Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:32

Hier eigenlijk altijd alleen bezig dus weinig foto's van samen maar wou haar hier toch even een keer showen O:) hoe ze al mooi uitgroeit
Afbeelding dag 1 dat ze bij mij was begin november

Afbeelding afgelopen zaterdag

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:37

@AlwaysH, Begin februari is ze onder het zadel gekomen, die maand heb ik haar rustig een aantal keer gereden. In maart heeft ze 3 weken vakantie gehad, en nu heb ik haar vorige week weer rustig opgepakt.
Echt een heerlijk paard, opstappen en wegrijden. :j

Jou paardje ziet er ook uit als een braaf dier! Hoe groot is 'ie? :)

Leuk beestje @snorkel1986!

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:03

Wat een leukerd snorkel! <3

Heel fijn @SimoneDesteny!
Azu was vorig jaar gemeten op 1.62. Ik vermoed nu wel dat ‘ie iets groter is. Maar geen idee.
Ikke ben zelf 1.75m. Tis maar net welke hoek je een foto maakt hoe hij uitstraalt. _O- _O-

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:17

Ah oke, wou zeggen, oogt niet als 1.62, haha!

Knopje voor de vliegmodus ook uitgevonden..
Mag ik nog een paar van deze paarden? :j
Afbeelding

Sababber

Berichten: 2720
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 00:30

Hier even een kleine update:
Ondanks dat ik zelf op het moment niks met Prop kan doen, is een vriendin wel met hem aan de gang op de grond. Vandaag heeft hij voor de eerste keer aan de dubbele longe gelopen. Hij is zo ontzettend braaf, geeft geen kik, het is gewoon genieten om aan de kant te zitten terwijl zij met hem bezig is. Hij doet het zo goed. <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er wel bewust voor gekozen dat ze hem niet onder het zadel gaat trainen. Gezien hij nu eindelijk snapt hoe ik dingen van hem vraag onder het zadel en ik hem niet verder in de war wil maken door weer een ander op zijn rug te zetten. Hoe dicht we ook qua visie op een lijn zitten, denk ik toch dat je altijd dingen met anders vraagt. Dus dan maar even alleen vanaf de grond aan de gang. :o

Iccc
Berichten: 1404
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:03

Hier ook een kleine update:
Press is staat bij iemand in training die haar even wat meer kan bevestigen. Die stal is aan de overkant dus we wandelen elke keer over de weg erheen ideaal! En ze is zo braaf! Ze heeft echt nog geen bokje sprintje gegeven.

Vandaag mag ik der even overpakken! Ik ben zo benieuwd. Ze is nog erg zoekende kwa aanleuning, maar wat wil je 1,80 groot nul balans en kracht… denk nog een paar keer rijden en dan beginnen onze bosritjes om haar lekker sterker te maken! En pakken we af en toe het bakwerk wat mee. Maar vooral lekker rustig aan!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:28

Ik ben zo jaloers als ik jullie allemaal op jullie paarden zie zitten.
Ik merk echt dat ik door dit topic eigenlijk steeds sneller wil. Ik heb het idee dat mijn weg wel heel lang is in vergelijking met die van jullie. Terwijl hij aan huis staat ik bijna dagelijks iets met hem doe. Maar mijn stapjes zijn denk ik veel kleiner dan die van jullie ik wil echt alles compleet bevestigd hebben voor ik weer een stapje verder ga.
Vrijdag heb ik weer een les dressuur aan de hand. De rem het stuur en de achterwaarts zijn toch al redelijk goed bevestigd en ook kan hij al heel netjes inbuigen op een lichte teugelhulp.

Mijn volgende stap gaat zijn de stijgbeugels aan het zadel bevestigen en hem laten wennen aan het gevoel en geluid daarvan. Als dat bevestigd is zal ik met zadel op weer aan de slag gaan met de vlag, klapper, plastic zak. Vervolgens wordt het met lange teugel en zadel op over het zeil en tussen de paraplu's door en als ook dat er op zit ga ik pas beginnen met de gewenning aan de druk in de beugel.

Hoeveel van de paarden die nu zadelmak zijn, zijn net als Reus van 2021 (want dat maakt natuurlijk wel een groot verschil) of het een 3 jarige is of "al"een 4 of 5 jarige.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 09:38

DDDara, maak je niet druk ;) gewoon op je eigen tempo. Rosie is van mei 2020, en dit is ons niveau nu :) ik zit er nog lang niet op ;)


Afbeelding


Afbeelding

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:08

Hier gebeurt ook nog niet zo veel hoor haha. Die van mij wordt vrijdag 3 en heeft net 2x aan het halster aan de longe gelopen. Verwacht wel dat het "vanaf nu" wat sneller zou kunnen gaan maar verwacht er nog steeds op zijn vroegst pas in juli op te zitten.

Maar hebben allebei ook een zware periode achter de rug waarbij zij problemen heeft gehad met zand en flink afvallen en ze tevens al 2 maanden tobt met mok en rotstraal die maar moeilijk onder controle te krijgen is. Vrijdag komt de DA weer en maandag de hoefsmid en dan maar zien hoe t loopt := Wil dat eigenlijk eerst wel een beetje onder controle hebben voor ik dr echt "hard" aan het werk ga zetten...

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:21

DDDara, lekker rustig aan doen. Mijn monster was 5 toen ik voor het eerst op haar kon / wilde zitten.

Mijne blijft onder het zadel tot nog toe heel terughoudend. Dus hier nog een lange weg te gaan. Maar ze is "pas" 5 en ik wil toch wel nog zeker 20 jaar met haar kunnen rijden en nog 25 jaar van haar genieten, dus tiet-zat

jitskenienke

Berichten: 379
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:28

@DDDara, die van mij komt ook uit 2021. Hij word in juni 3 jaar... En die van mij heeft nu net een start gemaakt met het longeren (wel in vrijheid). Hij heeft maar 1 keer een singeltje om gehad, en nog niks anders dan een halster :')

Wij doen lekker op t gemakkie, ik heb geen haast en ook veel andere dingen te doen. :D

AlwaysH

Berichten: 11287
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:38

Die van mij is van 2020 en die mag ook nog groeien en spelenderwijze pak ik dingetjes mee. Bakrondjes verwacht ik echt nog lang niet te rijden.

3heathcliff5
Berichten: 480
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 10:38

Nou, inderdaad DDDara. Gewoon lekker je eigen tempo aan blijven houden hoor. Het paard laat je wel zien of je een stapje of minder moet zetten. Vanuit een solide basis gaan de vervolgstappen straks weer sneller.
Ook al kan ik op m’n paard (zelfde jaargang als de jouwe) zitten van m’n bucketlist afstrepen, heb ik er maar een paar seconden op gezeten. Meer dan dat gaat er voorlopig ook niet gebeuren. Mijn jonkie denkt dat hij de hele wereld aankan en geeft bij bijna alles het gevoel alsof alle seinen op groen staan om meer te doen. Alleen is het een erg reactief paardje van aard, dus ik weet dat hij zich halverwege kan bedenken dat het toch teveel is en dan razendsnel kan doorescaleren naar een meltdown. Dan hou ik het liever bij 1000 goede mini ervaringen, waarvan hij denkt ‘ja dat weet ik nou wel’ voor ik verder uitbouw zonder meltdowns.
Ik beleer hem in m’n eentje, dus safety first.

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:01

Het proces van iedereen is verschillend, evenals alle paarden verschillend zijn.
Je hebt ook nog maar net een passend zadel, dus niet druk maken.

Ik ben er nog niet over uit of ik Replay dit jaar ga inrijden, of volgend jaar. Ik wil er denk ik wel al een aantal keer op zitten, maar echt rijden ligt nog niet in de planning. Eerst ook maar kijken hoe hij het überhaupt allemaal doet.

Zoals al eerder genoemd hierboven, ik wil er nog heel lang van genieten, dus ik probeer mijn geduld te bewaren.

Kiichi

Berichten: 1027
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:25

Hier ook een merrie die net 3 is, waar ik voorlopig nog niet op zit. Wel lekker aan het voorbereiden en in juli naar de keuring :)

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 12:41

Mijne word volgende maand 3 en ik ben alleen bezig met grondwerk en laten wennen aan alles. We zijn ook al kleine stukje naar buiten geweest maar dat vinden we samen enorm spannend. Ze kunnen bij ons de wei nog niet op omdat het nog veels te nat is. Dus dat is een beetje jammer.

theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:03

Die van ons is ook echt nog baby en we zijn eerst bezig met op eigen benen lopen en zelf nog afvallen. Zadeltje Enzo heeft hij allemaal spelenderwijs al gedaan, longeerlijn heeft hij denk ik nog nooit gezien :')

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:51

Ik denk dat het aan ieder is om te bepalen hoe en wanneer er wordt beleerd. Uiteraard kijkend naar je paard.
Ik heb gekozen om vroeg te beleren omdat Fier mentaal er aan toe was. Ik had ook eerst meer kunnen grondwerken maar dat kan ik zelf niet goed plus ik vind dat minder leuk. Voor Fier misschien wel beter geweest maar zo langzaam onder zadel wat spelen is ook helemaal prima en daar weet ik wel wat ik doe.

Vandaag is Fier behandeld door een fysio/osteo, dit puur om te kijken of we goed bezig zijn en die man kwam toch voor mijn andere paard. Fier was echt super braaf en liet alles maar gebeuren. Sommige dingen vond hij echt heerlijk en ging er helemaal voor staan. Fier kan best klieren soms maar was echt topbraaf met alles. Resultaat is een gezonde drie jarige met een natuurlijke scheefheid want Fier is links. Maar dat was onder zadel ook al goed duidelijk haha.
Afbeelding
Morgen is de trailerlaadsessie. Heel benieuwd wat daar uit voorkomt.

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:46

Ja inderdaad, het proces is voor iedereen verschillend.
Iedereen heeft zijn eigen manier, ieder paard is anders en heeft andere behoeftes.
Gewoon lekker op je eigen tempo doen. :)

Die van mij is 5 jaar oud, en sinds februari onder het zadel.
Ze heeft in maart 3 weken vrij gehad, en ik pak haar nu weer op.
Heel fijn paard, erg werkwillig ook, maar dat maakt het soms ook dat ik zelf even op de rem moet trappen om niet te snel te gaan.

We hebben ook een 3 jarige staan, maar die laat ik voorlopig nog lekker op het land lopen.
Die is er nog helemaal niet aan toe, en dat is ook prima. :j

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:50

Grappig StalMeleyn, mijn Vossie is volgens mij linksgebogen. Loopt aan de longe makkelijker linksom, linker galop gaat makkelijker, komt rechtsom aan dubbele longe wat tegen de hand.

Maar nu 2 x wat aan erop gezeten (mag geen naam hebben), was ze rechtsom makkelijker te rijden. Terwijl rechtsom ook mijn moeilijke kant is.

Dit wordt weer puzzelen

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:22

Dddara, die van mij is van 2021! Maar het gaat hem zo makkelijk af.. Hij is zo onwijs braaf dat het ook wat sneller gaat dan eigenlijk m’n plan was := Maar ieder zo z’n eigen tempo toch!?

Heb er nu denk ik 7x opgezeten, we starten nog steeds in de longeerbak maar gaan altijd naar de buiten of binnenbak daarna. Ben van de week zonder zadel opgestapt, gewoon uit stal geplukt hahaha. Mega braaf, geen stap verkeerd gedaan <3

Hij was gister weer mega stoer :DAfbeelding

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:14

Hier gingen de stappen de afgelopen dagen ineens heel snel. (ik zit er nog steeds niet op hoor hahaha)

Maar gister voor het eerst de stijgbeugels aan het zadel en even een paar rondjes gelongeerd, daar gaf hij echt HELEMAAL NIETS om dus dat was relaxt. Zelfs toen de beugels tegen de bak rand klapte vond hij dat prima totaal geen stress. Dus toen nog maar even geluid gemaakt met de beugel riemen wat klapperen maar ook dat boeide hem totaal niet.
Vandaag zadel op een aan het werk met de vlag en de plastic zak. Over het zadel zwaaien over het paard zwaaien links, rechts, met de plastic zak op het zadel tikken en wapperen boven het zadel en overal aanraken. Iedere keer als hij zijn hoofd liet zakken haal ik de druk weg. Met als gevolg dat hij compleet relaxt (uitgeschacht) staat te slapen terwijl ik met me vlag/zak bezig ben.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:42

Aah super!!
Die van mij is ook van 2021 en word volgende maand ingereden.

Vandaag is ze bekapt zonder angst *\o/* **\O/**
Zo fijn!!!

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:09

Goede vooruitgang weer bij allemaal!
Fier is ook van 2021.

Vandaag hadden we onze trailerlaadsessie. Weer heel veel geleerd, voornamelijk over Fier en zijn karakter.
Fier heeft geen trailerangst, geen claustrofobie, geen verlatingsangst. Fier is een dominant paard (dat wist ik wel haha) en hij heeft een grote eigen wil/mening en moeite met accepteren dat hij iets moet doen dat hij moeilijk vindt of niet leuk vindt.
We zijn bezig geweest en ze heeft mij geholpen hier mee om te gaan. Ik moet niet strenger worden, wel nog duidelijker. Moet een soort van denkbeeldige lijn bedenken waar hij binnen moet blijven staan en het moment dat hij het wel accepteert gaan we uitbreiden en langer maken. Daarnaast moet ik zelf meer ontspannen, ik ben zo bezig hem op de plek te houden als doel dat ik zelf vergeet te ontspannen, ook als hij het goed doet. Ik zelf had dat dus helemaal niet door. Fier kan daardoor ook niet ontspannen. Ik ben zo bezig dat ik soms net wat kleine signalen van hem mis en en hij gaat heel snel van niks doen naar extreem doen. Er zit niet echt wat tussenin. Over 2 weken hebben we sessie 2, tussendoor ben ik namelijk even enkele dagen weg.

Vandaag al een groot verschil kunnen maken want hij stond best een tijd gewoon rustig in de trailer toen zij bezig was met hem.
Afbeelding
Huiswerk is beetje grondwerk. Hem overal stil kunnen laten staan op afstand.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:42

Hier wel vandaag voor het eerst recht op gezeten *\o/* ( hangen deden we al maar vaak ben ik alleen en vandaag schoonvader geregeld Afbeelding even wat aan de hand gestapt links en rechts paar x gestopt en weg gestapt