Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:42

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
© Sammie
Het boek "Science of Equestrian Sports: Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider" (195 pagina's) ligt sinds dit jaar officieel in de winkel. Het duurde even voor we vorig jaar een exemplaar toegestuurd kregen. Daarna duurde het weer even voor we het doorgenomen hadden. Dat komt deels door tijdgebrek, maar ook deels doordat het boek in het Engels is geschreven en best pittige, maar interessante materie bevat. Het boek lijkt het meest geschikt te zijn voor studenten, maar iemand die per definitie geïnteresseerd is in de theoretische kant van paardensport kan ook zeker een exemplaar aanschaffen.


Dat verraadt al een beetje dat Sciense of Equestrian Sports geen doorsnee boek is. Ten eerste is het, zoals gezegd, in het Engels geschreven. Geen lastig Engels, maar omdat het boek ook in gaat op onderzoeken en het hoe en wat van de resultaten als toepassing, is het wel Engels waar je je gedachten bij moet houden. Er worden namelijk af en toe wel vaktermen gebruikt. Het is dus zeker een studieboek te noemen. Het boek is geschreven door Inga Wolframm, die doceert aan de Van Hall Larenstein hogeschool. Ze is sportpsycholoog en lid van de International Society for Equitation Science (ISES). En vanuit die hoedanigheid mag je het boek ook lezen. Het functioneren van de ruiter op het paard staat centraal.


Het boek mikt duidelijk op de volwassen wetenschapper of wetenschapsstudent met duidelijke affiniteit met de paarden(sport). Het boek heeft zeven hoofdstukken waarin Wolframm ingaat op onder andere de bewegingen van het paard en de ruiter. Psychologie en fitheid van de ruiter en het begeleiden van ruiters komen ook aan bod, net als blessures in de paardensport. Aan de relatie tussen paard en ruiter wordt eveneens aandacht besteed.


Elk hoofdstuk heeft een mooie opbouw. Zo word je in het eerste hoofdstuk meegenomen naar het eerste moment waarop zonder twijfel duidelijk werd dat paarden een zweefmoment hebben in de galop. Van daaruit gaat de auteur over naar de bewegingen van de ruiter en de invloed hiervan op het paard. Ook de manier van leren komt aan bod, zo wordt duidelijk waarom ruiters regelmatig weer in dezelfde valkuil stappen ofwel het reeds bekende "Het is makkelijker iets aan te leren dan iets af te leren." Een leuke paragraaf wordt gewijd aan de strijd der seksen. Paardensport is een van de weinige sporten waar men 'gemengd' tegen elkaar strijdt. Uit het stukje blijkt dat mannen een voorsprong hebben op het gebied van lichaamsbouw, fysieke sterkte, hormonen en algemene fitheid. Of we het willen of niet, het lichaamsvet van vrouwen is onevenredig verdeeld (hiermee worden de borsten bedoeld) en vrouwen kampen ook met schommelende hormonen. Het hart van een vrouw is kleiner dan dat van een man, dus zal bij inspanning harder moeten werken. Het verschil op lange termijn wordt echter kleiner door trainen en oefenen.


Uit hoofdstuk drie pak ik even een stuk over sportpsychologie erbij: Het karakter van de ruiter en de invloed hiervan op het rijden in het algemeen. We zullen er niet snel bij stil staan, maar om optimaal op het hoogste niveau te kunnen presteren heb je bepaalde karaktereigenschappen nodig. Angst en vrees zijn daarbij uiteraard slechte raadgevers. Wolframm behandelt een klein gedeelte van het karakter. Zoals ze zelf zegt is het onderzoek op dat gebied groot en divers. Ze beperkt zich daarom tot een aantal punten, onder andere extraversie, egocentrisme, angst, humeurschommelingen en de mate van zelfvertrouwen beïnvloeden het succes (of falen!) van een ruiter.


Eveneens een leuk hoofdstuk is de interactie tussen paard en ruiter. Is dat wetenschappelijk te verklaren of is het, zoals de meesten hier dat willen geloven, echt een kunst. Kan iedereen een band hebben met jouw of met een willekeurig paard of ben alleen jij daar geschikt voor? En eigenlijk wil ik het einde of de conclusie niet verklappen en adviseer ik je het zelf te lezen.


Wolframm schrijft in een fijne stijl, ondanks dat het compleet in het Engels is. En dat is ook meteen een nadeel. Ik zou het boek namelijk ook graag in het Nederlands willen (her)lezen. Het is interessante materie, maar vooral theoretisch. Zoals eerder aangegeven, het is een boek waar je voor moet gaan zitten en de theoretische en wetenschappelijke benadering moet je ook liggen. Hoewel het niet pur sang gortdroge stof is, moet je voor dit boek wel een echte lezer zijn. Ben je daar toe bereid, dan verrijk je je kennis over het rijden van paarden met wetenschappelijke onderzoeken en benaderingen. Het boek kan prima in stukjes gehakt worden en voor het opnemen van de stof is dat ook zeker het beste. Ben je een ruiter en ben je geïnteresseerd in de wetenschappelijke kant van de paardensport? Ben je binnen de paardensport actief in mental coaching, individueel of groepslessen geven of gelijkaardige activiteiten, dan kom je meer te weten over waarom sommige dingen gaan ze als ze gaan en hoe vanuit dat oogpunt de 'dingen' positief omgebogen kunnen worden. Het boek is helaas niet goedkoop, maar kan voor de professionele sportbeoefenaar (of begeleider) zeker als investering gezien worden.


Zie ook:
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"
[VN] Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"
[VN] Boekrecensie "Paardenfotografie"
[VN] Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie"
[VN] [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje
[VN] Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas
[VN] [Recensie]Aanleuning, subtiel samenspel tussen mens en paard
[VN] [Recensie] "Missie: Mongolië" door Frederique Schut

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:52

Die ga ik echt direct bestellen... Ik ben zelf ook met de mentale kant van paardrijden bezig met ruiters, in combinatie met mijn kennis vanuit bewegingswetenschappen, en werk op wetenschappelijk onderbouwde manier... Dit sluit perfect aan. Inga heeft veel interessante studies gedaan, dus ben zeer benieuwd!!

Anoniem

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:12

Klinkt heel erg interessant :j Maar 120 euro (bij bol.com) das nogal een prijs ook zeg :=

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:14

lijkt me een erg leuk boek. Ga m gelijk op mn verlanglijstje schrijven :D

(edit: misschien nog maar even wachten of ik m "ooit" wat goedkoper kan krijgen :') )

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:46

Zo gauw de NL - versie op de markt is, wil ik hem hebben. Lange stukken Engels geschreven theoretische materie wil bij mij niet lang genoeg meer blijven hangen :D .

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

leuk, maar die prijs is niet mis zeg! Kan hem ook wel op mijn verlanglijstje zetten :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:35

Sja, wetenschappelijke boeken zijn nu eenmaal aan de prijs, over het algemeen... Ik kan wel zeggen dat alleen al de naam van de schrijfster voor mij genoeg reden is om het boek te bestellen, geweldige vrouw, die Inga!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:36

ik zeg ook niet dat het dat niet waard is, maar wel te duur om nu 'eventjes' te bestellen :$ Mooi verjaardagscadeautje straks :))
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-03-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:40

Ik geef alleen een verklaring waarom het boek aan de prijs is. Verder heb ik het niet alleen tegen jou, er zijn meer mensen die beginnen over de prijs (niet gek, overigens) en ik heb jou ook nergens in de mond gelegd dat dit boek de prijs niet waard is :D.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:56

Het is maar de vraag of dit boek ooit in het Nederlands vertaald gaat worden. Inga gaf onlangs tijdens de terugkomdag voor FNRS-juryleden aan dat het ontzettend lastig is om een 'paardrijboek' in Nederland in het Nederlands uit te geven. Dat is erg jammer, want Inga heeft enorm veel kennis van de theoretische kant van paardrijden en ze kan hier heel goed (en leuk!) over vertellen en schrijven. Ze heeft overigens ook een aantal boeken in het Duits geschreven.

Anoniem

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:40

Dit boek moet ook echt in mijn boekenkast komen! Super interessant, ik hou me hier ook al een tijdje mee bezig :j

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:47

Voor wie dat boek te duur vindt: `equitation science` van Andrew McLean is ook de moeite!

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Voor wie dat boek te duur vindt: `equitation science` van Andrew McLean is ook de moeite!


Eens :D

_Marjoo_

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-05-11

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:47

Van Hall Larenstein is geen universiteit he :p
Lijkt me zeker een goed boek!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:59

Het is inderdaad een hogeschool, welke dan weer wel onderdeel is van Wageningen Universiteit :)). In het Engels heet Van Hall wel university, daar zal de verwarring ook wel vandaan komen.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:10

VHL is University of Applied Science ja ;)

Maar de fout wordt wel vaker gemaakt, benieuwd of we volgend jaar met de lessen ook dit boek behandelen.

wicked

Berichten: 182
Geregistreerd: 19-05-09

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:37

Dit boek ga je zeker gebruiken op Van Hall Larenstein, wij hebben dit jaar al de stof behandeld van dit boek en er toetsen over gehad. Het boek is inderdaad erg duur, wij hebben het gelukkig via Inga met wat korting kunnen bestellen. Ik was nu 69 pond kwijt volgens mij. Het is het zeker waard om het boek aan te schaffen. Je moet er wel even doorheen bijten, het is niet makkelijk geschreven vind ik. Maar je kunt er enorm veel van leren als ruiter/sporter.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:39

_San87_ schreef:
Het is inderdaad een hogeschool, welke dan weer wel onderdeel is van Wageningen Universiteit :)). In het Engels heet Van Hall wel university, daar zal de verwarring ook wel vandaan komen.


Van Hall Larenstein was inderdaad onderdeel van Wageningen Universiteit maar dat zijn ze niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:20

Naskapower schreef:
_San87_ schreef:
Het is inderdaad een hogeschool, welke dan weer wel onderdeel is van Wageningen Universiteit :)). In het Engels heet Van Hall wel university, daar zal de verwarring ook wel vandaan komen.


Van Hall Larenstein was inderdaad onderdeel van Wageningen Universiteit maar dat zijn ze niet meer.


Oh, sinds wanneer niet meer?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Boekrecensie: ”Science of Equestrian Sports”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:31

sinds september dit jaar

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:56

Klopt, heel handig voor de betreffende schoolsystemen ook. }:0

Ik heb ook al veel goede berichten gelezen over dit boek en ga er zeker ook voor sparen!