Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 16:10

www.bokt.nl


Jill Jacob en Ivan Reynaert zijn de twee drijvende krachten achter het boekje “Oefenboek Hippotherapie”. Naast hun kennis en onderwijsachtergrond hebben ze hun ervaringen en inzichten verruimd tijdens het volgen van de opleiding EAT (Equine Assisted Therapy) in Gent, België. Het boekje bestaat uit 92 bladzijdes met foto's, veel aandacht voor de EAT opleiding en hun doelstelling en korte toelichtingen die makkelijk te lezen zijn. De ideeën die er in staan zijn onder andere het schoonmaken van het hoofdstel, de stal en voltige oefeningen. Of de ruiter spiegelt de oefening die een andere ruiter op de grond doet (ruiter op de grond steekt rechterhand omhoog, ruiter op paard steekt dan de linker hand op). Daarnaast wordt er uitgebreid ingegaan op de doelstellingen die deze oefeningen kunnen hebben voor de ruiter. Dat laatste lijkt me vooral handig wanneer je iets of iemand verantwoording moet afleggen waarom je iets doet.

Voor wie is dit boekje? Lastige vraag. Voor een hippotherapeut heeft het denk ik niet echt iets extra's te bieden. Je kunt er misschien enkele ideeën uit halen en deze nog verder uitwerken. De meeste dingen die erin beschreven staan zijn denk ik bij velen wel bekend. Voor een leek op paardengebied is het boekje zeer zeker niet bedoeld. Maar voor een leek op therapiegebied is het denk ik zeker wel bruikbaar. Het dirigeren van een paard door samenwerking van een willekeurig groep mensen is een mooi voorbeeld van andere doelgroepen die iets met de aangedragen oefeningen in dit boek kunnen doen.
Het is compact en dus makkelijk naar de locatie mee te nemen en ik denk ook dat het zo gezien moet worden als een klein bundeltje met oefeningen, een reminder. De schrijfwijze is kort en duidelijk en daardoor zijn de oefeningen ook makkelijk uit te voeren. Heb je geen zin in springen, dressuur of grondwerk dan pak het boekje en ga lekker met meerderen spiegelen of tuig poetsen.

Zie ook:
[VN] Boekrecensie "Paardenfotografie"
Sammie @ [VN] Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:19

Even typfoutje corrigeren, er staat één keer AET en één keer EAT.

Interessant, ga ff googlen!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:30

Ik heb dit boekje ook :j ik zou de opleiding EAT gaan volgen in Gent, maar helaas niet door de selectie heen gekomen (ze laten maar een beperkt aantal studenten uit het buitenland toe). Volgend jaar nog een keer proberen...
Voor mijn afstuderen heb ik dit boekje ook gebruikt. Ik heb onderzoek gedaan naar het volgen van de sociaal emotionele en motorische ontwikkeling van kinderen die equitherapie krijgen. Het boekje bood mij wel wat bruikbare informatie :j mijn opdrachtgever (equitherapeut) had dit boekje ook maar voor haar stond er inderdaad niets nieuws in.

Vooral de doelstellingen die erin staan vond ik erg handig. Je kunt zo op een eenvoudige manier zien aan welke doelstellingen welke opdracht bijdraagt. Ook staat er met pictogrammen aangegeven voor wat voor soort kinderen de opdrachten geschikt zijn.

Lindor92
Berichten: 7006
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:32

ik ga hem denk ik aanschaffen :j