Paard ff helemaal zat! wat nu!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Paard ff helemaal zat! wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:08

Nu komt er ff een stuk verhaal wat ik even kwijt moet.
In 2005 heb ik verzorgpaarden gekregen nadat ik verhuist was. het waren er 2 waarop gereden kon worden. 1 ervan ging ik als echt paard verzorgen voor het doorrijden in de dressuur.

Nu kon ik het niet laten om na 3 maanden te vragen of ik ook op de moeder van dat paard mocht rijden (een kleine fjordXfries)
en dat mocht, echt enorm veel plezier mee gehad, het is er een met ene gebruiksaanwijzing, ik durf er ook geen andere op te zetten.
maar met mij is er niets aan de hand.
werd zo gek op dat beest dat de eigenaar en ik een afspraak hebben staan : paard gaat niet weg voor ik weg ben.
* ze stond eigenlijk altijd al beetje te koop*

tot..

2 weken terug...mevrouw werd in de bak onstuimig en was amper nog te stoppen.
ben 2 dagen later naar buiten gegaan (ze staat op ijzers) en mevrouw wou niet meer over het spoor, aangezien ze (wat ik vernomen heb) 2x eerder een ''schok'' gehad heeft van de rails.
ik ben het gevecht met haar aangegaan een kwartier lang, tot er treinen aankwamen (komen op t hele uur meestal 3 treinen achter elkaar) en dat werd me te link.
ik ben terug gegaan , niet rechtstreeks naar huis om haar d'r zin niet te geven.
Stapte met een rotgevoel af.
zie : viewtopic.php?f=8&t=772146&hilit=

Afgelopen zondag in de bak, zonder zadel en hoofdstel . met halster(wat ze super kan!) op de afgezette cirkel rustig gereden, tot ik in de rechtergalop wou aanspringen, mevrouw schiet zo onder me door. en ik word gelanceerd. en ben op mn hoofd gevallen gevolg : hersenschudding + erge rug/nekpijn.
Ben er niet meer opgeklomen aangezien mijn cap kapot was. toen ik haar naar de wei wou brengen, trok ze me 3 meter mee en begon te trappen, echt rakelings langs m'n benen, en steigeren.
ze heeft een flinke mep gehad en heb haar nadat ze afgekoelt was in't land gezet.

Ik heb nu totaal geen zin meer om iets met haar te doen, het intereseert me ook geen mallemoer meer of ze weggaat ofniet.
maar dit vind ik erg oneerlijk tegenover haar.
ik negeer haar nu ook, ze blijft aandacht vragen, en als ze dat krijgt flikt ze me hetzelfde...

WAT MOET IK HIERMEE??? afentoe denk ik echt : rotpony!

trekt dit rotgevoel weg naarmate ik haar een tijdje met rust laat?
of meot ik doorzetten met de buitenritten en het gevecht (zoals 2 jaar geleden) opnieuw winnen?

Sentido

Re: Paard ff helemaal zat! wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:12

ik denk dat jullie het vertrouwen tussen elkaar een beetje zijn kwijt geraakt.
ik zou rustig aan beginnen, eens wat grond werk doen. lekker knuffelen en kijken of je die klik weer kunt vinden. Lachen
en ik denk dat je diep in je hart wel weer dat je haar niet weg wilt hebben

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:21

Het vertrouwen weer opbouwen, ken iemand die ook zo iets had, maar die heeft er als ze hem wegheeft gedaan spijt van, het is zo'n leuk dier, ze heeft hem nu nog en rijd er nu weer vrolijk op rond. Knipoog

Ik zou het eerst ook gewoon proberen hoor, maar als je denkt dat je haar gewoon niet meer vertrouwd nja dan weet ik het niet, dit had ik ook met een haf die ik op proef had, uitproberen dus bokken naar mijn been met rijden en naar de zweep, niet mee willen lopen enz. en op het laatst had ik er gewoon geen plezier meer in, de laatste keer was de druppel ze had gesteigerd ik viel er af en ben er daarna niet meer opgestapt, ik had er gewoon echt helemaal geen vertrouwen meer in, het was zo met borstelen een lief ding hoor, maar met lopen nee dan was ze gewoon niet te houden, ze trok zich los en ging er vandoor. Ze is weer terug gegaan naar de oude eigenaar waar ik geen spijt van heb gehad uiteindelijk, tuurlijk ik was verdrietig omdat ik zo graag wou dat het wou met haar en ik wou zo graag dat ik een echte klik met haar had, maar dat had ik gewoon ook niet.

Nu heb ik het paardje van mijn leven gevonden en daar heb ik geen spijt van. Lovers

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:28

je doet deze pony al vanaf 2005 en behalve dat ze weleens moeilijk kan doen nooit eerder zulke problemen gehad... opeens sinds 2 weken eigenlijk alleen maar verzet en ellende ... is niet iets anders aan de hand met de pony ? ergens pijn misschien ? ik zou eerst daar eens goed naar kijken en laten kijken voor je verdere stappen neemt. Als ik je zo begrijp ben ik je stapel op die pony dus gooi de handdoek niet meteen in de ring. En vertrouwen opbouwen kost helaas tijd, veel tijd ... Succes samen ik hoop dat jullie er samen uitkomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:35

er is niets met d'r aan de hand verder..
ze IS een ettertje.. ze heeft er plezier in en ze bedoeld het niet gemeen
maar t wordt nu gevaarlijk. je moet de baas over dr zijn.. dat bedoel ik met ze heeft ene gebruiksaanwijzing.

Ik ben gek op dat dier, maar tis momenteel echt ff over!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:58

Ik denk eerlijk gezegd dat jij ergens fout bent gegaan.
De vraag is waar?

Vraag je te veel van haar? Heeft ze geen last van haar rug? Heeft ze misschien een rustperiode nodig? Te weinig afwisseling? Zit je haar misschien te veel in de mond of rijd je te lomp? etc. etc.

Ga het voor jezelf na, want normaalgesproken gaat een paard niet na 2 jaar ineens zó gevaarlijk doen. Ergens ben jij de fout in gegaan, misschien heb je wel te veel toegelaten of juist te veel van haar gevraagd.
Ga dat uitzoeken, desnoods met misschien iemand die een keer naar jouw rijden kijkt of iemand die jou helpt met grondwerk doen.

Ik zou het zelf na 2 jaar niet zo makkelijk opgeven!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:40

even doorgaande op wat spoekie zegt..

zit je zelf wel lekker in je vel.. ik bedoel eigenlijk, op het moment dat het begon, die ellende? als ik niet lekker in mn vel zit en toch ga rijden loopt het vaak op niets anders uit dan frustratie, en ik weet dat ik dat dus ook niet moet doen. maar het kan zijn dat je uit frustratie iets hebt gedaan waardoor het paard haar hele vertrouwen in je is kwijtgeraakt..

misschien weer helemaal opnieuw beginnen met grondwerk?

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:50

Wat je zelf al aangeeft heeft die pony niet bepaald een 'standaard' karakter dus behandel haar dan ook niet zo!!! Wat je zegt; ze wil het spoor nietmeer over omdat ze 2x een schok heeft gehad...nou neem me niet kwalijk maar ik ging er ook nietmeer over...
Als je haar dan zo standaard benaderd en maar gaat meppen van je moet dan kan ik me voorstellen dat ze zegt van 'tot hier en niet verder je' hebt me beledigd en ik vertrouw niks meer!!

Ik zou zeggen behandel haar met respect,begin weer onderaan en rustig aan opbouwen tot je d'r weer voor je hebt gewonnen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:12

Je zegt: Ik ben het gevecht aangegaan.

Waarom ga je in hemelsnaam het 'gevecht aan' met een paard dat duidelijk angstig is en daar nog een goede reden voor heeft ook?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 07:27

Dit is geen angstigheid meer van haar nu.
Tuurlijk, dat van het spoor kan ik begrijpen, maar op een moment dat jou paard op 100 meter van t spoor gaat lopen etteren kan ik me niet voorstellen dat jij niet een keer een mep geeft. geef jij het gelijk op als je niet weet wat er aan de hand is??
pas toen ik na een kwartier op 10 meter van het spoor was ben ik gaan nadeken van: is het niet gewoon het spoor?
en toen was de vraag nog OF ze uberhaupt wel een shok kan krijgen (zie vorige topic dus!!!) en vanuit daar ben ik gaan doordenken dat dat het wel eens kan zijn.

Heb gisteren de eigenarese gebelt die notabene in griekenland zit op dit moment.
Deze pony hebben ze al jaren en deze pony is nog nooit volledig eerlijk geweest tegenover mensen.
het ene moment is ze zo mak als een lam en kan je er een kind van 4 opzetten.
en plotseling kan ze omslaan.
zij begrijp ook niet waarom haar vader de pony niet gewoon wegdoet (ik ben de reden dat ze niet weggaat)
Ze is gewoon hartstikke oneerlijk, geef je haar eens een dagje vrij, staat ze sagerijnig in t land.
doe je eens een buitenrit is ze weer vrolijk, en wil je dan een keer in de bak (omdat het slecht weer is ofzo*buitenbak dat wel..*) dan gaat ze weer helemaal tekeer.

*het enige wat ze dondersleuk vindt is mennen! dan luisterd ze als de beste! hier gaan we ook mee bezig zodra de kar op maat gemaakt is *

mensen die mij nu uitmaken dat ik niet eerlijk ben tegen de pony, zijn van harte welkom om mijn manier van rijden en omgang eens te doen.
IK behandel de pony met respect, maar als ik geen respect terugkrijg van zo'n dier. houdt het voor mij op.

Rugproblemen heeft ze niet, zadel past, mondprobleem heeft ze ook niet, hoefproblemen had ze, is opgelost doormiddel van ijzers (toen is de spoorwegellende begonnen)

het gaat hier gewoon om rangorde... en dat is ze momenteel aan het winnen van me.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 07:32

BBreedveld schreef:
Je zegt: Ik ben het gevecht aangegaan.

Waarom ga je in hemelsnaam het 'gevecht aan' met een paard dat duidelijk angstig is en daar nog een goede reden voor heeft ook?

mensen maken fouten? Op dat moment had ik me nog neit bedacht dat zij evt. een schok kon krijgen wegens de ijzers, daar ben ik via bokt achtergekomen. en ben ervanuitgegaan dat dit het was.
heb eerder namenlijk nooit problemen met het spoor gehad, behalve dat ze d'r benen wat hoog optilt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:38

In ieder geval niet opgeven nu, ok het is een pony met een gebruiksaanwijzing daar ken ik er wel meer van. Probeer eens wat grondwerk te doen en kijk dan hoe ze zich tegenover jou opstelt, als dit dominant is weet je hoe laat het is en moet ze op haar plaats worden gezet. Stelt ze zich normaal op dan is het waarschijnlijk een vertrouwenskwestie of dat ze gewoon wat tegendraads is momenteel. Een mens is ook niet altijd even makkelijk hanteerbaar en heeft ook verschillende humeuren en gevoelens, dit is bij een paard idem dito.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:44

Ik maak je niet uit voor oneerlijk, ik vraag aan je waarom je het gevecht met haar aangaat terwijl je zelf schrijft dat je weet dat ze nare ervaringen heeft met spoorwegovergangen.

Als ik je bericht hierboven goed begrijp, doe je dat omdat ze 'niet eerlijk' is? Dat lijkt me heel sterk, een paard is niet in staat om te 'liegen' of 'oneerlijk' te zijn. Een paard is altijd wat hij is, en niets anders.

Dat neemt niet weg dat ze je soms op gedrag kunnen trakteren waar je niet op had gerekend of wat je (nog) niet kan verklaren. Zoals je zelf al aangeeft ligt dat in jouw geval waarschijnlijk in de rangordesfeer.

Je zegt dat je geen respect van haar krijgt...wat is voor jou respect?

Bedenk goed dat respect en angst twee verschillende dingen zijn. Als je verwacht dat een paard jou als leider volgt, dan zul je haar niet alleen moeten overtuigen van je dominantie maar ook van je kwaliteiten als leider. Daar hoort bij dat ze je kan vertrouwen. Ieder paard kan een ander paard verrot schoppen, maar de paarden die dat doen zijn lang niet altijd de leider. De leider is iemand die overwicht heeft, en daarnaast het vertrouwen wekt dat hij weet wat goed is voor de kudde (ookal is de kudde dan alleen jij en haar).

Ik weet natuurlijk niet wat er voor het spoorwegincident is voorgevallen, maar feit is wel dat je angst niet wegneemt met dwang. Iemand die jou dwingt iets te doen dat je niet durft, zal veel sterker moeten zijn dan jij om je zover te krijgen. Die zal je over die sloot heen moeten tillen als hij je er echt overheen willen hebben. En daar wringt m de schoen: wij zijn niet sterker dan paarden, alleen slimmer.

Dus als we met (fysieke) dwang een paard proberen repsect bij te brengen, leren we ze hooguit dat ze sterker en sneller zijn dan wij.

Daarom is het los werken zo heilzaam in dit soort gevallen. Ten eerste spreek je dan de taal van het paard (iets dat hij goed kan begrijpen) en bovendien hoef je niet fysiek met het paard bezig te zijn, waardoor je eigen fysieke nadeel (kleiner, zwakker, trager) niet tegen je werkt.

Ik kan natuurlijk niet door de computer heen zien wat jullie probleem is, maar zo te horen is dit paard zijn vertrouwen in jou als leider kwijt en dus vult ze die rol zelf in (lees; zij neemt de leiding nu van je over en probeert de lakens uit te delen) Dat is logisch, in elke kudde moet een leider zijn en de leider heeft het meest te zeggen. Ieder paard is dus genetisch voorgeprogrammeerd zo hoog mogelijk op de sociale ladder te komen, ook dit paardje. Dat moet je haar niet kwalijk nemen, zo zit een paard nu eenmaal in elkaar.

Mijn advies zou zijn (vooropgesteld dat je je in bovenstaande herkent, natuurlijk): probeer met het los werken in de longeercirkel of een afgezette bak haar duidelijk te maken dat jij de leider weer bent vanaf nu en dat ze je kan vertrouwen omdat je haar geen dingen laat doen die ze nog niet aan kan of durft.

*edit* Zie nu je reactie. Fijn dat je eerlijk bent tegenover jezelf en je paardje. Tuurlijk, iedereen maakt fouten. Ik net zo goed. Als je bereid bent dat in te zien, ben je al een heel eind op weg Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:55

Oeps! Bloos Zie nu je reactie hierboven. Fijn dat je eerlijk bent tegenover jezelf en je paardje. Tuurlijk, iedereen maakt fouten. Ik net zo goed. Als je bereid bent dat in te zien, ben je al een heel eind op weg. Veel mensen komen nooit zover, helaas.

Het is ook niet erg om fouten te maken, als je er maar van leert, en zo te zien doe je dat wel. Paarden mogen dan wel niet zo slim, en een stuk sterker en sneller zijn dan wij, ze vergeven ook heel veel, gelukkig.

Dat blijft me verbazen, ook bij mijn eigen paard. Ze kennen geen wrok en ze vergeven erg makkelijk. Daarom kan je bes een fout maken, om er vervolgens weer van bij te leren.

Wat dat aangaat hebben die 'stomme beesten' ons als mensen nog heel wat te leren Knipoog

Koel even lekker af, ga wat positiefs doen met haar en leg de lat lekker laag. Helaas hebben wij mensen wat meer moeite met het vergeven zo nu en dan Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:01

Ik lees in je onderschrift dat je examens hebt, ik weet nog wel hoe gestresst ik was tijdens die examens Nagelbijten / Gniffelen
Pony het land op, en ff lekker met rust laten, na je examens met een schone lei beginnen,

wees geduldig en kalm, dan komt alles weer goed, verder ben ik het eens met Bbreedveld, Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:19

Splinter schreef:
Ik lees in je onderschrift dat je examens hebt, ik weet nog wel hoe gestresst ik was tijdens die examens Nagelbijten / Gniffelen
Pony het land op, en ff lekker met rust laten, na je examens met een schone lei beginnen,

wees geduldig en kalm, dan komt alles weer goed, verder ben ik het eens met Bbreedveld, Knipoog

heb totaal geen last van examenstress gelukkig Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:05

heb me er vandaag weer even opgewaagd buiten..
en moet zeggen dat het redelijk goed ging!
zonder tegenstribbelen, alleen de terugweg toen ze het zandpad zag heeft ze wel ff een sprintje getrokken, maar kon d'r vrij makkenblijk terugnemen!

volgens mij gaat dit de goede kant op.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:50

Ik vind het ook ineens een drastische wending! Ik hoop dat je er achter gaat komen wat het precies is! Ik voel met je mee heb er zelf ook 1 met een gebruiksaanwijzing en duurt echt lang voordat je die door hebt.... Maar eenmaal binnen is goud echt waar! Hoop dat dit voor jou ook gaat gelden Haha! Even doorzetten en dan komt het vast wel weer goed hoor!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:43

Onzekere paarden /vluchtende paarden zijn vaak gevoelige paarden of paarden die een slechte ervaring ergens mee hebben gehad!!!
Die willen vaak niet vechten en zolang je binnen zijn/haar grenzen blijft is er niks aan de hand.....maar zodra je ze hun over de grenzen dwingt, vluchten ze, maak je het nog erger in afdwingen, dan dwing je hun om terug te gaan vechten, dan daag je ze uit en dat zul je ALTIJD verliezen!
Jij bent duidelijk fout geweest....toen je begrip moest tonen bij het spoor, is zij haar vertrouwen in jouw verloren !
Hoe dichter de trein bij jullie is des te groter de schok jouw paard ervaart, dit hebben wij ook ervaren met enkele paarden bij het spoor en de ijzers kunnen dus inderdaad een hele grote rol hierin spelen, omdat ijzer stroom geleidt.......
Je hebt duidelijk 2 dingen doorelkaar gehaald....angst en dwarsheid....het zal je heel wat tijd kosten om het vertrouwen te herstellen, behandel het paard met respect en het spoor moet je echt niet meer doen , dat is heel wat meer volt als een stroomdraadje hoor!!!
Zou jij dit zelf tot 3x toe willen voelen???? Nou ik weet zeker dat je alles uit de kast haalt om je te verzetten!
Je eist een paard voor jezelf op, overvraagd het en dan dumpen ??? Als je nu eerlijk bent, dan neem je nu de tijd om je fout te herstellen en dan zoek je een vervanger, die niet zo nodig zijn wil als wet laat gelden, iemand die weet hoe je met angstige paarden om moet gaan, die rust in het paard kan brengen en duidelijk aanvoelt waar de grenzen liggen !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 07:33

reactie via pb teruggegeven omdat ik hem niet erg vriendelijk vond ovekromen.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:53

Jolliegirl schreef:
Heb gisteren de eigenarese gebelt die notabene in griekenland zit op dit moment.
Deze pony hebben ze al jaren en deze pony is nog nooit volledig eerlijk geweest tegenover mensen.
het ene moment is ze zo mak als een lam en kan je er een kind van 4 opzetten.
en plotseling kan ze omslaan.
zij begrijp ook niet waarom haar vader de pony niet gewoon wegdoet (ik ben de reden dat ze niet weggaat)
Ze is gewoon hartstikke oneerlijk, geef je haar eens een dagje vrij, staat ze sagerijnig in t land.
doe je eens een buitenrit is ze weer vrolijk, en wil je dan een keer in de bak (omdat het slecht weer is ofzo*buitenbak dat wel..*) dan gaat ze weer helemaal tekeer.

Uhm de eigenaresse mag niet naar Griekenland van jou? Jij gaat haar op vakantie bellen om te vertellen dat je haar pony zat bent, terwijl ze die aanhoudt voor jou?
De pony is oneerlijk als ze, naar jouw idee, niet vrolijk genoeg in de wei staat als je een dag niet rijdt?

Pak de fiets die rijdt altijd!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:06

Jolliegirl schreef:
*knipknip*
*knipknip*
het gaat hier gewoon om rangorde... en dat is ze momenteel aan het winnen van me.

Misschien heb je met dat laatste gelijk, maar in het eerste stukje dicht jij je paard menselijke gevoelens toe die waarschijnlijk niet terecht zijn. Hoezo je paard staat chagrijnig in het land? En ik ken veel paarden die een buitenrit leuker vinden dan in de bank rijden, maar volgens mij kan dat je paard weinig kwalijk nemen. Afwisseling!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:09

jakkiwakki schreef:
Pak de fiets die rijdt altijd!

My thoughts...

Als je nog een vertrouwensbasis met het dier wil opbouwen zou ik het meppen achterwege laten, evenals rijden zonder optoming, evenals rijden over spoorweg. Zoek een zeer goede instructrice uit, dwz., een instructrice die rijdt zonder dwang. dat zal een investering betekenen, want ik denk niet dat je zelf nog moet gaan hannesen met het dier. Check het zadel, check het hoofdstel, zorg dat je 100% zeker weet dat het dier gezond is en lekker in zijn vel zit. Hoe meer dwang je nu gaat gebruiken, hoe erger de schade zal zijn. Wat Broadway ook al zegt; dit heeft geen kont met dwarsliggen te maken, maar met angst.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 29-05-07 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:09

Ik zou ook zeker niet opgeven. Zeker niet na lange tijd. Ik vind het erg jammer dat je je zo snel (iig zo lijkt het) uit het veld laat slaan door het omslaan van gedrag.

Zoals al werd gezegt: een paard kent geen oneerlijk gedrag, kan niet liegen, maar is idd altijd zichzelf. En voor elk gedrag is een reden.

Ik zou me gaan focussen op het grondwerk. Wat ik niet snap overigens is dat je na al dit hierboven, waar duidelijk wordt dat het vertrouwen behoorlijk is afgenomen, gewoon doodleuk met het paard naar buiten bent gegaan. Daar zijn toch heel wat situaties waar je wederzijds vertrouwen in elkaa rmoet hebben, en omdat dat nu op een laag pitje staat, vind ik het zoeken naar moeilijkheden zo naar buiten.

Blijf een tijdje thuis, wissel eens af met wat grondwerk, werk aan het respect en het vertrouwen.

Ik heb ook een paard met gebruiksaanwijzingen, als ik daar alleen maar op ga rijden, begnit ze me uit te proberen en kan ze ook behoorlijk moeilijk worden soms. Vandaag dat ik veel afwisseling doe, met ook grondwerk. Zo blijft het wederzijds respect een beetje op niveau zal maar zeggen.

Het zou toch behoorlijk jammer zijn (en in mijn ogen ook een beetje zwak Bloos) om datgeen dat je had opgebouwt in 2 jaar, zo snel op te geven tijdens een (mega) dip.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:29

Ik denk idd wel dat broadway de spijker op zn kop slaat! En ik persoonlijk vind dit een nette reactie, maar denk dat ie eerder confronterend is als niet vriendelijk!