Prettig menhoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:49

Wij hebben eindelijk een (gebruikt) passend tuig naar ons zin gevonden! Pling

Maar nu zat er een hoofdstel bij wat me helemaal niet aansprak, omdat ik het erg grof vond en de neusriem door de bakstukken liep.
Dus dat hoofdstel hebben we er niet bijgenomen.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken naar een betaalbaar fatsoenlijk hoofdstelletje waarbij de neusriem apart zit, dus niet door de bakstukken heen loopt.

Wie heeft er goede tips?
Ik zat zelf aan Ideal te denken, maar misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden...

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:42

Zilco heeft ook hoofdstellen waar de neusriem los van de bakstukken zit.

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:47

een neusriem dat niet door de bakstukken loopt? zoals bij een rijhoofdstel? Dat heb ik nog nooit gezien.
Ik heb er een van Ideal, deze loopt niet door de bakstukken maar door een apart riempje, maar ook dit zit vast aan het bakstuk, ik vind het een mooi, fijn hoofdstel.

Waarom wil je eigelijk niet dat ze eraan vast zitten?

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:05

elienlady schreef:
een neusriem dat niet door de bakstukken loopt? zoals bij een rijhoofdstel? Dat heb ik nog nooit gezien.
Ik heb er een van Ideal, deze loopt niet door de bakstukken maar door een apart riempje, maar ook dit zit vast aan het bakstuk, ik vind het een mooi, fijn hoofdstel.

Waarom wil je eigelijk niet dat ze eraan vast zitten?



dat bedoel ik wat jij aan geeft! Knipoog
maar er zijn ook nog veel menhoofdstellen waar de neusriem als 1 recht riempje door spleetjes in de bakstukken lopen, en dan kun je niks verstellen, dat vind ik minder prettig...

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:10

Afbeelding

wow de upload werkt weer.


Bij mij zit het zo (ik hoop dat je het kan zien) en ik vind het erg onhandig. Ik heb wat afgevloekt op dat hoofdstel Bloos .

Bit en lusjes van de neusriem zaten zo dicht bij elkaar dat danno zijn mond helemaal dichtgesnoerd werd.
Nu zag ik vorige week dat mijn oogkleppen wel een gaatje omhoog konden en sindsdien zit het beter. Maar met in doen valt elke keer die neusriem eruit en hangt ie in de weg met bit indoen.

Ik kan geen merkje vinden maar weet bijna zeker dat het een imperial riding tuig is.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:35

elienlady schreef:
een neusriem dat niet door de bakstukken loopt? zoals bij een rijhoofdstel? Dat heb ik nog nooit gezien.
Ik heb er een van Ideal, deze loopt niet door de bakstukken maar door een apart riempje, maar ook dit zit vast aan het bakstuk, ik vind het een mooi, fijn hoofdstel.

Waarom wil je eigelijk niet dat ze eraan vast zitten?


Dit aparte riempje is bij Ideal eenvoudig van het bakstuk los te halen waardoor je hetzelfde hebt als met een rijhoofdstel.
Bakstuk en neusriem van elkaar scheiden is zeker aan te bevelen, de inwerking van het bit wordt veel fijner (vind ik persoonlijk).
Het feit dat menhoofdstellen zo ongelovelijk lomp zijn (zelf de maatwerk modelletjes) maakt dat ik ook geen menhoofstel gebruik, maar een rijhoofdstel.
Laatst bijgewerkt door manie op 23-08-07 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:36

foutje Bloos

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:05

cowgirl, ik zie helaas een kruisje... Clown

menhoofdstellen zijn inderdaad vaak gewoon té lomp... Haha!
heb je helemaal gelijk in!

Toen we vorige week het tuig hebben gekocht bij P. Claessen heb ik echt prachtige hoofdstellen gezien, zo eentje wil ik er echt nog een keer!
Maar daar is nu mijn budget nog niet toereikend voor, en daarbij zijn ze voor een kunststof tuig ook wel weer erg chique...
Zo eentje komt er als ik genoeg gespaard voor een 'echt tuig'! Knipoog

Maar het hoofdstel wat bij het tuig zat vond ik echt té grof, en de neusriem liep dus echt door de bakstukken heen.
Aanpassen was geen probleem, maar daar zaten weer extra kosten aan verbonden en daarbij werd het hoofdstel er verder niet fijner van...
Dus ik heb besloten om dat niet te doen, dat scheelde een stuk, dus weer een stukje dichter bij een mooi tuig met een mooi hoofdstel... Haha!

judithM
Berichten: 1502
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:06

Heb om hetzelfde neusriem probleem een zilco gekocht!
Veel beter dan het menhoofdstel dat bij mijn tuig zat!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:56

Ik heb een gewone rijneusriem op mijn hoofdstel gezet omdat die vaste neusriemen te groot of te lomp zijn en zo ging het makkelijk en een goedkopere oplossing.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:42

shelltje schreef:
Ik heb een gewone rijneusriem op mijn hoofdstel gezet omdat die vaste neusriemen te groot of te lomp zijn en zo ging het makkelijk en een goedkopere oplossing.



Daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar kom je dan niet in de knoop met het gespje aan de zijkant van de neusriem (waar je het deel dat achter de oren langs gaat mee verstelt) met de oogkleppen?
Want ik had het idee dat de oogkleppen of het bakstuk dit gespje dan teveel in de huid zouden drukken...

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:09

wij hadden zo`n loss neusriem die door de bakstuk naar boven liep die heb ik eraf gehald en heb nu geen losse passanten zitten want bij mij zitten de oogkleppen en de neusriem appart want het is eigenlijk zo`n heel appart systeem wat naar boven loopt en dan naar beneden door de passant dus dat heb ik eraf gehaald en daarna een aansnoerneusriem eraan gedaan die achter de oren langs loop.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:52

shelltje schreef:
daarna een aansnoerneusriem eraan gedaan die achter de oren langs loop.


ik ben even aan het bedenken hoe het zit, kan me er wel een voorstelling van maken.
Maar waar zitbij jou dan de gesp van de aansnoerneusriem van het deel dat achter de oren langs loopt?
Die komt toch ong. op hoogte van je oogkleppen te zitten, of ligt dat allemaal mooi naast elkaar?

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:06

ja die zit ong. op dezelfde plek als waar die bij een rijhoofdstel zit alleen iets hoger waarschijnlijk omdat de neusriem hoger zit.bij mij ligt het allemaal heel netjes naast elkaar

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 08:33

shelltje schreef:
ja die zit ong. op dezelfde plek als waar die bij een rijhoofdstel zit alleen iets hoger waarschijnlijk omdat de neusriem hoger zit.bij mij ligt het allemaal heel netjes naast elkaar


oke, zal ik toch eens kijken als ik nog eens een menhoofdstel heb waarvan de neusriem me niet bevalt...
ik had het toen een keer geprobeerd en dat voegde toen niet naar mijn zin...

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Prettig menhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:22

Ik zal anders proberen een foto te maken.