Luchtbanden of massieve banden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:35

Mijn speurtocht naar de ideale wagen duurt nog steeds voort .

Nu heb op marktplaats een zeer degelijke/mooie marathon wagen gezien.
echter heeft deze wagen van die massiefe banden en geen luchtbanden.

Hoe zit dat met deze banden...zijn ze makkelijk in onderhoud?
Hoe zit het met vervaning van de rubberen 'ringen'.

Is het beter om met luchtbanden te nemen of voldoen deze ook.

En wanneer gebruikt met eigenlijk wat?

(uiteindelijk kan ik de wielen wel verwisselen natuurlijk....maar dat kost weer extra, dan kan ik beter verder kijken)

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:50

het hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt doen, als je alleen marathons rijd, zou ik harde banden nemen.
rijd je alleen recreatief, op de weg of in het bos, dan zou ik luchtbanden nemen.

met harde banden moet je de vering echt hebben van je wagem omdat er in het rubber zelf weinig tot geen vering zit, met luchtbanden heb je een heen stuk meer vering doordat de banden waar nodig in kunnen deuken zegmaar.

een voordeel van harde banden is dan ook weer wel dat ze niet lek kunnen gaan.

verder heeft iedereen natuurlijk zijn bepaalde voorkeur voor een bandensoort. ik zou zeggen vraag of je de wagen een tijdje mag proberen of de banden bevallen, zo niet, dan zit je er niet aan vast.

suc6 met zoeken.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:56

wij zijn juist blij met de luchtbanden, we hebben 2 wagens waar we mee marathon rijden, maar als we weten dat we door mulle zandpaden, en modder moeten rijden, nemen we altijd die met luchtbanden mee, dat is lichter voor de paarden, en ze geven er nu geen stafpunten meer voor ( 10 jr terug nog wel)

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:42

Ligt er idd aan wat je wilt doen: Ga je door mul zand, zou ik luchtbanden pakken omdat die niet zover wegzakken in het zand (mits je de goede bandenspanning en een brede band hebt).

Op de weg maakt het niet geweldig veel uit, maar in wedstrijden kan ik me voorstellen dat harde beter zijn.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:10

Wat je wilt.
Ik heb zelf altijd met harde banden gereden; staat veel netter en met luchtbanden heb je nog wel eens problemen dat de noppen zich vastzetten in de grond waardoor je omkiept.
De nieuwe wagen is met luchtbanden, het trekt toch lichter...

Liannes; Klasse 4 is verboden om met luchtbanden te starten, die regel is nog niet helemaal vergooid

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:40

Maar ja, voordat je in klasse 4 rijdt zal die regel wel afgeschaft zijn

Wij hebben, omdat het veel comfortabeler is en voor het paard veel makkelijker trekt de kar om laten bouwen naar luchtbanden. Omdat luchtbanden meer grip geven in de bochten zou je sneller om gaan; wij hebben er nog geen last van gehad.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:04

Luchtbanden zijn comfortabeler, maar persoonlijk vind ik massief toch wel erg fijn. Mijn wagen staat op massief, maar hiervoor had ik een wagen op luchtbanden. Eerlijk gezegd hoef ik geen luchtbanden meer.

Dat massief zwaarder trekt is niet altijd waar. In heel mul zand trekt het misschien zwaarder, maar op gras trekt massief weer veel lichter. Daarnaast is de breedte van je massieve banden ook belangrijk. Vooral niet te smal, minimaal 4,5 cm is mijn eis voor een enkelspan wagen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:25

Albert schreef:
Omdat luchtbanden meer grip geven in de bochten zou je sneller om gaan; wij hebben er nog geen last van gehad.

Als je naar beneden gaat en dan een scherpe bocht draait, is de kans erg groot dat je gaat rollen
Paar jaar terug in Lichtevoorde kon je zo op je vingers uittellen wie er omgingen of net aan overeind bleven, alle luchtbandjes met een beetje vaart.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:36

Liever driften dan omkiepen. Massief dus

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:21

en dan kan je natuurlijk ook nog kijken naar hoe de wielen zelf zijn..
heb je voor een grotere maat dan achter (wat ook weer lichter trekt geloof ik)
staan je achterwielen iets gekanteld..
neem je een wagen met molenrem..
stuurvertraging..
4 wielen geremd..
watvoor vering.. (bladveren, luchtvering, onafhankelijk geveerde wielen)

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:46

Als je marathons gaat rijden kun je massief rubber overwegen, alhoewel je daar ook nog veel luchtbanden ziet. In andere gevallen zou ik voor luchtbanden gaan, das comfortabeler en trekt in het bos enzo lichter. Kleinere achterwielen zie je op wedstrijdwagens; door de kleine wielen is de achteras lager, en het plateau waar de groom op staat ook, zodat het zwaartepunt van de kar ook lager is en de koets minder snel omslaat. Onafhankelijk geveerde wagens hebben geen doorlopende achteras en dan zijn kleinere achterwielen ook niet meer nodig; grotere wielen rollen namelijk lichter!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:15

Jouw verhaal klopt ook wel Arjan, maar de kleine achterwielen zijn vooral door het lichtere trekken.
Ijsbrand heeft dat eens uitlaten testen en het trekt een 3-4% lichter.... En aangezien Ijsbrand het zegt, wil iedereen kleinere achterwielen.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:46

Citaat:
En aangezien Ijsbrand het zegt, wil iedereen kleinere achterwielen.
Ja en als hij morgen met 5 wielen gaat doet iedereen dit ook.

Je moet voor jezelf uitmaken wat je wil en wat je nodig hebt.
Een wagenmaker kan je daarbij het best adviseren, hier is het toch 100 verschillende meningen.

En dat is logisch want een ieder vind het zijne het fijnst.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:47

Ik heb ook kleinere achterwielen maar mijn kar is wel onafhankelijk geveert. Ik heb me laten vertellen dat het korter draait. Vind het trouwens ook gewoon mooi staan.
Lekke banden met luchtbanden komt trouwens denk ik ook maar zeldzaam voor. Ik heb nu al een jaar of 7 luchtbanden en nooit hoeven plakken

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:56

Een kennis van me heeft tijdens een marathon eens een lekke band gehad. Je ziet het toch nog wel eens vind ik. Je wordt dan natuurlijk niet blij Hij kon de band eraf snijden en de wedstrijd vervolgen, maar het rijdt natuurlijk voor geen meter.

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:50

De band kan er ook af als je massief rubber hebt, dit gebeurt ook bijna nooit, maar dan sta je echt snel stil.
Wat Sjonnie zegt klopt wel, dan ga je inderdaad om, waarschijnlijk ook met massieve banden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:23

Nee, want de massieve banden gleden weg en daardoor bleven ze staan (mits de groom goed stond). De noppen van de luchtbanden grepen in de grond, waardoor er teveel kracht naar buiten op stond en de kar ging om.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:32

Dat bedoelt Albertine ook met liever driften dan omkiepen

En eerlijk gezegd zie je toch wel een paar maal per jaar op een wedstrijd dat een luchtband lek is (en als je dan geen vlijmscherp bij je heb en over de nodige kracht geschikt) sta je ook stil. Ik weet van 1 persoon dat bij hem het massief losliet, maar dit was bij een oude marathonwagen van slechte kwaliteit. Hij kon echter wel gewoon rijden met die wagen....

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:55

ik heb in het bos een keer een lekke band gehad, toen reed ik tegen een afgezaagde boom aan zo'n stronkje van 10 cm hoog dat nog uitstak, maar ik te laat zag.
later echter met massieve banden over datzelfde stronkje gegaan, ik kan je wel vertellen dat dat geen feest is voor je gewrichten en eventuele hernia iod.. maar je hebt geen lekke banden.

oja en over de 3 tot 4 % van ijsbrand..
op een wk kan die 4% je wel de overwinning kosten, kan me goed voorstellen dat hij dat heeft laten uitzoeken.
dat nu de helft van de menners ermee rijd.. tja, een logisch gevolg denk ik.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:17

palousa_boy schreef:
oja en over de 3 tot 4 % van ijsbrand..
op een wk kan die 4% je wel de overwinning kosten, kan me goed voorstellen dat hij dat heeft laten uitzoeken.
dat nu de helft van de menners ermee rijd.. tja, een logisch gevolg denk ik.


Op zich een logisch gevolg, maar ik denk dat een deel van de menners ook met een boerenstrontkar gaat rijden als IJsbrand dat doet.....dat is dan toch iets minder logisch

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:14

Even over die kleine achterwieltjes:
Van de Heuvel had dat verzonnen.
Waarom? Het is handel.
Rijdt het lichter? nee.
Vanwaar die 2%?
Lager zwaartepunt. De kar wordt meer omhoog getrokken.

Waarom heb ik ondanks de voordelen van massieve wielen er toch luchtbanden op laten zetten?
Omdat het vriendelijker voor paard en menner is, ik niet zo hard als Sjonnie rijdt en een wedstrijd altijd op de eerste dag gewonnen wordt.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:18

manie schreef:
Op zich een logisch gevolg, maar ik denk dat een deel van de menners ook met een boerenstrontkar gaat rijden als IJsbrand dat doet.....dat is dan toch iets minder logisch


daar wordt je ook niet echt sneller van denk ik

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:20

palousa_boy schreef:
manie schreef:
Op zich een logisch gevolg, maar ik denk dat een deel van de menners ook met een boerenstrontkar gaat rijden als IJsbrand dat doet.....dat is dan toch iets minder logisch


daar wordt je ook niet echt sneller van denk ik
Ik denk dat Manie bedoeld dat de mensen volgers zijn.

kijk maar naar het Anky effect.

Mensen hebben geen eigen ideeen dus volgen ze degene waarvan ze denken dat die het wel weet.

En commercieel gezien word Ysbrand er niet slechter van

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:31

ja ik snap wat er bedoeld wordt..
tuurlijk moet je uit gaan van wat je zelf prettig vind..
maar ik ben van mening dat je eerst allen getest moet hebben voordat je zelf een goede mening over iets kan hebben. bij gebrek aan financien gaan we dan uit van wat iemand anders zegt, wat zijn ervaringen zijn.
als dat dan in een onderzoek achtige mening wordt vertaald en bijv in de mensport wordt gepubliceerd, dan is de keus voor veel mensen al gemaakt.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:34

Dus de mensen zijn kuddedieren en volgen om even on topic te blijven.
Als een paard met oogkleppen voor degene die de grootste mond heeft.

En dat is dan toevallig Dhr. y

Want koos rijd met een oude wagen en ook die rijdt niet onverdienstelijk, alleen heeft hij de commercie niet zo mee.