(ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

(ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:55

Ivm de veiligheid wil ik graag een mes bij me hebben op de wagen waarmee ik het tuig in een noodsituatie door kan snijden.

Wie weet wat voor mes hiervoor gebruikt kan worden en waar het te koop is? Ik kan me voorstellen dat het een speciaal, vlijmscherp mes zou moeten zijn maar ik heb het helaas nog niet kunnen vinden!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:56

Wij hebben een leger zakmes, echt vlijmscherp.
Ik heb eerlijk gezegt geen idee waar je die kan kopen, wij hebben deze van een vriend van ons gekregen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:11

Een herdertje heb ik op zak. Een klein soepel mesje, die als je het een beetje bij houd vlijmscherp is.
We hebben hem *helaas* al meer dan eens moeten gebruiken en hij ging prima door met nylon verstevigd leer heen.

Ik heb aan mijn mes een touwtje met een haak, zo kan ik hem aan mijn (rij) broek vast zetten, zo verlies ik hem niet en kan ik hem snel pakken.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:22

Ik heb een zwitsers legermes, Victorinox ofzoiets, zitten verschillende tierlantijen aan, maar in elk geval een vlijmscherp mes. Je kunt ze krijgen bij dumpwinkels en ijzerwarenhandels.

Groeten Arjan

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:31

Ik vind het ook best moeilijk. Ik kan me amper voorstellen dat ik met m'n huidige mesje door nylon heen moet. Je hebt echter in winkels voor scheepsartikelen (hoe noem je zo'n zaak) ook messen die een metalen stag door kunnen snijden, ik denk dat ik daar maar eens naar ga informeren.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:59

Ik heb een multi mes met nog andere dingen eraan. Die is hellemaal van roestvrijstaal, ik heb hem ooit gekregen van mijn vader. Ik zou zo eigenlijk niet weten welk merk het is enzo, maar ik weet wel dat hij echt heel erg scherp is. Ik denk ook dat het niet zo veel uitmaakt welk mes qua merk enzo, maar meer de grootte en hoe scherp hij is en dat kan je ook gewoon bijhouden of extra scherp laten slijpen.

Nog een tip is wel om het mes echt in je zak of bij je te hebben en niet in het opberg kastje ofzo. Mocht het paard te water gaan of iets dergelijks dan heb je in ieder geval het mes bij handen.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:34

Het hoeft niet een heel speciaal mes te zijn hoor, een stag van een zeilboot is echt heel iets anders dan een met nylon versterkt tuig. Het mes moet niet heel klein zijn, die van mij heeft een lemmet van een centimeter of 10. En natuurlijk goed scherp. Leer is daarmee goed te snijden. De nylon versteviging ook volgens mij, nylon snijden is niet zo moeilijk (kapot trekken is veel lastiger Knipoog. Bovendien hoef je vaak de strengen niet door te snijden. Als ik het me goed herinner snij je de volgende tuigdelen door:
- kruisriem van de broek;
- halsriem en stopriem van het borststuk;
- draagriem van het schofstuk.
Als het goed is is het paard nu niet meer met de wagen verbonden.

Groeten Arjan

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 14:45

Bedankt voor de reacties, ik heb nu een idee waar ik moet gaan zoeken!

ikke

Berichten: 37681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:57

Horseman outfitter verkoopt Buck. Degelijk mes, met lemmetblokkering. Ik heb er al jaren eentje, bevalt prima en blijft goed scherp, ook bij mishandeling.

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:03

ze raden mij een zon snoeischaar aan waar je van die dikke takken mee kan doorknippen het heeft nl als voordeel dat je hem niet moeizaam opoen hoeft te plukken, en hij is zon samengeknepen ook niet gevaarlijk...en je hetb een hefboomwerking dus vlijmscherp...

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:12

Het soort mes is niet van belang; wanneer snij je nu een streng door of zo?
Wel heel belangrijk is dat aan het mes iets van een hoevenkrabber zit zodat je een steentje uit de hoef kan wippen.

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:47

Albert schreef:
Het soort mes is niet van belang; wanneer snij je nu een streng door

Wanneer er iets is gebeurd dat je je pony/paard niet loskrijgt en hij/zij super in paniek is....bv er is hier ooit iets gebeurd in het dorp...met een wagentje dat schaarde doordat het paard achteruit bleef lopen...de wagen schaarde viel in de sloot paard werd meegetrokken...en dan staat er dusdanig spanning op de strengen dat je hem never nooit loskrijgt als je geen snelsluiting aan je streng hebt zitten..dus dan is lossnijden de enigste optie....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: (ar) wat is een goed mes om bij je te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:51

Ik zou toch ook het liefste iets willen hebben waarmee het zou kĂșnnen hoor. In principe wil je natuurlijk niet direct je tuig aan gort snijden, maar .... ondertussen heb ik het al twee keer gedaan Bloos!
Nu heb ik snelsluitingen, dus hoef ik niet meer te snijden, maar voor de zekerheid is een vlijmscherp en makkelijk te hanteren mes in mijn jaszak wel prettig.
(ook om onderweg jonge geitjes verstrikt in het hek te bevrijden Tong uitsteken )