Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:03

Hallo,

Mijn mini Shetlander past niks.
Nu zijn de strengen te lang of de dissel te ver weg (het is maar net hoe je het bekijkt).
Moet ik nu de koets aanpassen (inkorten/lassen) of de strengen verlengen dmv haken?
De leidsels zijn dus ook te kort, als je op de koets zit kan je niks meer.
Het hoofdstelletje pas ook voor geen meter met menbit. Ik kan er wel mee rijden met gewoon bit. Is dit verstandig?
Is er een oplossing? Bijvoorbeeld zelf een touwhoofdstel of zo in elkaar fabriceren.
Ik heb er wel de pest over in hoor. Koop je iets in mini formaat, is het nog te groot!
Nog iemand tips/ideeen?

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:23

Passen voor je iets koop.

Als je bijvoorbeeld bij een Ideal dealer bestel kan je ook losse onderdelen wisselen. Dus langere of kortere strengen. Ander hoofdstel, kortere singel of weet ik wat wat er anders nodig is.

Of je moet iets op maat laten maken als je pony zulke afwijkende maten heeft.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:28

Passen voor je iets koopt is geen opties, hier zijn geen winkels met mini Shetlander maat op het gebied van mentuigen.
Met bestellingen omruilen zit je weer met het gedoe van in NL naar het postkantoor ruilen (in B hebben ze echt niks online winkels) en weer geld extra betalen.

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:32

Als je strengen te lang zijn, kan je er toch gaatjes bij laten maken door een zadelmaken oid?
Een mini hoofdstel en leidsels kan je misschien wel 2e hands kopen.

Dan verkoop je gewoon wat niet past en koop je daar nieuwe spullen voor :)

Ik men mijn shetjes met gewoon hoofdstel (dus zonder oogkleppen) en zonder menbit, dit gaat prima. Maar het hangt natuurlijk helemaal van je pony af. Mijn pony's lopen al 20 jaar in het verkeer en zijn dus helemaal verkeersmak.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:38

Nee strengen zijn te kort ;-)

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:40

Ik heb een ideal tuig, daar is de pasvorm vaak beter van dan van tuigen van rond de 200 euro (die passen mijn pony's ook niet, dit tuig wel). En een op maat gemaakt tuig. Beide koste ongeveer het zelfde.

Hoe mini is mini?

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:42

Goh, ja maten zijn een ramp. Het begrip mini kan van alles zijn niet?
Ik geloof dat hij 96 cm schoft heeft, maar gewoon een heel klein koppie.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:47

Die van mij zijn 94 cm tot 103 en lopen allemaal in het zelfde tuig.
Een mini is onder de 86 cm, die van mij is gewoon een goeie middenmaatse.

Een ander hoofdstel is niet zo lastig toch? (ik koop die van mij vaak los omdat ze allemaal een eigen hoofdstel hebben)

Strengen zijn vaak eerder te lang dan te kort. Staat hij zo ver van de wagen dan?
Als je hem dichter op de wagen zet passen je strengen en je leidsel waarschijnlijk wel.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:52

Oh ja, je hebt gelijk, de grote is 94 cm, de kleine is 83 cm, stom van me........

Ik kan hem niet dichter op de wagen zetten, daar is dat ding te lang voor (hoe heet het ook al weer?)

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

Lamoen.
Maar is je lamoen niet ook gewoon erg lang dan? Het kan ook dat die ingekort een stuk mooier past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

Mijn ervaring is dat de duurdere tuigen toch een betere pasvorm hebben en ook kleinere maten die fijn zitten.

Het hoofdstel blijft voor mijn pony gewoon moeilijk. Waar hij beleert is hebben ze het hoofdstel passend gemaakt met alfa gel kin beschermers. Zelf kreeg ik mijn eigen menhoofdstel niet mooi passend. Om die reden men ik met een showhoofdstel (stevigere variant) deze zijn fijner en dunner en passen daarom veel beter om zijn koppie. Men dus wel zonder oogkleppen. Heb er geen menbit maar een ongebroken half cheek bitje in hangen.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:56

Ja we zitten er aan te denken de lamoen in te korten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:30

Heb je geen foto van je aanspanning want het klinkt mij dat je tuig wel goed is maar je kar niet

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:36

Heb je er inderdaad al wel eens aan gedacht dat het niet aan je tuig ligt maar aan je wagen? En aan het lamoen? 9 v/d 10 lamoenen zijn meestal te lang, helemaal voor mini's. Ze horen vrij kort op de wagen te staan, en niet meters ver weg. Dat is ook een kwestie van kijken wat het best past, maar ik zou niet langer inspannen omdat het lamoen toevallig te lang is; is voor jou niet fijn en voor de pony al helemaal niet ;)

Als je een foto hebt van de aanspanning dan is het idd makkelijker er wat over te zeggen. Je kan ook een set losse strengen kopen. Maar nogmaals, het lijkt mij stug dat het lamoen perfect past en het tuig niet.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:39

En op maat laten maken? Een goede zadelmaker kan dat ook. Heb ik zelf gezien. Zit er niet één die het kan maken? Die waar ik leer heeft ze heel veel gemaakt voor alle maten paarden.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:44

Als de strengen écht te kort zouden zijn, is dat denk ik ook voor een tuigenmaker lastig op maat te maken.... iets verkorten of gaatjes bijprikken/slaan is relatief makkelijk, maar iets veilig en stevig verlengen van het tuig.... denk niet dat dat echt een mogelijkheid is.

Dan zou ze nieuwe, langere strengen moeten kopen die misschien te lang zijn en dan weer ingekort kunnen worden.
maar nogmaals, meestal zijn de strengen juist te lang ipv. te kort en staat het paard ook te ver voor de wagen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:30

Normaal gesproken hoor je een hele lus leidsel over te hebben. Wanneer dit niet zo is, dan heb ik toch echt het idee dat je pony te ver voor je voor de wagen staat. Als ik voorover rijk vanaf de bok, kan ik de kont van mijn pony aanraken. Er zit bij mij 50 cm tussen kont en kar. Hoe is dit bij jou?
In je laatste zin zeg je: koop je alles in minimaat, is het nog te groot. Maar volgens mij is alles te klein (alleen je kar te groot) Hoe kan het dat je niet met een menbit kan rijden? Kunnen de bakstukken niet meer korter? Heb je iemand in de buurt die veel verstand heeft van mennen? Foto (mag ook per mail)?

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:49

Ik zal eens kijken of ik ergens een foto heb.
Strengen zijn koorden, dus die verlengen gaat echt te moeilijk zijn. Lamoen gaan we inkorten, achter de pony zou er bijna zowat nog 1 kunnen staan!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:53

Dan ligt het dus niet aan het tuig

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:19

Nee, alleen het hoofdstelletje wat erbij zit wel, die is gewoon veel te groot. Mn Shetlander van 96 cm past die wel, die van 86 cm niet.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:21

Dan pas je je wagen aan en koop je voor de kleinste er een hoofdstelletje bij (hebben ze meteen mooi beide een eigen, anders blijf je vergespen).

Het valt dus best mee wat er wel en niet past.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:18

Als dat alles is..... ik moet een ponymaat tuig kopen voor mijn shetten en deze geheel op maat laten maken door een tuigenmaker. Hoofdstelletje is wel los te koop hoor. Kar...tja, misschien iets te groot voor je pony?

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:24

Ik heb ook een tuigje in maat mini voor mijn shetlander van ca. 90 cm. Alles past prima. Alleen het hoofdstel was ook gigantisch veel te groot. Ik heb met een gaatjestang zoveel mogelijk gaatjes bijgeprikt. Nu zit het op het allerkleinst en past het. Misschien voor jou ook een optie?
Als je niet genoeg gaatjes kan bijprikken, dan is er maar 1 optie en dat is een ander hoofdstelletje kopen. :)

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 17:17

Nee, er zitten mooie ronde knoppen op, dus kleiner maken met de gaatjes tang lukt helaas niet.
1 laten maken, wat kost zoiets?

chanouk
Berichten: 1004
Geregistreerd: 03-09-07
Woonplaats: Omgeving Friesland

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:49

Ik men met mijn falabellahengstje, zo te lezen aan je verhaal is je kar te groot, geen idee wat het kost om zoiets te laten maken maar ach gaat ook weer jaren mee.