Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:41

Ik heb zojuist het boek aangeschaf van Ilona Mens: Gymnastiek in het gareel.
Over het 'kiezen voor uitsluitend goed materiaal' -gedeelte heb ik een vraag.
Zij heeft het over de menhoofdstellen die veelal worden verkocht met een neusriem die via passanten aan de bakstukken vastzitten. In mijn omgeving is dit bij 95% van de gevallen zo.
Volgens haar is dan dressuurtraining voor de wagen ongeschikt.
Ik begrijp ook wel dat de inwerking van het bit geen effect mag hebben op de neus.
Maar is die inwerking dan zo groot op de neus, indien deze door de passanten van de bakstukken bevestigd zijn?
Graag zou ik van jullie weten, indien jullie dressuurmatig trainen voor de wagen, of jullie inderdaad beperkingen merken en of het verstandig is om dan een ander menhoofdstel aan te schaffen, speciaal voor dressuur, dus met een onafhankelijke neusriem.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:59

Door de hefboomwerking heb je bij een vaste neusriem wel wat inwerking op de neus. Je bakstukken veranderen namelijk enigszins van positie waardoor de neusriem iets drukt op de neus. Ik heb een hoofdstel van Ideal met onafhankelijke neusriem (de ponymaat heeft dat, ik geloof de grotere maten niet)
Ik merk geen verschil of ik nu met een vaste of losse neusriem rij.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:04

als je de neusriem niet te strak doet, beinvloed deze je hefboomwerking ook niet.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:31

Ik heb met meerdere pony's met losse neusriemen of niet gereden, maar ik merk weinig verschil. Alleen als de bakstukken omhoog getrokken worden door de neusriem zit het soms niet fijn.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:39

Ik heb een vaste neusriem. Maar ik merk weinig verschil in vergelijking met mijn losse neusriem ohz.
Boeken zijn heel leuk en goed bedoeld, maar je moet er niet blind op varen. Zeker niet met dit soort dingen, kijk wat je paard het beste aanstaat.

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:16

Ik staar er me ook niet blind op, hoor! Ik heb namelijk ook een 'vaste' neusriem en geen problemen tot nu toe gehad. Ik verwacht ze ook niet. Hij loopt er prima onder.
Idd, boeken zijn niet alles... Knipoog

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:28

Bedoelen ze een onafhankelijke neusriem als een volledig afzonderlijke constructie zoals dat bij een gewoon hoofdstel voor ohz het geval is, of zoiets als Vanderwiel en Ideal dat hebben? Bij die laatsten zit de neusiem evenzeer vast aan het bakstuk, maar is de hoogte ervan wel afzondelijk regelbaar.

De enige reden die ik kan bedenken om voor een afzonderijk regelbare neusriem te gaan, is het feit dat je die dan altijd op de correcte hoogte kunt hangen. Zijn er nog voordelen aan?

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:29

Wanneer de passanten bij een vaste neusriem iet wat ver naar achteren zitten (uit elkaar over de neus gezien) gaat de neusriem ipv de kinketting werken of je moet hem heel erg los vastmaken. Vooral bij kleine koppies is dat soms een probleem omdat er weinig ruimte is. Maar ook daar kunnen ze soms prima op lopen.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:51

SuSEQ schreef:
Bedoelen ze een onafhankelijke neusriem als een volledig afzonderlijke constructie zoals dat bij een gewoon hoofdstel voor ohz het geval is, of zoiets als Vanderwiel en Ideal dat hebben? Bij die laatsten zit de neusiem evenzeer vast aan het bakstuk, maar is de hoogte ervan wel afzondelijk regelbaar.

De enige reden die ik kan bedenken om voor een afzonderijk regelbare neusriem te gaan, is het feit dat je die dan altijd op de correcte hoogte kunt hangen. Zijn er nog voordelen aan?

Groeten, SuSEQ


Die van Ideal vallen naar mijn idee onder de onafhankelijke neusriemen, omdat ze los van het bakstuk komen bij het bit, en als je ze daar niet door de passant zou halen, zijn ze nog 'onafhankelijker'...
Ik vind die neusriemen zelf prettiger dan die rechtstreeks door het bakstuk gaan, omdat je ze ook beter in hoogte af kunt stellen.

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:41

Juist het bit moet ongehinderd door de rest van het hoofdstel in de mond te liggen. Daar heeft Ilona Mens volkomen gelijk in. Met vaste bakstukken is uiteraard wel te rijden, maar echt met gevoel rijden kan dan niet. De beweging van het bit wordt anders te veel gehinderd door de neusriem.

judithM
Berichten: 1502
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:19

Ik heb een hoofdstel van Zilco speciaal aangeschaft voor die losse neusriem omdat mijn pony een erg klein hoofd heeft.
Dit bevalt erg goed!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Onafhankelijke neusriem menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:12

Ilona kijk puur vanuit de dressuur naar dit soort zaken.
Ze rijdt zelf Grand Prix met Pino en weet dus ook aardig waar ze over praat als het op dressuurmatig mennen aankomt.
Bij een rijhoofdstel ligt het bit ook vrij in de mond, niet gehinderd door een neusriem.
Zoals Albert al omschrijft, tuurlijk kun je mennen met neusriem en bakstuk aan elkaar vast, maar de subtiele hulpen zullen vervagen.