mennen, met of zonder oogkleppen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gewoon_mij
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Muntendam

mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:45

Hoi !

Ik wil bezig gaan met mijn shetlandmerrie'tje om te beleren, zij heeft dit in dit verleden al gedaan met een band e.d. maar nog niet echt met een kar.
Maar nu zit ik in twijfel, wel met oogkleppen of zonder ? En wat voor een bit ? Ik had gister namelijk een hoofdstelletje gepast MET oogkleppen, maar ik had niet het idee dat ze het prettig vond, ze liep erg moeilijk, natuurlijk ook weer wennen, maar wat is jullie ervaring met/zonder oogkleppen ? Ze is verkeersmak, schrikt niet gauw en is ook niet snel onder de indruk. Het bit waar ze mee is gereden is een enkelgebroken watertrens, maar mevrouw kan wel erg drammen. Wat raden jullie mij aan ?

Groetjes

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:47

Er zijn al meerdere topics over met of zonder oogkleppen. Het hangt van jouzelf en je pony af.
Maar ten eerste: zorg dat je pony door een ervaren intructeur beleerd wordt! Een kar trekken op de weg is toch heel wat anders dan een band slepen in de bak. Een instructeur zal je ook advies kunnen geven over oogkleppen als hij jouw pony een beetje kent.
Ook is het erg nuttig om zelf les te hebben, mennen is heel wat anders dan onder het zadel.

Veel plezier met je pony, mennen is leuk!

gewoon_mij
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Muntendam

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:54

Ja weet ik, heb zelf ook al ervaring met mennen, en ik wil eiig ook wel les nemen.
Mennen is idd ook echt super :o

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:16

Ervaring met mennen is wel iets heel anders dan ervaring in het beleren van pony's voor de wagen, realiseer je dat wel ;)

Er zijn hier idd al meerdere topics over geweest, misschien even de FAQ en zoekfunctie voor gebruiken? Daar vind je heel wat relevante, handige en bruikbare informatie.

Oogkleppen zijn niet alleen voor het schrikken; ze zien de zweep ook niet aankomen, en dat is een groot voordeel, als je ze dan eens bij wil tikken dan reageren ze er zonder oogkleppen soms al op als ze jou de zweep naar voren zien brengen. Ook bij het gebruik v/d zweep als 'benen' kan dit handig zijn, als ze het niet zien.
En ook in 2span; als de ene pony niet zo goed in de strengen wil komen en je moet hem wat bijdrijven, is het niet de bedoeling dat de ander ook de zweephulp in de gaten heeft, en zodoende zelf ook harder gaat lopen, dan schiet je er nl. niets mee op natuurlijk ;)

En aan oogkleppen moeten ze vaak idd even wennen. Sommige paarden zullen dat nooit leren, zijn altijd stresserig en paniekerig met oogkleppen en zonder oogkleppen de braafheid zelve. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Maar geef het even de tijd, dat wennen is niet binnen een uurtje opgelost, daar hebben ze wel even de tijd voor nodig.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:05

Ik men gewoon oogkleploos. Heb nooit het nut van die dingen ingezien bij enkelspan.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:19

Ik men in het tweespan met oogklep. Mijn huidige beleerpony gaat in enkelspan zonder oogkleppen. Die loopt daar prima op en trekt zich weinig aan van de omgeving dus vind ik het wel goed zo. Beleren doe ik sowieso altijd zonder, de pony moet weten dat er iets achter hem hangt
Het is dus net hoe je pony reageerd

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:47

Het is inderdaad altijd even wennen.

Ik reed mijn enkelspan altijd met oogkleppen zonder problemen, maar sinds een maand doet ze érg vervelend als we het hoofdstel opdoen terwijl er niets raars is gebeurd. De rest poetsen en optuigen is geen probleem, maar zodra ze het hoofdstel op krijgt wil ze gewoon weg, of er nou iemand mee is of niet.
Met haar ben ik nu net vorig weekend begonnen met longeren/ lange lijnen zonder oogkleppen. Maandag komt een zeer ervaren persoon ons helpen zodat we met genoeg mensen zijn, waarna we de wagen er weer achter doen. Zelf heb ik nog nooit een pony beleerd echter rijd ik al 2 jaar met deze, ook samengestelde menwedstrijden. Ik durf het alleen niet aan om in mijn eentje de kar erachter te doen zonder de oogkleppen. Ik denk dat als ze het goed oppakt ik er veel meer voordeel mee heb in de hindernissen. Dan ziet ze ook wat beter waar ze naartoe gaat en word ze denk ik net iets fijner te sturen. Ben alleen wel heel benieuwd hoe ze dan op de zweephulpen gaat reageren.

Net wat Napie zegt, het is net hoe je pony reageerd. Dat vind ik ook, alleen heeft die van mij altijd mét gelopen, vanaf nu zonder als dat goed gaat en daar moet ze natuurlijk ook even aan wennen. Aan de lange lijnen en longeren gaat iig prima nu, eigenlijk beter dan met kleppen. Nu maandag de kar er nog achter.

Het tweespan op stal rijden we altijd met oogkleppen.
Van het vierspan kennen ze het allemaal, maar de achterpony's lopen met oogkleppen vanwege de leidsels die langs de ogen lopen en de voorpony's zonder. Ze worden weleens omgewisseld dus dat kennen ze allemaal.

gewoon_mij
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Muntendam

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:53

Oke super dankje, ik ga het eerst gewoon met proberen dan, mocht het toch niks worden bestel ik wel één met kleppen

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Re: mennen, met of zonder oogkleppen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:55

hier zonder oogkleppen, we zijn zonder begonnen en ze heeft ze ook gewoonweg niet nodig........