KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot ui...*update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot ui...*update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 16:10

* http://www.bokt.nl / http://www.eurodressage.com / http://www.horses.nl
Ingezonden door Ketaki

Afbeelding
Carl Hester op Chippendale

De KWPN goedgekeurde hengst Chippendale (v. Lord Leatehrdale) zal in bewaring worden gehouden tot er een uitspraak is gedaan door de rechter.

Vandaag stonden de eigenaren Gert-Jan van Olst en Maryam Al Khalifa tegenover elkaar in de rechtbank in Breda. Al Khalifa liet korte tijd geleden beslag leggen op de bruine hengst.

In 2014 betaalde Al Khalifa €1.500.000,- voor een 50% eigenaarschap voor de achtjarige hengst, welke door Anne van Olst getraind werd. Er werd afgesproken dat Anne van Olst het paard zou trainen met de Olympische Spelen in Rio de Janeiro als einddoel, waarna de hengst naar Al Khalifa zou gaan als leermeester. Al Khalifa vond echter dat Anne te weinig aandacht besteedde aan de training op Grand Prix niveau. Zo heeft ze hem in 2014 slechts twee keer uitgebracht op Prix St. George niveau. Initieel gingen beide partijen akkoord met verkoop van Chippendale in januari 2016 maar er zouden meerdere complexe problemen zijn met betrekking tot leningen en aandelen in verschillende paarden. Al Khalifa is van mening dat zij de volledige eigenaar van de hengst is, omdat zij met 1,5 miljoen euro de volledige marktwaarde betaald zou hebben. Van Olst betaalde 750.000 euro voor de helft die hij destijds terugkocht van toenmalig mede-eigenaar Wenmoor.

Een kort geding in Breda wees uit dat Chippendale in bewaring zal blijven tot er een uitspraak gedaan zal worden volgende week. Anne van Olst had wedstrijden gepland met de hengst tussen 7 en 10 mei 2015, maar deze zal zij moeten annuleren. De advocaat van Al Khalifa merkte op dat de hengst sowieso niet kon meedoen aangezien hij onder medische behandeling staat.


*update 01-05-2015*

Hengstenhouder Gertjan van Olst heeft het kort geding dat hij aangespannen had tegen Maryam Al-Khalifa verloren. Al-Khalifa liet op 21 april jongstleden beslag leggen op de hengst Chippendale, die zij voor 50% in haar bezit heeft. De hengst blijft in gerechtelijke bewaring bij Jan Brouwer in Zevenhuizen.

Het volledige vonnis wordt pas volgende week bekend gemaakt. Wel is vandaag duidelijk geworden dat alle vorderingen die Gertjan van Olst en zijn advocaat Luc Schelstraete hebben aangedragen door de rechter zijn afgewezen. De rechter is dus meegegaan in de argumenten van de advocaat van Al-Khalifa, Stephan Wensing, om de gerechtelijke bewaring van Chippendale voort te zetten.

Gertjan van Olst en Maryam Al-Khalifa zijn beiden voor 50% eigenaar Chippendale. Tussen beide eigenaren zijn financiële onenigheden ontstaan en heerst er een andere visie op het management van de hengst.

Door het in gerechtelijke bewaring blijven van Chippendale kan de hengst momenteel niet getraind worden door zijn amazone Anne van Olst en is hij tevens alleen via diepvriessperma voor de fokkerij beschikbaar.

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:31

Wat een gezeur met eigenaren de laatste tijd zo..

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:15

Dubieuze redenatie 'paard is minder waar geworden dus is nu ineens 100% van mij'. :')

Roodvos

Berichten: 6685
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:37

DromenLies schreef:
Dubieuze redenatie 'paard is minder waar geworden dus is nu ineens 100% van mij'. :')

Huh? Waar lees je dat het paard in waarde is gedaald? :?

Hmm, als ik Wenmoor was zou ik nog een claim van 750.000 indienen bij Van Olst omdat die me maar 750.000 heeft betaald voor de helft van een paard met een marktwaarde van 3 miljoen. Immers, de prinses heeft 1,5 miljoen betaald voor de helft, dus dat was toen de marktwaarde :$ :$ :$ .
:+

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:40

lekker verhaal weer. Succes meneeer de rechter om hier een fatsoenlijk oordeel over te vellen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:46

Er staat dat ze in 2014 zich voor 50% heeft ingekocht voor 1.500.000,-. Dus de waarde was toen, met haar instemming 3.000.000,-. Nu zegt ze dat de marktwaarde nu totaal 1,500.000,- en aangezien ze dat betaald heeft in 2014 is hij helemaal van haar.

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:48

Apart...te weinig op GP niveau getraind omdat ze maar 2x prix st george niveau heeft gestart met een 7/8 jarig paard? Ik vraag me af of Al Khalifa wel enig idee heeft hoeveel tijd en training er in een paard gaat zitten om deze GP klaar te krijgen?

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:49

DromenLies schreef:
Er staat dat ze in 2014 zich voor 50% heeft ingekocht voor 1.500.000,-. Dus de waarde was toen, met haar instemming 3.000.000,-. Nu zegt ze dat de marktwaarde nu totaal 1,500.000,- en aangezien ze dat betaald heeft in 2014 is hij helemaal van haar.

Idd :+ , ik neem aan dat het probleem meer ligt in het feit dat er problemen zijn over mogelijke verkoop in 2016.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:16

Tja, je weet pas zeker of een paard een Grand Prix paard wordt op het moment dat ie Grand prix start.

Ze was kennelijk vergeten dat zelfs al koop je een Grand Prix topper,..dan nog gaat het wel eens mis.
Vraag maar aan onze Oosterburen :+

En die moesten iiiieeetsjes dieper in de buidel tasten :')

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:31

Vreemde redenatie; zij is destijds akkoord gegaan met die prijs voor 50%, al had van Olst de dag ervoor maar €150.000 voor betaald is dat zijn winst. Zo werkt de handel nu eenmaal.

Je komt een prijs overeen en klaar, je kan dan niet achteraf zeggen ik wil een groter aandeel omdat hij minder waard is geworden. Gaat ze geld terug vragen als hij morgen zijn been breekt en ingeslapen moet worden?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:11

Zou het echt zo simpel zijn of zou er ook nog een andere kant aan het verhaal kunnen zitten??

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:54

misterA schreef:
Zou het echt zo simpel zijn of zou er ook nog een andere kant aan het verhaal kunnen zitten??


Dat is inderdaad een ding dat zeker is.


We weten inderdaad niet de inns and outs van de verkoop en de daarbij behorende afspraken.

Getup

Berichten: 8306
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:59

Mede eigenaar denkt zeker niet aan alle training en verzorging...en de tijd, die daarmee gepaard gaat ( letterlijk haha) .

Dat ie in bewaring gaat tot aan de uitspraak is niet verrassend...

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:01

ingvdh schreef:
Vreemde redenatie; zij is destijds akkoord gegaan met die prijs voor 50%, al had van Olst de dag ervoor maar €150.000 voor betaald is dat zijn winst. Zo werkt de handel nu eenmaal.

Je komt een prijs overeen en klaar, je kan dan niet achteraf zeggen ik wil een groter aandeel omdat hij minder waard is geworden. Gaat ze geld terug vragen als hij morgen zijn been breekt en ingeslapen moet worden?


Als jij wat minder verstand hebt van paarden en je schakelt hem in als commissionair, dan zou ik mij persoonlijk ongelooflijk genaaid voelen als ik dit achteraf hoorde. En dat is natuurlijk niet de eerste keer dat mensen met geld genaaid worden in paardenland.

Timo

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:15

Ik zie het probleem niet zo...

Van Olst heeft de hengst van Wenmoor voor 750.000 teruggekocht. Chippendale was daarna dus volledig in hun bezit. Als Van Olst dan 50% van de hengst weer wil verkopen aan mevrouw Al Khalifa, mogen ze toch zelf weten hoeveel ze er voor vragen? :+

Oke, ze vroegen er veel geld voor.. En ja, het is het dubbele van wat Van Olst hem had teruggekocht.. Maar het lijkt mij dat mevrouw akkoord is gegaan met dit bedrag. Dus.. what's the big fuzz? :?

Ze komt er wel een beetje laat mee dat ze hem nu te duur vindt. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:54

Ik kan wel snappen dat ze pissed is. Natuurlijk moet er winst gemaakt worden maar ze 1.5 miljoen heeft betaald en er dan achter komt dat de prijs over de kop gegaan is dan zou ik ook nijdig zijn.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:01

Gaat wel over een meisje van 19.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:18

Wel 1 met een hele rijke familie achter haar...

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:20

Tja ze hebben gewoon doorgekregen dat ze genasid zijn en dan gaan ze maar dingen verzinnen om geld terug te krijgen. Enige wat stom is om hem niet gewoon door te laten trainen en gewoon die wedstrijden laten starten. Dat is toch in ieders belang

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:10

misterA schreef:
Gaat wel over een meisje van 19.....


Precies, een meisje van 19 die het vertrouwen heeft gehad in een handelaar in Nederland en nu blijkt ze genaaid te zijn. Zoals ik het lees, zou ik van Olst kapot procederen........maar goed, ik ken het gehele verhaal niet :D

Overigens vind ik het sowieso niet zo chique om een paard in korte tijd zoveel over de kop te laten gaan. Als van Olst 1 miljoen voor de helft had gevraagd was er geen vuiltje aan de lucht geweest en had ie nog dikke winst gemaakt.

En ik vind het ook rondom dom van van Olst, mits alles klopt zoals omschreven, want dit soort families kunnen je failliet procederen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:12

R12312 schreef:
misterA schreef:
Gaat wel over een meisje van 19.....


Precies, een meisje van 19 die het vertrouwen heeft gehad in een handelaar in Nederland en nu blijkt ze genaaid te zijn. Zoals ik het lees, zou ik van Olst kapot procederen........maar goed, ik ken het gehele verhaal niet :D

Overigens vind ik het sowieso niet zo chique om een paard in korte tijd zoveel over de kop te laten gaan. Als van Olst 1 miljoen voor de helft had gevraagd was er geen vuiltje aan de lucht geweest en had ie nog dikke winst gemaakt.

En ik vind het ook rondom dom van van Olst, mits alles klopt zoals omschreven, want dit soort families kunnen je failliet procederen.

Buiten dat naait hij ook de voormalige mede-eigenaar van het paard.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:13

bliver schreef:
Tja ze hebben gewoon doorgekregen dat ze genasid zijn en dan gaan ze maar dingen verzinnen om geld terug te krijgen. Enige wat stom is om hem niet gewoon door te laten trainen en gewoon die wedstrijden laten starten. Dat is toch in ieders belang


Commercieel het meest domme wat je kan doen, snel geld verdienen op een paard, maar daarna het vertrouwen kwijt zijn van je klant. Op lange termijn hadden ze aan dit soort mensen veel meer kunnen verdienen. Maar goed, dit soort kortzichtigheid kom ik wel vaker in paardenland tegen.

Liever eerst dubbeltjes verdienen.............kwartjes komen vanzelf als je je werk goed doet.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:13

janderegelaa schreef:
Buiten dat naait hij ook de voormalige mede-eigenaar van het paard.

Ook waar...............rondom dom dus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:15

R12312 schreef:
bliver schreef:
Tja ze hebben gewoon doorgekregen dat ze genasid zijn en dan gaan ze maar dingen verzinnen om geld terug te krijgen. Enige wat stom is om hem niet gewoon door te laten trainen en gewoon die wedstrijden laten starten. Dat is toch in ieders belang


Commercieel het meest domme wat je kan doen, snel geld verdienen op een paard, maar daarna het vertrouwen kwijt zijn van je klant. Op lange termijn hadden ze aan dit soort mensen veel meer kunnen verdienen. Maar goed, dit soort kortzichtigheid kom ik wel vaker in paardenland tegen.

Liever eerst dubbeltjes verdienen.............kwartjes komen vanzelf als je je werk goed doet.

Er was ook niets aan de hand geweest als Anne zich 200% had ingezet voor dat paard. Wat ze best had kunnen doen voor anderhalf miljoen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: KWPN hengst Chippendale blijft in bewaring tot uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:20

Waar stront is komt trouwens wel steeds vaker de naam Stephan Wensing voorbij.