Boekrecensie "Paardenfotografie"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 11:35

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Het hardcover boek "Paardenfotografie", uitgekomen in 2011 en tevens beschikbaar als E-Book, is geschreven door Femke Puijman. Ze omschrijft het boek als een "complete gids die je op weg helpt in de paardenfotografie". Femke Puijman heeft van jongs af aan al een grote voorliefde voor dieren, waarbij paarden toch wel de boventoon voeren. Dit in combinatie met haar andere hobby fotograferen leidde tot onder andere tot het ontwikkelen van een serie cursussen en workshops voor paardenfotografie. Haar kennis over paarden en fotografie heeft ze nu gebundeld in het boek "Paardenfotografie".

In het eerste deel van het boek komt de apparatuur aan bod, die je voor een goede foto nodig hebt. Met behulp van een illustratie van een menselijk oog en een spiegelreflexcamera legt ze duidelijk de werking van de lens uit en hoe dit bij een spiegelreflexcamera werkt. Voor een leek op fotografeergebied is dit goed te volgen. Ook de tips die ze geeft over welk materiaal juist bij paardenfotografie handig is, zijn helder. De tips en uitleg zijn echter hoofdzakelijk van toepassing op een spiegelreflexcamera. Dit is informatie die je toch graag wil hebben voordat je het boek aanschaft.

Sommige dingen spreken zich tegen. (Het diafragma dienen we op A van automatisch te zetten. Verderop in het boek blijkt dat we die juist zelf in moeten stellen.)
Hoewel de pagina's met een duidelijk lettertype zijn geschreven en begeleid worden door foto's die duidelijk laten zien wat effecten zijn van bijvoorbeeld een groothoeklens of een teleobjectief, heb ik moeite verder te gaan met het boek. Ik krijg zoveel technische informatie over brandpuntafstand, het instellen van een diafragma en de sluitertijd en de ISO, dat ik sterk begin te twijfelen of ik wel een simpele foto kan maken. Ik begin te verzanden in het aantal tips en uitleg. De tips zijn echter wel duidelijk en worden ook door foto's begeleid waarop duidelijk het effect te zien. Handig zou zijn een handboekje wat je mee kunt nemen en waarbij de belangrijke punten en tips in logische volgorde staan vermeld. Vooralsnog maak ik veel aantekeningen zodat ik het boek straks niet mee naar de paarden hoef te nemen en de kans loop het te beschadigen. Want ongeacht of je ooit foto's wilt maken, het boek nodigt uit om door te bladeren en de mooie foto's te bekijken en zal daarom al niet misstaan in je boekenkast.


Voor ervaren fotografen zullen sommige tips erg eenvoudig overkomen, net als voor ervaren paardenmensen de paardentips redelijk basaal zijn.
Op mijn vraag welke camera ik nodig heb om iets met de tips in het boek te kunnen komt wel duidelijk een antwoord, namelijk een spiegelreflexcamera met de mogelijkheid om van alles zelf in te stellen. Wil je optimaal gebruik kunnen maken van alle tips en uitleg is het hebben van een spiegelreflexcamera een must.

Ongeduldig word ik wel en wil eigenlijk aan de slag. Helaas moet ik nog geduldig blijven en de rest van het boek lezen. Het zou leuk geweest zijn om opdrachten in het boek te verwerken zodat je alvast aan de slag kan. Met tips wat er eventueel fout kan zijn gegaan en hoe dit op te lossen zouden zorgen voor directe betrokkenheid.

Mijn geduld wordt na verderlezen beloond en nu kom ik meer te weten over de beste achtergrond, de beste pose van het paard, welk tijdstip en hoe om te gaan met teveel of te weinig licht, en tips hoe je je paard het beste voorbereid of nog beter kan laten uitkomen en eventuele fouten van je paard kan verdoezelen. Ook het maken van foto's van bewegende paarden op de wei of onder de ruiter in de bak wordt uitgebreid besproken en van tips voorzien. (Een voorbeeld is welke sluitertijd je kiest bij een niet-bewegend paard). Ik begrijp nu eindelijk waarom fotografen werken met reflectieschermen. Aan het eind van het boek worden nog een paar fotobewerkingprogramma's toegelicht inclusief technieken om een foto te verbeteren.

Op dit punt zou ik nu graag naar buiten rennen, 'mijn' fototoestel instellen, mijn paarden voorbereiden en kijken of ik alles begrepen heb en bij zonsondergang die schitterende silhouet foto maken. Helaas is mijn leencamera steeds op vakantie wanneer ik tijd heb of het weer is te "Nederlands". Met alleen dit boek en een spiegelreflexcamera denk ik niet dat ik het ga redden de juiste instellingen op die camera te zetten voor goede foto's. Daarvoor is de materie voor mij toch te ingewikkeld en is de taal op een spiegelreflexcamera te onduidelijk voor mij. Maar voor fotografen met enige basiskennis is dit boek volgens mij een echte aanrader en misschien voor mij ook wanneer ik een gerichte cursus zou hebben gevolgd en in het bezit ben van een spiegelreflexcamera. De interesse is zeker bij mij gewekt.

Vanmorgen aan de ontbijttafel mijn man over het boek verteld. En drie maal raden, hij wil het graag hebben voor zijn verjaardag ;-).

Zie ook:
Sammie @ [VN] Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Anoniem

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:19

1 Ding: Gebruik nooit automatische standen. Stel gewoon alles zelf in. :)

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:24

ik ben ook blij met het boek.. Staan goeie voorbeelden in en er staan praktishe tips in

Anoniem

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:24

Mooie recensie geworden Dinopino. _/-\o_
Bedankt ook voor alle moeite.

Kleine aanvulling op het gedeelte van instellingen:
Citaat:
Sommige dingen spreken zich tegen. (Het diafragma dienen we op A van automatisch te zetten. Verderop in het boek blijkt dat we die juist zelf in moeten stellen.)


De "A" staat voor "Aperture" niet voor automatisch.

Dus het is geen tegenspraak, bij het instellen van de A stand kies je voor diafragma voorkeuze en moet je dus inderdaad zelf diafragma bepalen :j

Dunesjka

Berichten: 3061
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Middelburg

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:27

Ik was aan het zoeken maar bij Bol.com is het boek niet meer leverbaar?

Anoniem

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:28

Het boek is niet via het centraal boekhuis te krijgen. Daardoor komt 't inderdaad niet automatisch in winkels te liggen.

Dus alleen bij de uitgever (mij zelf) te bestellen en via de kanalen van Mediaboekservice.

www.paardenfotografieboek.nl

Of Mediaboekservice (die ook aan o.a. ruitersportzaken zoals Epplejack en Divoza levert).

Dunesjka

Berichten: 3061
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Middelburg

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:29

Oke dankje! Ik ga er eens serieus over na denken

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:33

Ik had een tijdje terug ook een topic geopend over dit boek!
Ik vind het een mooi, fijn en handig boek!

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:34

Mijn vriendin wou dit boek doodgraag, maar de verzendkosten naar België zijn enorm duur en ze vond het pdf bestand niet handig om mee te nemen (ze wilt het niet afprinten oid) Verder lijkt me dit echt een super boek!

Anoniem

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:51

Klopt, het is helaas waanzinnig duur om het boek naar België te versturen.
Komt door het gewicht...

Je zou kunnen kijken of je via de Belgische Standaard Boekhandel kunt bestellen.
Ik weet niet hoe zij het regelen met verzendkosten, maar ik krijg veel aanvragen van deze boekhandel vanuit België.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:55

Als het in de Standaard zou te verkrijgen zijn (of een andere Belgische keten / winkel), zou dat wel fijn zijn. Ik wil het boek nl eerst in mijn handen hebben voor ik het al dan niet koop. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:57

Ze hebben 't niet op voorraad liggen, ze bestellen het dan speciaal.
Nogmaals, ik weet niet precies hoe 't daar dan werkt qua verzendkosten en of je verplicht bent om de bestelling af te nemen, etc.
Maar ik krijg heel vaak bestellingen door via de Standaard Boekhandel voor België. Dus er zijn Belgische lezers die het op die manier doen :)

Mediaboekservice staat trouwens ook regelmatig op verschillende grote evenementen met een stand (o.a. ook weer op Horse Event, etc.). Zij hebben 't boek ook altijd bij zich.
De verzendkosten naar belgië zijn via mediaboekservice trouwens ook goedkoper dan bij mij.
Ik weet niet precies hoe ze dat regelen, misschien betalen ze zelf een deel mee ofzo. Want de max. verzendkosten bij hun op de site zijn lager dan de daadwerkelijke verzendkosten voor België als je ze naar 't postkantoor brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:49

Volgens mij ligt dat boek ook bij ruitersport kerckhaert in Temse, kan dat kloppen ;)
Ik heb hem iig ook, vond het wel leuk om te lezen maar helaas stond er voor mij niet echt iets nieuws in :')
Maar wel een aanrader.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:54

Bizzybijtje schreef:
maar helaas stond er voor mij niet echt iets nieuws in :')

daar heb ik dus ook een beetje schrik voor en daarom wil ik het eerst in mijn handen voor ik besluit het al dan niet te kopen.

Zonder afbreuk te willen doen aan je boek Femke, want ik ben er zeker van dat het een heel goed boek is.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:10

heb hem net besteld, krijg hem voor mn verjaardag

ben echt superenthousiast :j

Wendy89

Berichten: 348
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:15

Ik heb de hardcover versie van het boek afgelopen winter aangeschaft en ben er heel blij mee!
Er stonden al wel veel dingen in die ik al wist, maar ook qua afstellen van de camera e.d. wordt er duidelijke en heldere info gegeven.
Vooral dat er veel gebruik wordt gemaakt van plaatjes vind ik prettig :)

Ik neem het boek nog vaak mee als ik ergens ga fotograferen. Fijn, prettig te lezen boek voor de (beginnend) fotograaf :)

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:20

Jackytje schreef:
Mijn vriendin wou dit boek doodgraag, maar de verzendkosten naar België zijn enorm duur en ze vond het pdf bestand niet handig om mee te nemen (ze wilt het niet afprinten oid) Verder lijkt me dit echt een super boek!


Bij Hippos Malle is dit boek te halen/bestellen. Ik weet niet of ze in de buurt woont van Oost-Malle? Alle Hypo winkels leveren deze boeken namelijk ook.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:23

eigenlijk moet er nog een beknopte meeneem versie komen waarin je tijdens shoots even kan terug kijken hoe je sommige dingen kunt doen

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:42

Hmm als het gaat over, 'hoe te handelen met te veel of te weinig licht' raak ik toch zeker geinteresseerd. Dat is voor mij soms nog echt een vraagstuk.

Kaatastrof

Berichten: 6269
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:01

Sanne9489 schreef:
Jackytje schreef:
Mijn vriendin wou dit boek doodgraag, maar de verzendkosten naar België zijn enorm duur en ze vond het pdf bestand niet handig om mee te nemen (ze wilt het niet afprinten oid) Verder lijkt me dit echt een super boek!


Bij Hippos Malle is dit boek te halen/bestellen. Ik weet niet of ze in de buurt woont van Oost-Malle? Alle Hypo winkels leveren deze boeken namelijk ook.

Haha, nee woon helemaal centraal België. Volgend jaar ga ik wel (en mijn vriendin waarschijnlijk ook) wel naar Flanders Horse Expo, was er dit jaar en heb er niet aan gedacht, nogal stom van me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:25

NathalietjeB schreef:
eigenlijk moet er nog een beknopte meeneem versie komen waarin je tijdens shoots even kan terug kijken hoe je sommige dingen kunt doen


Daar ben ik mee bezig inderdaad...
Om een soort werkblad te maken met een samenvatting en een paar leuke opdrachten.

ivy_power89

Berichten: 5865
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:30

ik denk dat je binnenkort nog een bestelling erbij hebt :)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:58

Bij Divoza zag ik het boek ook.

Zo duur is naar Belgie toch niet? Verzend er regelmatig boeken per enveloppe heen.

Heb het boek ook en is zeker een aanrader voor de beginnende fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:09

Het boek weegt 720 gram (nog excl. verzenddoosje).
Dan kom je in de categorie 500 gram - 2kg...
Kost 9,35 euro per brievenbuspost óf 8,50 euro voor pakketpost zonder track en trace code.

Dat is het nadeel van een groot formaat hardcover... Het formaat en gewicht.

ivy_power89

Berichten: 5865
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Boekrecensie "Paardenfotografie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:13

en als je het via GLS verstuurd?
Die doen niet op gewicht, maar op afmeting :)