Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:46

Hoi,
Over een maand of iets minder het liefst wil ik mijn sulky gaan bestellen.
De pony zelf is onbeleerd ik ben nu met haar bezig met tuig oefenen beetje het sturen enzo goed onder de knie te krijgen.

http://www.sulkys.eu/cavalettiepagina_NL.php
Ik wil de cavelletie van sulkys.eu bestellen via horseshophorsepower.nl.
Ik heb al geinformeerd daar en ik weet dat ik een grotere lamoen erbij moet bestellen verder wil ik de sulky geremd.
Ik kom dan intotaal op 405 euro met verzenden.
Ik ga met de dealer tegen die tijd overleggen of hij het lamoen nog iets wilt uitbuigen omdat ik veel mensen er over hoor dat het te krap is.

http://www.sulkys.eu/oxerpagina_NL.php
Ik wil dus niet de oxer van sulkys.eu omdat hij mij veel te breed lijkt.
En ik een liever wat klein compact karretje wil en ik ook duurder uit kom met dit karretje dan.

Toch wil ik graag wat advies nog omdat ik er nog niet 100% uit ben.
En ik het idee heb dat hier meer mensen zijn met een Cavalettie of Oxer sulky.
E.v.t wil ik ook wel overstappen naar een ander soort sulky maar het moet toch echt rond de 400 - 500 euro blijven.
En in mijn ogen is de Cavelettie dus een goede sulky ik hoor graag goede en slechte ervaringen en vooral advies of advies van als je de sulky hebt let dan hier en hier op.

Owja mijn welsh is rond de 1.15m.

Bedankt,
Groetjes Sandra

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:05

Er loopt een compleet topic over deze sulky's.

Ik heb er een (oud model, helemaal gepimpt met breed lamoen en nieuwe banden) en ben er heel blij mee Lachen. Er zijn er ook die hem vervloeken.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 23:12

Dennis schreef:
Er loopt een compleet topic over deze sulky's.

Ik heb er een (oud model, helemaal gepimpt met breed lamoen en nieuwe banden) en ben er heel blij mee Lachen. Er zijn er ook die hem vervloeken.

Ja daar heb ik ook in gereageerd maar ben er nog niet helemaal uit dus en zo lezen meer mensen het denk ik ? Knipoog
Je hebt dus de cavalettie heb je er verder nog iets aan moeten veranderen dan alleen breed lamoen en jij hebt er shet voor staan of niet?

Nado
Berichten: 3363
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:14

Heb je dit topic al gelezen ? viewtopic.php?f=21&t=612853

Zelf heb ik geen ervaring met deze twee type sulky's, wel met een ander type tweewieler. Ik heb daar de volgende dingen van geleerd:
- het allerbelangrijkste is dat de tweewieler in balans kan liggen, dus zweven in de lichtogen. Niet op de rug duwen en niet aan de buik hangen.
- dat dit niet mogelijk is voor een pony die te groot is voor het type tweewieler dat je hebt. Dus als het wagentje eigenlijk voor een shetlander is, dan kan je erop rekenen dat de max. hoogte bij 1,10m wel bereikt is.

Ga dus de volgende dingen na:
hoe groot zijn de wielen ? 16 inch is behoorlijk klein voor een A-pony van 1,15m, bij een vierwieler kan het nog, bij een tweewieler eigenlijk te klein.

Ik zie dat bij de Cavaletti staat dat deze in principe is voor pony's tot 1,00m . Er staat ook bij dat er met aangepast lamoen (bedoelen ze daarmee langer en breder of ook met een knik naar boven erin ?) tot maximum 1,15m mee gereden kan worden. Jouw pony is 1,15m. Je zit dan echt aan het maximum van wat nog kan. Wil je dat echt ?

De oxer heeft 21 inch wielen, en kan in principe voor pony's tot 1,30m gebruikt worden. Als je ook de maten vergelijkt, dan zie je dat als de sulky in evenwicht is (zonder koetsier), de bomen bij de oxer 82 cm van de grond hangen, bij de cavaletti is dat slechts 57 cm. Als jij je pony optuigt en kijkt waar de lichtogen hangen, dan zul je zien dat je met een pony van 1,15 een stuk dichter in de buurt komt bij 82 cm. Bij 57 cm moeten de lichtogen zowat onder zijn buik hangen....

Dus mocht je tussen deze twee sulky's willen kiezen, dan raad ik je aan om vooral de oxer te nemen omdat deze veel beter aansluit bij jouw pony en je er dus ook echt plezier van zult hebben. Of deze type sulky's de beste kwaliteit zijn die je kunt krijgen doe ik geen uitspraken over, die zijn al door vele andere mensen gedaan en ook deels in het bovengenoemde topic te vinden.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 23:20

@Nado: bedankt voor jou reactie.
Ik heb idd dat topic al gelezen maar de meningen verschillen nog al daarom heb ik als nog advies gevraagt.
Ja de oxer is idd misschien beter in verhouding zo zat ik ook te denken maar ook heb ik weer gelezen dat sommige de Cavelettie hadden en dat geen probleem was.
Mijn pony is ongeveer 1.15 ik heb haar nog niet precies gemeten maar hoger dan dat is ze idd niet.
Verder zat ik ook al te twijfelen over de banden maar op de site staat wel weer bij tips en trucs dat allebei de sulkys 20 of 21 inch banden hadden das een beetje vaag.
Verder toen ik met de dealer gemaild had zei hij dat de oxer idd wel breder was en de cavalettie met andere boom wel te doen was.
Ik kan natuurlijk wel even na vragen bij de dealer wat voor inch banden er nou onder zit.
En idd over die lichtogen ik zal denk me pony eerst is precies moeten opmeten want net een paar cm minder komt weer beter uit ik zal even kijken of ik dat v/d week kan doen dat scheelt ook weer met denken.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:45

Ik zou geen van beide nemen als ik jou was!
Allereerst omdat de kwaliteit nou niet bepaald geweldig is en daarbij denk ik dat je pony echt te groot is voor dit formaat. Ook al kan het tot maximaal... ik denk dat je dan heel laag komt te zitten en het onveilig wordt... als het al niet zo is dat je je pony ertussen moet proppen Knipoog
Je hebt ong 500euro te besteden...? Voor slechts 200euro meer heb je een stevigere tweewieler, groot genoeg voor 1.15m en goed verstelbaar (ook het bankje). Kijk maar in mn profiel voor foto's.
Ze zijn er in verschillende kleuren. Ligt eraan waar je em vandaan haalt.
Denk er goed over na, want het zou jammer zijn als je er spijt van krijgt... dan is goedkoop alleen maar duurkoop...
Als ik jou was zou ik nog even doorsparen!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:56

viclientje:
bij de tweede sulky zou er tot 1.45 mee gereden kunnen worden.
als je er zo een kiest, ga dan voor de tweede.
maar je kan inderdaad ook verder kijken. koop een vierwieler. genoeg dealers die er voor 900 euro geremde hebben staan.
teeehands kun je ook prima exemplaren kopen. Wij hebben er een die tweedehands 1600 was.
dat is natuurlijk erg ver boven jou budget, maar mijn ponys lopen er super voor en nooit enig problemen mee!
zelf heb ik een ook een tweewieler en dat blijft toch rot rijden. hangen op de schoft, juist nie, schokkend e.d.
mijnbuurvrouw heeft haar man er een laten maken, infrmeer eens rond bij een gepensioneerde hobbyist en misschien wil hij je uit de brand helpen?
zelf kun je de prachtigste en beste dingen maken! hun ponys lopen er goed voor, en je kan vast wel ergens lamoenen kopen..

gewoon goed verderkijken en informeren..!

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:13

Ik heb nog met de dealer overlegt en ik ga toch maar voor de 2e.
Ik heb goede verhalen over deze sulkys gehoord en er wordt steeds meer verbeterd dus de kwaliteit zal wel mee vallen hoe slecht.
Als ik een duurdere sulky zou willen dan had ik wel meteen doorgespaard voor een 4 wielige kar maar dat wil ik dus juist niet.
Zowiezo ga ik niet zelf iets maken ofzo omdat en ik niet de juitste kennis daar voor heb ben niet technisch en ik gewoon een sulky het liefst koop.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:14

oka! zijn ze ook nog in andere kleuren of alleen zwart Nagelbijten / Gniffelen

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 15:23

Nee alleen in het zwart.
ik moet dus nog even mijn salaris afwachten en waarschijnlijk legt me moeder dan het laatste beetje wat ik nog niet heb bij als eindexamen kado.
Dus dan kan ik hem gaan bestellen over 2 weken ofzo.
Maar waarom vraag je dat dan want je hebt toch zelf een sulky?

viola

Berichten: 2031
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:01

Ondanks dat ik zelf wel zo'n sulky heb ga ik helemaal met vickelientje mee.
Ik heb de eerste versie voor mijn shet van 97cm en heb er heel wat aan moeten versleutelen. Wat voor mij geen probleem was omdat mijn vader heel handig is en alle gereedschap heeft staan, maar anders wordt het toch een heel ander verhaal.
Ik had eigenlijk ook liever een betere sulky gehad, maar voor mijn formaat pony's zijn er niet veel andere opties als je een echt klein en licht wagentje wil. Voor een welsh A zijn die opties er zeker wel.
Neem bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
500 euro en een stuk degelijker, kan je hem zelf nog in de gewenste kleur verven ook.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:31

Dat bedoel ik Viola! Haha!

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:36

viola schreef:
Ondanks dat ik zelf wel zo'n sulky heb ga ik helemaal met vickelientje mee.
Ik heb de eerste versie voor mijn shet van 97cm en heb er heel wat aan moeten versleutelen. Wat voor mij geen probleem was omdat mijn vader heel handig is en alle gereedschap heeft staan, maar anders wordt het toch een heel ander verhaal.
Ik had eigenlijk ook liever een betere sulky gehad, maar voor mijn formaat pony's zijn er niet veel andere opties als je een echt klein en licht wagentje wil. Voor een welsh A zijn die opties er zeker wel.
Neem bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
500 euro en een stuk degelijker, kan je hem zelf nog in de gewenste kleur verven ook.

eerlijk gezegt heb je wel gelijk alleen ik vind deze niet mooi.
En ik heb ook veel goede reacties over deze sulky gehoord.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 21:57

Vrijdag ga ik de Oxer sulky bestellen.

deedee19

Berichten: 7936
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Advies gevraagt aanschaf sulky voor welsh A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:36

Wat Viola zegt klopt inderdaad. Voor de wat kleinere pony's is er gewoon minder keuze. Ik heb zelf nu wel voor zo'n sulky gekozen puur om te kijken of het mennen ons gaat lukken (ze wordt momenteel beleerd.) Gaat het straks goed dan ga ik waarschijnlijk wel op zoek naar wat anders, maar om te beginnen is het een mooi karretje (ik heb ook een Cavaletti)