Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:52

Nieuwsredactie


Het boek ‘Het tevreden paard’ is geschreven door Tessa van Daalen in samenwerking met Machteld van Dierendonck, Eric Laarakker en Emiel Voest. De laatste drie zijn bekende mensen uit de paardenwereld die hun sporen op verschillende wijze hebben verdiend. Hun ervaring, kennis uit de praktijk en verschillende onderzoeken over het houden van paarden zijn nu gebundeld in het boek “Het tevreden paard – Paardenwelzijn in de praktijk”.

Paardenwelzijn is al langere tijd een hot item, dit boek speelt daar handig op in en komt op het juiste moment. Het boek gaat met vier hoofdthema’s Het kopen van een paard, Het houden van een paard, Aan het werk met een paard, Sport met een paard in op punten die het welzijn van het paard bevorderen. Elk hoofdthema is weer verdeeld in drie hoofdstukken. Bij elk hoofdstuk gaat één van de drie personen centraal in op het onderwerp en wordt daarin aangevuld door de andere twee.

In combinatie met duidelijke foto’s wordt in deze hoofdstukken uitgelegd onder welke condities en voorwaarden het welzijn van het paard optimaal wordt bevorderd. Het boek is makkelijk te lezen, omdat de vier hoofdthema’s goed op elkaar aansluiten. In de meeste andere boeken wordt vaak voorbij gegaan aan welke doelen het paard allemaal kan dienen, maar ook hier wordt aandacht aan besteed. Het welzijn van het paard staat centraal, ongeacht of het als recreatie- of sportpaard wordt gebruikt. Op een duidelijke en heldere manier wordt uitgelegd hoe het juiste welzijn in combinatie met dit doel zo goed mogelijk kan worden benaderd. In een enkel geval lijkt de theorie in het boek soms iets makkelijker te zijn dan dat mensen dit (willen) uit voeren in de praktijk, maar ook dan zijn er raakvlakken te vinden waar je je als paardenhouder nog wel in kan vinden. Een voorbeeld uit het boek dat hier wel van toepassing is: In het boek wordt uitgelegd dat als een paard elke dag voldoende buiten komt hij de "kolder" veel minder in zijn kop zal krijgen en als de overgang geleidelijk gaat kan het paard ook op modderige of een wat hardere ondergrond blijven staan. Vooralsnog rijst het vermoeden dat weinig 'top' paarden 's winters op een hardere ondergrond mogen staan. Van modder is een paard inderdaad nog nooit dood gegaan, hooguit vies. Hoewel een paard beter een uurtje op een modderige ondergrond kan staan dan de hele dag op stal, kunnen de eigenaren en/of ruiters van deze 'top'paarden uit het voorbeeld beter de lering trekken dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten komen. Eventueel met beenbescherming, bij voorkeur los en voorzover de bodem het toestaat. Anders moet de eigenaar en/of ruiter deze beweging op een andere manier aanbieden.

De eerste twee thema’s kunnen vrijwel ongewijzigd standaard bij de aankoop van een paard overhandigd worden aan kopers. Het eerste thema gaat in op het kopen van een paard, het tweede thema gaat over het houden van een paard. Hoewel de meeste mensen waarschijnlijk zullen denken dat ze allemaal wel weten wat hierbij komt kijken, blijkt in de praktijk nog te vaak dat sommige nieuwe paardeneigenaren hun eigen kennis en ervaring overschatten. Voor deze mensen en de paarden die zij willen aanschaffen komen deze twee thema's als geroepen en deze kennis kan veel leed voorkomen. Maar ook voor de 'ervaren' paardenbezitter die op zoek gaat naar een ander paard staan hier zéér bruikbare dingen in. De laatste twee thema’s gaan specifiek in op het werk met het paard, waarbij ook de sport wordt behandeld. Het derde thema geeft praktische tips over de omgang en scholing van het paard, het vierde thema is gewijd aan de sport, zowel recreatief, basis- als topsport. Al lezend over het doel van het paard en het beoogde welzijn van paard is dit een prettig hoofdstuk waarin de schrijvers een goede compromis tussen (top) sport en bewustwording van het juiste welzijn hebben gevonden.

“Het tevreden paard” is een boek dat zeker door de beginnende paardenhouder gelezen mag worden, maar zeker niet misstaat in de boekenkast van de ‘professionele’ sportruiter. Voor hen kan het geen kwaad eens terug te gaan naar de basis van de paardenhouderij, namelijk het paard, en welke voorwaarden horen bij het houden ervan.


De Nieuwsredactie nodigt iedereen in dit topic uit om over dit boek mee te discussiëren. Als jij dit boek ook heb gelezen, laat dan weten wat je er van vindt!

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:19

He leuk, deze wil ik zeker lezen!

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:33

Vast een heel goed boek, want Tessa van Daalen heeft o.a. ook meegewerkt aan "paardrijden met gevoel" boeken door BIT. En dat zijn echt GOEDE! boeken

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:56

het is echt een super boek ik ben bij de meet en greet geweest hier op texel
dat was bij tessa thuis
met machteld van dierendonck, eric laarakker en emiel voest en fotograaf arnd bronkhorst
je kon allerlei vragen en stellingen vragen aan ieder apart was echt super *D
het boek is echt een aanrader +:)+
staan veel intressante weetjes in
ik vond zeker machteld heel intressant om te horen jeetje wat weet die vrouw veel over het gedrag van paarden
kortom kopen dat boek daar kunnen heel veel mensen wat van leren want er gaat heel wat mis met omgaan met paarden ook kwa voeding enz enz

bud_gloor
Berichten: 1222
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: in de buurt van Rotterdam

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:58

waar is dit boek te koop?

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:59

Hartstikke goed boek! Leuk ook dat er foto's van onze merriestal in staan :D Stiekem zijn we daar toch best trots op. Vandaar al onze tevreden paarden ;)

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:01

bud_gloor schreef:
waar is dit boek te koop?

in de boekhandel :D

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:04


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:38

Dani62 schreef:
He leuk, deze wil ik zeker lezen!


Neuh dat wil je niet. :+ Ik heb op PN al eerder een recensie gezet:

Citaat:
oek "Het tevreden paard " - Tessa van Daalen
Drie deskundigen, van Dierendonck, Laarakker en Voest geven hun visie op welzijn van paarden in de praktijk. Voorwoord: "veel discussies over paardenwelzijn gaan een alternatieve kant op: paarden zijn eigenlijk niet gemaakt op om te rijden, ze horen dag en nacht buiten. Dat gaat ons te ver." De drie geven weinig praktische info en vooral hun mening en te vaak wordt gezegd: 'ga als beginner in de leer bij een professionele paardenhouder daar kun je veel van leren'. Eerlijk gezegd denk ik dat een paarden liefhebber meer kan leren van het Paardnatuurlijk boek dan van dit boek. Niet kopen, geld aan wat leuks besteden!

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:47

ben ik het niet mee eens ik heb daar toch echt een andere mening over
misschien scheelt het omdat ik ze zelf heb horen praten

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:56

Hahaha, die Arabesk toch, een trouwer volgeling van de PN-leer is niet te vinden!

Toch vraag ik me af waarom nu juist dit éne, specifieke boek in de spotlights gezet wordt - er zijn zovele, even waardevolle boeken (en misschien zelfs wel betere) over paarden, paardenhouderij, opvoeding, training etc. die niet op de voorpagina van bokt terecht komen. Verkapte relame?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:59

Dat was de recensie die ik op PN had gezet he, vandaar dat ik hun boek aanhaal.

Ik heb het van voor naar achter gelezen en vond het niet echt zinvol, behalve dan dat je de standpunten van de drie deskundigen nog beter leert kennen :O

Mogelijk verkapte reclame, maar hoe erg is dat? Het wemelt hier ook van de pavo banners regelmatig.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:01

Ik ben zeer geinteresseerd in het boek, ga het zeker lezen.
Paard natuurlijk boek heb ik ook gelezen en dat barst van de aannames en stellingen die niet goed onderbouwd zijn, ook is er een website aan gekoppeld en worden er producten verkocht en dat doet mij twijfelen aan de onafhankelijkheid en integriteit. Ik denk dan ook dat Paard natuurlijk eigenlijk niet deskundig is, ik heb geen idee wat voor deskundigheid over bijv voeding, gedrag en opleiding er achter zit. Welke opleiding hebben de auteurs van dat Paard Natuurlijk boek?
Bij dit boek wordt ik zeker nieuwsgierig en wil graag zelf toetsen of er objectief en onafhankelijk en integer wordt gekeken vanuit de deskundigheid zoals bijvoorbeeld van Machteld. In Machteld heb ik veel vertrouwen.

Edit zinsbouw
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 27-07-09 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MJTulp
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:06

Arabesk schreef:
Neuh dat wil je niet. :+ Ik heb op PN al eerder een recensie gezet:

Citaat:
oek "Het tevreden paard " - Tessa van Daalen
Drie deskundigen, van Dierendonck, Laarakker en Voest geven hun visie op welzijn van paarden in de praktijk. Voorwoord: "veel discussies over paardenwelzijn gaan een alternatieve kant op: paarden zijn eigenlijk niet gemaakt op om te rijden, ze horen dag en nacht buiten. Dat gaat ons te ver." De drie geven weinig praktische info en vooral hun mening en te vaak wordt gezegd: 'ga als beginner in de leer bij een professionele paardenhouder daar kun je veel van leren'. Eerlijk gezegd denk ik dat een paarden liefhebber meer kan leren van het Paardnatuurlijk boek dan van dit boek. Niet kopen, geld aan wat leuks besteden!


Hier worden twee vragen verwisseld.
1) Is het boek lezenswaardig en staan er dingen in die je wat over je paard leren en prikkelen om na te denken?
2) Komt het boek volledig overeen met de ideeën van Arabesk over paarden houden?

antwoorden:
1) Ja. Er staan lezenswaardige dingen in. De deskundigen reageren in het boek ook op elkaar, soms zijn ze het eens, soms vullen ze elkaar aan en soms zijn ze het niet met elkaar eens. Best boeiend om je eens in te verdiepen.
2) Nee. Het is niet De Tevreden Arabesk geworden.

Ik sluit me zeker bij Tinkert-tje aan dat Machteld met name heel boeiend is om te horen spreken of om dingen van te lezen. Zij is gepromoveerd in sociaal gedrag bij paarden en de enige etoloog (paardengedragsdeskundige) in Nederland. Daarvoor heeft ze onder andere lange tijd tussen de wilde paarden in Mongolië geleefd. Ze werkte tot voor kort aan de universiteit van Wageningen/Utrecht.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:08

Arabesk schreef:
Mogelijk verkapte reclame, maar hoe erg is dat? Het wemelt hier ook van de pavo banners regelmatig.


Met dit verschil dat de firma PAVO een rekening toegestuurd krijgt voor de gebruikte advertentieruimte. En daarbij: dit wordt als 'nieuws-item' gepresenteerd ( de diverse paardenblaadjes zijn hierin al voorgegaan, het boek is al her en der gerecenseerd) en dus blijft mijn vraag: waarom DIT boek? overeind.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:08

jannepauli
ja dat denk ik opzich ook wel hoor
komt waarschijnlijk doordat tessa een redactie bedrijf heeft
en ja deze mensen weten toch wel waar ze moeten wezen om het in de spotlights te zetten
ik heb ook veel boeken die intressanter zijn waar je verder niks geen reclame van ziet
maar ik het vind het boek zeker een leuke aanvulling op mijn verzameling
maar vind echt niet alles wat er instaat helemaal super maar dat is met alle boeken zo :+
ene machteld spreekt mij het meeste aan die weet echt wel waar ze over praat :D

edit typfout

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:24

Ze mogen Dressuur onder vuur ook wel promoten op de voorpagina :j

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:33

@ Tinkertje: hmm, dat riekt dus naar belangenverstrengeling. Maar och... lezen is altijd leuk en ook al kun je omgang met paarden en alles eromheen niet uit uit een boekje leren, het is altijd interesant om kennis te nemen van de ervaringen van een ander. In dat opzicht zou ik wel willen pleiten voor een "boekenhoek" - er is meer dan genoeg leesvoer om vele topics te vullen.

@ x_Marr: inderdaad!!

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:34

Ik heb 'm!
met handtekeningen... 8-)

is een aanrader inderdaad!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:19

Citaat:
In Machteld heb ik veel vertrouwen.


Dat had ik eerst ook wel. Totdat mijn stalgenoot een paard kocht met een verborgen gedragstoornis.
We dachten eerst dat het lag omdat hij nog hengst was...dus hup ballen eraf. maar na enkele maanden was het gedrag nog steeds hetzelfde. (paard vreet letterlijk en figuurlijk andere paarden op)

Ik gaf mijn stalgenoot het advies eens contact op te nemen met Machteld van dierendocnk.
Die kon haar dood leuk vertellen dat ze het wel even via een telefonisch consult a 100 euro per uur! wel even kon oplossen.
Ze heeft dat hele paard nog nooit gezien, niet eens een foto. Dus laat staan hoe ze weet hoe het paard doet als er een ander in de buurt komt.

Al die andere goeroe's hebben gelukkig wel de tijd genomen maar konden helaas niks betekenen omdat die eigenlijk alleen maar gericht zijn op mens/paard relatie ipv paard/paard relatie.

Inmiddels is mijn stalgenoot wel met een programma gestart om paard weer in de kudde te krijgen.
Via een andere gedragstherapeut die zijn komen kijken en filmen.

Dus ja ...ik heb gelijk al mijn twijfels over het boek. Maar je kan pas oordelen als je het gelezen hebt, dus wie weet koop ik het nog eens.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:55

Heb wel een positief beeld bij dit boek. Tenminste niet zo extreem en daardoor toepasbaar voor iedereen. Als je het alleen maar goed doet wanneer je paard 24 uur per dag buiten loopt, zonder ijzers en nooit geschoren wordt haken de meeste paardenhouders al af omdat dat gewoon geen optie is voor velen. Sport en welzijn kunnen wel zeker samengaan. Ik vind daarom de samenwerking tussen emiel voest en bartels ook zo goed. Of ik dit boek ga lezen? Misschien als ik tijd heb, volgens mij is mijn paard al behoorlijk tevreden.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:20

EstherHegt schreef:
Paard natuurlijk boek heb ik ook gelezen en dat barst van de aannames en stellingen die niet goed onderbouwd zijn, ook is er een website aan gekoppeld en worden er producten verkocht en dat doet mij twijfelen aan de onafhankelijkheid en integriteit. Ik denk dan ook dat Paard natuurlijk eigenlijk niet deskundig is, ik heb geen idee wat voor deskundigheid over bijv voeding, gedrag en opleiding er achter zit. Welke opleiding hebben de auteurs van dat Paard Natuurlijk boek?


Volgens mij doen ze daar nooit zo sneaky over als dat jij het nu over laat komen. Misschien moet je het ze zelf vragen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:36

@ EstherHegt dat jij niet met PN door één deur kan weten we inmiddels wel :O het gaat hier toch niet over hun opleiding en hun achtergrond? Emiel Voest is trouwens ook tot zijn 40e (of 30e) danser geweest en had niets met paarden :D

Hij geeft nu les aan Deurne, terwijl hij zelf geen Deurne heeft gedaan :)* Hij begon ooit met een bedrijfje op terschelling met paardjes en buitenritten voor toeristen en ging zich toen inlezen en ontdekte natural horsemanship en ging zich erin verdiepen en maakte dat bekend in NL. En dat helemaal zonder 'echte' paardenopleiding. Weer anderen waren jarenlang ICT-er, namen een paard, lazen zich in en ontdekten natuurlijk bekappen en maakte dat in NL bekend.

Er bestaat zoiets als 'autodidact' en zelfstudie, zolang de informatie maar beschikbaar is kan iedereen zich verdiepen in verschillende vakgebieden. De boeken die opleidingen gebruiken zijn zonder uitzondering ook via bol.com of amazon beschikbaar. Alleen hebben sommige mensen een docent nodig om wat uitgelegd te krijgen, anderen zijn wat slimmer en snappen het zelf.

Denk maar niet dat Emiel Voest in de leer is geweest bij Parelli, Monty Roberts of Hempfling en gelijk heeft ie, want dat hoeft ook helemaal niet als je zelf slim genoeg bent.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 28-07-09 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:41

Ik ga het boek zeker lezen en het lijkt me ook een goed boek voor het gros van paardrijdend en -houdend Nederland. :j
Ik vraag me alleen een beetje af of ik zelf nog iets nieuws ga lezen..... :D

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:10

Ik besteed liever mijn geld aan lessen/ boeken, etc. geschreven door mensen die echt verstand van zaken hebben, de 3 auteurs van dit boek vallen, mijns inziens, niet in die categorie.