[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selente
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:12

Oh VDL is altijd leuk. Ben daar ook eens naartoe gereden om te gaan kijken. Wil eigenlijk altijd nog wel een keer Arezzo gebruiken. :j Al wel een idee welke hengsten je specifiek wil gaan bekijken, of dat niet?

CF, ja was echt vreselijk. Was ook net 1 dag verhuisd. Opzich niet zo'n probleem dat ze net 2 dagen geleden hengstig is geweest. Ik was namelijk stiekem bang dat ik nu al kon gaan insemineren, en ergens vind ik het nog te vroeg... Maar aangezien ze in 2022 niet heeft gepakt na 2 pogingen, wil ik ook niet te laat beginnen. Dus nu heeft de natuur voor mij gekozen wat ik helemaal prima vindt. Volgende ronde ben ik erbij! :j Over 2 weken terug scannen.

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:19

Selente, Ja dan moet het zo zijn.
Ik heb verschillende redenen om wel wat vroeger de veulens te laten komen. En opzich kunnen ze wel elke dag ff naar buiten en hebben ze een lekkere stal.

Jane808
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-02-24

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:30

Ik hoop ook op een vroeg veulen.Het is ook wel heel fijn dat als je ze aan huis hebt dat je ze snel even buiten en binnen kan zetten dagelijks. zeker in het vroege voorjaar als het weer zo schommelt!

Muronia

Berichten: 19675
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:43

Helaas helaas, ik zie haar weer hengstig.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:18

Ah wat balen Muronia!

Hier gisteren voor het eerst gedekt met Duckie, benieuwd hoe snel het pakt

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:51

Oh nee dat is jammer Muronia!

Luna, spannend zo de eerste keer voor hem. Ging het goed allemaal?

AM_Horses

Berichten: 2652
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 19:32

Muronia wat balen!
Gelukkig nog vroeg genoeg.

Luna. Yes het dekken is dus gelukt. Soms toch wel eens een dingetje bij jonge hengsten. Nu duimen dat het pakt

Rosa is gescand. Was de eerste keer, dus altijd spannend. Ze deed het eigenlijk super braaf. We hebben hier geen opvoelbox. Niks geen praam of iets aan te pas te hoeven komen. Heel fijn! De stiekemmerd is toch wel beginnend hengstig :Y) wat plooitjes in baarmoeder. Ei van ongeveer 3 cm. Ik hou haar even in de gaten. Wellicht begin van de week dekken. Dit weekend is denk ik nog net te vroeg.
Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:32

Crazy_funky Ben benieuwd hoe je 3 jarige het gaat doen. Door welke hengst wordt ze gedekt?

Paint_lover Dan heb ik de juiste merrie voor idd. Bijzonder veulen wordt dit dan voor je.

Corinadrenth Ga je nog even afkijken of ze toch zelf in gang schiet of ga je haar hengstig proberen spuiten?

AM_horse Rosa vind het maar niks dat Sissy hengstig is haha. Fijn dat Rosa beginnend hengstig is. Ga je nog eens laten scannen om te zien wanneer ze de eisprong heeft? Fijn ook dat ze zo braaf was

Jane808 Welkom, worden een spannende 5 dagen nog tot je kan scannen :D

Rensju Welkom. Ik ben benieuwd welke combinatie je uiteindelijk gaat maken.

Selente Balen zeg dat je de hengstigheid net gemist hebt. Gelukkig is het nog vroeg in het jaar dus kansen zat.

Muronia Balen zeg -O- Anderzijds nu heb je wel geen februari veulen als je nu insemineert.

Dankjewel ivm de reacties van Tiesto. Het was ook niet gekend, ik had het nergens specifiek vermeld tot nu.

Gisteren stond Fleur ook hengstig. Dag 16 na de bevalling dus vond het al wat laat voor een veulen hengstigheid. Gisteren had Booster al 2 merries gedekt dus gekeken of ze vandaag nog hengstig was. En ja hoor ze was mooi hengstig dus meteen gedekt. Wel wat laat voor een veulen hengstigheid dus ben benieuwd of ze drachtig zal zijn.
Dit is fleur ( oude foto wel van 1,5j geleden, toen was ze net 3j)
Afbeelding

en ze heeft een veulen aan de voet van Booster.
Afbeelding

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:42

AM_horses, oh kijk eens aan, mooie timing!

Nieky, ze wordt door een jonge hengst gedekt, een 3 jarige vos. Dus 100% Palomino komt daar dan uit :D
Fijn dat Fleur nog mooi gedekt kon worden!

Muronia

Berichten: 19675
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 21:57

Leuk dat je ook met een driejarige begint crazy_funky

Fijn dat het dekken is gelukt luna!

Nieky gelukkig dat ze nog hengstig was en vandaag gedekt kon worden.

AM nou dan gaan wij straks aardig gelijk op als het nu wel gaat lukken.

We gaan vol goede moed door naar ronde 2. Ik ben nu wel blij dat we vroeg zijn begonnen, het is nu nog steeds vroeg zat, dus niks verloren. Ik heb de drachtscan natuurlijk afgezegd en het scannen nu 1 dag later gezet, op maandag. Dan zit ze op dag 4 van de hengstigheid. Ik vermoed dat ze dinsdag geïnsemineerd moet worden.

AM_Horses

Berichten: 2652
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 01:37

Muronia. Nou idd, het is gelukkig nog vroeg genoeg. Mocht het nu pakken, zitten we in maart. Vindt ik zelf top! Wel handig dat je ongeveer weet hoelang ze hengstig is. Op hoeveel dagen zit je nu na insemineren?
Zou leuk zijn als ze beide gelijk op lopen, hopelijk met dracht natuurlijk

Crazy_funky. Een ggk hengst?

Nieky. 16 dagen is idd best laat. Maar ergens beter als bv 7 dagen. Heeft alles toch de kans gehad om te herstellen. Duimen dat het pakt. Ik vond tiesto een prachtige hengst. Nu hij er niet meer is. Houden jullie nu een nakomeling van hem aan?

Ik denk dat ik de komende dagen beetje ga schouwen bij een ruin. Mocht ik toch niks zien, ga ik opvoelen. Als ze goed voelt insemineren. Daarna nog wel een keer scannen. Even kijken, nu komt deze dierenarts volgende week vrijdag nogmaals. Maar anders maak ik een afspraak halverwege de week met een andere dierenarts hier in de buurt. Ligt er maar net aan hoe vlot ze gaat. Het voordeel dat ik natuurlijk zelf kan opvoelen, en insemineren. En een eigen hengst :j

Nu wordt het vrij warm vandaag. Dus kans dat de eitjes goed gaan groeien :):)

Ik merk dat het seizoen nu langzaam op gang komt. Nu is het ook echt rotweer geweest. Als je geen geschikte locatie hebt voor een vroegveulen denk je wel even 2x na om zo vroeg te gaan dekken. We hebben een aantal leuke aanmeldingen binnen voor onze hengst en de eerste is ook alweer geinsemineerd. Leuke en spannende tijd weer :Y)

Muronia

Berichten: 19675
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:04

Ze werd opnieuw hengstig 22 dagen nadat ik haar de vorige ronde hengstig zag worden. De vorige hengstigheid was 6 dagen duidelijk aanwezig en ebde de 7de dag weg. Ei zat er toen nog op de 6de dag in de ochtend en ze is toen op dag 4 en 6 geïnsemineerd. Follikel was toen 6 cm op dag 6. Eens kijken hoe deze ronde verloopt. Ik hoop niet dat dit opeens een heel snel ei is want ik laat pas scannen op dag 4. Bewust, want ik wil deze ronde maar 1 x insemineren en niet weer te vroeg zitten :') .

Igniss

Berichten: 1008
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:29

Leuk om te lezen dat een aantal van jullie al goed bezig zijn! (En al zowat op het wachtbankje kunnen :') )

Ik ben vandaag met een vriendin bij White Dream gaan kijken van AM_Horses.

Ben er wel zeker van dat hij de dingen aan mijn merrie verbeterd die ik graag iets anders wil zien. Dus in Mei ga ik ook beginnen.
Een april veulen is mij vroeg genoeg. Zeker gezien ze in een uitloopstal met paddock staat.

AM_Horses

Berichten: 2652
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 01:35

Muronia. Snap ik. Zeker als ze er even over doet. Je wilt ook niet onnodig vaak insemineren.

Ignis leuk om je gezien te hebben. Heel erg benieuwd wat deze combinatie gaat worden. Ik denk iets heel gaafs!

Vanavond nog even met Rosa langs wat ruinen gewandeld en laten ruiken. Niet heel heftig boos. Maar ook niet echt duidelijk interesse of hengstig tonen. Morgen nog een keer kijken

Hennos

Berichten: 504
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:28

Leuk, ik heb besloten om dit jaar ook weer te proberen mijn Schwarzwalder fuchs te laten dekken.

Eerst mijn merrie voorstellen:
Hilde, volledig goedgekeurd opgenomen in stamboek 1 en PSSM1 vrij.
Ze meet 152
Hilde is een lief en slim dier. Beide veulens van haar zijn heel mensgericht.

Afbeelding
Afbeelding

Haar hengstveulen van 2022

Afbeelding

Haar merrieveulen van 2024

Afbeelding
Afbeelding

En ik hoop dat ze drachtig kan worden door Schwarzwalder fuchs hengst Florian.
Florian is een grote hengst, 159. In Nederland weinig nakomelingen maar degene die bekend zijn staan bekend als vriendelijke karakters met mooie bewegeingen.
Florian is een echte barock gebouwde fuchs.
En ook netjes PSSM1 vrij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd of deze date gaat lukken, een toekomstig veulen is wel voor de verkoop.

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:57

Whoopwhoop. Wij gaan vandaag beginnen. Zag vanmorgen onze merrie op dag 24 na veulenen hengstig staan. De scanner kwam vanmorgen al dus heeft haar ook meegepakt. Goed ook want vanmiddag naar de kliniek brengen voor diepvries inseminatie

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:39

Zo wat een goede timing corina

Jane808
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-02-24

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:13

Hennos, Wat een gave merrie heb je zeg! De hengst is ook stoer. Altijd spannend of het weer gaat lukken>

AM_Horses

Berichten: 2652
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:53

Hennos. Leuk dat je weer van de partij bent. Is het ki op natuurlijk dekken bij jullie?

Corinadrenth. Perfecte timing. Stond ei al op springen?

Nog niet echt duidelijk verandering bij Rosa. Morgen ochtend kijk ik nog even en anders toch nog laten scannen. Zou wel fijn zijn als ze goed hengstig toont

Hennos

Berichten: 504
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:59

Jane808 schreef:
Hennos, Wat een gave merrie heb je zeg! De hengst is ook stoer. Altijd spannend of het weer gaat lukken>


Dank je. Ze is ook heel gaaf.

AM_Horses schreef:
Hennos. Leuk dat je weer van de partij bent. Is het ki op natuurlijk dekken bij jullie?

Corinadrenth. Perfecte timing. Stond ei al op springen?

Nog niet echt duidelijk verandering bij Rosa. Morgen ochtend kijk ik nog even en anders toch nog laten scannen. Zou wel fijn zijn als ze goed hengstig toont


Beide, deze hengst is KI mijn back up hengst is natuurlijk dekken

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:00

AM_Horses schreef:
Hennos. Leuk dat je weer van de partij bent. Is het ki op natuurlijk dekken bij jullie?

Corinadrenth. Perfecte timing. Stond ei al op springen?

Nog niet echt duidelijk verandering bij Rosa. Morgen ochtend kijk ik nog even en anders toch nog laten scannen. Zou wel fijn zijn als ze goed hengstig toont



ja, anders zou ze vandaag gescand worden, maar ze stond de pissen bij de ruin wat ze nog nooit heeft gedaan, ze is altijd stiekem hengstig zegmaar.

dus hop arm in de kont en kijken, jahoor rechts 4 cm. vandaag wegbrengen.

ik ben benieuwd. vind het reuze spannend

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:18

Crazy_funky Ooh leuk altijd een palomino dus :D

Muronia Ik ben benieuwd op de scan vandaag hoever ze is kwa ei. Hopelijk een beetje volgens planning.

Am_horse Leuk dat de aanmeldingen binnen komen voor je hengst. En toont Rosa al wat?

Wij hebben vorig jaar een hengst veulen aangekocht, een drumhorse ( Tinker x clydesdale). We hadden hem al aangekocht met het idee dat als hij eenmaal kan dekken, kan Tiesto het rustiger aan doen ( die zou dan namelijk 20j zijn). Maar helaas besliste het lot anders ivm Tiesto. Santos (het hengstveulen) wordt dus een toekomstige dekhengst. Volgend jaar wordt hij 2j. Als hij goed ontwikkeld is al mag hij dan een paar merries dekken. Maar eerst even zien hoe hij ontwikkeld.

Igniss spannend en wat leuk dat je met WD gaat dekken.

Hennos wat leuk dat je er weer bij bent. Mooie combinatie heb je gemaakt.

Corinadrenth ja jij kunt ook beginnen *\o/* was dit dan de 2de hengstigheid al of een hele late veulen hengstigheid?

Hier worden de eerste 4 merries nog steeds gedekt. Ze hebben er zin in :+ . Hopelijk slaat Mirthe of Jessie vandaag af.

Ik hoop ook dat Nina hengstig wordt. Ze is normaal altijd rond de 12de dag na veulenen hengstig maar nu nog niet. We dekken haar eigenlijk altijd in de veulen hengstigheid omdat ze in de weide lastig te vangen is. Achter een week of 2 kunnen ze hopelijk 24/7 buiten. Dus ik hoop dat ze voor die tijd gedekt kan worden.

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:42

Bij ons op stal zijn vele merries al een keer hengstig geweest, maar mijn merrie toont nog niets.
Ik had gehoopt nu iets van een cyclus te kunnen vaststellen, zodat ik eind april/begin mei kan beginnen met de 1e ronde insemineren.

corinadrenth Wat fijn dat je gelijk kunt doorpakken!

Hennos Wat een leuke combi, vind de hengst echt een plaatje!

Muronia Balen dat de 1e ronde niet gepakt heeft, hopelijk slaagt het in de 2e ronde

nieky1993 Ze hebben er zeker zin in bij jou :+ hopelijk snel afslaande dames!

AM_Horses

Berichten: 2652
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:26

Nieky. Jeetje dan heeft jullie hengst het nu wel even druk. Merk je dit niet aan hem?

Corinadrenth. Spannend hoor. Wil je deze merrie uiteindelijk ook nog onder het zadel. Of puur als fokmerrie?

Dela. Ik ken het probleem. Dan is scannen toch het makkelijkst om erachter te komen.

Rosa toont nog niks. Toch raar als je bedenkt hoe de scan afgelopen vrijdag was. Nu laat ik haar toch nog maar controleren morgen. Of er groei is. Ik ben benieuwd

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:03

Normaal gesproken, bij de vorige 2 jaren was ze makkelijk hengstig te zien. Ze is afgelopen jaar leeg gelaten.
Dus ik denk inderdaad als er in deze 2 weken geen ontwikkeling is, maar eens moet gaan scannen.