Goed advies over degelijke marathon wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:33

Hallo,

Wie heeft er goed advies of tips over de aanschaf van een degelijke marathon wagen?
Bijvoorbeeld wat zijn goede firma's?
Ik heb al jaren een fijn marathon wagentje maar ga de overstap maken naar mijn welsh cob die niet voor mijn huidige wagen past. Ik ben van plan wat firma's af te gaan voor informatie, maar de meesten die mij wel liggen (via internet) zijn ver weg. Ervaring en tips van iedereen zijn dus welkom.

Waar ik naar op zoek ben is een goede marathon wagen. Een goede middenklasser met een beetje een sportief uiterlijk.
Ik wil mij voornamelijk op de dressuur en vaardigheid richten, maar wil ook fijn en zeker door het bos rijden. Hij moet dus niet te zwaar zijn maar wel goed geremd en geveerd en de mogelijkheid bieden voor evt. wat marathon.

De firma van de heuvel in Valkenswaard is voor mij bijv. weer een tandje te hoog dat zijn echt wedstrijdwagens. Maar bijvoorbeeld de Lemerij leek mij wel iets. Hagedoorn-Linde??
Iemand ervaring??

Ik heb allerlei site's al bekeken dus aan links heb ik niet zoveel.
Wel aan tips waar ik op moet letten en ervaringen van mensen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:08

Er zit tegenwoordig nog maar weinig verschil in de wagens. Je hebt wat uitschieters (Vd Heuvel bijv.) die nog veel afwerking in Nederland doen, maar bijna alle andere wagens worden in Polen gefabriceerd. Het maakt dan niet zoveel uit of je bij verkoper A of verkoper B exact dezelfde wagen koopt.
Daarom zou ik het bedrijf kiezen wat een beetje bij je in de buurt is. Zodat je ook gebruik kunt maken van het service, service is ook erg belangrijk. Tenzij je zelf al het onderhoud kunt doen.
Ik weet niet waar je zit in Noord Brabant? In Ochten zit www.smederijdirksen.nl , ik geloof dat het niet op hun website staat, maar zij verkopen ook wagens. Ik heb mijn eigen wagen daar ook vandaan. Je kunt alles erop en eraf krijgen, wat jij maar wilt. Wij hebben zelfs d.m.v. foto's ons eigen voorstel laten maken i.p.v. de standaardvoorkant van de Pool.
Kelders zit ook in Brabant, maar daar betaal je ook de hoofdprijs.

Volgens mij is er trouwens een FAQ met alle wagenbouwers/-verkopers erin. Dan kan je daar eens zoeken naar eentje in de regio.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:29

Ja heb er inderdaad al een aantal in de buurt gevonden. Kelders en van den Heuvel zijn dichtbij. In loon op zand zit m. Aars nog en in Schijndel zit er ook nog een.
Van de site's van van de heuvel had ik ook het idee dat die alleen de top doen en dat je dus de hoofdprijs betaald, idem Kelders.
Kijk ik wil een goede wagen maar hoef niet te tippen aan de FEI wagens bijvoorbeeld.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:06

Kelders is zelfs nog grotendeels Pools, maar vraagt o.b.v. zijn naam en service behoorlijk meer dan de meeste anderen.
Bij 't Woudt in Schijndel hebben ze ook erg leuke wagens, ongeveer dezelfde als bij Lemerij. Maar zoals ik al zei; eigenlijk zijn ze allemaal voor zeker 75% hetzelfde. Alleen wat kleine dingetjes zijn verschillend.

bora

Berichten: 1393
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:15

In bergeijk zit ook nog De Laat.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:53

Kelders heeft mooie en kwalitatief goede wagen, v. Schie heeft ook mooie en goede wagens (cavalier), beide komen uit Polen.

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:04

heyyy rooos

een nieuwe wagen?! Haha! heb de mijne (clever premium = recreatie/marathon) bij snoijs gehaald in zundert. Helemaal tevreden! Lachen

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:36

Hey Lieke!!
Ja Clever sprak mij ook wel aan ja.
Ik ga gewoon binnenkort eens lekker langs een aantal dealers en dan horen we wel wat daaruit komt rollen.
Het heeft ook geen haast voorlopig staat ie nog lekker op het land. Maar vast voorbereiden is altijd goed he!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:56

Houd wel even het gewicht van de wagens in de gaten. Ik vind de wagens van Clever er altijd zo zwaar uit zien.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:51

Even een aanvulling op het bericht van Sjonniej hierboven.
Wij hadden eerst ook een Clever-wagen (specifiek enkelspan ponywagen), die volgens het boekje 175 kg moest wegen. Nou, die wagen ZAG er niet alleen zwaar uit, hij bleek bij wegen op een weegbrug ver boven de 230 kg te zitten.

Dit was voor onze pony te gortig (dat idee kregen we steeds al als we het bos namen in plaats van de verharde weg), en we hebben de wagen terug gedaan naar de dealer.

We hebben nu een wagen van de Lemerij en die bevalt super. Mooi licht, en stevig. Het plaatje met de pony is nu ook perfect, als ik foto's van de Clever met de pony zie is het toch wel een lompe kar.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:56

Ik vind inderdaad de wagens van Clever er ook altijd zwaar uit zien.
De wagen van Kelders zijn zeker niet heel zwaar is mijn ervaring.
Ik heb zelf nog een wagen van Wijkmans, dat is echt een heerlijk licht wagentje!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:08

Wagens van Kelders zijn vergelijkbaar met Lemerij, Cavelier, 't Woudt, allemaal diezelfde Pool. Alleen is het jammer dat Kelders behoorlijk meer vraagt voor zijn wagens, die in praktijk erg weinig verschillen van bijv. Lemerij die een stuk goedkoper is. Bij Kelders betaal je een groot deel voor de naam.

Wijkmans zijn heeeerlijke wagens. Wij hebben er een geweldige 2span wagen van staan, wagen is 15 jaar oud, loopt als een zonnetje. Helaas is hij gestopt met het maken van wagens.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:04

Ja van Wijkmans heb ik ook erg goede verhalen gehoord!
Van Clever kom ik na wat meer onderzoek toch op terug, vind de vorm overigens achteraf ook helemaal niets...

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:48

Je zou bij de goede leveranciers/bouwers ook eerst een kunnen kijken voor een goede gebruikte wagen.
Dan weet je later als je een nieuwe neemt ook precies wat je misschien anders zou willen...

Wij hebben nu onze 2e gebruikte wagen, scheelt behoorlijk in prijs en ze voldoen voor ons prima!

Het is inderdaad jammer dat Wijkmans geen wagens meer bouwt, die van ons wordt nu ook echt ietsje ouder en het is een superfijne wagen!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:39

clever is idd zwaar.

Wij zijn ook bij de lemmerij geweest maar 6100 euro kon ik echt niet betalen. Wel hele mooie wagens.

Wij hebben ze nu gekocht bij dekkers in Rijsbergen. Ze komen volgende week binnen dan kan ik er meer over vertellen.

JJJose

Berichten: 399
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Barneveld

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:03

Wij hebben een Clever (cob Uno) voor onze friese merrie. Super wagentje. Ze was een easy step gewend (ook clever) dus deze is sowieso wel een stuk lichter. Onze merrie (1.61) loopt er prima mee.. maar dan zit ik er tijdens de lessen alleen op en met de westrijden met twee dames Haha! , dat scheelt ook wel kan ik me zo voorstellen. Een vriendin heeft dezelfde wagen, maar een maatje kleiner voor haar Welsh en zij is er ook erg weg van. Kortom wij zijn dik tevreden over onze Clevers.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:51

Ik heb over de Clever wagens gehoord (uit betrouwbare bron) dat de kwaliteit van het materiaal de laatste jaren wel minder is geworden. De wagens zijn veel sneller uit hun verband. Vroeger waren de wagens volgens hem vele malen degelijker.
Daarom hebben wij uiteindelijk voor een wagen uit Polen gekozen in de prijscategorie waar het beste materiaal gebruikt wordt. De Lemerij laat hun wagens ook bij die fabriek maken. Op de website zie je voorbeelden.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:58

De Lemerij klinkt heel goed tot nu, maar is wel echt een eind rijden...
Ik begin maar eens met een bezoekje bij 't Woud, dat is dichtbij. Vanaf de website zie ik maar weinig wat precies volgens mijn wenzen is, maar in het echt is het toch weer anders he...

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:41

Er zijn vast wel meer wagenhandelaren die hun wagens bij diezelfde fabriek laten maken als de Lemerij. Wij hebben hem in onze woonplaats kunnen bestellen en konden uit honderden wagens (vanaf een cd-rom) een selectie maken. Je kunt ook precies aangeven wat je evt. anders zou willen aan een bepaalde wagen. Wij wachten er nu met smart op....

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:49

Hebben jullie hem bij Kraai besteld?
Volgens mij zijn er maar 2 dealers van die fabriek namelijk.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een enkelspanwagentje. Mijn anderhalf jaar oude wagen inruilen is ook al kostbaar volgens zijn leverancier en er moet een aardig bedrag bij.
Ik heb inmiddels de fabriekanten gevonden van de meeste Nederlandse dealers en enkele die ik nog niet kende.
Zitten zeer leuke dingen tussen.

De pool die op Marktplaats adverteert word volgens mij elke paar weken duurder.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:10

Inderdaad, wij hebben onze wagen bij Kraaij besteld. Veel keus en natuurlijk lekker dichtbij voor het onderhoud e.d.
Dus alleen de Lemerij en Kraaij zijn in Nederland de leveranciers van wagens via die Poolse fabriek?
In Engeland zijn ook verschillende wagenhandelaren die bij dezelfde fabriek hun wagens laten maken. Heb ik gevonden door te googlen op de naam van verschillende wagens.
Ik heb begrepen dat je vooral goed moet letten op de hardheid van het staal wat gebruikt wordt voor een wagen. Dat bepaald de prijs. Het kan best zijn dat een zelfde type wagen via een andere handelaar goedkoper is omdat hij aan de betreffende fabriek de opdracht heeft gegeven een wat mindere kwaliteit materiaal te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat die wagens dan slecht zijn. Ze zijn alleen minder degelijk. Maar dan betaal je ook minder. Dat verklaart vaak de prijsverschillen tussen, voor het oog, dezelfde wagens.
Het is aan jou om te beslissen hoe degelijk een wagen moet zijn voor het beoogde gebruiksdoel en wat je er voor over hebt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:31

Ook mijn wagen komt uit dezelfde fabriek als de Lemerij; te herkennen aan de letters 'ZK' op de zweepkoker en de rondjes aan het frame, tussen de voor- en achterwielen.

Op de website staan niet alle wagens. Kwestie van gaan praten en je eisen op tafel leggen. Grote kans dat ze je wel kunnen leveren wat je zou willen.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:41

Ik vind jou tweespan wagen trouwens erg gaaf Black Devils! Zeker met Maybel er voor Haha!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:00

BlackDevils schreef:
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een enkelspanwagentje. Mijn anderhalf jaar oude wagen inruilen is ook al kostbaar volgens zijn leverancier en er moet een aardig bedrag bij.

Wat is er mis met je huidige wagen?

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Goed advies over degelijke marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:20

Ik ben momenteel hoofdzakelijk aan het enkelspan rijden. Mijn huidige wagen is daar niet echt voor bestemd voor de wedstrijden en voor mijn eigen pony's te zwaar.

Ik ben aan t kijken geweest naar een enkelspan marathonwagen (losse lamoenstokken en rond-ingebouwde voorkant voor kort aan te spannen) maar daar moet dus een aardig bedrag voor bij. Voor dit geld denk ik dat ik er dan bij moet doen moet ik volgens mij in Polen een nieuwe wagen kunnen krijgen.
Ook is deze wagen er niet voor gebouwd om echt tweespan te rijden gezien de lichtheid van de constructie.

Over mijn huidige wagen ben ik voor tweespan wel tevreden en ook een grotere pony mee rijden op enkelspan gaat prima.
Dus ik zou hem eigenlijk gewoon er bij willen houden als het financieel mogelijk is.