kinketting heel strak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poepiej
Berichten: 138
Geregistreerd: 11-11-06
Woonplaats: Noord-Brabant

kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:43

Laatst was iemand die ik ken van de lessen bij de club bij ons thuis, we hadden afgesproken te gaan mennen. Ze had het hoofdstel bij m'n paard om gedaan en ik controleerde dit later maar ze had de kinketting dus zo strak gedaan dat er nauwelijks een/twee vinger(s) achter konde, dit is toch veelste strak of ligt het aan mij, ze zei dat zij dat ook altijd zo deed bij dr paard.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:00

De kinketting moet zo zitten dat als je de leidsels aanneemt, de stang van het bit een hoek van 45 graden vormt ten opzichte van de mondspleet van het paard

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:13

Inderdaad is dat de richtlijn die over het algemeen wordt gehanteerd. Wij zijn ook zo begonnen maar hebben de kinketting nu inmiddels op advies van onze instructeur toch iets strakker. Een kwestie van uitproberen wat prettig is dus...Maar als jouw paard/pony goed loopt met jouw instelling van de kinketting dan zou ik er niet teveel aan gaan veranderen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:38

Wat Napie zegt is de algemene regel. Maar ik denk dat bij 9 van de 10 paarden van deze regel wordt afgeweken. Het is per paard verschillend hoe je de kinketting vast moet doen.
Bij mijn pony heb ik hem ook vrij strak zitten (en ook nog eens omlegd met leer), hij loopt zo het fijnste, dus waarom anders doen?

Maar leer van deze 'fout' en span altijd zelf je paard in! Heel lief dat ze je wilt helpen, maar dat soort dingen kan je het beste zelf doen. Een schoft/borsttuig kan niet zoveel aan fout gedaan worden. Maar een hoofdstel zit bij elk paard anders, hetzelfde met de broek. Dit kan je daarom beter gewoon zelf doen, dan weet je zeker dat het goed zit.

wolfram3
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-03-07

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:40

als je met een stang rijd, behoort deze minimaal 45gr. te kunnen kantelen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:13

wolfram3 schreef:
als je met een stang rijd, behoort deze minimaal 45gr. te kunnen kantelen.

Wat heeft het nog voor toegevoegde waarde om dit te posten?
Er staan a; 2 veel betere antwoorden gegeven...

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:14

wij rijden praktisch alle paarden voor de koets in het derde ringentje van de kinketting. hier kunnen ze het bit goed aannemen en het ligt goed in de monden van de paarden.

je kan het eens proberen om je kinketting wat losser te doen maar je moet er wel voorzorgen dat je keelriem goed vast zit, niet zoals ze op een cursus zeggen dat je hem los moet hebben. hierdoor kan je paard hem sneller van zijn hoofd krijgen.

veel succes

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:34

Wat heeft de lengte van de keelriem met de lengte van de kinketting te maken?

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar begrip niet goed vanwaar die raadgeving plots komt... Lachen

Groeten, SuSEQ

wivinne
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-01-08

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 03:56

Mijn paard loopt in de koets met een losse kinketting. Indien ik die iets vaster zit, steigerd hij alleen maar omdat hij dit niet prettig vindt.

Het hangt gewoon af van je paard en de manier waarop je ment. Ik doe alles op stem, ik kom alleen aan mijn leidsels als ik plots moet stoppen. Links en rechts doe ik ook op de stem.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:35

Wivinne; Wel eens gekeken hoe het gaat als je je kinketting zachter maakt door een onderleggertje/stukje tape??

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:27

Ik heb de kinketting op het 3e gaatje, dit komt in de richting van de 45 graden.
Daarnaast heb ik voor de zekerheid ook een stuk latex om het bit zitten. Dit zodat het zachter is in de mond.

Maar ik ben het wel eens dat je gewoon moet kijken naar wat je paard het fijnst vind, als het zo bevalt kun je het beter zo laten.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:02

Kurby schreef:
wij rijden praktisch alle paarden voor de koets in het derde ringentje van de kinketting. hier kunnen ze het bit goed aannemen en het ligt goed in de monden van de paarden.

je kan het eens proberen om je kinketting wat losser te doen maar je moet er wel voorzorgen dat je keelriem goed vast zit, niet zoals ze op een cursus zeggen dat je hem los moet hebben. hierdoor kan je paard hem sneller van zijn hoofd krijgen.

veel succes

Moet je niet naar het paard kijken en daar de lengte van de kinketting op aanpassen. Elk paard is anders en het lijkt me sterk dat elk paard zijn kinketting op dezelfde lengte zou hebben.
Daarbij lijkt het me dat het ene paard prettiger loopt met een strakkere kinketting en de andere juist weer niet. Zoals ook al eerder opgemerkt.

Ik snap ook de link met de keelriem niet.
Beng je bang dat je paard zijn hoofdstelonderweg afschuurt, dan kun je dat oplossen door je hoofdstel vast te zetten aan een plukje manen of dm van een sporenbandje die je vastmaakt aan de neusriem en keelriem.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

Sjonniej schreef:
Bij mijn pony heb ik hem ook vrij strak zitten (en ook nog eens omlegd met leer), hij loopt zo het fijnste, dus waarom anders doen?


Opeens is het wilde paard zo mak als een lammetje, rara hoe komt dat?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:59

Kan je even uitleggen wat je bedoeld?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:40

Ibalia schreef:
Kurby schreef:
wij rijden praktisch alle paarden voor de koets in het derde ringentje van de kinketting. hier kunnen ze het bit goed aannemen en het ligt goed in de monden van de paarden.

je kan het eens proberen om je kinketting wat losser te doen maar je moet er wel voorzorgen dat je keelriem goed vast zit, niet zoals ze op een cursus zeggen dat je hem los moet hebben. hierdoor kan je paard hem sneller van zijn hoofd krijgen.

veel succes

Moet je niet naar het paard kijken en daar de lengte van de kinketting op aanpassen. Elk paard is anders en het lijkt me sterk dat elk paard zijn kinketting op dezelfde lengte zou hebben.
Daarbij lijkt het me dat het ene paard prettiger loopt met een strakkere kinketting en de andere juist weer niet. Zoals ook al eerder opgemerkt.

Ik snap ook de link met de keelriem niet.
Beng je bang dat je paard zijn hoofdstelonderweg afschuurt, dan kun je dat oplossen door je hoofdstel vast te zetten aan een plukje manen of dm van een sporenbandje die je vastmaakt aan de neusriem en keelriem.


Wat ik zelf vaak ook nog doe om de kans van het hoofdstel afschuren/afschudden te verkleinen, is het '3e oortje' afknippen, het stukje manen tussen manen en voorpluk in, dus op de plaats waar 't hoofdstel komt te liggen. Ik merk, dat als ik dit bij onze shetters niet bijhoud, dat 't hoofdstel gelijk een stuk minder 'vast' ligt.

kimpie_fan
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-07-07

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:05

er zijn ook proefjes om te kijken of je de kinketting te strak doet

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: kinketting heel strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:26

kimpie_fan schreef:
er zijn ook proefjes om te kijken of je de kinketting te strak doet


Zoals?? Als je zoiets post, is het misschien handiger om dat er gelijk bij te zetten, want deze post opzich is zonder die informatie niet echt relevant lijkt mij Lachen