Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 09:58

Nieuwsredactie


Afbeelding

Het boek "Hoe beweegt uw paard" is geschreven door Gillian Martins en Stephanie Martin. Gillian Martins-Higgins is eerder actief geweest als eventingamazone en maakte deel uit van de Young Riders. Ze werd in die tijd getraind door Bettina Hoy, die in dit boek het voorwoord verzorgt.

Gillian bleek erg geinteresseerd in biomechanica van paarden, en besloot de opleiding van oefentherapeute bij paarden te gaan doen. Gillian verzorgt ook lezingen. Zo is haar bekende lezing en clinic "Het paard binnenstebuiten" door verscheidene topruiters bijgewoond. Tijdens deze lezing worden er levende modellen gebruikt ter ondersteuning van de theorieen van Gillian.

Het boek "Hoe beweegt uw paard" behandelt voornamelijk de thema's anatomie, bespiering, training en het verbeteren van welzijn. Vooral dit laatste thema voert duidelijk de boventoon. Veel teleurstellingen kunnen worden worden voorkomen als ruiters beter begrijpen hoe en waarom hun paarden bewegen zoals ze doen. Ze leren dan bepaalde fysieke beperkingen accepteren zodat ze daar bij de training rekening mee houden en realistische doelen stellen om op die manier het beste uit hun paard te halen.

Het boek bestaat uit drie delen:

* Deel één gaat over de verschillende onderdelen van het spier-skeletstelsel en neemt je mee op een anatomische reis langs de technische aspecten van de beweging van het paard. Het is opgezet om je op de hoogte te brengen van de basisprincipes.

* Deel twee gaat over verschillende toegepaste aspecten van hoe het paard beweegt; Martins beschrijft hoe hij buigt en springt, hoe hij zijn ledematen beweegt en hoe hij een correct silhouet in stand houdt. Dit kan zeer nuttig zijn bij het rijden, de training, het analyseren van de manier van lopen en het verbeteren van de prestaties en het welzijn van een paard.

* Deel drie geeft suggesties hoe je ervoor kunt zorgen dat het paard ongehinderd kan blijven bewegen, met extra aandacht voor het spier- en skeletstelsel. Het bevat talloze praktische adviezen en suggesties om de bespiering van een paard in optimale conditie te houden.

Wat direct opvalt aan dit boek zijn de foto-illustraties. Er is in dit boek gebruik gemaakt van de bekende werkwijze van Gillian Martins-Higgins, namelijk het spierweefsel en het skelet in schilderingen op het paard. Al het schilderwerk werd door de auteur zelf gedaan, en zorgt voor een interessante kijk op de anatomie van het paard. De schilderingen worden in alle mogelijke manieren aangebracht. Het varieert van de verschillende spiermassa's in kleuren aangebracht, tot een compleet skelet. Alle spieren en botten worden op de exacte plaats geschilderd als het daadwerkelijke silhouet, waardoor er een interessant beeld ontstaat.
Deze methode lijkt te werken; tijdens de verschillende oefeningen die worden gedemonstreerd, krijg je inzicht in de werking, houding en buiging van de spieren of botten. Zo is bijvoorbeeld op de aangebrachte tekeningen duidelijk te zien wat er met de spieren en botten gebeurt wanneer een paard in een gefixeerde houding wordt getrokken om aan de teugel te lopen.

Niet alleen dressuurmatige handelingen worden besproken, ook de anatomie van het paard tijdens het springen wordt behandeld, waardoor dit boek ook interessant is voor de springruiter. Met gebruik van de inmiddels bekende schilderingen op paarden laat men zien hoe het correct en niet correct basculeren eruit ziet, en wat er met het lichaam van een paard kan gebeuren wanneer het verkeerd wordt gereden tijdens het springen.

"Hoe beweegt uw paard" is een interessant boek, en dankt dit vooral aan de manier waarop de illustraties corresponderen met de informatieve tekst. De foto's zijn wel de drijfveer van het boek, omdat zonder deze foto's de tekst wel een eindeloze materie zou zijn.

In de tekst staan veel moeilijke woorden en zware begrippen, waardoor dit niet een boek is dat je onder het genot van een kop koffie eens lekker in een ruk uit gaat lezen. Het is dan ook geen boek voor jongere lezers (12-16 jaar), al staat er achterin het boek wel een lange lijst met verklarende termen.

Het boek is niet bedoeld als trainingshandboek, maar probeert te verklaren hoe en waarom het paard beweegt zoals hij doet. We willen toch allemaal dat ons paard zijn capaciteiten volledig benut, maar het is uiteindelijk aan ons om ons open te stellen voor zijn individuele behoeften, fysieke capaciteiten en welzijn.

De Nieuwsredactie nodigt iedereen in dit topic uit om over dit boek mee te discussiëren.
Heb jij dit boek ook gelezen? Laat dan weten of jij je kunt vinden in deze recensie, of juist niet!

Verwant artikel:

[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Anoniem

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:08

Ik heb het boek ook thuis liggen en vind het zelf een heel fijn boek. De herkomst en manier van bewegen wordt duidelijk uitgelegd. De belang van goed rijden, goed huisvesting, juist tuig en goed gebruik van spieren komt duidelijk naar voren. Bovendien zijn de foto;s een duidelijke en interessant ondersteuning van het verhaal.

Ik vond de tekst niet moeilijk te lezen, maar heb zelf een medische achtergrond waardoor ik niet veel begrippen hoefde op te zoeken. Toch verwacht ik dat zeker met gebruik van de verklardende woordenlijst het geen moeilijk boek hoeft te zijn.

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:08

Ik heb het boek ook!
Echt helemaal super!
Gebruik het ook om veel dingen te verduidelijken bij mijn lessers.
Zodat ze meer snappen waarom het paard dat doet en wat er dan in zijn lijf gebeurd.

Echt een aanrader!!

LoesjeVis

Berichten: 136
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:23

Ik heb het boek voor mijn verjaardag gekregen, een top kado!
Het is inderdaad geen boek om even snel doorheen te wandelen. Maar als je er rustig mee gaat zitten is het niet alleen heel leerzaam maar ook heel boeiend. De combinatie van tekst en illustraties maken de theorie echt duidelijk en niet zo'n beetje ongeveer (wat ik vaak een probleem vind met andere boeken die anatomie even tussendoor aanhalen). Als je anatomisch nog weinig kennis hebt kun je met dit boek goed uit de voeten, maar ook als je al wat meer weet is het nuttig omdat dit boek dieper ingaat op het paardenlichaam in beweging.
Een waardevolle aanvulling op mijn boekenkast.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:52

Hier ligt het boek ook. Nu nog tijd zien te vinden om het te lezen. :D

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:54

Superboek!!!
Er fijn naslagwerk om naast de biomechanica boeken te hebben.

Duidelijk uitgelegd, goede foto's en concreet qua informatie.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:30

Ik heb het boek nog niet hier in de omgeving kunnen vinden, heel jammer. Toch maar eens online kijken.

Lijkt me heel interessant en leerzaam.

Anoniem

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:03

Leuk boek! Hoewel de anatomie niet overal even goed klopt, is het een onwijs interessant boek! Heel leerzaam!

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:37

ik heb het boek nog niet, maar het lijkt me een heel interessant boek.
misschien een ideetje voor mijn verjaardag? :D

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:48

Ik ben wel in dit boek geintresseer.
Denk dat ik heb binnenkort ook ga aanschaffen :j

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:57

Een superboek! Het maakt goed duidelijk wat de bewegingsmogeliojkheden en onmogelijkheden zijn van het paard. En waar je in de training dus rekening mee moet houden. Het is inderdaad niet een boek dat je in een avondje even leest, maar echt heel ingewikkeld is het ook weer niet. Ik kan het iedereen aanraden die serieus bezig is zijn paard te gymnastiseren!

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:19

ik vind het een boek waarin goed de bewegingen van paarden zichtbaar gemaakt worden, niet alles klopt (zo blijf ik oa een ruggewervel missen) maar het geeft een goed en duidelijk beeld vind ik. Een aanrader om een start te maken meet de biomechanica bij paarden!!

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:50

Staat nu op mn verlanglijstje :D

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:39

Ben ook in dit boek aan het lezen. Zeker geen boek dat je even makkelijk doorleest, zeker als je van huis uit niet die kennis hebt. Mijn moeder is zelf fyshio en kon dit boek veel makkelijker verwerken. Logisch. Toch is dit boek een echte aanrader, geeft veel duidelijkheid. En zeg nou zelf, hoe kun je nu een paard gaan trainen als je niet eens weet hoe het lichaam van een paard werkt, in elkaar zit, enz.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:49

Gaaf boek met die foto`s!
Ik vind dit boek de makkelijk leesbare variant op `het paard in beweging`wat 1 van mijn favoriete boeken is. Het paard in beweging is trouwens een stuk zwaarder als dit `fotoboek`, maar je hebt er wel meer aan, omdat er veel dieper op alles wordt ingegaan en het meer aan de rijderij wordt gekoppeld. Daarin leggen ze alles met tekeningetjes uit.
Dit boek is met de foto`s erg duidelijk voor iedereen en een leuke aanvulling op dat andere boek. Als je ze beiden wilt lezen is het aan te raden om eerst met dit boek te beginnen.

Anoniem

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:25

Heb het zien staan, staat op mijn 'hebben-lijstje'.
Lijkt me informatief!

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:30

Ik heb het boek ook, erg interessant! :)

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:56

Heb dit boek in het Engels. :D Erg handig en erg interessant!

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:37

Ik zou hem graag willen vragen voor mijn verjaardag, waar wordt hij onder andere verkocht? Of lees ik daar nu over heen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 19:37

Wanneer je op de foto klikt uit de beginpost, zie je dat ie onder andere bij bol.com wordt verkocht :j

Anoniem

Re: Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:39

Bij de Fnac verkopen ze hem ook geloof ik :)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:40

Super, bedankt! De prijs valt ook mee, ik had verwacht dat het duurder zou zijn gezien ik namelijk al eens eerder zo'n soort boek op het oog had, maar deze was volgens mij voor de diergeneeskunde bedoelt. :=

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:00

Absolute aanrader wat niet in je kast mag ontbreken. Zeer duidelijke foto's en begrijpelijke teksten.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:30

Goed boek, waardevolle aanvulling op mijn boekencollectie!

QueenD
Berichten: 1717
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:18

Dat zou ik ook wel willen, wat doet het boek in de winkel in :$ ?