het ons allemaal stof tot nadenken

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:48

Wauw _/-\o_ !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:52

Op zich mee eens hoor, maar jammer dat dit weer alleen over de sfeer in de dressuursport gaat. Hoe meer dat gezegd word, hoe meer mensen het zo gaan zien. Terwijl het volgens mij met springen, of turnen, synchroon zwemmen, hockey of voetbal niet anders. Het is niet zo dat alleen dressuurruiters minder kritisch moeten worden, het zou de hele wereld goeddoen om wat meer begrip en empathie te hebben :)

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:02

Mooi stuk :)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:06

Kan alleen maar lof spreken over dit stuk. Perfect

Sysusa
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-08-13
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:22

PRECIES !
amen _/-\o_


xxCYNNxx schreef:
Zo waar dit...en ook een van de redenen dat ik steeds meer een afkeer van dressuur krijg. Heb voor mezelf daarom ook besloten; dressuur is voor mn training, om paard soepel en recht te houden. Maar wedstrijden? Nee dank je, that ship has sailed. Heb allang mijn interesse in een hele andere tak van paardensport liggen nu.
Want het dressuurwereldje is zo onsportief en veroordelend...en dat gebeurd zelfs bij de uiterste basis al; b ruiters die op absolute beginners neer kijken. Oh je paard loopt niet direct nagevelijk; wat een prutser in het zadel zeg, vaak vergezeld met een spottende proest. En dan heb ik het nog maar over b ruiters.
Nee, mijn ambitie om in dressuur wat te presteren is helemaal weg daarom. Ik gebruik het nu voor training alleen en verder; :evaw: dressuurwereld

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:24

Sysusa schreef:
PRECIES !
amen _/-\o_


xxCYNNxx schreef:
Zo waar dit...en ook een van de redenen dat ik steeds meer een afkeer van dressuur krijg. Heb voor mezelf daarom ook besloten; dressuur is voor mn training, om paard soepel en recht te houden. Maar wedstrijden? Nee dank je, that ship has sailed. Heb allang mijn interesse in een hele andere tak van paardensport liggen nu.
Want het dressuurwereldje is zo onsportief en veroordelend...en dat gebeurd zelfs bij de uiterste basis al; b ruiters die op absolute beginners neer kijken. Oh je paard loopt niet direct nagevelijk; wat een prutser in het zadel zeg, vaak vergezeld met een spottende proest. En dan heb ik het nog maar over b ruiters.
Nee, mijn ambitie om in dressuur wat te presteren is helemaal weg daarom. Ik gebruik het nu voor training alleen en verder; :evaw: dressuurwereld


True that.
Hoeveel commentaar ik wel niet over mij heem krijg omdat ik een Draver heb..

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:33

Blijheid schreef:
Op zich mee eens hoor, maar jammer dat dit weer alleen over de sfeer in de dressuursport gaat. Hoe meer dat gezegd word, hoe meer mensen het zo gaan zien. Terwijl het volgens mij met springen, of turnen, synchroon zwemmen, hockey of voetbal niet anders. Het is niet zo dat alleen dressuurruiters minder kritisch moeten worden, het zou de hele wereld goeddoen om wat meer begrip en empathie te hebben :)


Daar ben ik het wel mee eens!
Al moet ik wel zeggen, dat het volgensmij toch in de dressuur meer voorkomt dan in t springen. Ik vind de sfeer op een springconcour vaak een stuk gezelliger dan bij een dressuurconcour.

Maar zoals je zegt gebeurd hwt overal, bij elke sport. Daar zou eens een einde aan moeten komen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:38

Ik vind het een mooi stuk, maar ik vind de sfeer op wedstrijden echt wel meevallen. Ik ben nog nooit onaardig aangesproken op een wedstrijd. Komt zelfs vaker voor dat wildvreemden iets aardigs over mijn paard zeggen. Eigenlijk elke wedstrijd maak je wel een gezellig babbeltje met een van de andere ruiters. Dus ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van hoe je er zelf in staat.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:49

Ik vind het een heel goede oproep waar ik me helemaal in kan vinden. :j

Anoeska: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar uit wat mensen zoal schrijven heb ik ook het idee dat het afhangt van bv de omgeving waar je rijdt. Gelukkig dat er wel degelijk plekken zijn waar het goed gaat en kritiek vooral constructief is en het plezier voorop staat :j 't Is zo zonde van een leuke hobby en leuke sport a;s het zo beladen wordt dat het plezier overschaduwd wordt door de angst om veroordeeld te worden voor je fouten.

Heksennest

Berichten: 18
Geregistreerd: 11-07-12
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:32

Zo waar!

Maar als we nou met zijn allen deze mening koesteren dan moet er wel een kentering komen in dat afrekengedrag van menigeen. Het is toch ook vaak een vorm van jaloezie, de goed lopende tinker, fries of draver die wint van een duur kwpn-dier moet toch niet kunnen.
Ik heb zo'n beetje het vreemdste paard van Nederland :D en ben nog steeds voornemens om er, als we er klaar voor zijn, mee te gaan starten. Wat een ander ervan vind, so be it.

Je komt toch tegenwoordig ook gewoon goede juryleden tegen en ik ga altijd nog maar uit van het eerlijke in de mens. We willen onze ambitie niet verliezen. Als ik niet meer als een zoutzak op mijn paard zit en we genoeg grondbeginselen beheersen, scharen we ons gewoon bij de meute B-starters die lol willen hebben in hun sport. Een stuk als dit geeft de burger moed. En volgens mij denken er veel meer mensen zo. Dus wie goed doet goed ontmoet...

Dankjewel voor het schrijven!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:55

Misschien dat mensen ook minder tegen kritiek kunnen omdat ze nooit geleerd hebben om kritisch naar zichzelf te kijken en met kritiek om te gaan. Of een fantastisch zelfbeeld van zichzelf hebben omdat ze altijd de hemel in geprezen worden door naasten omdat zij de persoon in kwestie vooral niet willen kwetsen. Alles lijkt tegenwoordig maar vooral positief benaderd te moeten worden, want kritiek is uit den boze. Ik weet niet hoor, maar soms word ik wel een beetje moe van dat softe gedoe.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:59

Wat ik vooral grappig vind is dat nu heel bokt gaat roepen: " Ja inderdaad!", tot je in een topic gaat kijken waar een fout gemaakt word. :Y)

Maar, ook ik ben het hier mee eens.

Mando

Berichten: 15724
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:06

Zo herkenbaar..... wij zijn echt geen topcombinatie maar we hebben wel lol en wat ze aan de bakrand zeggen boeit me niet, ik presteer en stel doelen voor mezelf en niet voor een ander...

Mijn leermeester zei altijd... je kan het beter overtuigend fout doen en daarvan leren dan half half denken dat je het goed doe.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:16

dat is ook precies de reden waarom ik nooit zomaar een filmpje van 'mijn rijkunsten' op bokt zal plaatsen..

als ik soms zie op welke ongezouten manier mensen hun mening geven, daar heb ik gewoon geen trek in..

ik zeg altijd maar ik ben een recreatieve ruiter met een zeer matig talent, heb de naam mee, het hart voor paarden maar bij het uitdelen van het talent waren er alleen nog wat kruimeltjes over.

daar werk ik aan, maar een anky zal ik nooit worden.. ik mag al blij zijn als ik bereik dat we samen ontspannen door de baan gaan en dat hij zich zover ontspant dat er een mooie aanleuning tot stand kom, waarbij ik dan inmiddels ook zover ben dat ik hem daarin niet verstoor. en ja ik zal vermoedelijk altijd wel een knikje hier of daar in mijn lijf hebben, ook al probeer ik dat te voorkomen.. maar op het 'je houding is prut, zoek les' wat ik met regelmaat lees zit ik niet te wachten (overigens heb ik gewoon goed les daar niet van.. maar ja, eens in de twee weken en heb mijn paard krap 3 maanden lol).

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Blog: Fouten maken in de dressuursport nog steeds taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:02

Ja en nee mee eens.
Wedstrijdrijden IS simpelweg een competitie, waar het er om gaan of de ene beter is dan de andere. het gaat simpelweg om de beste. Dat is niet alleen in de paardensport. In elke wedstrijdsport heb je vanzelf competitie, en dat doet soms hele rare dingen met mensen. En brengt dan ook vaak niet het beste in mensen naar boven. Ja qua prestatie wellicht, maar niet qua medemenselijkheid.

Ik ga er van uit dat mensen die op wedstrijden uitkomen, ook wel enige mate van kritiek kunnen verdragen(al is het alleen maar omdat je sowieso beoordeeld en gepunt wordt). Kun je dat niet aan, heb je gewoon niets op een wedstrijdterrein te zoeken In welke sport dan ook.

Wedstrijdsport, competitie bestaat immers bij de gratie van rekenen en afrekenen? Anders zou het geen wedstrijd inhouden.

Het op de mens afrekenen zoals met de regelmaat van de klok op een Forum als Bokt plaatsvindt is van een andere orde. maar dat gebeurt in de gehele maatschappij, op werk, in winkels, overal wordt gekeken of de ene er beter uitziet dan de andere, een leuke jurk heeft, slanker is, een mooier paard heeft en ga zo maar een uurtje door.
Dat is kennelijk de mens eigen.

Niets nieuws onder de zon dus.

Als de blog een oproep moet voorstellen om "aardiger" tegen elkaar te doen of zijn in wedstrijdverband kan ik iedereen uit de droom helpen... zo zit de wedstrijdsport niet in mekaar, je wil béter zijn dan die ander, daar word je doorgaans niet vriendelijker van naar de concurrentie toe.

Dit gezegd door een niet-wedstrijdruiter, die echter geen 18 meer is en er genoeg van gezien en gehoord heeft.

De blog bedoelt het goed, maar gaat simpelweg heel idealistisch aan de menselijke aard voorbij.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:05

gewoon gaan springen...daar mag bijna alles :+

Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:14

Heksennest schreef:
Ik heb zo'n beetje het vreemdste paard van Nederland


Die met sushi geserveerd in je profiel? :wow: :=

On topic: binnenkort voor het eerst in 15 jaar weer op wedstrijd, ben benieuwd hoe de sfeer gaat zijn :)