Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12506
Geregistreerd: 12-12-06

Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:58

Hoihoi,

Ik wou al een hele tijd een shetlander om mee te gaan mennen, nou heb ik een superlieve shetlander gekocht;
Afbeelding
Nou hoef ik vast niet te vertellen wat er mis is aan haar ;)
Niet handig met mennen, maar hier ([VVDD] Zo blij!)lees je waarom ik haar toch genomen heb.
Ze is altijd bereden met bit, maar omdat haar kiezen ook niet goed staan raad onze tandarts het af om met een bit te gaan werken, hadden we zelf ook al wel gedacht.

Nougoed, ze is voorlopig nog niet toe aan mennen, maar ik ben alvast een beetje opzoek naar een wagentje, tuig en dus ook een bitloos menhoofdstel.

Maarja ik weet niet welke merken bekend staan als prut of juist heel goed... waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:41

Ik heb één van Ideal.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:43


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:46

Ik gebruik gewoon een stalhalster dat goed aansluit. Ook voor een shetter, ze had het zo door. :)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:57


Daphne__
Berichten: 12506
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:03

Zo te lezen hoeft het dus niet persé een menhoofdstel te zijn? Want ik zag een hoofdstel van Barefoot die ik erg mooi vind en er ook nog erg zacht uitziet.

Deze;
Afbeelding

Maarja ik heb geen verstand van mennen, en weet dus niet welk hoofdstel goed is. Krijg straks wel les, en ook wel advies kwa menwagen en tuig, maar kwa bitloos mennen heeft die man ook geen verstand :)

Givernydw

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-08-11

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:40

ik heb wel een hoofdstel voor je en een peesje het is maat pony,Als je interesse hebt PBtje graag


en misschien kun je wel ponykoersen met je pony *D

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:01

Die van Barefoot is inderdaad erg mooi en kan ook prima. Het enigste nadeel is dat er geen extra keelriem aanzit. Die zou ik er wel aan (laten) maken!
Een paard voor de wagen kan het hoofdstel afschudden of afschuren langs de benen of bomen onderweg en dat wil je echt niet als je op de wagen zit!

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 01:10

e_horse schreef:
Die van Barefoot is inderdaad erg mooi en kan ook prima. Het enigste nadeel is dat er geen extra keelriem aanzit. Die zou ik er wel aan (laten) maken!
Een paard voor de wagen kan het hoofdstel afschudden of afschuren langs de benen of bomen onderweg en dat wil je echt niet als je op de wagen zit!


:j keelriem van een menhoofdstel horen ook maar 2 vingers tussen te zitten ipv. een vuist bij een rij-hoofdstel.
En dan nog schudden/schuren ze het soms nog wel eens af. Een (sporen)riempje waarmee je de kinriem en de keelriem aan elkaar verbind, bied dan een goede oplossing, in combinatie met het '3e oor' wegknippen/scheren.

@ TS: ik zou wel echt voor een hoofdstel gaan, en niet voor een (stal/touw)halster. Een stalhalster is niet gemaakt om dergelijke hulpen mee te geven, sturen zal dan gaan door puur het hoofd opzij te trekken en fijne hulpen zijn ook niet te geven. Daarnaast heb je dan écht helemaal niets te vertellen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:16

nou daar ben ik het niet helemaal mee eens dat je met een goed aansluitend halster geen zachte en nette hulpen kunt geven.ik rij met bit en met halster en ik hoef echt niet te gaan trekken als een gek.ligt er maar net aan wat je pony gewend is,je hebt ook sommige die rijden met bit en die trekken als een gek.denk dat je gewoon moet gaan kijken wat fijnste voor jou en je pony werkt.je ebt ook bitloos hoofdstellen die je op 3 verschillende manieren kunt gebruiken.side pull,kaakgekruist en kingekruistzo kun je kijken wa het fijnste is voor jou
JoyCiej007 schreef:
e_horse schreef:
Die van Barefoot is inderdaad erg mooi en kan ook prima. Het enigste nadeel is dat er geen extra keelriem aanzit. Die zou ik er wel aan (laten) maken!
Een paard voor de wagen kan het hoofdstel afschudden of afschuren langs de benen of bomen onderweg en dat wil je echt niet als je op de wagen zit!


:j keelriem van een menhoofdstel horen ook maar 2 vingers tussen te zitten ipv. een vuist bij een rij-hoofdstel.
En dan nog schudden/schuren ze het soms nog wel eens af. Een (sporen)riempje waarmee je de kinriem en de keelriem aan elkaar verbind, bied dan een goede oplossing, in combinatie met het '3e oor' wegknippen/scheren.

@ TS: ik zou wel echt voor een hoofdstel gaan, en niet voor een (stal/touw)halster. Een stalhalster is niet gemaakt om dergelijke hulpen mee te geven, sturen zal dan gaan door puur het hoofd opzij te trekken en fijne hulpen zijn ook niet te geven. Daarnaast heb je dan écht helemaal niets te vertellen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:10

Keona, het gaat hier wel over mennen en niet onder het zadel rijden waardoor je met lange leidsels de hulpen toch anders aankomen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:47

ja dat weet ik ik men zelf ook
MelanieB schreef:
Keona, het gaat hier wel over mennen en niet onder het zadel rijden waardoor je met lange leidsels de hulpen toch anders aankomen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:11

keona schreef:
ja dat weet ik ik men zelf ook
MelanieB schreef:
Keona, het gaat hier wel over mennen en niet onder het zadel rijden waardoor je met lange leidsels de hulpen toch anders aankomen.


Vandaar ook dat jou reactie op mijn reactie ( :+ ) me ook een beetje verbaasd eigenlijk. De inwerking van een hoofdstel (of dat nou kaak/kin of whatever gekruisd is, en met of zonder bit) is toch heel anders dan een halster. Je maakt mij niet wijs dat je met een normaal halster (ookal past hij goed etc.) met dezelfde precisie en duidelijkheid de hulpen kan geven, lijkt mij gewoon onmogelijk.

En die meters leidsel die er tussen zitten, maken het wel degelijk een héel groot verschil tussen het rijden ohz. en het mennen.

Tuurlijk zijn er ruiters/menners die een bit misbruiken, en andere mensen die weer hard en ruig omspringen met bitloos. Heeft er imo niets mee te maken. Ik denk dat je zelfs juist 'hardere' hulpen moet gaan geven met een (stal)halster.....

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:03

JoyCiej007 schreef:
De inwerking van een hoofdstel (of dat nou kaak/kin of whatever gekruisd is, en met of zonder bit) is toch heel anders dan een halster. Je maakt mij niet wijs dat je met een normaal halster (ookal past hij goed etc.) met dezelfde precisie en duidelijkheid de hulpen kan geven, lijkt mij gewoon onmogelijk.


Joyciej: De werking van mijn kaakgekruist dr Cook hoofdstel is echt niet heel anders dan dat van een goed passend stalhalster, hoor. Ik zou mijn haflinger prima op een (Goedpassend!) stalhalster kunnen mennen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:23

ja ben het hier ook mee eens,en ik vind gewoon dat die gene die er mee wilt rijden gewoon moet kijken of het werkt bij zijn paardje,en anders een andere optoming moet kiezen
e_horse schreef:
JoyCiej007 schreef:
De inwerking van een hoofdstel (of dat nou kaak/kin of whatever gekruisd is, en met of zonder bit) is toch heel anders dan een halster. Je maakt mij niet wijs dat je met een normaal halster (ookal past hij goed etc.) met dezelfde precisie en duidelijkheid de hulpen kan geven, lijkt mij gewoon onmogelijk.


Joyciej: De werking van mijn kaakgekruist dr Cook hoofdstel is echt niet heel anders dan dat van een goed passend stalhalster, hoor. Ik zou mijn haflinger prima op een (Goedpassend!) stalhalster kunnen mennen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bitloos menhoofdstel voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:34

Ik gebruik een halster dat gewoon goed aansluit, zo'n verstelbare. Het enige verschil met mijn barefoot sidepull is de naam. (Och vooruit vooral de prijs!) Ook zit dit veel steviger, no way dat ze het afkrijgt met schuren. Jij gebruikt een spoorriempje, bij dat halster zitten de keel en neusriem al aan elkaar vast. :)
Pony is overigens op je pinken te sturen, heerlijk.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:50

JoyCiej007 schreef:
:j keelriem van een menhoofdstel horen ook maar 2 vingers tussen te zitten ipv. een vuist bij een rij-hoofdstel.
En dan nog schudden/schuren ze het soms nog wel eens af. Een (sporen)riempje waarmee je de kinriem en de keelriem aan elkaar verbind, bied dan een goede oplossing, in combinatie met het '3e oor' wegknippen/scheren.


Het feit is wel dat mijn haflinger het gewone (bit)menhoofdstel herhaaldelijk afschudde, maar dat met de dr Cook nog nooit gedaan heeft.
Bij het bithoofdstel moest er inderdaad een riempje aan de kinriem en keelriem, bij de gekruiste bitloze is dat niet nodig. Er zit wel een extra keelriem voor het geval dat, maar die heeft nog nooit zijn functie hoeven uitvoeren.