Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:28

Vanavond heb ik m'n paard voor het eerst voor de wagen gezet. 1 rondje naast haar gelopen en dat ging goed. De voorbereidingen had ik al gedaan (autobanden, strengen tussen de benen, enz), maar ik had geen wagen. En sinds vanavond dus wel.
En daarom moest dat natuurlijk even geprobeerd worden.

Alleen, zoals ik het lamoen nu heb prikt het in wendingen in haar hals. En dit is niet de bedoeling. Het lamoen is iets gevormd, de uiteinden lopen iets naar buiten zoals je eigenlijk altijd zit. Achter het paard is ruimte zat. Moeten dus de strengen korter? Moet ik dan ook de lusjes die aan het lamoen zitten en die je voor de lichtogen hebt verplaatsen? Het lamoen is verder breed genoeg. Of moet ik toch die uiteinden nog meer naar buiten (laten) buigen?
Of moeten de uiteinden juist korter zijn?
Omdat ik geen broek omhad weet ik nog niet of de broekriempjes goed vast te maken zijn.
Het schemerde al en hierdoor heb ik alleen foto's van het paard en het lamoen. Niet van de wagen zelf.

Wat vinden jullie van de hoogte van de lichtogen? Ik heb het idee dat deze hoogte wel goed is. Deze kunnen niet lager, het leer is dan te kort. Ze hangen nu op z'n laagst en eigenlijk is het zo al niet veilig genoeg. De veiligheidslichtogen kunnen zo openschieten omdat het leer te kort is (ik trek ze met 1 pink open). Op deze hoogte zou dus het leertje wat langer moeten (kun je die los kopen?).

Afbeelding

Afbeelding

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 02:18

Gefeliciteerd met het aanspannen! Is altijd spannend he, fijn dat t goed is gegaan.
Om te beginnen zou ik als ik het paard voor het eerst voor de kar had het niet zo los laten staan en al zeker niet zo dicht bij een draadje. Levensgevaarlijk!
Verder is de hoogte van je lamoen wel goed en de lengte van de strengen ook wel, maar doordat je lamoen een beetje stijl oploopt, het stuk wat vooruit steekt tamelijk lang is en de hoek daar te klein zit ie niet mooi.
Je zou de vooste stukken nog iets meer uit kunnen laten buigen en stukkie korter latenmaken.
Veel succes!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:08

Heb je ook stophaken op het lamoen achter de lichtogen? Zo niet, dan zou ik die erop zetten of sowieso met broek gaan rijden. Deze twee voorkomen dat bij remmen of wendingen de lamoenen doorschieten. Lichtogen hangen wel op de goede hoogte maar ik heb het idee dat deze kar niet gemaakt is voor dit formaat paard (is denk ik voor een kleinere pony)
Van veiligheidslichtogen heb ik geen verstand.
Verder ben ik het met Blackdevil eens dat ik hem niet aan zo'n los leidseltje zou laten staan als dit de eerste keer is voor de wagen

germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:37

Ik ben er achter dat de stophaken niet helemaal op de juiste plaats zitten. Als ik de lichtogen voor de stophaken laat zitten, dan zit het lamoen dus zo'n 5-10 cm meer naar achteren, maar dan lijkt het beter te zitten t.o.v. de bocht in het lamoen (dat stuk dat naar buiten wijst zeg maar). Ik heb het nog niet met paard geprobeerd, maar zo op het oog zitten die stophaken even iets te ver naar achteren.
Eens kijken of ik komende week het nog eens kan proberen (het is al zo vroeg donker tegenwoordig en ik werk overdag).
Ik weet dat ik met broek moet mennen. Die gaat de volgende keer er ook bij om. De broek is ze ook al gewend hoor.
En inderdaad stapte ze nog wat terughoudend, zeker in de bocht. Omdat er dus niemand op de bok zat kon je zo met de hand het wagentje tegenhouden als het door rolde (het is geen zware wagen, ik heb het zelf 5 km naar huis getrokkend al wandelend Clown ).

veiligheidslichtogen zijn lichtogen die je bij ongelukken open kunt maken. Het zijn 2 metalen delen zeg maar en daar zit een lusje leer doorheen.
Hier een foto van die lichtogen van www.marathonwagen.com:
Afbeelding
Dat leertje dat zeg maar die 2 metalen delen 'vast' moet houden is bij mij vrij kort, met m'n pink trek ik die ogen dus open. En zo makkelijk moet het ook niet gaan. Het moet stevig vastzitten, maar bij een ongeluk kan je de boel open maken zonder iets kapot te maken. Dus dat stukje leer dat over het schoftje loopt moet iets langer worden. Evt. kan ik die lichtogen heel makkelijk met een touwtje tijdelijk vast maken. Dan kan je bij ongelukken er nog zo bij.

De wagen is wel gebruikt voor een paard (1.65), en mijn paard is ietsje groter (1.68). Het is een recreatiewagen. De hoogte van de bok is zo te zien goed (ik heb even op de bok gezeten terwijl m'n paard vastgehouden werd, maar nog niet zo gemend. ) Ik wil nog wel een bokkussen maken.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 08-10-06 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:41

Door de onduidelijke foto's zie ik niet zoveel.
Maar je lichtogen moeten dus vóor de stophaak zitten en je strengen moet je op dusdanige lengte doen dat ze daar blijven zitten.
Bij dit soort lamoenen steekt het inderdaad een stuk door naar voren, maar dit hoeft geen probleem te zijn. Bij jonge paardfen steekt dit in het begin altijd in de schouder en daarom kan de groom het beste het lamoen mee omtrekken in de bocht. Dit komt doordat het paard afremt in de bocht, wat het is vreemd.

Verder lijkt je wagen geen rem te hebben, dan behoor je altijd met broek te rijden.

germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:47

De stophaken moeten voor de lichtogen? Vreemd, mij is geleerd er achter Verward
Maar dan zitten de stophaken wel op de juiste plaats.

Nielojram

Berichten: 7874
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:41

Zoals ik het begrijp, vanuit de post van Sjonniej, als je je paard van voren bekijkt, dus zeg maar de eerste foto die je hebt geplaats, zie je eerst de lichtogen, en daarachter zitten de stophaken.
Zo span en rij ik ook, en mijn lamoen zit prima!

Leuke kar btw voor het bedrag wat je uit wilde geven! Ziet er solide uit !

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:40

Sjonniej schreef:
Maar je lichtogen moeten dus vóor de stophaak zitten

germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 18:20

Sjonniej schreef:
Sjonniej schreef:
Maar je lichtogen moeten dus vóor de stophaak zitten


En dan komt dus het paard nog ietsje verder van de wagen te staan (5-10 cm) en dus steken dan de uiteinden minder ver uit en dan zal het lamoen beter passen en waarschijnlijk minder of niet prikken. Ik zal het de volgende keer zo proberen.
Het klinkt eigenlijk heel logisch, dat ik daar gisteren niet op kwam. Bloos

Tieme
Berichten: 4985
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:53

het probleem dat je riem van je snelsluiting te kort is had ik ook. even naar de ruitersportzaak gaan en een langere draagriem halen.

germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:19

En wat kost zo'n los riempje? DAn heb ik een indicatie.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 05:59

Sjonniej schreef:
Sjonniej schreef:
Maar je lichtogen moeten dus vóor de stophaak zitten



Dat bedoel ik dus ook, het ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt. De stophaken zijn bedoelt om te voorkomen dat je lamoen doorschiet als je gaat halthouden. Je remt dan dus op de lichtogen.

karlijn_s
Berichten: 269
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: N.B.

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:21

het ziet er allemaal goed uit, maar ikzou wel denk ik 10 of 15 cm van de lamoen afhalen zodat het paard iets korter bij de kar komt te staan. het uiteinde kun je dan nog altijd iets om laten buigen. en verder altijd met broek rijden als je geen rem hebt.

veel succes en plezier nog met het mennen!!!

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:31

germie schreef:
veiligheidslichtogen zijn lichtogen die je bij ongelukken open kunt maken. Het zijn 2 metalen delen zeg maar en daar zit een lusje leer doorheen.
Dat leertje dat zeg maar die 2 metalen delen 'vast' moet houden is bij mij vrij kort, met m'n pink trek ik die ogen dus open. En zo makkelijk moet het ook niet gaan. Het moet stevig vastzitten, maar bij een ongeluk kan je de boel open maken zonder iets kapot te maken. Dus dat stukje leer dat over het schoftje loopt moet iets langer worden. Evt. kan ik die lichtogen heel makkelijk met een touwtje tijdelijk vast maken. Dan kan je bij ongelukken er nog zo bij.


Dat probleem heb ik ook als ik de gesp in het onderste gaatje doe, dus doe ik hem nog even in het middelste gaatje, maar dan vind ik de lamoenen aan de hoge kant hangen, dus ik wil: of een langere draagriem aanschaffen, of wat jij zegt de ijzeren delen met een touwtje bij elkaar vastbinden. Daar ga ik even over nadenken, want ik kwam er vandaag pas achter. Ik zal wel eens informeren of ik een draagriem bij kan bestellen.

germie

Berichten: 26114
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:05

Laat dan even weten wat zo'n riempje kost en waar je het riempje gevonden hebt? Ik heb er ook nog geen gevonden. Ik heb nog niet bij de verkoper van mijn tuig geinformeerd (van Dorpel), die zit niet echt in de buurt namelijk. Maar als het niet anders is, dan ga ik daar nog wel een keer heen.

En een andere oplossing, maar wel duur ben ik bang voor: apart laten maken door een zadelmaker.

Sokkebok
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: brabant

Re: Lamoen zit nog niet helemaal goed, hoe aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:34

Ik moet binnenkort toch bij die mensen zijn waar ik het tuig gekocht heb, dan zal ik eens vragen wat zij er van vinden en dan laat ik het je wel weten. Ik vind bij jou op die bovenste 2 foto's de lamoenen nog eigenlijk best laag hangen. Bij mij zitten ze veel hoger. Even een fotootje, maar is niet duidelijk (te donker). Ze zitten zo in het middelste gaatje en ik wil ze in het onderste hebben.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=U4XO4CTA