[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1028
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:25

rensju schreef:
Cioccolato schreef:
Tuurlijk maak je blijvende veranderingen/schade met fokken.... Dat hoef ik toch niet uit te leggen? Bij elk dier, elk mens is dat zo.
Uit medische redenen zet je uiteindelijk dicht. Vanwege lucht, dus vuil, zuigen. Je wil een dracht, succesvolle 11 maand, gezond veulen. Dat gaat niet met een bacterie in de baarmoeder. En dat laatste is ook schade. Kan ook komen door insemineren.
Het is 1 groot risico.

Als je niet fokt, is de kans op dichtzetten erg klein. Is er wel (nooit 100 procent garanties), maar ook dan weer medisch.
Wil je de kans op dicht zetten zo klein mogelijk hebben? Dan moet je dus niet fokken.


Ik heb het niet over risico's, die ken ik wel. Heb het over bewust blijvende schade toebrengen. Niet elke merrie scheurt uit en mag toch hopen dat er mensen en dieren 'ongeschonden' uit de dracht/bevalling komen. Beetje uitgerekt zijn herstelt wel weer. Ben het dus niet met je eens.
Voor mij zou dit idd een reden zijn om niet meer te fokken met dat dier.

Maar ik houd er over op, jullie denken er duidelijk lichter over. Maar goed ook, want het is best vaak nodig ;)

Wij gaan morgen insemineren *\o/*

Denneboom en corina gefeliciteerd!
Succes Annash
Gelukkig heb je hulptroepen Baudyh


Ik laat me merrie altijd na het veulenen weer dicht zetten. (ze gaat half dicht dus insemineren kan dan gewoon nog) misschien is dat ook de reden dat ze zo vreselijk kwaad wordt dat ze een veulen aan de voet heeft. Want bij het open maken geeft ze er totaal niets om maar dan is er natuurlijk nog geen veulen bij.

Misschien iets te veel info.... Maar ik ben bij alle 3 mijn zwangerschappen uitgescheurd en was echt absoluut geen reden om geen volgende te nemen.
Dus dan denk ik ook weer, is zo iets nou een reden om mijn merrie niet te laten dekken. Het krijgen van een veulen is zo een beetje het enige natuurlijk wat paarden tegenwoordig nog doen en volgens mij heeft ze er ook plezier in om een veulen te hebben.
Dat is dan ook de reden dat ik tot nu toe toch steeds kies om haar te laten dekken.

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:30

Denneboom: gefeliciteerd!

Corina: gefeliciteerd!

Baudyh: succes!

Annash: hopelijk kun je snel beginnen met insemineren! Wel spannend he met het veulen opstap!

Retlaw: duimen dat het dit jaar wel lukt!

Rensjuh: succes met insemineren!

memerel

Berichten: 1251
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:27

Retlaw: wij hadden vorig jaar dus hetzelfde, steeds weer vocht aanmaken na insemineren. Laatste keer hebben we toen vers geprobeerd met andere hengst en ook preventief antibiotica en spoelen. Helaas toen ook niet gelukt..
Nu dit jaar vroeg gestart, en niet een keer hoeven spoelen of antibiotica! Wel oxcytocine gespoten dit jaar na insemineren want ze had wel wat vocht.
Maar ik hoop voor jou dat het bij jou nu zo gaat als bij ons dit jaar!

M_arjolein

Berichten: 1460
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:47

Het goede ei is gesprongen en gister is ze nog geïnsemineerd dus ik kan toch op het wachtbankje al is de kans misschien wel wat minder door het bloedei. Ik heb toch een paar situaties op internet gevonden waarbij het kon. Dus ik ga duimen voor mezelf!

Ze is nog gespoeld voor de zekerheid en moet haar vanmiddag nog een spuit geven.

baudyh

Berichten: 4304
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:49

Zo terwijl ik op bruiloft was in Den Haag bij mijn nichtje ging thuis alles door.
Vrijdag avond heeft mijn hulplijn mevr zelf geinsimineerd want ik was al weg. En zaterdag was het ei weg. Dus Proxi is hopelijk samen met White dream iets moois aan het creëren.
Diantha was toch nog niet duidelijk. De baarmoeder voelde als beginnend hengstig maar een dracht was best nog mogelijk. Dus maandag weer scannen.

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:06

Duimen Marjolein
Wat fijn dat het thuis mooi door kon gaan baudyh

Hier is geinsemineerd, merrie was goed hengstig. Helaas zoog ze wel lucht toen hij zijn arm terugtrok, oliebol

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:58

baudyh: op het wachtbankje met Proxi. Duimen dat Diantha toch drachtig is!

Marjolein: op het wachtbankje en hopelijk toch wel drachtig ondanks het bloedei.

rensjuh: wordt ze dicht gezet?

M_arjolein

Berichten: 1460
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:33

Oh hoe zit dat dan Rensju als ze dat doen na het insemineren?

Spannend Baudyh en fijn die hulp troepen!

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:46

Spannend Baudyh!

Hopelijk over 18 dagen positief nieuws Marjolein.

Ah balen Rensju! is ze dicht gezet?

Heb toch voor mijn oude hengst gekozen voor belle. Denk dat gisteren de laatste dekdag was. Dus voorlopig staat deze combinatie op het wachtbankje.

Afbeelding

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:16

Als hij zijn hand eruit haalt hoor je een soort ... Slurp-geluid :+ Dat betekent dat ze een beetje ruim is vaginaal en dus makkelijk lucht naar binnen zuigt ook bij extreme bewegingen als bokken of springen.
Ze is nog niet dichtgezet, maar de hengstenhouder adviseert het wel. Dinsdag komt de dierenarts, ben bang dat we er niet onderuit komen..

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:08

Chablis wordt woensdag geïnsemineerd. Had mooi ei van 47mm :D

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:17

Is woensdag dan niet te laat? Met zon ei insemineer ik meteen.

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:22

Kan niet eerder anders hadden we het morgen al gedaan.
Maar hengst springt vandaag niet ivm pinksteren. Dus morgenochtend wordt het verzonden en krijgen we het woensdag.

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:37

Ben je dan niet bang dat het ei weg is? Dan zal die morgen op 5.5 circa zitten

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:39

Dierenarts had er vertrouwen in. En je hebt geloof ik nog 2-3 dagen na de eisprong. En anders komt er weer een hengstigheid haha

corinadrenth

Berichten: 1865
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:42

Ik weet niet beter dan dat je 6/8 uur uiterlijk na de eisprong kunt. Maargoed. En anders nieuwe hengstigheid

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:02

Ja, kan niet toveren helaas haha

Muronia

Berichten: 19681
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:07

Deze merrie is wel vaker gedekt toch? Dan weet je vast ook wel rond welke grootte ze de follikels heeft als het ei springt? Ik reken op een groei van 0,5 cm per 2 dagen, dus dan zou woensdag rond 5,2 / 5,3 zijn. Voor mijn merries een prima maat voor inseminatie. Die hebben geen eisprong op 4,7.

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:15

Ja, ze zit in de 5cm :)

AM_Horses

Berichten: 2654
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:58

Na eisprong kan gemiddeld tm 12 uur. Maar hoor ook wel eens tm 16 uur vruchtbaar zijn.

Ik vindt de grote ook nog niet heel schokkend. Zeker als je weet dat deze merrie over de 5cm gaat. Ik heb wild vorig jaar 2x moeten insemineren. Met ei over de 5cm en afgespoten. 2 dagen later zat die er nog.

De allereerste dekking van Nigrante liep ook heel anders. In middag op 5.4 gescand. Afgespoten, met idee dat we volgende dag insemineren. Was eerste keer dekken voor White Dream op dekstation. Dat werd niks, volgende dag heb ik het zelf geprobeerd en lukte het wel! Dus 2 dagen later geinsemineerd. En gelijk drachtig.

Soms gaat het zoals het gaat. In Zweden gaat het heel anders als hier. Bij wijze van zou ik nog rijden om sperma op te halen. Maar dat kan daar niet.
Mirjamalvaro. Duimen dat ze netjes drachtig wordt deze keer

Rensju. Balen, was een beetje te verwachten. Ze was hiervoor ook dichtgezet dacht ik?

Ik had vorig jaar ook zoiets aparts. Merrie was al dichtgezet zonder ooit een veulen gehad te hebben. In bepaalde sporten zetten ze die merries volgens mij standaard dicht. Precies weet ik dit ook niet.

Luna. Toch voor het bewezen gegaan. Zou mooi zijn dat het gepakt heeft.

Baudyh. Hopelijk snel duidelijk bij dianthe. Duimen voor proxi

Morgen komt er een dierenarts op stal. Ik ga navragen of ze wild nog kunnen scannen op hartslag

mirjamalvaro

Berichten: 14662
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:53

Wat was er dan 2-3 dagen hmmmm. Was dat dan dat sperma overleefd na inseminatie? Heb geen idee meer. :')

Spannend AM.

crazy_funky

Berichten: 6208
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:23

Marjolein, oh wat dijn dat het ei gesprongen is, nu duimen!

Baudyh, jij ook op het bankje, fijn!

En luna ook haha, raakt weer aardig vol zo :D

Mirjamalvaro, ja lastig altijd rond feestdagen. Het zal vast goedkomen, als die van mij zo’n ei zou hebben zou ik gelijk dekken maarja dat is een a pony haha.

Over die van mij gesproken, ik had dr net geschouwd en ze is hengstig. Heel toevallig kwam vanavond ook iemand scannen dus weet ik gelijk hoever ze zit.
Ik zit alleen weer met vervoer wat ik alleen morgen of donderdag heb dus hopelijk gunt ze het mij die dagen :')

Cioccolato

Berichten: 6690
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:42

Sperma leeft idd wat langer

rensju

Berichten: 1603
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:19

AM dat is gek ja, bij voorbaat al dichtzetten. Klopt hoor, de vorige keer ook dicht gezet. Durf het toch niet aan om het niet te doen, maar doe het wel met wat buikpijn.

Mirjam hopelijk pakt het goed uit!
Crazy funky, lastig dan he. Het komt ook best wel precies en alles moet er even voor wijken dan..

Hier op het wachtbankje, ei is weg :)

Muronia

Berichten: 19681
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:38

Rensju balen, maar better safe then sorry denk ik. Veel succes op het wachtbankje!

Voor vers sperma (met voeding/verdunning) staat een gemiddelde levensduur van 48 uur, dus 2 dagen. Ik denk dat je dat bedoelt.

Crazy_Funky ik hoop dat ze je even de tijd geeft zodat je geen vervoersproblemen hebt.

AM succes met de scan morgen!

Luna begrijpelijke keuze, succes op het wachtbankje!

Baudyh dat klinkt goed met Proxi, mooie timing. Succes op het wachtbankje en duimen dat Diantha toch drachtig is.

Marjolein voor jou ook veel succes met wachten, spannend hoor!