[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 18:50

En dat was het alweer voor januari 2022. De eerste maand van een nieuw jaar! We starten dit jaar met veel nieuws van achter de schermen. Een veel gevraagde Flarumupdate, wat belangrijke aanpassingen aan het huidige forum, nieuwe rubrieken en nog meer! Je kan het allemaal lezen in deze BoktBeheerBulletin.

Inhoudelijke mededelingen

Forum

Eindejaarsfora
De eindejaarsfora zijn weer zorgvuldig opgeborgen. De topics die op EJL-ITP stonden zijn naar ITP verplaatst. De topics die op PF stonden zijn naar LZP verhuisd.

Aanpassen eigen berichten
Het is de bedoeling dat met de introductie van Flarum als nieuwe forumsoftware ook de mogelijkheden tot het anonimiseren van je eigen berichten worden uitgebreid. Helaas duurt de introductie van Flarum een stuk langer dan we hadden gehoopt, daarom is phpBB nu aangepast om ook zonder tussenkomst van moderators of support berichten aan te passen. Het was al eerder mogelijk om berichten die je in de Huiskamer hebt geplaatst aan te passen als deze ouder zijn dan een jaar. Hiermee kan je bijvoorbeeld namen of privacygevoelige details verwijderen. Die mogelijkheid is er nu ook voor berichten in de andere fora. Veel van de zaken die nu binnenkomen bij support en de moderators kunnen jullie hiermee zelf aanpassen.

Veranderingen op ITP
Werkfoto's
Op Informatief is op de ITP-fora van de verschillende disciplines een kleine aanpassing gedaan. Eerder mochten er alleen werkfoto's geplaatst worden in de betreffende discipline, maar nu mogen ook enkele foto's van het paard in de wei, veulenfoto, portretfoto's etc. in het topic geplaatst worden. Het merendeel van de foto's dient echter nog altijd werkfoto's te zijn.

Test loslaten richtlijn één fototopic per week
Lange tijd was er de richtlijn dat er maximaal één fototopic geopend mocht worden op een specifiek ITP-forum om ondersneeuwen te voorkomen. Omdat we merken dat de hoeveelheid topics in het algemeen terugloopt willen we graag een periode testen of we deze richtlijn los kunnen laten. Tot en met februari is het toegestaan vaker dan één keer per week een fototopic te openen, en dan zullen we evalueren hoe dit is bevallen en of we de richtlijn volledig loslaten. Daarover kun je meer lezen in de BBB van februari.

BoktKunstBokaal
Voor de derde keer organiseren wij de BoktKunstBokaal. Een wedstrijd voor en door bokkers, met paardgerelateerde kunst. Op 1 februari klinkt het startschot voor 2022! Je kan er hier meer over lezen: [VN] De BoktKunstbokaal 2022 staat weer in de startblokken!

Nieuwe rubriek op VN: [COMM]
Zoals jullie afgelopen maand hebben gemerkt, hebben we er een nieuwe rubriek bij op VN. Dit is de rubriek Communitynieuws, te herkennen aan de tag [COMM], niet te verwarren met de categorie community, waar hij overigens wel onder valt. Deze rubriek is bedoeld voor gezellige en leuke berichten uit de Bokt community, in de breedste zin van het woord. De eerste twee topics staan er al, als eerste kwam deze: Ods @ [VN] [COMM] Na 40 jaar de serie compleet waarin Ods vertelt over hoe zij een reeks paardenboekjes uit haar jeugd nu eindelijk compleet heeft. Daarna dook Firelight in de geschiedenis van de paardenseries op TV in de jaren ’60 en ’70: Nieuwsredactie @ [VN] [COMM] Paardenseries jaren '60 en '70. Beide keren werd er ook uitgenodigd om zelf te vertellen over welke paardenboeken jij las of waar je naar keek op TV.

Deze gezellige rubriek maakt de NR niet alleen, maar zij doen dat samen met het hele Bokt-team. Heb jij ook nog een suggestie voor deze rubriek? Laat het ons dan weten en stuur een PB naar het account van de nieuwsredactie of mail naar redactie@bokt.nl.

Boekrecensies
In februari starten we met een nieuwe rubriek op [VN]: boekrecensies. We zijn de samenwerking aangegaan met meerdere uitgeverijen van informatieve paardenboeken. Zij leveren de boeken en wij lezen deze en schrijven een recensie hier op bokt. Een enthousiast groepje mensen uit het team is druk bezig met deze boeken doorspitten dus hou [VN] in de gaten!

Nieuwsredactie
Het belangrijkste nieuws vanuit de nieuwsredactie staat hierboven al: er is een nieuwe rubriek op VN geboren! Wij zijn er ontzettend blij mee wij hopen dat jullie dat ook zijn! Verder is er vanuit de NR ook al niets nieuws te melden, dus we gaan gelijk door met de top 3 van januari. De drie meest gelezen berichten van januari 2022. Opvallend is wel dat alle drie deze artikelen door de grens van 10.000 lezers zijn gegaan. De nummer één is zelfs de grens van 50.000 lezers gepasseerd! Volgens ons is dat nog niet zo heel vaak, of zelfs helemaal niet eerder gebeurd! Een unicum dus. Wij zullen jullie niet langer in spanning houden, dit zijn de berichten die jullie deze maand het meeste gelezen hebben.

Zoals gezegd zijn alle drie de berichten door meer dan 10.000 mensen gelezen. De nummer drie is, om precies te zijn, 10.748x bekeken. Op 9 januari konden we jullie melden dat er in Frankrijk een nieuwe wet in werking is getreden: iedere niet-professionele paardenhouder dient nu een paardenlicentie te halen. Dit bericht riep duidelijk wat vragen en associaties op bij jullie en er ontstond dan ook een gezellige discussie. Het blijkt dat er enkele Bokkers in Frankrijk wonen; zij hielden de lezers fijn op de hoogte van alles. Het blijkt ook dat in Frankrijk niet elke wet ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt en er zelfs soms wetten zijn waarbij je de wenkbrauwen even moet fronsen. Pjotrg kwam zelfs nog met een pareltje op de proppen, een oude wet, die blijkbaar nog steeds niet is afgeschaft:
Citaat:
Ik voldoe overigens wel aan een heel oude Franse wet, die nog steeds bestaat: "Elke inwoner van Frankijk is verplicht om een voorraad hooi in zijn bezit te hebben voor het geval de koning met zijn paard langskomt" !!!!!!
Dit topic heeft dan ook een keurige derde plek behaald deze maand!

De nummer twee zat daar overigens niet zo ver vanaf: kijkend naar het aantal lezers had deze er welgeteld 16 meer: 10766 stuks. Iedereen kent ze wel, de goedbedoelde opmerkingen van mensen die totaal niets van paarden weten en zelf ook niet rijden. Meestal zijn dit opmerkingen waarvan wij paardenmensen niet vrolijk worden. Op 8 januari hebben wij een bericht gepost, waarin we deze uitspraken waar paardenmensen een hekel aan hebben op een rijtje hebben gezet. Dit lokte bij jullie een groot aantal meningen en uitspraken uit. Ook deelden jullie ervaringen met deze uitspraken in dit topic. Uiteraard met de nodige humor, leuk om te lezen! En gezien het aantal views heeft dit topic een terechte zilveren plek behaald deze maand.

En dan de nummer één, dat kan eigenlijk niet meer missen. Dat kon je van tevoren al wel zien aankomen, dat dit topic vaak gelezen zou zijn. Het begon met een simpele kijktip, maar het topic van 11 januari dat RTL Duitsland een documentaire had gemaakt over ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport, is zo ongeveer ontploft! De wereldberoemde springruiter Ludger Beerbaum zou zijn paarden barreren, wat uiteraard niet toegestaan is! De FEI, de Duitse Paardensportfederatie en natuurlijk Ludger Beerbaum zelf, iedereen viel over elkaar heen om een statement te maken of een verklaring af te geven naar aanleiding hiervan. Uiteraard heeft dit hier op Bokt ook flink wat stof doen opwaaien. Heel veel Bokkers vinden en vonden hier wel wat van, zo’n grote naam in de sport tegen wie zulke aantijgingen worden gedaan. Geen idee of het een record is, maar dat bij jullie de tongen los maakte, dat was wel duidelijk. Dit topic werd maar liefst 62.714 (!) bekeken en zo’n hoog aantal, dat hebben wij van de NR zelfs nog nooit gezien! Dat, in combinatie met negen pagina’s aan reacties, geeft wel aan dat dit echt leeft onder jullie. Terecht dan ook dat dit topic deze maand huizenhoog op nummer één staat.

Bezwaarcommissie
De Bezwaarcommissie heeft alle onderwerpen behandeld. Mocht je vragen hebben voor het BZC of over wat zij doen? Stel ze gerust, de BZC neemt deze dan mee in het volgende BBB. Ook wanneer er weer nieuws is vanuit het BZC, zullen zij weer berichten plaatsen.

Wiki
Deze maand is er geen bijzondere update vanuit de Wiki. Wil jij meeschrijven met de Wiki of heb je een aanvulling die je wil plaatsen? Kijk dan op het Wikizakenforum óf op de Wiki zelf hoe je dat moet doen.

Beheer
Deze maand geen bijzondere mededelingen vanuit het beheer.

Technisch
Flarum

Zoals eerder gemeld zijn we met Bokt.nl druk bezig met het vervangen van de phpBB software die we gebruiken voor het forum door Flarum. Flarum is een stuk moderner, beter geschikt voor mobiele apparaten, soepeler in gebruik en een stuk makkelijker aan te passen en uit te breiden. Het is daardoor ook veel toekomstbestendiger dan phpBB waarvan de ontwikkeling al jaren relatief stil ligt. De overstap naar Flarum heeft behoorlijk wat weg van het gemiddelde verloop van een IT project; het gaat een stuk langzamer dan van te voren gedacht.

Het goede nieuws is echter dat er de afgelopen jaren veel werk is verzet op de achtergrond waar we nu eindelijk de vruchten van kunnen gaan plukken. Sinds een paar weken zijn we met het team op kleine schaal aan het testen met Flarum. De focus ligt daarop op het vinden van de grote problemen en knelpunten met de software. De teamleden gebruiken Flarum vooral nog om te lezen, de volgende stap is zorgen dat er ook met een gerust hart berichten kunnen worden geplaatst met Flarum op alle forums. Als we dat een tijd getest hebben hopen we snel te kunnen beginnen met een beperkte gebruikerstest. Er is nog behoorlijk wat werk te verzetten voor we alles 100% hebben zoals we willen, maar de basis begint langzaamaan vorm te krijgen.

Een van de zaken die toe is aan een update is de forumindeling op Bokt; deze werkt niet prettig in Flarum. Eigenlijk werkt de indeling die we op het moment hebben in phpBB ook niet, dat is waarom er jaren terug tabbladen zijn bedacht en gemaakt. Het plan is om het aantal verschillende forums/categorieën flink te gaan beperken zodat het ook makkelijker wordt om een topic te starten. Op het moment moet je kiezen uit meer dan 100 (!) verschillende opties. Dat maakt het, zeker voor de beginnende gebruiker, niet heel makkelijk. We zijn aan het kijken hoe we dat handig in kunnen gaan delen, maar het is een flinke puzzel om dat zowel compact als volledig te houden. Zoals het plan nu is, is dit iets dat ook in phpBB gaat veranderen maar daar komt later meer nieuws over.

Team Mededelingen

We hebben een stabiele maand gehad, deze keer geen veranderingen in het team!

Tips van het Team & Vragen van Bokkers

Ik heb een vraag of een suggestie voor een tip!
Dat kan! Je kunt je vraag of suggestie pb-en naar Zwerte.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:01

Even geprobeerd, maar ik kan nergens berichten verwijderen?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38813
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:08

Je kan geen berichten verwijderen maar wel aanpassen mits ze ouder zijn dan 1 jaar. Kan je anders mij een PB doen met het bericht wat niet wil lukken?

Als het goed is heb je er een button bij in de balk onder je bericht, zie je dit wel?

Afbeelding

Maar ik probeerde het net eventjes en ik krijg een foutmelding. Breng de techneut gelijk op de hoogte!

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:41

Leuke update weer! Vooral naar de nieuwe rubrieken op VN kijk ik nieuwsgierig uit, ik duik zo meteen al in de eerste COMM-nieuwsartikelen.
Het snoeien in het aantal subfora lijkt me zeker een nuttige move. Voor mij persoonlijk mag dat zelfs flink snoeien zijn; er is toch heel wat overlap of overeenkomst tussen verschillende onderdelen.

xYaartje
Berichten: 1483
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:57

Ods schreef:
Je kan geen berichten verwijderen maar wel aanpassen mits ze ouder zijn dan 1 jaar. Kan je anders mij een PB doen met het bericht wat niet wil lukken?

Als het goed is heb je er een button bij in de balk onder je bericht, zie je dit wel?

[ [url=m/BEfiTb.png]Afbeelding[/url] ]

Maar ik probeerde het net eventjes en ik krijg een foutmelding. Breng de techneut gelijk op de hoogte!

Ook ik krijg de foutmelding als ik het wil wijzigen. Dan geeft die aan dat het niet gewijzigd kan worden/verwijderd kan worden.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:43

Beankt voor de update weer :)
Fijn dat er opvolging is gegeven aan de laatste FZ discussie!

Ibbel

Berichten: 49262
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:02

xYaartje schreef:
Ook ik krijg de foutmelding als ik het wil wijzigen. Dan geeft die aan dat het niet gewijzigd kan worden/verwijderd kan worden.


Idem, oud topic (uit 2006) even geopend. Er zit idd nu (weer) een wijzig knop, maar die geeft de foutmelding dat je niet kunt wijzigen of verwijderen.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:17

Ik vind het een slecht idee dat berichten achteraf aangepast kunnen worden zonder toezicht.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38813
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:26

Het is inmiddels gefixed en zou moeten werken :)

xYaartje
Berichten: 1483
Geregistreerd: 25-05-10

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Januari 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:56

Ja, het werkt inderdaad :D . Net even getest en het werkt prima! Heel fijn dat deze optie nu bestaat!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41688
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:01

Shadow0 schreef:
Ik vind het een slecht idee dat berichten achteraf aangepast kunnen worden zonder toezicht.


Net als bij het eerste experiment (in de HK) is er wel wat toezicht. We houden de komende tijd in de gaten of er mensen zijn die berichten in grote getale helemaal leeg te halen. De functie is bedoeld om namen of andere zaken die problematisch zijn weg te halen, niet om halve discussies uit te wissen, daar hebben we andere mogelijkheden voor.

Ook komt er na het wijzigen bij het bericht te staan dat het bericht is aangepast en wanneer dat is gedaan.

Kabayo

Berichten: 14157
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:51

Ik kom er nu achter dat we de berichten kunnen wijzigen bij de HK. Wat super! Ik ben er blij mee!