Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poownylover
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-01-15

Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:01

Ik ben benieuwd wat nou een ggk pony hengst oplevert, mijn vader heeft namelijk een hele mooie hengst gezien en is heel erg benieuwd of dat überhaupt wat oplevert. Als dat zo zou zijn, wil hij erover nadenken om heel misschien die hengst te kopen (uiteraard met heel veel begeleiding van mijn instructrice die zelf altijd hengsten heeft gehad). De hengst die we hebben gezien is een palomino van 152 en hij is nog niet goedgekeurd dus ben ook wel erg benieuwd wat het allemaal kost om een hengst goed te laten keuren e wat de kans is dat ie ggk wordt. (ik zit niet te wachten op mensen die zeggen dat je geen hengst moet kopen als je nog geen ervaring met hengsten hebt enzo, ik weet ook dat dat zo is maar we zullen dan ontzettend veel begeleiding krijgen en ik heb eerder een pony hengst gereden. Waarschijnlijk gaat het allemaal toch niet door, maar ik zou het toch wel graag willen weten :o )

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:05

Wat wil je met de gg hengst gaan doen? Dekdiensten aanbieden of uitbrengen onder het zadel? Waarde hangt helemaal van het type pony af, watvoor papier zit erbij? Afstamming? Prestaties?

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:10

Een goedgekeurde hengst kan veel opleveren, maar dan moet je toch enige bekendheid hebben. Een particulier gaat bij wijze van spreken geen enkele dekking kunnen krijgen, terwijl een bekende persoon/stal dit wel zou doen. Verder ga je de eerste maanden/jaren als particulier toch flink moeten investeren in het trainen/uitbrengen en stallen naast de HK zelf. Goedkeuring en al het gedoe er rond kost veel geld, naast dit hangt het ook vanaf welke afstamming erbij zit, eventuele prestaties,bouw,gangen en nog zoveel meer. Wij kunnen niet ruiken of hij goedgekeurd zal worden, hangt van zovéél factoren af die wij niet via een scherm kunnen beoordelen.

poownylover
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:12

zowel uitbrengen als dekdienst?(of kan dat niet) vader is Leunsveld Winston en is nog onbeleerd

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:17

Uitbrengen en dekdienst gaat, maar vraagt ook wel veel van een dier. Mocht je dit effectief willen doen dan raad ik je aan om hem te laten trainen en uitbrengen door een bekende ruiter, eventueel op een hengstenhouderij stallen (mocht dit kunnen?). Heb je foto's van het dier en volledige afstamming? Moederlijn heeft namelijk ook een belangrijke rol, ook de prestaties van moeder/vaderskant is zeker iets waar je aan moet denken, net zoals de keuringresultaten en andere nakomelingen.

poownylover
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-01-15

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:36

de foto uploaden lukt me niet, maar de hengst is op google te vinden. hij eet Prince Charming A T. de moeder is een volle zus van de hengst Orchard Red Prince. ik heb de verkoper een mailtje gestuurd of hij de volledige afstamming kan sturen

poownylover
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-01-15

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:37

ooh ik kan hem nu niet meer op google vinden |o

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:53

Ligt aan het ras, wat je als fokker kan investeren en aan hoeveel mazzel je hebt. Denk aan totilas, fantastisch paard, bracht heel veel geld op en had vervolgens zoveel pech dat het geld zo door het afvoerputje verdween.
Als je niet het geld hebt om een dier echt hoog in de sport uit te (laten) brengen dan zul je met veel mazzel kiet spelen. Als je een hengst wilt kopen moet je het vooral voor het plezier doen en niet om winst te maken, als je het voer eruit haalt ben je al goed bezig!

Welk ras is het dier dat jullie op het oog hebben?

poownylover
Berichten: 76
Geregistreerd: 05-01-15

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:26

ooh ik lees net dat ie verkocht is.. |( |(

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:06

Denk eerlijk gezegd dat het maar beter is dat hij verkocht is. :)

Met zo weinig ervaring en kennis was dit lastig geweest. Wellicht, als jullie het met een andere willen proberen je nu alvast gaan verdiepen in wat je wilt en wat je moet.

pien_2010

Berichten: 43415
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wat levert een goedgekeurde pony hengst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:35

ED → PP