Welk tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:42

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuw tuig voor mijn shet.

Ik men gewoon voor de lol, lekker met de pony voor de sulky en de hondjes het bos in :) .

Eerst heb ik een simpel leren tuig gehad en dat beviel me niet zo. Mede omdat ik wat lui was met het onderhoud ervan maar ook omdat het gewoon geen geweldige kwaliteit was.

Daarna heb ik een Ideal Web Tech Combi tuig gehad en dat was echt waardeloos. Hij was al heel erg snel kapot (echt volledig door gelseten) en nu eigenlijk al aan vervanging toe. Dat wil ik dus absoluut niet nog een keer.

Nu wil ik het dus eigenlijk goed doen en iets kopen waar we de rest van zijn mencarriere ( :+ ) nog plezier van kunnen hebben. Ik ben eigenlijk een beetje te druk om naast al het tuig van mijn paard dat van hem er ook bij te maandelijks te onderhouden, maar eens het is niet zo dat ik dit nooit zal kunnen doen.
Ik twijfel dus of ik weer kunststof moet nemen of voor een mooie kwaliteit leer moet gaan.

Iemand tips? Ik zag al even een Sport tuig van Zilco. Iemand hier ervaring mee? En wat kost zo'n tuig een beetje? Ik zag ook een tuig van Kieffer, maar dat ziet er op een of andere manier nogal scherp uit. Of is dat wel fijn?

Atina
Berichten: 53
Geregistreerd: 10-11-10
Woonplaats: Doorwerth

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:53

Vraag eens aan EdwinStok73. Hij is dealer van Zilco en zit ook op Bokt. Hij zal je technische info en prijzen kunnen verstrekken. Daarnaast komt hij aan huis om te passen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:57

Zilco is wel echt hét kunststof tuig. Ziet er supermooi uit, bijna niet van leer te onderscheiden, en heel stevig. Even (hoge druk)spuit erop en 't is weer schoon.
Maar, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Hier vind je heel mooi een compleet prijsoverzicht (zie op de site dat ze wat goedkoper zijn geworden)
http://www.zilcotuigen.com/catalogus/pr ... -compleet/

Dus de tedex enkelspan shet komt dan op €399
SL shet enkelspan €445
SL Sport shet enkelspan €515

Voor een Emphaty borsttuig betaal je ong. €15,= extra.
Op de site staat vermeld dat de Tedex helemaal van Nylon is, en dat de SL speciaal voor shetten is, de SL Sport is volgens mij wat luxer en daar zit al zo'n Empathy (voorgevormd-anatomisch) borsttuig bij.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 13:02

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had inderdaad het SL sport tuig voor shetjes gezien. Die vond ik er inderdaad wel erg mooi uit zien en lekker comfortabel. En dik € 500,- vind ik ook helemaal niet zo duur.

En wat is nou een echt fijn lederen tuig?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:12

Ideal marathon de luxe is een echt mooi en fijn tuig, al waren er laatst over enkele tuigen wel wat klachten omdat ze snel beschadigd raakten en dat stiksels loslieten, maar dit is/wordt als het goed is netjes opgelost, was een productiefoutje.
Maar kwalitatief is dat een erg mooi tuig.

Ik zou zowiezo nooit zomaar ongezien een tuig kopen; wil het altijd in het echt zien en vooral voelen. Pas dan kan je echt beslissen of je het wat vind.
Dit vind ik trouwens ook een erg mooi en goed tuig, niet zo heel erg bekend: het Winner veiligheidstuig, te koop bij M. Van Den Dorpel.
http://marathonwagen.com/?p=productsMore&iProduct=111

Heb toen geinformeerd en ze hadden eerder wel shet- en ponymaten, ook in het bruin, maar die waren volgens mij toen tijdelijk uitverkocht. Je kan altijd even contact met ze opnemen.

maar denk dat je vooral zelf eerst moet beslissen of je nou kunststof of leer wil hebben. Aan de éne kant is kunststof wel echt ideaal, ik heb zelf altijd leer gehad en vind dat vooral gewoon erg mooi, maarja goed het kost natuurlijk het e.a. aan onderhoud. Ik ben namelijk echt een bruintuig fanaat, en vond in het begin de bruine Zilco's niet zo mooi, daar kun je beter aan zien dat het geen echt leer is. Daarnaast betaal je voor de bruine uitvoering vaak ook nog een heel stuk meer.
Maar ik moet zeggen dat het bij mijn tuig wel erg meevalt qua onderhoud hoor; een paar keer per jaar haal ik alles uit elkaar en doe ik alleen even met olie, als het echt even opgeknapt moet worden en vies is, doe ik eerst met zadel/leerzeep schoonmaken en dan soms nog met olie.

Maar mijn tuigenmaker zei laatst dat ik nu even wat minder moet gaan olieen, en alleen maar even zadel/leerzeep moet gaan gebruiken, omdat het anders teveel wordt voor mijn tuig. Ik ga er gewoon eens een lekker middagje voor zitten en vind dat ook helemaal niet vervelend.
Als je maar 1 enkelspantuig hebt, moet dat denk ik prima te doen zijn. Ik maak het niet na iedere rit schoon, enkel als het echt heel erg onder de modder zit. Maar mijn tuig even met een sopje oid afnemen na het rijden, doe ik eigenlijk dus haast nooit.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 13:30

Ik vond het inderdaad ook erg mooi. Misschien moet ik het inderdaad eens gaan voelen, of het echt iets voor me is.

Ik weet het eigenlijk niet of ik kunststof of leer wil. Wacht nog even wat opties af. Het kunststof moet natuurlijk ook wel schoon en goed leer is inderdaad ook makkelijk mooi te houden dan dat goedkopere tuig. Leer is inderdaad wel mooier over het algemeen. Je hebt gelijk dat 1 tuigje nog is te onderhouden, maar ik heb ook bergen leerwerk voor mijn paard dus dat ik ook altijd al een flinke klus om netjes te houden. Maar eens in de 2 a 3 maanden moet ik er best tijd voor vrij kunnen maken. En als het erg mooi is is het natuurlijk ook minder erg :o .

Hoe zijn de Kieffer kunststof en leren tuigen?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:59

Kieffer kunststof is ook een mooi tuig.

Ik heb zelf 5 enkelspan tuigen (ja erg he)
1x zilco. erg mooi tuig wel behoorlijk aan de prijs maar rijd er nu dik 1,5 jaar mee en je
ziet er nog niets aan.
2x Ideal webtech blijft idd niet lang mooi maar heb geen last van scheuren of rafelen. Vooral
handig ivm ombouwen enkel, dubbel, tandem.
1x ideal marathon zwart. Mooi soepel tuig leer blijft mooi.
1x ideal luxe marathon bruin. Deze heb ik nog niet zo lang is wel mooi.

Mijn man rijdt met een kunststof tuig van ideal de eurotech. Deze is pas geheel vernieuwd.
En is kwa prijs nogal wat goedkoper dan zilco.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:14

(Ach, ik zal me maar niet uitlaten over hoeveel hoofdstellen, zadels enz.ik voor mijn paard heb :o ).

Heb je de Kieffer zelf of heeft een kennis hem van je? Of vond je hem alleen mooi toen je hem zag?

Welke Zilco heb jij? De Sport? Het voortuig vind ik wel erg mooi vanwege de vrijheid van de luchtwegen en de schouder vrijehid. Ik vind alleen op de foto's de singel wat achterover hellen.

Ideal durf ik eigenlijk helemaal niet meer aan. Dat tuig was echt in no-time volledig door (scheur van ik denk 2/3 cm diep erin!!).

Prijs is ook niet meteen een punt, goedkoop is duurkoop heb ik al wel weer gemerkt. Of zoals het gezegde; het kopen van kwaliteit kost geld, het niet kopen van kwaliteit kost kapitalen :D .

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:11

Ik heb idd de emphaty collar. Sport is alleen voor shetlanders.

Afbeelding

Wel raar dat jou ideal zo is doorgescheurd. Kiefer ken ik helaas alleen van het zien.
Weet niemand die het gebruikt.

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:31

Oke, mooi!

Ja, heel erg balen. Ik vond hem trouwens sowieso waardeloos buiten het schueren om.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:42

Maar er zit ook wel een erg groot verschil tussen de ideal webtech of de marathontuigen van Ideal hoor...... de leren tuigen staan over het algemeen toch wel erg goed aangeschreven, wordt ook vaak aangeraden.

Ik heb de Kieffer ooit eens in het echt gezien, maar kan me zo niet meer herinneren wat ik er precies van vond. Volgens mij zeker niet slecht, en idd een stukje goedkoper dan Zilco. Maar aangezien kunststof voor mij toen al helemaal geen optie was, heb ik ook niet verder gekeken.
Neig er nu wel wat meer naar, maar ach...... ik vind het vetten soms leuk :') lekker zomers in 't zonnetje, buiten met een glas rosé en de radio aan. Dan is 't zo gebeurd! En het oog (mijn oog dan vooral) wil ook wat. Niet dat ik kunststof per definitie lelijk vind hoor, dat niet, maarja ik hou gewoon over het algemeen al heel erg van leer.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 01:05

Jaren heb ik gereden met Ideal Luxe marathon. Op zich een goed tuig al liep de leerkwaliteit de laatste jaren wel terug als ik zo om me heen keek.
Omdat ik het poetsen beu was en mijn tuig versleten heb ik een enkelspan Kieffer aangeschaft omdat ik daar een fijne borst bij vind zitten waar mijn jonge pony wel lekker in werken wil. Helaas is het schoftje niet alles en gebruik ik dat niet voor de marathon omdat de pony er drukkingen van krijgt. Ik moet er eigenlijk toch nog mee terug.
Kort daarna kwam Ideal met de nieuwe Eurotch uit en ik heb de verbeterde versie. Dit ligt ook goed (al is de nekriem een behoorlijk eind versteld).

JoyCiej007 schreef:
En het oog (mijn oog dan vooral) wil ook wat. Niet dat ik kunststof per definitie lelijk vind hoor, dat niet, maarja ik hou gewoon over het algemeen al heel erg van leer.
Ik maak me even een voorstelling... ~~}> _O-

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:46

JoyCiej007 schreef:
Maar er zit ook wel een erg groot verschil tussen de ideal webtech of de marathontuigen van Ideal hoor...... de leren tuigen staan over het algemeen toch wel erg goed aangeschreven, wordt ook vaak aangeraden.

Ik heb de Kieffer ooit eens in het echt gezien, maar kan me zo niet meer herinneren wat ik er precies van vond. Volgens mij zeker niet slecht, en idd een stukje goedkoper dan Zilco. Maar aangezien kunststof voor mij toen al helemaal geen optie was, heb ik ook niet verder gekeken.
Neig er nu wel wat meer naar, maar ach...... ik vind het vetten soms leuk :') lekker zomers in 't zonnetje, buiten met een glas rosé en de radio aan. Dan is 't zo gebeurd! En het oog (mijn oog dan vooral) wil ook wat. Niet dat ik kunststof per definitie lelijk vind hoor, dat niet, maarja ik hou gewoon over het algemeen al heel erg van leer.


Dus Ideal leer is wel beter? Toch heb ik mijn vertrouwen in het merk een beetje verloren..........
Welke leren tuig heb jij?

Kieffer goedkoper dan Zilco? Ik zag dat dit tuig bij Letty's juist veel duurder is namelijk € 695,- tegenover de € 515,- van Zilco. Of zijn er meer kunststof Kieffer tuigen.

Omdat ik toch ook nog steeds twijfel tussen leer en kunststof heb ik ook paul Claessen een mail gestuurd aan wat voor bedrag ik moet denken voor een tuigje (evt. zonder hoofdstel). Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:48

BlackDevils schreef:
Jaren heb ik gereden met Ideal Luxe marathon. Op zich een goed tuig al liep de leerkwaliteit de laatste jaren wel terug als ik zo om me heen keek.
Omdat ik het poetsen beu was en mijn tuig versleten heb ik een enkelspan Kieffer aangeschaft omdat ik daar een fijne borst bij vind zitten waar mijn jonge pony wel lekker in werken wil. Helaas is het schoftje niet alles en gebruik ik dat niet voor de marathon omdat de pony er drukkingen van krijgt. Ik moet er eigenlijk toch nog mee terug.
Kort daarna kwam Ideal met de nieuwe Eurotch uit en ik heb de verbeterde versie. Dit ligt ook goed (al is de nekriem een behoorlijk eind versteld).

JoyCiej007 schreef:
En het oog (mijn oog dan vooral) wil ook wat. Niet dat ik kunststof per definitie lelijk vind hoor, dat niet, maarja ik hou gewoon over het algemeen al heel erg van leer.
Ik maak me even een voorstelling... ~~}> _O-


Ik denk dat als ik voor kunststof besluit te gaan dat ik een Zilco neem (en heeeeel misschien Kieffer).

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:48

Ik ben ontzettend blij met mijn Zilco SL sport tuig :D heb het dan wel in de tweespan versie, maar dat is ook om te bouwen naar 2 x enkelspan :)
Heb wel voor beide pony's een Ideal hoofdstelletje omdat die van Zilco echt oerlelijk zijn :+

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:32

Evelli schreef:
Ik ben ontzettend blij met mijn Zilco SL sport tuig :D heb het dan wel in de tweespan versie, maar dat is ook om te bouwen naar 2 x enkelspan :)
Heb wel voor beide pony's een Ideal hoofdstelletje omdat die van Zilco echt oerlelijk zijn :+


Ik rij sowieso nooit met een menhoofdstel maar met een gewoon trenshoofdstel zonder kleppen. Ben niet zo weg van menhoofdstellen :o .

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:35

Leonieke schreef:
Evelli schreef:
Ik ben ontzettend blij met mijn Zilco SL sport tuig :D heb het dan wel in de tweespan versie, maar dat is ook om te bouwen naar 2 x enkelspan :)
Heb wel voor beide pony's een Ideal hoofdstelletje omdat die van Zilco echt oerlelijk zijn :+


Ik rij sowieso nooit met een menhoofdstel maar met een gewoon trenshoofdstel zonder kleppen. Ben niet zo weg van menhoofdstellen :o .



Zo heeft ieder zijn voorkeuren :) Ik rij altijd op weg weg tussen het (groot)verkeer, dus vind het met kleppen wel zo veilig :)
Daarnaast heeft Ideal ook menhoofdstellen zonder oogkleppen ;) zo snel moet je dus niet oordelen ;)

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:36

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
En het oog (mijn oog dan vooral) wil ook wat. Niet dat ik kunststof per definitie lelijk vind hoor, dat niet, maarja ik hou gewoon over het algemeen al heel erg van leer.
Ik maak me even een voorstelling... ~~}> _O-


oh my god :') _O- nou klinkt mijn uitspraak ineens heel ehm, dubbel ja :o :')

@ TS: niets ten nadele over letty hoor, daar hebben ze echt super spul en dat is ook echt een hele goede winkel, maar daar is alles over het algemeen wel heel erg duur altijd :o
De Kieffer tuigen heb ik toen op Paard & Koets gezien, van wie weet ik niet meer precies, en misschien zal dat ook wel een beursaanbieding zijn geweest, maar die waren op dat moment wel wat goedkoper dan de Zilco. Maargoed, prijzen veranderen natuurlijk ook. Volgens mij kan mijn tuigenmaker er ook wel aan komen.

Mijn tuig is, tsja........ 2dehands maar nieuw en ongebruikt overgekocht via een wagenmaker bij een particulier. Merkloos maar zeer vergelijkbaar met Ideal marathon tuig. Zeer stevig uitgevoerd, superkwaliteit, en toch heel soepel. Wel iets 'ouder', met brancardbeugels, die ik binnenkort ga laten vervangen door veiligheidslichtogen. Volgens de wagenmaker en de particulier was het tuig handgemaakt en kwam uit Hongarije.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-07-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:38

ik heb al jaren een simpel kunstof tuig werkt prima past perfect nog nooit stuk geweest

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:59

Evelli schreef:
Leonieke schreef:
Ik rij sowieso nooit met een menhoofdstel maar met een gewoon trenshoofdstel zonder kleppen. Ben niet zo weg van menhoofdstellen :o .



Zo heeft ieder zijn voorkeuren :) Ik rij altijd op weg weg tussen het (groot)verkeer, dus vind het met kleppen wel zo veilig :)
Daarnaast heeft Ideal ook menhoofdstellen zonder oogkleppen ;) zo snel moet je dus niet oordelen ;)


Oh, ik snap het heel goed dat je oogkleppen gebruikt hoor!! Ik denk dat ik het ook zou doen mocht ik mijn moeders pony voor de kar willen hebben.

Ik vind het alleen niet zo mooi op mijn pown en hij heeft het niet nodig gelukkig. Dus wij doen zonder :) .

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:28

Ga morgen even met mijn pony naar de dierenarts voor een APK en als hij goed is heb ik besloten toch zo'n Zilco SL Sport tuig te kopen.

Ik ben toch wel erg weg van het model en hoor er goede verhalen over.

Heel erg bedankt voor alle tips!!

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:14

Sjips, nog even wachten met het bestellen van een Zilco tuig. Charlie blijkt toch wel behoorlijk zieker dan verwacht en we moeten nu eerst maar eens kijken hoe hij op de medicijnen reageert voor we weten hoe hij hier bovenop kan komen :n . Duimen dus dat de medicijnen snel aanslaan en we met een maandje of 2 toch weer lekker het bos in kunnen := .

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:28

He bah hoe komt dat? Wist je dat hij wat mankeerde.

Ik hoop dat ie snel weer opknapt!!

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:08

Maisie schreef:
He bah hoe komt dat? Wist je dat hij wat mankeerde.

Ik hoop dat ie snel weer opknapt!!


Ja, hij was niet helemaal fit maar oogde absoluut niet heel erg ziek. Hij leek wat doof te worden, wat vieze oogjes (geen pus maar gewoon zanderig zeg maar) en wat snel kortademig (alleen als hij in beweging kwam, in rust niets aan de hand). Maar hij heeft eens een zeldzame tumor in zijn neusgang gehad waar hij aan is geopereerd, dus ik ben niet altijd meteen bang (hij klinkt wel vaker wat anders dan andere paarden). Ik vermoedde dat er wat lichte reactie/ ontsteking was en een kuurtje voldoende zal zijn maar helaas blijkt hij een zeer zware bronchitis te hebben, allemaal slijm in zijn longen, ontstoken ogen, ernstig verstopte traanbuisjes aan beide kanten die ze niet open kregen en alles was geirriteerd en ontstoken rondom zijn hoofd :n . Hij zit nu dus op 2 soorten AB, predinison en cortico's. Hij heeft nu vlas in zijn stal en krijgt i.p.v. hooi nu lucerne. Hopen dat het aanslaat en hij weer goed opknapt, maar de dierenarts had wel goede hoop. Maar toch eerst even afwachten voor ik weer aan mennen ga denken. Eerst mijn kanjer even vertroetelen en beter krijgen :(:) .

Bedankt!!

Leonieke

Berichten: 4407
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:00

Na een heleboel dierenarts bezoeken, onderzoeken, medicijnen, onzekerheid en gedokter verder gaat het eindelijk weer heel erg goed met Charlie. Hij voelt zich zelfs ZO goed dat hij zo'n beetje de tent afbreekt en de andere paarden lastig valt }> .
Ik fiets wel weer met hem, maar hij heeft behoefte aan meer uitdaging. Dus ik wilde dan eindelijk een nieuw tuig gaan bestellen en had besloten voor een Zilco te gaan.
Nu hoor ik alleen van de dealer dat het tuig waarschijnlijk te groot is voor mijn pony? Maat shet is voor shetten vanaf 1 meter?? Charlie is inderdaad maar 86,5 cm maar wel enorm breed.
Wat moet ik nu? Op hoe zulke grote shetten hebben jullie je Zilco SL Sport tuig liggen?
Iemand een tip voor een alternatief?