[AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

[AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:17

Nou weet ik dat er wat dingetjes anders zijn bij 2 1-paardstuigen en een 2-paardstuig maar wat allemaal??

En zou het mogelijk zijn om 2 1-paardstuigen te gebruiken bij een dubbelspan met eventueel extraas die je nodig hebt bij een dubbelspan????

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb neergezet

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:41

Er zit een hoop verschil in enkel en dubbelspan tuigen. Je kan met een enkelspan tuig geen dubbelspan rijden en andersom ook niet. Als je beide wil kun je een combinatie tuig nemen.

Een paar verschillen:

- Een enkelspantuig heeft lichtogen/brancardbeugels en een tweespantuig niet.

- Bij een tweespan tuig zit het borsttuig aan het schoftje vast, bij een enkelspantuig is dat niet mogenlijk.

- Een enkelspantuig heeft een andere broek, bij enkelspan gaan de broekriemen door lussen aan het lamoen, bij dubbelspan gaat je broekriem bij de strengen.

- Bij een enkelspantuig loopt de riem waar de lichtogen aan hangen door het schoftje heen, een dubbelspantuig heeft 2 losse riempjes op die plaats. (je kan trouwens ook rijden zonder dat die riem doorloopt, dat gebeurd bij combinatietuigen, maar het hoort een doorlopende riem te zijn)

- Officieel heeft een enkelspantuig doorlopende strengen die je stelt aan het uiteinde, bij een tweespantuig zitten strengen aan het borsttuig waar je ze dus ook stelt. (Is officieel maar meestal heeft een enkelspantuig dus 'tweespanstrengen' )

- Een dubbelspan hoofdstel heeft een klepeltje, dat hoort bij enkelspan niet.

- De leidsels zijn natuurlijk anders.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:45

Al met al is het niet mogelijk om met 2 enkelspannen dubbelspan te rijden dus ik hoop dat je dat ook niet probeert. Kijk eens goed naar plaatjes van enkel en dubbelspannen.
Het is overigens wel mogelijk om met een dubbelspantuig enkelspan te rijden wanneer je 1 pony aanspan aan de langboom. Je hebt dan wel een enkelspanleidsel nodig. Ik rij soms met een enkelspan aan de langboom. Dit vereist wel een brave pony en is minder comfortabel als een enkelspan in een lamoen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:08

Ideal verkoopt zogenoemde combinatietuigen.
Deze kan je voor enkel- en tweespan gebruiken.

Duhelo

Berichten: 28613
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:24

maar als je 1 pony aan de disselboom (is dat hetzelfde als de langboom?) dan trekt je kar toch scheef?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:26

Nee hoor
Vroeger deden ze het heel vaak zo en er zijn er nog steeds die het doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:37

laura2span schreef:
- Bij een enkelspantuig loopt de riem waar de lichtogen aan hangen door het schoftje heen, een dubbelspantuig heeft 2 losse riempjes op die plaats. (je kan trouwens ook rijden zonder dat die riem doorloopt, dat gebeurd bij combinatietuigen, maar het hoort een doorlopende riem te zijn)



Dit klopt niet helemaal, want eigenlijk horen er brancardbeugels bij een enkelspantuig voor een vierwieler gebruikt te worden, en dan zitten er ook die 2 riempjes, waar je de brancardbeugels aan gespt. Onze enkelspanschoftjes zijn gewoon te gebruiken voor ons tweespan, alle enkelspan schoftjes die bij de aangespannen wedstrijden gebruikt worden. Dan wel voor een tweespan met gareeltuigen in ieder geval, hoe het zit met borsttuig weet ik zo niet, daar mogen wij niet mee rijden.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:49

Klopt Neonlight, ik vind het ook maar lastig want doordat ik een onafhankelijk lamoen heb, gaat het nog wel eens scheef hangen. In het boek van het koetsiersbewijs staat het echter wel zo dus ik dacht zal het schrijven hoe ik het geleerd heb.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:56

Echt waar? In mijn boek staat namelijk dat bracardbeugels gebruikt moeten worden bij een 4-wieler, en bij een 2-wieler hollandse lichtogen met een doorlopende riem.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:03

Jep staat er in, of mijn instructeur heeft het er bij gezegd dat kan ook. Ik had er namenlijk nooit over nagedacht tot op de cursus.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:16

Hmm, mijn instructeur heeft dus precies wat anders gezegd. Ik weet namelijk ook pas hoe het zit sinds het koetsiersbewijs.
Ga nu toch het boek eens pakken!

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:33

Ik begon ook te twijfelen dus ik heb het boek ook maar weer eens opgezocht. We hebben beide gelijk
Bij een enkelspantuig met borsttuig is de draagriem verschuifbaar door het schoftje.
Bij een enkelspantuig met gareeltuig zit de draagriem vast aan het schoftje.

Heerlijk krom dus om dit te verdelen in borst en gareel ipv lichtogen en brancardbeugels. Lichtogen horen dus bij het borsttuig en brancardbeugels bij gareeltuig zoals ik het op de foto kan zien.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:41

Welk boek en waar heb jij het gevonden?
Ik heb namelijk staan dat bij een schofttuig 4-wielig rijtuig een vaste draagriem met brancardbeugels horen, en bij een 2-wielig rijtuig een losse draagriem met Hollands Lichtoog. (blz 75 en 76 Handboek voor de NBVAP opleidingen, J.A.C. Bartels, gewijzigde versie december 1993).

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:43

ook als je lamoen van voren dichte ogen heeft moet je brancardbeugels gebruiken.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:54

stalechwel schreef:
ook als je lamoen van voren dichte ogen heeft moet je brancardbeugels gebruiken.


Moet niet, maar kan niet anders. Ik vind brancardbeugels niks. Geen goeie ervaringen mee.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:20

napie schreef:
[
Moet niet, maar kan niet anders. Ik vind brancardbeugels niks. Geen goeie ervaringen mee.
[/quote]


dus dan moet je wel.

het is voor onafhankelijke bomen wel prettigger.

omdat de brancardbeugels onafhankelijk meebewegen.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:37

Moet niet hoor Stalechwel. Je kan ook veiligheidslichtogen gebruiken, dat gaat met hetzelfde gemak. Je kan ook gewone lichtogen gebruiken maar dan moet je die elke keer los maken.

Neonlight: Ik heb het boek leren mennen voor het koetsiersbewijs 3e herziene druk. Ik ben dit jaar in april opgegaan dus het is een redelijk recent boek. Hier staat alleen dat je bij een tweewieler geen brancardbeugels mag gebruiken en voor een vierwieler mag je zowel lichtogen als brancardbeugels gebruiken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:54

Pfff, mijn boek is weer hopeloos verouderd. Maar het komt toch op hetzelfde neer, want als je een vaste riem hebt (en die moet je wel hebben bij een 4-wieler) kun je hem ombouwen voor tweespan. Heb op stal nog gekeken, daar hebben we ook een paar schoftjes liggen met vaste riem en lichtogen, die zitten met een gesp aan de vaste riem, kunnen we er zo van af halen. Voor een 2-span gareeltuig zijn ze dan in ieder geval te gebruiken, weet niet meer hoe de optoming precies zit voor een 2-span borsttuig.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:33

Is het niet raar dat je, als je met een vierwieler met een vast lamoen rijdt, daar een schoftje met een vaste riem voor zou moeten gebruiken? Als je paard bijvoorbeeld scheef door de bocht hangt dan lijkt mij dat het beter is als de lichtogen meeschuiven..... Heb het ook anders geleerd hoor, maar ik zou zeggen: tweewieler > schoft met beweegbare draagriem, vierwieler met vast lamoen ook een schoft met beweegbare draagriem, vierwieler met losse bomen een vaste draagriem. Klinkt voor mij logisch......

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:38

Een 4-wieler heeft nooit een vast lamoen. Met vast lamoen wordt hier mee bedoeld dat het lamoen vast aan de wagen zit. Het lamoen van een 2-wieler zit aan het bakje waarin je zit vast. Hierdoor komt er een hele andere belasting op de paardenrug, en komt het gewicht van heel de wagen mee scheef te hangen als je door een kuil rijdt. (Hmmm, kromme zin, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:28

Om de mensen gerust te stellen: Ik ga het nooit proberen hoor Ik heb niet eens 2 paarden dus kan het niet eens proberen maar ik vroeg me het gewoon af hoe dat in elkaar zat.

Het klinkt wel allemaal erg ingewikkeld

Ik had idd al geprobeerd om naar plaatjes te kijken maar daar snap ik helemaal niks van. nou kwam ik laatst wel iemand tegen met een dubbelspan maar om die nou midden op de weg nou ff aan te houden om te kijken hoe het tuig in elkaar zit is ook zo raar

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:53

Met een vierwieler kan je wel degelijk met zo'n beweegbare riem rijden. Alleen als je 2 losse lamoenen hebt (om het zo maar even makkelijker te zeggen) rijdt dat alleen niet zo fijn.
Met een vast lamoen wordt toch bedoeld dat de burrys niet onafhankelijk zijn? Dus als je 1 burry omhoog tilt komt de ander gelijk mee. Daarvoor is die beweegbare riem weer makkelijk zoals Arretje al zegt.

Je kan op zich misschien je schoftje wel voor beide gebruiken als je een vaste draagriem hebt, alleen je borsttuig heeft een paar riempjes meer in dubbelspan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78616
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Verschil 2 1-paardstuigen en 2-paardstuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:20

Nee, dat is een "los lamoen". Een vast lamoen is een lamoen die als je die omhoog tilt ook de wagen omhoog gaat, het bakje en alles, en dit is bij 2-wielers het geval.

Afbeelding

Als je op deze foto goed kijkt zie je dat de bomen langs het bakje doorlopen en niet scharnierend zijn. Dit is een vast lamoen.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:10

je hebt ook dat allebei de bomen van het lamoen inafhankelijk vanelkaar omhoog/omlaag kunnen.
dan is het fijn om ze niet mee op en neer te laten bewegen.
je hebt tegenwoordig zelfs bomen die met veren in en uitschuiven als je de binnen/buitenbocht rijdt.
dan is het fijn om vaste brancard beugels te hebben.
zo zie je maar legio mogelijkheden.
kijk wat bij jouw wagen past en vraag desnoods advies aan de wagen bouwer

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:00

@Neonlicht: Ik bedoelde met een vast lamoen inderdaad dat de bomen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen (dus niet dat ie vast aan de kar zit als bij een tweewieler). En kwa beweging van het lamoen is er dan volgens mij geen verschil tussen een tweewieler waarbij de bomen vast aan de bak zitten en een vierwieler die geen losse bomen heeft, en dus is het dan het beste om een beweegbare draagriem te hebben lijkt mij.... Ik bedoel, als mijn marathonwagen scheef staat dan staat het lamoen ook scheef hoor!