[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:39

Ik meld mij ook en ik ga proberen zo goed mogelijk mee te praten. 2 topics bij houden is nogal intensief maar ik doe mijn best :+

We zijn vandaag begonnen met Dekken. We beginnen met onze 6 lege merries. Ik zal ze voorstellen als ze hengstig zijn anders wordt het een mega lange post :') .
Vandaag is Saartje Gedekt. Zij is onze Ardenner merrie van 1.57m. Ze is gedekt door onze tinker hengst Booster, hij meet 1.48m. In 2023 is er al een merrie veulen uit deze combi gekomen.

Ik heb even geen nette foto van saartje bedenk ik net maar dit is ze met haar veulen van 2023 op de voorgrond.
Afbeelding

En de papa
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2653
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 00:55

Nieky. Bij jullie is het dekken ook begonnen. Spannend weer!

Myrthee. Mooi dat ze zo'n goede cyclus heeft. Aftellen om te gaan beginnen

Luna. Was ze vandaag hengstig? Toch spannend met een onervaren hengst. Altijd afwachten of het lukt

Marion. Wat fijn! Duimen draaien. Was er nu nog een swab genomen?

Vrijdag gaan we scannen hoe ze ervoor staat. Ik ben benieuwd... Vindt haar een geweldig karakter hebben. En ontwikkeld ook echt heel goed, steeds een beetje sterker worden <3
Afbeelding

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:05

Hier vanmorgen gescant om te kijken waar ze in haar cyclus zit en of ze niet vuil is (maiden dus had niet verwacht dat ze vuil zou zijn maar goed, zeg nooit nooit).

Ze zit iig tegen hengstigheid aan (volgens mijn berekening moet ze aankomende week hengstig worden/zijn) en alles ziet er tip top uit dus erg blij mee!

Deze aankomende hengstigheid wachten we nog af en dan is de planning om de volgende te gaan dekken :)

Zin in :D

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:14

Leuk om te lezen dat jullie ook allemaal al een beetje gaan beginnen of ook al echt begonnen zijn.

AM ja is gedaan en net vernomen dat het goed was. Mocht ze toch weer niet drachtig worden, laat ik het wel nogmaals checken. Verder is het voor nu afwachten

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:30

AM_Horses schreef:
Nieky. Bij jullie is het dekken ook begonnen. Spannend weer!

Myrthee. Mooi dat ze zo'n goede cyclus heeft. Aftellen om te gaan beginnen

Luna. Was ze vandaag hengstig? Toch spannend met een onervaren hengst. Altijd afwachten of het lukt

Marion. Wat fijn! Duimen draaien. Was er nu nog een swab genomen?

Vrijdag gaan we scannen hoe ze ervoor staat. Ik ben benieuwd... Vindt haar een geweldig karakter hebben. En ontwikkeld ook echt heel goed, steeds een beetje sterker worden <3
[ [url=m/tGNqy8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nou ja, cyclus weet ik nog niet zo goed. Sinds het afspelen van haar veulen van vorig jaar (november 23 gespeend) toont ze continue hengstig. Is goed in de gaten houden om het hormonale en gedrag van elkaar te onderscheiden. Hoop dus dat ik het goed heb. _O-

Muronia

Berichten: 19679
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:48

En Luna, zie je al hengstigheid?

Nieky leuk dat je er ook weer bij bent en dat het bij jullie ook is begonnen. Hoeveel heb je in de planning?

Mooie merrie AM, benieuwd waar ze blijkt te zitten vrijdag.

Paint_Lover fijn dat alles er goed uitziet. Nog 1 rondje wachten dan maar!

Marion goed dat de swab schoon was. Duimen dat het heeft gepakt!

Oeps Myrthe dat is wel lastig. Bijzonder dat ze continue hengstig gedrag vertoont.

Nog 4 dagen tot de drachtscan. Begint spannend te worden. Ze zou nu weer hengstig kunnen worden want het is vandaag 3 weken geleden dat ik haar hengstig zag. Vandaag was het in ieder geval nog niet zo, duimen dat het zo blijft :)

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:36

Hier nog geen hengstigheid, ze lijkt er al een paar dagen tegenaan te zitten maar ze vind de hengst echt nog niet leuk... scannen ga ik nog niet doen, we hebben tijd :) anders is het eind april/begin mei op cyclus scannen

Toch een hele hoop ah scannen/insimineren al!

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:59

Oh amai al pagina 6 van het nieuwe topic! Wat gaat het hier hard :D

Ik zie veel ‘eigen’ combinaties met zelfgefokte paarden, kei leuk!

Hier mag Jade ook weer met Ollie op date. Vandaag gescand en er zat een kleine follikel van 2cm klaar.
Zaterdagavond terug scannen :)


De combinatie ook nog een keer :
Double Dun Gallo Gun X Brokers Black Diamond
Ze kregen een smoky black frame/splash merrietje in 2022 en dit jaar een smoky grullo splash hengstje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2653
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:34

Paintlover. Dat klinkt goed. Nog even geduld dan kunnen jullie ook gaan dekken.

Marion. Dat is een goed teken. Als er nu niks gevonden is zal er geen reden zijn om nogmaals te checken. Duimen dat ze nu drachtig is

Myrthee. Ooh dat is dan wel een beetje ingewikkeld. Gelukkig nog vroeg zat om daar achter te komen

Muronia. Spannend! Fingers crossed.. Merk je geen verschil aan haar?

Luna. Misschien ook lastig met veulen. Of is ze eerder in veulen hengstigheid gedekt? Mijn merries zijn altijd nog heel beschermend en zie je de veulen hengstigheid amper

Tinniie. Wat leuk dat je er weer bij bent. Prachtige combi, met mooie veulens. Ik ben weer benieuwd

Het wordt dit weekend warm. Al ze nu eens hengstig worden :):) nu is het wel weer verschrikkelijk nat. Misschien komt daarom alles ook nog moeilijk op gang. Ze hebben gras en zonnetje nodig

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:26

Laylah2000, op het wacht bankje, duimen!

Jildouu_97, wow al 5 gedekt en 1 al drachtig! Gefeliciteerd :D en knappe hengsten! En een gaaf veulen dit jaar.

Ponytante, altijd spannend de eerste keer, je wordt er vanzelf handig in haha!

Marion82, voor jou ook duimen!

AM_horses, haha hij heeft toch wel zo zijn voorkeuren :P

Quir, dit jaar ook hengstenhouder :D rete gaaf zeg! Hoelang duurt zo’n ritje naar Nederland eigenlijk? Ook een hele reis voor een merrie om te laten dekken dan.

Selente, jammer dat het vorig jaar niet gelukt is. Hopelijk loopt het dit jaar beter!

Dela, ook van de partij weer dit jaar. De namen zeggen mij niets haha maar ik zit dan ook in de kleine pony wereld :’)

Muronia, jij kan al bijna scannen!!

Nieky1993, ik “ken” jou wel van de vorige dikke buiken topics (van het meelezen) altijd gaaf die mooie robuuste paarden!

Paint_lover, leuk al die voorpret he! :D hopelijk is ze niet vuil en kan je lekker aan de slag! Nouja de hengst dan uiteindelijk, maar je snapt me vast :’)

Tinniie, zouden ze voor de 3e keer op een rij een zelfde maken? :D

Hier vandaag even de dames getest bij een hengst op stal, heel handig!
Malibu is hengstig, dus die mag de volgende ronde naar de hengst.
Hyflyn was vorige week hengstig zei de staleigenaar, ik kon een weekje niet ivm ziekte zoontje. Dus die houd ik even in de gaten over 2 weken en anders even op tijd scannen. En de 3 jarige toonde nog niets dus die schouw ik dan maar even om de paar dagen, dan mag zij ook de volgende keer naar de hengst.

Ponytante

Berichten: 235
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:28

Dank voor alle antwoorden. :)

Inmiddels heb ik besloten dat het Macho ZH wordt (kleur is een grote pre maar vnl wil ik iets dat dood- en doodmak is :') ). Kunnen we met Laylah vergelijkend veulenondezoek doen komend jaar. :Y)

Mijn pensionstalhouder zegt dat mijn merrie nu net hengstig was (ik heb het niet gezien, maar heb haar ook niet gezien als ze de paddock op ging oid) dus we gaan in week 16 scannen (15/17 april). (Overigens is ze best vervelend geweest met rijden, dus dat kán).

Inmiddels ook (tip stalhouder) een scan/insemineermevrouw gevonden, dus hoeft niet een d.a. te zijn. Nog haar gebeld over hoe & wat en commercie gewend verbaasd dat zondag óók kan en zonder toeslag :$ . Ben ik niet gewend. :+ En überhaupt heel flexibel af te spreken dus ga merrie niet verplaatsen. Mogelijk kan stalhouder ook wel ergens helpen. Aan de andere kant wil ik graag zelf álles meemaken. :)

Dus nog maar paar weken wachten en we kunnen aan de slag. Het is nu al super spannend, hoe ga ik dit één jaar volhouden? :):)

ps wachtbankje is dus wachten nadat de eerdere ronde niet heeft gepakt? Mijn wachten telt nog niet mee, hè? :o?

Muronia

Berichten: 19679
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:34

Luna zeker, het is ook nog vroeg zat! Ze zal vanzelf wel gaan tonen.

Tinniie leuke combinatie. Zo grappig, zonder het te hebben gelezen kon ik aan het hoofdje al goed zien wie van de veulens het merrietje is en wie het hengstje.

AM een beetje mooi weer zou zeker goed doen!

Crazy_funky ideaal om zo te kunnen schouwen!

Ponytante leuk dat je een keuze hebt kunnen maken! Zo iemand bedoelde ik inderdaad, fijn dat je iemand hebt gevonden. Dat is heel ideaal.

Het wachtbankje is voor als er is geïnsemineerd en je wacht op de drachtscan. Of na de drachtscan en je wacht op de 6-weekse scan.. en daarna nog een heel lang wachtbankje tot het veulen er is :+

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:13

AM_horse Ik ben benieuwd waar ze in haar hengstigheid staat. Ze is wel ineens volwassen geworden kwa looks vind ik.

Paint_lover Jij kunt dus volgende week ook waarschijnlijk beginnen met dekken *D Is dit eigenlijk het veulen van je overleden merrie? Of heb ik het verkeerde veulen voor?

Marion82 Fijn dat de uitslag goed was. Hopelijk is ze nu gewoon drachtig.

Myrthee Dat is lastig dan om te zien wanneer ze effectief hengstig is := Laat je haar scannen anders?

Muronia De 6 lege merrie's staan sowieso op de planning. En dan is het zien hoeveel merrie's goed door de bevalling komen en of ze hengstig willen worden. Bv Loes en Daisy die net bevallen zijn worden niet makkelijk hengstig met veulen aan de voet dus dat is even afwachten. Een aantal merrie's worden ook bewust overgeslagen. Onze grote hengst Tiesto is namelijk helaas ingeslapen een paar weken terug ten gevolge van koliek. Dus we hebben nu dit jaar 1 hengst voor te dekken, Booster. Nu is Booster wel een hengst die enorm verbeterd op de merrie en echt ruim inzetbaar is. Booster heeft ook met bijna al onze merrie's al eens een veulen gehad :+ Bv ook weer Daisy en Loes hebben nu een veulen van Tiesto aan de voet maar die hebben beide in 2022 een veulen van Booster gehad die ook super mooi zijn uitgegroeid dus we weten dat die combinatie's goed zijn. Degene die we minder goed vinden passen die slaan we over tot volgend jaar onze jonge hengst mag dekken. Maar ik gok dat we toch aan een 14-15 merrie's gaan zitten in totaal.

Spannend jij kunt al aftellen tot de drachtscan. Tijd gaat hard joh. Duimen dat ze mooi drachtig is

Luna2006 Welke ga je nu als eerste dekken?

Tinniie Leuk weer dezelfde combi. Als ze dezelfde kleur krijgt als dit jaar maar dan in merrie, ga je haar dan houden?

Crazy_funky Ik volg jou topic in stilte mee op bokt :D Heel handig inderdaad een hengst op stal. Ik ben hier sinds zondag beginnen schouwen ( ik loop dan gewoon met de hengst van stal naar stal :+ ) En je merkt dat de ene na de ander nu hengstig wordt of toont. Terwijl ik de hele winter geen zichtbare hengstigheid gezien heb. Doet toch veel als ze een hengst zien.

Ponytante Fijn dat je het zo kunt regelen. Scheelt een heel hoop gedoe als het zo flexibel kan.

Hier zijn Jessie en Mirthe ook hengstig en gedekt.
Jessie is een mooie robuuste merrie van 1,41. Zij heeft in 2023 een veulen gehad van Booster. Zij was drachtig voor 2024 maar ze heeft op 240 dagen dracht verworpen. Het was een gevalletje pech der natuur ( navelstreng gekneld). Dus we proberen het nu weer opnieuw.
Afbeelding


En Mirthe is een kruising Tinker x Pinto merrie van 1,55m. Zij heeft 2j geleden een veulen gehad met Booster. Met Booster fokt ze een iets sportiever types maar wel echt nog met een voldoende brede bouw en behang. En vooral veel maat :D .
Afbeelding

haar 2 jarige zoon die al 1,54m meet :=
Afbeelding


Beide gedekt door Booster dus
Afbeelding

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:38

Nieky1993, leuk dat je mijn topic ook volgt! :D
Ja zo’n “eigen” hengst is zeker fijn! Ja bij jou nog makkelijker om zo langs de stallen te lopen met hem haha! Booster is erg gaaf!

Heb trouwens besloten dat wanneer mijn 3 jarige (cremello) nu hengstig wordt ze naar de hengst gaat. Die staat op een half uurtje bij mij vandaan.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:33

@nieky: ik wacht nog 1 cyclus af want anders word het voor mij wel een te vroeg veulen (sta op een pensionstalling) en ja, dit is de laatste nakomeling van mijn overleden merrie Jill <3

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:58

Hier ook aan het scannen geweest. Merrie staat nog in winterslaap. Pension merrie word al mooi hengstig en waarschijnlijk maandag/dinsdag insemineren

Myrthee_

Berichten: 2571
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:33

Nieky, ja we gaan volgende week zondag scannen. Als ik goed heb geteld zit de echte hengstigheid er dan aan te komen.

Muronia

Berichten: 19679
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:39

Nieky ik heb niet meegekregen dat Tiësto er niet meer is, wat ontzettend spijtig!

AM_Horses

Berichten: 2653
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:01

Nieky. Dat heb ik ook gemist. Wat zonde. Vond hem prachtig

Mijn 2 jarige staat hengstig :') ze staat bij mijn 3 jarige in de paddock. Maar ik zag daar nog niks aan. Ik ben benieuwd met scannen vanmiddag.
Dit vond ze ervan := Afbeelding

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:21

Oh wauw, ik lees het ook net pas. Wat verschrikkelijk van Tiesto, Nieky!

Jane808
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:07

Hoi, ik wil me hier ook aanmelden. Ik heb een tuigpaard merrie van 4 jaar. Ze heet Pippa.
Ze is geïnsemineerd met de Gelderse dekhengst Ofaf Official. We weten as. Woensdag 10 april of ze drachtig is. Heel spannend allemaal . Ze staat bij ons aan huis dus kan haar goed in de gaten houden.
Ik vind het erg leuk en leerzaam om jullie verhalen te lezen hier.
Afbeelding

Afbeelding

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:51

Ik meld me aan. Na dbt 2017, 2020 en 2022 wil ik mijn springmerrie dit jaar weer drachtig!

Ze is altijd zeer duidelijk hengstig, dus hier wacht ik op. Het weer werkt nog niet echt mee, normaal begint ze in maart/april.
Ben nog niet uit mijn hengstenkeuze, morgen even op de hengstenshow kijken.

Selente
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:07

Wat enorm verdrietig Nicky dat Tiesto er niet meer is... Heb dat ook compleet gemist. Wel fijn dat Booster ook op veel merries lijkt aan te sluiten.

AM had jij nu al gescand om te kijken hoe of wat? Oh ik lees nu dat je vanmiddag gaat scannen. Ben benieuwd!

Crazy_Funky, zo fijn om een hengst te hebben waarmee je kunt schouwen! Vorig jaar had mijn merrie in een pin gestaan, waarbij ze ontsnapt is aan inslapen. Daarna kwam er nog een heel traject in management omdat het hele lichaam de tijd na de bevalling heeft lopen compenseren (en ik dus te ver weg woonde om het goed te kunnen managen). Nu loopt ze al een lange tijd perfect en heeft ze er nog nooit zo goed uitgezien. Dus we hebben weer hoop.

Welkom Jane!

Rensju, grappig. Die van mij is normaal ook heel duidelijk hengstig. Heb gisteren laten scannen omdat ik dacht dat er echt iets aan zat te komen en de hormonen toch veel aan het rommelen leken te zijn. Heb ik de hengstigheid op 2 dagen gemist. :')
Naar welke show ga je kijken?

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:22

Jane, dit topic is altijd erg leerzaam! Er zitten hier mensen met veel ervaring, soms erg handig!

Selente, haha oeps. Dus toch niet zo zichtbaar.. dan weet je nu wel wanneer ze ongeveer weer zou moeten komen. Ik wacht nog even tot mooi weer en anders ook maar eens random scannen. 2 jr geleden had ze vocht in de baarmoeder en hebben we moeten spoelen, dus dat is ook nog afwachten. Ik ga naar vdl.

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:48

Welkom jane808 en rensjuh!
Ik ben blij dat ik eindelijk mijn hengstenkeuze rond heb. Vind het wel leuk maar wel een hele zoektocht elke keer :D

Selente, oeh wat heftig zeg! Gelukkig is ze er nog en heb je groen licht om weer te gaan fokken met dr! En balen net 2 dagen te laat :=