Open lamoen en Brancard beugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2165
Geregistreerd: 19-07-04

Open lamoen en Brancard beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:18

Ik ben op zoek gegaan naar een nieuw tuig voor mn shet.
Nou kwam ik bij ideal terecht en daar zag ik leuke tuigen.
Maar nu lijkt t zo op de foto dat het desbetreffende tuig brancard beugels heeft.
Is hier mee te rijden met een open lamoen of moet je dan echt een gesloten lamoen hebben ?
En zou het anders eventueel met veiligheids lichtogen kunnen of is daar ook een gesloten lamoen voor nodig ?
Ik rijd trouwens met een kleine marathon wagen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Open lamoen en Brancard beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:30

Ons oude tuig (helaas enkele jaren geleden gestolen uit stal :( ) had 'gewone' lichtogen, en daar reed ik met een 'open' lamoen mee.

Nu hebben we een mooi bruin tuig met brancardbeugels, nog steeds met hetzelfde open lamoen. Is prima te doen.

Verschil; met lichtogen kun je in principe niet met gesloten lamoen rijden, met veiligheidslichtogen of brancardbeugels wél, daar is dus beiden bij mogelijk.

Hier een foto van hoe ik het momenteel heb zitten, gaat prima met brancardbeugels en open lamoen:
http://lh3.ggpht.com/_ycsz1jG3sjw/S1BoP ... LD0101.JPG

en in detail:
http://lh5.ggpht.com/_ycsz1jG3sjw/S0S5c ... ewerkt.jpg

Binnenkort krijg ik een nieuwe marathonwagen en die zal een gesloten lamoen hebben, vormt geen enkel probleem want ik heb toch al een tuig met brancardbeugels.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:56

Brancardbeugels zijn toch behoorlijk onpraktisch bij een gesloten lamoen omdat je altijd de buitensingel aan beide zijden los moet halen.
Bij een nieuw tuig gewoon veiligheidslichtogen nemen, daar kun je alle kanten mee uit!

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 03:13

BlackDevils schreef:
Brancardbeugels zijn toch behoorlijk onpraktisch bij een gesloten lamoen omdat je altijd de buitensingel aan beide zijden los moet halen.
Bij een nieuw tuig gewoon veiligheidslichtogen nemen, daar kun je alle kanten mee uit!


Ehm, ik weet niet hoe jij dat doet of zou doen, maar ik laat altijd alleen de binnensingel aan 1 kant vast zitten, bij inspannen maak ik aan beide zijden de buitensingel vast en bij uitspannen doe ik buitensingel aan beide kanten los? :o?
Maak ik buitensingel niet los dan krijg ik het lamoen (nu dus nog open) er ook nauwelijks uit?

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:09

Bij een tuig met veiligheidslichtogen, maak je aan 1 kant de buitensingel los, en dat is voldoende om het lamoen uit de lichtogen te halen.
Bij gesloten lichtogen is dit ook het geval.

Bij Brancardbeugels moet je aan beide zijden van het paard de buitensingel los maken, anders klemt de brancardbeugel het lamoen vast.

Joyciej007 jij maakt altijd aan 2 kanten de buitensingel los, voor jou logisch omdat je brancardbeugels hebt, waarom heb je gekozen voor brancardbeugels.

Sommige mensen noemen alleen die veiligheidslichtogen ook brancardbeugels, bij ons was zelfs een examinator die ze brancardbeugels noemde, en we moesten verplicht daarom aan beide zijden de buitensingel los maken. :roll:

Maar als ik kan kiezen kies ik idd voor veiligheidslichtogen, die zijn op elk lamoen supermakkelijk ! 8-)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:30

Marjo2009 schreef:
Sommige mensen noemen alleen die veiligheidslichtogen ook brancardbeugels, bij ons was zelfs een examinator die ze brancardbeugels noemde, en we moesten verplicht daarom aan beide zijden de buitensingel los maken. :roll:



Volgens mij zijn de idealtuigen voorzien van veiligheidslichtogen :) en inderdaad, worden vaak verward met brancardbeugels :)

Ik rij met mijn ideal tuig met veilgheidslichtogen zowel met een gesloten lamoen (marathonwagen) als met een gewoon lamoen (sulky)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:12

JoyCiej007 schreef:
Maak ik buitensingel niet los dan krijg ik het lamoen (nu dus nog open) er ook nauwelijks uit?
Precies en deze reden en wat Marjo2009 ook aangeeft zijn brancardbeugels gewoon ondingen.
Je kunt aan een dergelijk schoftje ook niet overstappen naar een ander systeem ivm de passanten.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:27

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
Maak ik buitensingel niet los dan krijg ik het lamoen (nu dus nog open) er ook nauwelijks uit?
Precies en deze reden en wat Marjo2009 ook aangeeft zijn brancardbeugels gewoon ondingen.
Je kunt aan een dergelijk schoftje ook niet overstappen naar een ander systeem ivm de passanten.


Ja oké, daar ben ik het dan wel mee eens, maar ik las toch echt zo dat je bedoelde dat brancardbeugels juist in combinatie met een gesloten lamoen geen fijne combi is, snapte je punt dus al niet want met een open lamoen heb je precies hetzelfde..

Tsja voor mij is het dus niet zo'n probleem omdat ik dat dus al gewend ben, kan me nu je het zo zegt ook nog wel herinneren dat ik bij m'n oude tuig de buitensingel aan 1 kant idd altijd dicht liet zitten, maar dat was meer omdat de buitensingel een losse, onafhankelijke riem was die niet vastzat aan de binnensingel, maar alleen door een grote passant heen ging.

Marjo2009: Ik heb eigenlijk niet echt bewust gekozen voor brancardbeugels; ons oude tuig en allerlei andere toebehoren werd gestolen en toen was het zaak zsm. alles weer opnieuw te kopen. Dit tuig kwam toevallig op ons pad, was een leuke aanbieding en ik was al helemaal blij dat het bruin was ipv. zwart, was verder goed tuig en paste goed en bovendien is dit tuig ook niet van mezelf en heb het ook niet zelf aangeschaft.
Moest ik nu een nieuw enkelspan tuig moeten kopen dan was ik idd al lang voor een tuig met veiligheidslichtogen gegaan, en geen stroppen maar D-ringen voor paniekhaken.

Maar ach, voor mij is het niet zo'n probleem, ben er nu aan gewend en ben verder heel tevreden over dit tuig.

Edit: vind het overigens erg bezwaarlijk dat een examinator zo'n stomme fout maakt....

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:34

JoyCiej007 schreef:
Edit: vind het overigens erg bezwaarlijk dat een examinator zo'n stomme fout maakt....



Bij mijn koetsiersbewijs had mijn instructrice ook moeite met de termen uit elkaar houden. Gebruikte ze ook door elkaar, erg verwarrend.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:41

Onze examinator was een wat ouder persoon, die graag vast houd aan oude rituelen, en niet zo open staat voor nieuwe dingen.
Mijn Zilcotuig moest volgens hem ook in de vuilnisbak, want dat hoort niet op een paard te liggen, en dan van die nepbrancardbeugels (veiligheidslichtogen dus ), dat kan echt niet !! zoiets als met je tijd mee gaan ???? is er bij hem niet bij hoor !! haha, ik lag dubbel van het lachen, waarmee ik ook geen punten scoorde natuurlijk.


Het werd nog erger toen ik vroeg wat hij van George Bowman vond, die vond hij natuurlijk fantastisch een geweldig koetsier, niks op aan te merken, toen ik opmerkte dat ook George Bowman met Zilco tuigen rijd, vroeg hij of ik nog wel alles op een rijtje had, en hij maakte geen grapje hoor !! haha een lolletje moet kunnen.
Gelukkig was dit alleen een menproefje en geen echt examen, maar ik moet er nog altijd wel om lachen hoor. 8-)
Sorry een beetje offtopic geloof ik ! :Y)

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Open lamoen en Brancard beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:05

Hahaha geweldig verhaal Marjo2009 :+
tegenwoordig moet je bij veel kunstoftuigen er echt met je neus er bijna bovenop, wil je het van een afstandje kunnen herkennen als kunststof ipv. leer, 't lijkt er steeds meer op.

Tsja, praktisch is het zeker wel, maar ook ik ben eigenlijk nog zeker wel van het 'ouderwetse leer'.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:07

Oh ja ik vind leer heel mooi, maar dan wel het echte handgemaakte spul door de vakman gemaakt he ?! niet dat machinale gemaakte tuig, dat is qua uitstraling niet te vergelijken met een handgemaakt tuig, maar..........voor een mooi handgemaakt tweespantuig heb ik geen centjes, en .....vind ik zonde zoals ik ermee in de bagger men.
de tuigen van Paul Claessen vind ik fantastisch hoor echt supervakwerk !

Bovendien heb ik problemen met mijn handen dus al dat poetsen van het leer is voor mij niks, vandaar dat ik overgestapt ben op kunstof en nylon. 8-)

_Elaine_
Berichten: 2165
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Open lamoen en Brancard beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:24

bedankt allemaal voor de reacties
of t echt brancard beugels zijn of veiligheids lichtogen kan ik op de foto niet duidelijk zien.
zo goed ben ik niet in het verschil zien tussen die 2

marjo jeetje wat een vreselijke examinator zeg als hun t verschil al niet eens willen / kunnen zien

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:14

De nieuwe Ideal-tuigen zijn standaard voorzien van veiligheidslichtogen en losse strengen (mocht je dat ook interesseren).
Op aanvraag kun je een tuig krijgen met gewone lichtogen of brancardbeugels. Althans, dat was altijd wel zo bij Ideal. Tevens kun je kiezen voor doorlopende strengen.

Koop je nu dus een nieuw Ideal-tuig, dan zullen er standaard veiligheidslichtogen op zitten.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Open lamoen en Brancard beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:24

Ik heb ze allebei. 'gewone' lichtogen en veiligheidslichtogen. Kreeg de veiligheidslichtogen bij mijn tuig erbij. Rij met open lamoen met de gewone lichtogen. Gaat prima. Straks een keer tuig verbouwen en die andere erop zetten. Ben zelf ook niet zo'n voorstander van brancardbeugels met maar een open lamoen gaat dat ook goed.