Maakt leeftijd uit..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 22:12

Ik heb een bijna 12 jarige tinker heb haar al 6 jaar en ik rij haar gewoon met zadel.
Nu zou ik haar graag eens in het tuig zien , zij heeft geen ervaring en ik zelf ook niet.

Is 12 te oud om haar in het tuig te gaan beleren??
Ze is verder verkeersmak , af en toe een muts zal ik maar zeggen.
Ik rij haar al 5 jaar bitloos en zou ook graag op die manier willen mennen.
Weet iemand een goed adres in brabant die het mij en mijn tink kunnen leren en dan ook bitloos uiteraard.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:32

12 jaar vind ik zeker niet te oud. je pony is nooit te oud om iets te leren.
maar bitloos mennen zou ik zeker niet aanraden. naar mijn mening te gevaarlijk. de meeste aangespannen paarden lopen niet voor niets met een stang met hefboomwerking in hun mond.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:34

xElienx schreef:
12 jaar vind ik zeker niet te oud. je pony is nooit te oud om iets te leren.
maar bitloos mennen zou ik zeker niet aanraden. naar mijn mening te gevaarlijk. de meeste aangespannen paarden lopen niet voor niets met een stang met hefboomwerking in hun mond.


Ik vind het ook niet te oud.

Bitloos moet je per paard aankijken. het vorige paard dat we hadden was bitloos ingereden en we menden er ook bitloos mee. met het paard dat we nu hebben rijden we bitloos en mennen we met bit. dus ik denk dat je het per paard aan moet kijken

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:39

tot het een keer mis gaat.....

Qimm

Berichten: 15204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:42

met bit kan het ook mis gaan natuurlijk, hoewel ik met je eens ben dat bitloos mennen wel meer risicio's met zich meeneemt. het is heel afhankelijk van het vertrouwen en de gehoorzaamheid van het paard. Bij mennen heb nej gewoon minder communicatie middelen dan met rijden en om dat maar een belangrijk communictie middel te missen...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:50

xElienx schreef:
tot het een keer mis gaat.....



Met bit kan een paard ook gaan. las het wil gaan gaat het toch wel. dat ene paard is nog nooit van haar leven met bit gereden. dus waarom er iets vreemds in stoppen als ze het ook zo goed doet Knipoog
met het andere paard is het wel verstandig om er een bit in te doen omdat hij nog weleens wil gaan rennen en hij dan moeilijk te stoppen is. dus ik vind dat je het per paard moet bekijken

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:00

ik ben nou eenmaal geen voorstander van het bitloos rijden.
ik zeg trouwens niet dat het met bit niet fout kan gaan, maar je hebt toch even wat meer te vertellen.

mijn pony's kregen ook voor het eerst een bit in toen ze voor de wagen werden beleerd. zoiets moet je leren. net als het tuig en de kar. die zijn ook vreemd voor het paard, maar die laat je dan toch ook niet weg Clown

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 00:10

Ik wil zelf heel graag bitloos mennen , ook omdat mijn tink al 5 jaar geen bit in haar mond heeft gehad en ik haar gewoon geen bit meer in haar mond wil doen.
Daar zijn dus de meningen over verdeelt , ik hou het gewoon bij bitloos Knipoog ik vertrouw mijn tinkie dat ze bij me blijft en heb ook zonder bit alles in de hand.
Maar weet iemand misschien iemand die mijn kan helpen om mijn en mijn tink wegwijs te maken in het bitloos mennen.
Ik heb zelf verder nog geen tuig en eer ik het allemaal ga aanschaffen wil ik wel eerst weten of ik en vooral mijn tink het leuk vind.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 01:06

ik rij ook bitloos, maar bitloos mennen is heel iets anders, je moet heel anders sturen en er zijn maar weinig bitloze hoofdstellen voor geschikt.

Tevens: een bit is zo scherp als jouw hand, als jij amper aan de teugels komt en je paardje komt terug en gaat voorwaarts op stemhulpen en gaat links en rechts door zeer weinig teugelgebruik dan is het toch ook prima!

Ik men daarom gewoon met bit..

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:31

Alle goede beleer adressen die ik ken hebben een uitgesproken mening over bitloos mennen.
Zonder uitzondering vinden ze het onzinnig. (en ik deel die mening eerlijk gezegd wel)
Let wel, dit zijn de adressen die ik ken, wat dus niet wil zeggen dat er misschien wel iemand te vinden is die je paard bitloos wil beleren.

Maak het jezelf makkelijk en laat je paard beleren met een bit, wanneer dat naar wens verloopt kun je altijd nog overwegen op termijn bitloos te gaan.
Persoonlijk vind ik overigens de meeste bitloze optomingen 10x onvriendelijker dan een simpel bitje.
Ook heb ik op bokt nog bijna geen foto's gezien van een FIJN bitloos gereden paard, het zij bijna allemaal van die voorhand-sjokkers.
't Is maar wat je wilt....

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:42

Ach zelfs binnen de bitloos vereniging is hierdoor ruzie ontstaan..(bestuur uit elkaar)
Ohz ga je gang, verongeluk je zelf
Aangespannen als je niemand schade zou toebrengen, ()wat met aangespannen wel is), zou ik zeggen oke.
Maar je plaats als koetsier is op hetzelfde deel van de weg als de auto's.

Zelf gezien in Deurne dat Chardon er heel kritisch over was, terecht naar mijn mening

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 09:59

Ja okee, dat bitloos snap ik nu, maar ik ken mijn eigen paard dus ja dat blijft gewoon bitloos, mijn paard is super te sturen zonder bit , maar dat allemaal terzijde , ze is 12 en ik ben opzoek naar mensen die mijn een adres kunnen of zelf genoeg ervaring hebben om mij te leren mennen en dan bitloos.
(Mijn tink is vroeger altijd met bit gereden en dat is het probleem ook niet, maar dit paard zal nooit van haar leven meer een bit in gaan krijgen heb ik besloten en ik ken mijn eigen paard als de beste en weet wat ze voor me doet, vertrouwen in mekaar heet dat Knipoog)

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:06

leren mennen zal wel lukken..
Maar of bitloos dan zo praktisch is....??
(zijn de meningen over verdeeld, maar je
bent al mennend wel verkeersdeelnemer en
dan heb je dus ook een zekere verantwoordelijkheid
om dat veilig te doen, voor de overige weggebruikers...)

Mijn bolle is 10 ... vorig jaar (zelf) beleerd voor voor
de wagen.. Maar daar gaat gewoon een stang in..
en een paar oogkleppen d'r op...

Ik vind persoonlijk mennen gevaarlijker dan rijden..
Maar dat is persoonlijk..
(komt doordat je makkelijker meer schade toebrengt aan
anderen.. en gezien het aantal kennissen dat ik heb dat
met wagen en al allerlei dwaze avonturen heeft beleefd...
en die toch voorzien waren van ruime ervaring!! goede
hulpkoetsiers etc.... )

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:18

midgie schreef:
Ja okee, dat bitloos snap ik nu, maar ik ken mijn eigen paard dus ja dat blijft gewoon bitloos, mijn paard is super te sturen zonder bit , maar dat allemaal terzijde , ze is 12 en ik ben opzoek naar mensen die mijn een adres kunnen of zelf genoeg ervaring hebben om mij te leren mennen en dan bitloos.
(Mijn tink is vroeger altijd met bit gereden en dat is het probleem ook niet, maar dit paard zal nooit van haar leven meer een bit in gaan krijgen heb ik besloten en ik ken mijn eigen paard als de beste en weet wat ze voor me doet, vertrouwen in mekaar heet dat Knipoog)


Leuk allemaal dat vertrouwen, maar vergeet even niet dat je met het mennen toch gauw 2 meter achter je paard z'n hoofd zit en verder geen contact hebt.
OHZ is dit totaal anders en dus ook niet te vergelijken.

Maar doe wat je wilt doen, zolang je mijn weg maar niet doorkruist Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:46

manie schreef:
Leuk allemaal dat vertrouwen, maar vergeet even niet dat je met het mennen toch gauw 2 meter achter je paard z'n hoofd zit en verder geen contact hebt.
OHZ is dit totaal anders en dus ook niet te vergelijken.

Maar doe wat je wilt doen, zolang je mijn weg maar niet doorkruist Knipoog

En veel meer is er niet over te zeggen. Ohz doe je voor 90% hulpen geven met je been, zit, gewicht, dat laatste kleine beetje is ook goed te doen met een bitloos hoofdstel. Bij het mennen is het bijna omgekeerd en doe je dus bijna 90% met je handen en is de rest stem. Vraag jezelf even goed af of dat kleine beetje bitloos van ohz, het heeeel veel bitloos van het mennen zou worden.

Maar beleren op 12 jaar is geen probleem.

Kaisa

Berichten: 3861
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:58

midgie schreef:
Ja okee, dat bitloos snap ik nu, maar ik ken mijn eigen paard dus ja dat blijft gewoon bitloos, mijn paard is super te sturen zonder bit , maar dat allemaal terzijde , ze is 12 en ik ben opzoek naar mensen die mijn een adres kunnen of zelf genoeg ervaring hebben om mij te leren mennen en dan bitloos.
(Mijn tink is vroeger altijd met bit gereden en dat is het probleem ook niet, maar dit paard zal nooit van haar leven meer een bit in gaan krijgen heb ik besloten en ik ken mijn eigen paard als de beste en weet wat ze voor me doet, vertrouwen in mekaar heet dat Knipoog)


Super dat je zoveel vertrouwen hebt in je paard, en dat jij je paard kent. Maar de omgeving/verkeer etc. kent jou paard niet Knipoog
Ohz heb je nog je gewicht die je kan helpen bij het terug brengen van het paard. Ga jij bitloos mennen, en je paard schiet er vandoor heb jij helemaal niks meer te vertellen. Nada nopez niks.
Je kan dan zeggen dat jij vertrouwen hebt in haar en zij in jou, maar een kat (of in dit geval een paard) maakt in nood rare sprongen......

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:00

Er rijdt hier in het dorp ook iemand bitloos rond op een Tinker, die ook bitloos voor de kar staat. Lachen
Prachtig gezicht vind ik!!!

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:15

Nadya schreef:
Er rijdt hier in het dorp ook iemand bitloos rond op een Tinker, die ook bitloos voor de kar staat. Lachen
Prachtig gezicht vind ik!!!


Prachtig dat er situaties zijn waarin het wel goed kan gaan. Maar ik ga helemaal mee in de mening van Manie en Sjonniej. Ze halen punten aan die je goed moet overwegen voordat je bitloos gaat mennen.

Er zit namelijk gewoon een wereld van verschil tussen de hulpen die je geeft bij het mennen (stem, zweep en handen) en ohz (been, zit, gewicht) waarin je dus veel meer lichamelijk contact hebt met je paard dan bij het mennen.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:37

Daarbij het verzekeringstechnische aspect, ben je wel verzekerd voor de mensen die je op de wagen meeneemt als je bitloos ment?
En vraag volgende keer liever advies op een geitenwollen sokken forum met dit soort dingen.
Geen menner nl die je adviseert bitloos te beginnen met mennen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:56

Ik adviseer je om te kijken naar het paard. wij hebben er 2 gehad waarmee we menden. 1 bitloos had nog nooit van dr leven een bit in gehad. igng super we hebben haar beleerd in de polder dus weinig tot geen verkeer daar. moet ook wel zeggen dat zei heel erg makkelijk is hoor.

Het andere paard rijden we bitloos maar mennen doen we met bit in . Waarom? nou omdat hij nog weleens een sprintje wil trekken. en iid zoals mensen zeggen; je hebt wel minder te vertellen daarom rijden we hem voor de zekerheid toch maar met bit. dus je moet het per paard bekijken vind ik. en beleren in de bak zou ik zeker doen met en/of zonder bit zo zie je ook een beetje hoe het paard reageerd. zo voorkom je ongelukken.
Want zou het paard gaan rennen buiten dan heb je meer kans voor ongelukken dan dat je het in de bak doet.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:13

Sjonniej schreef:
manie schreef:
Leuk allemaal dat vertrouwen, maar vergeet even niet dat je met het mennen toch gauw 2 meter achter je paard z'n hoofd zit en verder geen contact hebt.
OHZ is dit totaal anders en dus ook niet te vergelijken.

Maar doe wat je wilt doen, zolang je mijn weg maar niet doorkruist Knipoog

En veel meer is er niet over te zeggen. Ohz doe je voor 90% hulpen geven met je been, zit, gewicht, dat laatste kleine beetje is ook goed te doen met een bitloos hoofdstel. Bij het mennen is het bijna omgekeerd en doe je dus bijna 90% met je handen en is de rest stem. Vraag jezelf even goed af of dat kleine beetje bitloos van ohz, het heeeel veel bitloos van het mennen zou worden.

Maar beleren op 12 jaar is geen probleem.

En hier ben ik het ontzettende mee eens!
Mennen is echt heel wat anders dan OHZ!
Denk eerlijk gezegd ook dat je erg moeilijk een hulp komt van een ervaren menner die het bitloos zou willen proberen. Juist omdat zij de risico's ervan kennen!

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:56

Echwel schreef:
Daarbij het verzekeringstechnische aspect, ben je wel verzekerd voor de mensen die je op de wagen meeneemt als je bitloos ment?
En vraag volgende keer liever advies op een geitenwollen sokken forum met dit soort dingen.
Geen menner nl die je adviseert bitloos te beginnen met mennen.


Hallo wat een leuke opmerking van die sokken.

Ik weet dat er menners zijn die het wel bitloos doen en daar ben ik dus naar opzoek en waarom zou ik dat niet via bokt mogen vragen want www.geitenwollensok. nl bestaat niet denk ik??
Ben ik verzekerd als ik bitloos ohz rijd??
Ik heb mijn paard verder beter onder controle zonder bit dan de meeste ruiters met bit.

Maar de antwoorden die ik krijg gaat alleen over het bitloos maar dat was in de eerste instantie niet de vraag, ik wilde eigenlijk weten of hier iemand in mijn omgeving kent die mij zou kunnen helpen Pling

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:09

*pakt de kaart van Nederland erbij* ziet dat Rucphen tussen Etten-leur en Roosendaal ligt.
Sorry, in die buurt ben ik niet bekend, dus ik weet niet of daar iemand woont die je kan helpen met bitloos mennen.

In elk geval is het ver genoeg bij mij uit de buurt, als je daadwerkelijke besluit bitloos te gaan mennen. Knipoog

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:16

midgie schreef:
Ben ik verzekerd als ik bitloos ohz rijd??
Ik heb mijn paard verder beter onder controle zonder bit dan de meeste ruiters met bit.

Dat hangt van je verzekeringspolis af. Weet wel dat verzekeringsmaatschapijen niet graag betalen, dus als er ooit iets onderzocht moet worden, gaan ze hierop door en trekken ze je stuurkunst in twijfel. Dat jij het dier goed onder controle hebt kan jij nu wel beweren, maar daarom zijn zij er niet van overtuigd - achteraf bewijzen gaat bij sterfte of bij een zwaar ongeval iets moeilijker...

[/quote]Maar de antwoorden die ik krijg gaat alleen over het bitloos maar dat was in de eerste instantie niet de vraag, ik wilde eigenlijk weten of hier iemand in mijn omgeving kent die mij zou kunnen helpen Pling[/quote]
Vermits het merendeel van de aanwezigen niet zo opgezet is met bitloos mennen, vrees ik ervoor dat dit ook geldt voor het merendeel van de professionele beleerders. Waardoor het moeilijk wordt om én iemand te vinden die jouw paard bitloos wil beleren én bij je in de buurt woont. Waardoor er hier weinig antwoorden naar jouw zin komen. Lachen

Misschien is het een goed idee eens na te vragen bij andere mensen die specifiek met bitloos rijden bezig zijn...

Groeten, SuSEQ

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Maakt leeftijd uit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:56

Ja wat die verzekering betreft zou ik eens na moeten vragen, maar hoe je ook rijd met of zonder, een verzekering betaalt so ie so niet graag, er zijn er genoeg die met bit ook ongelukken maken denk juist merendeel, heb nog nooit over een ongeluk gehoord waar het om bitloos zou gaan, dat haalt uiteraard de krant dan wel.
Maar zal eens rond gaan zoeken op het inet, maar dacht misschien zijn er hier wel meer die dit doen en/of willen.