wie heeft de nieuwe Paard en Sport gelezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

obiwan

wie heeft de nieuwe Paard en Sport gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:20

weet niet of het hier hoort, zo niet zou het dan verplaatst kunnen worden?

Ik wilde vragen wie de nieuwe Paard en Sport had gelezen, nummer 5 van mei 2007. Hebben jullie ook in de rubriek vragen aan onder het kopje teleurstellingen het antwoord gelezen wat de KNHS daarover te zeggen had? Nou... mijn mond viel open, echt waar! Eén van hun verklaringen waarom een ouderwets gelders paard minder punten krijgt dan een 'echt' dressuurpaard, was omdat, en ik citeer: het is in de dressuur zo dat een getalenteerd paard die een oefening goed uitvoert, meer punten krijgt dan een minder getalenteerd paard die de oefening vergelijkbaar uitvoert".
Nou sorry hoor, maar dit is toch discriminatie?! En zo gaven ze nog een paar verklaringen waar de honden nog geen brood van lusten.
Vond het echt belachelijk, jullie ook, of ben ik hier de enige die zich daar druk over maakt Bloos

Liins

Re: wie heeft de nieuwe Paard en Sport gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:47

Hij ligt op concour in zo'n stelling, Ik ga hem even doorkijken straks Ja .

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:50

Obiwan ik ben het helemaal met je eens. Ook ik viel over het woordtje vergelijkbaar. Helemaal met de nieuwe proefen was de motto toch het kijken naar de rijkunsten van de ruiter? Een gelijk uitgevoerde oefening moet toch gelijk beoordeeld worden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:05

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n schokkende verklaring Bloos

In dressuur is het plaatje heel erg belangrijk. Ik vind een getalenteerd paard die de oefeningen correct uitvoert smakelijker om te zien, dan een meer simpel paard die de oefening hetzelfde uitvoert. Misschien erg balen voor ruiters met een wat simpeler paard, maar imo niet onterecht.

Maar even ter geruststelling, als jij je paard op een correcte manier voorstelt dan kun je er evengoed nog ver mee komen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:09

VValar schreef:

In dressuur is het plaatje heel erg belangrijk. Ik vind een getalenteerd paard die de oefeningen correct uitvoert smakelijker om te zien, dan een meer simpel paard die de oefening hetzelfde uitvoert. Misschien erg balen voor ruiters met een wat simpeler paard, maar imo niet onterecht.

Maar even ter geruststelling, als jij je paard op een correcte manier voorstelt dan kun je er evengoed nog ver mee komen.

Precies!
(ik wist niet hoe ik het zou verwoorden maar dit dekt de lading wel)

Shirley15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:21

Ik heb nog helemaal geen paard en sport gehad van de maand mei..

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:28

Ik vind het wel oneerlijk.. bv als je met een fries of een haflinger aan komt.. de jury's houden daar op een of andere manier niet van..
Maarja ik vind het zoiwe zo wel een beetje raar.. ik zie misschien ook wel liever hele mooie paarden lopen.. maarja Knipoog

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:34

VValar schreef:

Hier ben ik het mee eens Lachen. Had het al gelezen dus... Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:35

Ik heb hem nog niet binnen, maar vind het wel normaal, Vvalar zegt ongeveer hoe ik erover denk.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:37

Ik wist wel al dat het wel een beetje zo ging, maar dat ze het zo gewoon neerzetten Bloos!
Gelukkig rij ik met m'n appaloosa (natuurlijk ook "anders") altijd goede punten. Natuurlijk zijn er op het wedstrijdterrein van die hele irritante kakkers die je ziet kijken van "wat moet dat nouuuu weer hier" maar heel veel mensen vinden m'n pony ook erg leuk en hopelijk de jury's ook Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:55

obiwan schreef:
weet niet of het hier hoort, zo niet zou het dan verplaatst kunnen worden?

Ik wilde vragen wie de nieuwe Paard en Sport had gelezen, nummer 5 van mei 2007. Hebben jullie ook in de rubriek vragen aan onder het kopje teleurstellingen het antwoord gelezen wat de KNHS daarover te zeggen had? Nou... mijn mond viel open, echt waar! Eén van hun verklaringen waarom een ouderwets gelders paard minder punten krijgt dan een 'echt' dressuurpaard, was omdat, en ik citeer: het is in de dressuur zo dat een getalenteerd paard die een oefening goed uitvoert, meer punten krijgt dan een minder getalenteerd paard die de oefening vergelijkbaar uitvoert".
Nou sorry hoor, maar dit is toch discriminatie?! En zo gaven ze nog een paar verklaringen waar de honden nog geen brood van lusten.
Vond het echt belachelijk, jullie ook, of ben ik hier de enige die zich daar druk over maakt Bloos

Helemaal met je eens. Wanneer de oefening technisch correct wordt uitgevoerd dan moet onafhankelijk van het type paard de punten worden toegekend.

Je kunt namelijk ook omgekeerd redeneren: het minder "getalenteerde" paard presteert namelijk boven verwachting en verdiend daarom meer punten als hij gelijk aan het getalenteerde paard presteert.

Het talent maakt uiteindelijk uit hoever een combinatie komt in de sport en deze mogelijkheid moet voor iedereen open staan.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:57

Zoals Vvalar het zegt denk ik er ook over.

Maar, haflingers en Friezen kunnen ook getalenteerd zijn vergis je daar niet in Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:02

Precies Henk, dat heb je wat mij betreft prima verwoord. De "happy athlete" is bovendien ook belangrijk. En of dat nou een Gelders type is, een fjord of een "echt" dressuurpaard, dat moet niet uitmaken. Dressuursport is nu eenmaal een jurysport, en er zal altijd wat persoonlijke voorkeur in de uitslag naar voren komen. De jury is tenslotte ook een mens. Maar de reactie van de KNHS vind ik erg teleurstellend.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:07

henkb schreef:
Helemaal met je eens. Wanneer de oefening technisch correct wordt uitgevoerd dan moet onafhankelijk van het type paard de punten worden toegekend.

Je kunt namelijk ook omgekeerd redeneren: het minder "getalenteerde" paard presteert namelijk boven verwachting en verdiend daarom meer punten als hij gelijk aan het getalenteerde paard presteert.

Het talent maakt uiteindelijk uit hoever een combinatie komt in de sport en deze mogelijkheid moet voor iedereen open staan.

Dat is denk ik een beetje verkeerde instelling. Een jury beredeneerd zo een proef niet, die punt wat er gezien kan worden op dat moment. Het lijkt me niet terecht als de jury rekening gaat houden met de capaciteiten van een paard. Bij een goede proef, presteert het 'simpele' paard bovengemiddeld voor zijn/haar kunnen, dus laten we maar een 8 geven. Het getalenteerde paard presteert ondergemiddeld dus die geven we maar direct een 5 Knipoog
Bij elke oefening hoort de uitvoering beoordeeld te worden. Een getalenteerd paard heeft vaak meer souplesse, ruimere bewegingen, een functionele bouw en daardoor meer lossigheid in het lichaam om de oefeningen juist uit te kunnen voeren. Daarom ziet het beeld er vaak mooier en gemakkelijker uit dan bij een wat simpeler paard- die zo ontzettend hard zijn best doet om de oefening door te komen.

Talent beperkt zich overigens niet tot één bepaald ras. Er lopen zelfs Friezen in de Grand Prix, met winnende scores. Maar dat zijn echt niet dat wat simpelere basisexemplaren van het ras!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:13

VValar schreef:

Helemaal mee eens!
Als jij met een overbouwd paard aankomt en je rijd een net proefje zal je denk ik daar niet zo hoog op scoren als iemand aan komt met een paard dat veel front heeft, een mega bespiering, correcte bouw en wat gewoon een plaatje is...

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:19

VValar schreef:
henkb schreef:

Dat is denk ik een beetje verkeerde instelling. Een jury beredeneerd zo een proef niet, die punt wat er gezien kan worden op dat moment. Het lijkt me niet terecht als de jury rekening gaat houden met de capaciteiten van een paard. Bij een goede proef, presteert het 'simpele' paard bovengemiddeld voor zijn/haar kunnen, dus laten we maar een 8 geven. Het getalenteerde paard presteert ondergemiddeld dus die geven we maar direct een 5 Knipoog
Bij elke oefening hoort de uitvoering beoordeeld te worden. Een getalenteerd paard heeft vaak meer souplesse, ruimere bewegingen, een functionele bouw en daardoor meer lossigheid in het lichaam om de oefeningen juist uit te kunnen voeren. Daarom ziet het beeld er vaak mooier en gemakkelijker uit dan bij een wat simpeler paard- die zo ontzettend hard zijn best doet om de oefening door te komen.

Talent beperkt zich overigens niet tot één bepaald ras. Er lopen zelfs Friezen in de Grand Prix, met winnende scores. Maar dat zijn echt niet dat wat simpelere basisexemplaren van het ras!

Er hoeft van mij echt niet gepunt worden naar het paards kunnen. Maar waar ik vooral over val is dat twee verschillende paarden de oefening vergelijkbaar uitvoeren, dus ook de souplesse in de oefening is gelijk, een paard dat mooier oogt meer punten krijgt.
Laatst bijgewerkt door Vadisha op 13-05-07 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:19

VValar schreef:

Opzich ben ik het hier wel mee eens, ware het niet dat de amazone in kwestie nog gewoon in de b rijdt. Ik haal ook uit het stukje dat ze zeker de punten moet halen, maar dat ze dus regelmatig onder winst uitkomt.
Ergens klopt er gewoon iets niet, en ik kan me voorstellen dat de betreffende amazone na dit antwoord helemaal geen wedstrijden wilt rijden.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:23

Het is en blijft natuurlijk een jurysport, maar dit vind ik niet terecht. Ik vind het eigenlijk niet zo raar had het wel verwacht.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:26

Vadisha schreef:
Er hoeft van mij echt niet gepunt worden naar het paards kunnen. Maar waar ik vooral over val is dat twee verschillende paarden de oefening vergelijkbaar uitvoeren, dus ook de souplesse in de oefening is gelijk, een paard dat mooier oogt meer punten krijgt.

Ik lees het stukje meer als een oefening die rijtechnisch precies hetzelfde wordt uitgevoerd. Bij een rijtechnisch correcte uitvoering van een oefening kan er evengoed veel verschil zijn in bijvoorbeeld de souplesse die getoond wordt. Toegegeven moet worden dat je een simpel basispaard en een getalenteerd paard gewoon niet met elkaar te vergelijken zijn.
En ook al wordt de oefening met precies dezelfde lossigheid, souplesse, aanleuning en tact uitgevoerd dan komt het plaatje van de dressuur weer om de hoek kijken. Het mooiste plaatje krijgt de hoogste punten. Misschien oneerlijk in de ogen van sommigen, maar dat weet je nou eenmaal wanneer je aan wedstrijden mee doet.
Nou vind ik dat een B proefje bij correcte uitvoering echt wel een winstpunt-waardig mag worden gepunt. Maar wij hebben geen van alleen de amazone in kwestie zien rijden, dus niemand kan vanaf hier beoordelen of het proefje daadwerkelijk winstpuntwaardig was.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:27

VValar schreef:

Hier kan ik wel in meegaan Ja
Het plaatje is belangrijk en paardrijden is een jury sport, zo is het nou eenmaal. Ik ga vanmiddag weer op wedstrijd en dan is het maar kijken of mijn pony het goed doet en hoe de jury is, je hebt ook grote kans dat wanneer de jury is een slechte bui is je punten simpelweg slechter zijn!
Daar kun je jammer genoeg niks aan veranderen, klaar uit Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:29

Als jij een sterke proef neerzet, dan kan geen enkele jury om je heen. Ongeacht het humeur van de jury, of het soort paard waarmee je rijdt Knipoog Bij een middelmatige proef waarbij het kan vriezen of dooien, heb je kans dat je punten inderdaad wisselvallig zullen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:30

henkb schreef:

Dat ben ik niet met je eens.

Ik vind ten eerste niet dat de hogere sport voor iedereen open moet staan. Ik bedoel: ik kan toch moeilijk zeggen dat ik de Tour de France had moeten winnen omdat ik met mijn dikke kont en wantalent voor fietsen wel geweldig heb gereden als ik 40 kilometer fiets op een sukkelgangetje terwijl Lance Armstrong iedereen naar huis fietst? Of dat ik Wimbledon moet winnen omdat het geweldig knap is van mij dat ik de bal over het net krijg? Of dat ik naar het WK Ijsdansen moet want ik blijf staan op het ijs en dat is knap voor mij? Zo is het met dressuur imo ook. Dressuur is een sport van ruiter EN paard, dus beiden moeten iets in huis hebben, willen ze verder komen. Anders zou het druk zijn aan de top trouwens, want motivatie en ambitie hebben velen, talent en een talentvol paard en het geld en de begeleiding om eruit te halen wat er in zit, is maar aan weinigen gegeven.

Daarnaast is het nauwelijks mogeljk om in te schatten wat het normale presteren van een combinatie is, een paard kan onvermoede talenten hebben en een paard wat veelbelovend lijkt kan iets uit zijn tenen moeten halen om het te kunnen tonen voor een 6. Moet je dat laatste paard dan een 3 of een 4 geven omdat hij meer lijkt te kunnen dan hij feitelijk kan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:33

Heb m nog niet gelezen, maar dit vind ik wel een vreemd antwoord. Ik vind dat het hoort te zijn dat een combinatie wordt beoordeeld op de uitvoering van het proefje. Dan mag de jury wat mij betreft een laag cijfer voor één van de laatste punten geven (hoewel ikdat ook niet terecht vind), maar de oefeningen moeten zonder vooroordeel over ras/bou beoordeeld worden, vind ik.

Ook kan niet iedereen een super dressuurpaard kopen, dat is dan toch niet eerlijk?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:41

Ik heb gister geschreven op een concour en toevallig stelde ik precies dezelfde vraag aan het betreffende jurylid. Zij gaf mij het antwoord dat bij de paarden (en niet bij de ponies) naast de oefening zelf ook gelet wordt op het gangenwerk van het paard. Ze vertelde me dat je met een zoals het hier staat "minder getalenteerd paard" je best je winstpunten kunt rijden, maar dat het moeilijker wordt om ergens een 8 voor te scoren, omdat het gangwerk een onderdeel van de score is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:41

ik vond het ook een hele sneue brief... ik wou al bijna een reactie schrijven op die brief dat ik met een vol gelderse merrie toch bijna altijd in de prijzen zit Haha!

enne... als iedereen gelijk gepunt zou worden (dus als een paard een oefening wat minder uitvoert dezelfde punten zou krijgen als een paard wat de oefening perfect uitvoerd... zoals hierboven wordt gezegd) dan krijgt iedereen dezelfde punten Knipoog