Shire veulentje voor 2024 in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 19:35

Nou daar gaan we weer :( vind het zo sneu voor dr, en hoe komt ze er in godsnaam iedere keer aan? :?

Ik was een paar dagen in Nederland, gister thuis gekomen rond lunch en even gekeken, niks aan de hand. Toen in de avond met binnen halen mega dik en 39,4 graden koorts -O-
Afbeelding
Afbeelding
Dat wat eruit kwam was niet heel vies maar ook geen normale kleur

Om 2 uur snachts wezen kijken, 38,5 graden dus iets beter.
5 uur vanmorgen had ze 37,4 en om half 2 had ze 37,9

Dit was vanmiddag, het is echt een hard stuk ofzo
Afbeelding

Dierenart zegt masseren en eruit melken, het word iets grijziger, maar geen pus. Het is mega moeilijk om er uberhaupt iets uit te krijgen..
Ze krijgt metacam en zolang ze geen koorts heeft, hoeft ze geen antibiotika zegt hij. Koorts zakte door de metacam, dat kreeg ze gister avond direkt
Veulentje was gelukkig nog wel te voelen

Ook nog even wat foto’s van dr buik, ze zit op 275 dagen vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het zo met haar te doen, arm paard :knuffel:

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 03:58

Jeejtje alweer inderdaad, arme snuit!

Nou ze word iedergeval goed verzorgd ..

Muronia

Berichten: 19678
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 05:59

Ik kom je topic per toeval tegen en ik schrik er een beetje van dat je dierenarts haar nog niet op ab zet. Hij denkt, denk ik, aan een uierontsteking maar het aanmaken van uier op deze lengte van dracht kan ook heel goed duiden op placentitis (ontsteking aan de placenta) waardoor deze los kan laten en een abortus kan veroorzaken. Dat hoeft niet meteen gepaard te gaan met koorts. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik zou wel het zekere voor het onzekere willen nemen hiermee. OF uit voorzorg op regumate / antibiotica zetten OF naar de kliniek waar ze de dikte van de placenta kunnen opmeten om te zien of daar ontstekingen zitten. Zou zo zonde zijn als je dat zou missen omdat je dierenarts afwachtend is. Ik hoop dat je da gelijk heeft hoor en dat het puur haar uier is, maar ik wou dit wel even gezegd hebben.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 07:02

Muronia schreef:
Ik kom je topic per toeval tegen en ik schrik er een beetje van dat je dierenarts haar nog niet op ab zet. Hij denkt, denk ik, aan een uierontsteking maar het aanmaken van uier op deze lengte van dracht kan ook heel goed duiden op placentitis (ontsteking aan de placenta) waardoor deze los kan laten en een abortus kan veroorzaken. Dat hoeft niet meteen gepaard te gaan met koorts. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik zou wel het zekere voor het onzekere willen nemen hiermee. OF uit voorzorg op regumate / antibiotica zetten OF naar de kliniek waar ze de dikte van de placenta kunnen opmeten om te zien of daar ontstekingen zitten. Zou zo zonde zijn als je dat zou missen omdat je dierenarts afwachtend is. Ik hoop dat je da gelijk heeft hoor en dat het puur haar uier is, maar ik wou dit wel even gezegd hebben.

Maar wie zegt dat dit nog niet is nagekenen dan? := dit is waarom ik de da heb laten checken, omdat ik ook bang was voor placentitis

Muronia

Berichten: 19678
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 07:04

Dat kon ik niet uit je verhaal opmaken, maar ik begrijp nu dat dit is uitgesloten? Dan alleen maar beter natuurlijk. Het was 100% goed bedoeld wat ik schreef.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 08:44

Muronia schreef:
Dat kon ik niet uit je verhaal opmaken, maar ik begrijp nu dat dit is uitgesloten? Dan alleen maar beter natuurlijk. Het was 100% goed bedoeld wat ik schreef.


Jaa, mn nederlands is niet zo heel goed meer, spreek t nooit :=
Weet ik en dat waardeer ik ook

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 07:03

Hoe is het nu met haar? Al een beetje opgeknapt met haar uier?

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 07:23

Lief dat je het vraagt, jaa dat is weer netjes dun :D

Ik bedacht me nog dat ik dit helemaal niet gedeeld heb, misschien wel leuk om te zien.
Dit is het oogje van de kleine <3
Afbeelding

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 19:16

Weer eens een update, ze zit vandaag op 302 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dr uier zakte niet af, dus nog een keer naar de dierenarts en nog weer een echo, had er toen al twee keer een gedaan. En ze heeft toch placentitis, gok dat ze eerder net een positiv stukje placenta gemeten hebben ofzo, daarom willen ze hier meerdere dagen scannen om te vergelijken.
Maargoed ze staat dus op medicijnen al een paar weken, dr uier is weer dunner, maar omdat dr melkproductie nu al op gang is, is de kans groot dat ze geen biest aan zal maken. Ondanks dat ik dr uier al een paar weken niet heb aangeraakt, blijft ze het aanmaken. Komt gewoon witte melk uit, dit checkt de dierenarts elke 10 dagen als we scannen, zelf wil ik er niet aanzitten als t niet nodig is.
Afbeelding
Afbeelding

Dr bloedwaardes waren 707, dat hoort 0 te zijn. Laatste 2x was het 0 gelukkig. Moet nu elke 10 dagen scannen.

Hoe 450€/10 dagen medicijnen eruit zien :=
Afbeelding

Verder gaat het eigenlijk wel goed buiten dit om, het veulentje beweegt, ananas eet en drinkt goed, ligt snachts lekker te slapen.

De kans dat het een red bag delivery word schijnt heel groot te zijn na zoiets zei de dierenarts, dus heb nu in elke hoek van dr box een kamera hangen _O- als ze net verkeerdom ligt ofzo kan ik op een andere kijken. Al gok ik dat als t zover is, ik toch wel in de stal zal slapen na dit alles.
Ook is de kans dat het veulentje zwakker of ziek geboren word groot zei ze dus ik laat de auto tegen die tijd voor de trailer staan en de plasma is besteld en ligt klaar bij de dierenarts mocht het nodig zijn.

Binck8
Berichten: 431
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 22:34

Jeetje... Ik ga heel hard duimen dat alles goed zal gaan verlopen. Wel fijn dat jullie en de dierenarts alvast voorbereidingen hebben getroffen. Hoop dat er binnenkort een gezond veulentje mag staan.

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 16:54

Pfowww wat een stress weer.. ;(

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 07:41

307 dagen vandaag, ze is vandaag iets gevulder
Afbeelding
Afbeelding

Gister weer bij de dierenarts geweest voor dr 10 dagen check. Ze past niet meer in de opvoelbox _O- da wilde het proberen maar toen ze voorzichtig liep zei dr buik stop := ging zelf al achteruit dus we hebben maar in een box gescanned.
Het begon eigenlijk met paniek, ze kon het veulentje niet vinden. Ze vroeg of ze in een groot land stond en of het kon zijn dat ze t kwijt was en ik het niet gezien heb. Nou ik bevroor echt, de paniek sloeg toe. Maar ik was er 100% zeker van dat t er nog inzit, dr buik had ik met binnen halen nog zien bewegen en in dr stal lag niks, dus dan zou t in het uurtje van buiten zetten tot naar de dierenarts gaan gebeurd zijn. Krukje erbij gepakt zodat ze hoger stond en dieper kon voelen en gelukkig kon ze t uiteindelijk wel voelen en het werd wakker dus flink schoppen. Maar ik was wel even in paniek hoor..

Alles zag er goed uit, ze hebben weer bloedtesten enzo gedaan, vorige keer melk op kweek gezet gewoon voor de zekerheid maar alles was top. Mag ook stoppen met een van de medicijnen, dr temperatuur ligt steeds rond de 38-38,6 en dat medicijn was dus om die temperatuur omlaag te krijgen. Omdat ze toch best hoog ligt moest ik ermee stoppen en in de gaten houden, nu had ze 38,3 dus tot nu toe nog geen verschil, hou het gewoon een paar keer per dag in de gaten dat als het hoog word, ze niet heel lang zo hoeft te staan en ik gelijk naar de da kan als t nodig is.

Lucky groeit ook goed, weet niet of ik t zei maar die was begin mei 156 :D
Afbeelding
Afbeelding

Wel zijn er 1,5 week geleden andere babies geboren <3 was niet helemaal de bedoeling maargoed, mama en babies doen het goed
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:45

Bo heeft vorig jaar tijdens haar dracht 2x placentitis gehad maar ik moest doorgaan met de medicatie tot de 325/330 dagen. In ieder geval met de regumate.

Hopelijk blijft de kleine nog lekker binnen zitten.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 08:29

Ze krijgt helemaal geen regumate, hier behandelen ze met iets anders. Het medicijn waar ik mee gestopt ben is alleen een koorts remmer, verder niks wat de placentitis tegen houd, maar aangezien dr temperatuur niet omlaag ging door dat medicijn wilde ze zonder proberen.
Dat andere wat de placentitis wel tegenhoud krijgt ze nog gewoon

kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:23

Grappig om het verschil te horen vanuit een ander land.

Hier eerst 10 dagen metacam en antibiotica. De regumate moest sws blijven.
Na 10 dagen scan en toen was de placenta gelukkig weer dun geworden. Dit was met 273 dagen dracht.

Ze zeiden dat het eigenlijk nooit terug komt. Maar met 305 dagen wederom placentitis, dus weer 10 dagen metacam en antibiotica.

Overigens is ze pas met 353 dagen bevallen. Placenta zag er verder wel goed uit, en een flink groot veulen.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 09:40

Jaa metacam geven ze hier dus nooit voor placentitis, dat is de flunipaste waar ik nu dus mee mocht stoppen. En om de maag te beschermen moest ik een half uur van te voren gastrogard geven, maar omdat we de flunipaste hebben stopgezet, mag ik ook stoppen met gastrogard, eerlijk is eerlijk, als dr temperatuur laag blijft, ben ik heel blij want het scheelt me toch 250€ per 10 dagen := begrijp me niet verkeerd, als het moet ga ik absoluut door, maar qua kosten en risico’s op maagzweren enzo door langdurig dit geven, ben ik blij als het goed blijft gaan zo.
Hier geven ze hippotrim ipv regumate, hippotrim is ook een antibiotika maar meer gericht op placenta enzo dan dat penovet doet.
Dr placenta was na 10 dagen idd weer normaal, maar de da zegt als het mijn paard zou zijn, zou ik doorgaan met behandelen en elke 10 dagen checken. Dus dat doe ik braaf, ananas is mega braaf en doet het allemaal netjes dus het geeft haar (van wat ze laat zien dan) weinig stress. Anders had de da thuis moeten komen maar dit gaat prima zo.
Maar ze zeggen dus ook dat veel het gokken om de hippotrim ook stop te zetten omdat het gewoon heel duur is, maar het kost me meer als ze het verliest door te stoppen, dan dat er straks (hopelijk) een gezond veulen uit komt door wel door te gaan

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 07:17

Vandaag zit ze op 320 dagen *\o/*

Ze doet het zonder dat koortsremmende medicijn nogsteeds beter dan met, ze zit in de avond rond de 38,4 en in de ochtend 38,1. Met medicijn was het hoger

Ze begint nu echt breed te worden en ze heeft het zwaar in dit warme meer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er hangt vaak een druppeltje aan, maar nu begint ze wel meer te lekken, na het opruimen van de thermometer hing er een grote druppel aan. En als er dan toch druppels komen hou ik even het melkstripje ertegenaan := duurt nog even, zolang ze het maar af bakt en gezond op de wereld zet ben ik tevreden <3
Afbeelding
Afbeelding
Ik ’durf’ er echt absoluut niet aan te komen _O- dus als er geen druppel hangt kijk ik ook niet met t melkstripje

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:24

320? Griebels nog lang wachten dus... dacht dat ze er wel eindelijk was haha.

anoukwendy

Berichten: 4519
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 16:31

Haha helaas nog niet :') het mag van mij idd ook wel komen hoor

_Pegasus
Berichten: 35
Geregistreerd: 27-07-20

Re: Shire veulentje voor 2024 in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:43

Leuke paardjes, hopelijk loopt de rest van de zwangerschap en de bevalling vlot!