Welke commando's Moet een paard kennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:22

Ik ben sinds kort bezig om mijn Shetlander langzaam aan te gaan beleren om uit eindelijk voor de slee en wagen te zetten. Nu heb ik in het verleden wel veel geholpen met het beleren voor de wagen, maar nooit bij het "eerste" begin. Ga het overigens ook niet alleen doen voor de wagen zetten. ;)

Nu was ik aan het bedenken welke commando's hij echt moet kennen voor hij überhaupt voor de wagen gaat of kan.

Nu ben ik bezig met lange lijnen en overgangen tussen stap, draf en halthouden. Ook langzamer en sneller in de gangen, "sta" dus dat hij echt stil staat (waar ik ook ben of wat er ook gebeurt, hij heeft de neiging met mij mee te draaien of juist naar mij toe te komen).

Welke commando's zijn nog meer belangrijk?

Ook wil hij nog heel erg zien waar ik ben, dus als ik links achter hem loopt, loopt hij continue links gebogen en rechts achter precies hetzelfde. Wanneer ik recht achter hem loop, probeert hij om te draaien. Hoe ga ik hem daar meer vertrouwen in geven? Is dus ook een pony die absoluut geen oogkleppen accepteert.

Zijn er overigens mensen die bitloos mennen? Zo ja wat voor hoofdstel heb je?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:36

Stap, draf en halt zijn het belangrijkste...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:26

Ho! Voorwaarts, stap, draf, een woord om ze door te laten lopen door oid, links rechts, om, achterwaarts, let op om hem attent te maken op iets.

Aan een bitloos hoofdstel kan ik je niet helpen, vind bitloos mennen levensgevaarlijk.

KM_Ris

Berichten: 2945
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:28

Evelli schreef:
Ho! Voorwaarts, stap, draf, een woord om ze door te laten lopen door oid, links rechts, om, achterwaarts, let op om hem attent te maken op iets.

Aan een bitloos hoofdstel kan ik je niet helpen, vind bitloos mennen levensgevaarlijk.


waarom ?

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:34

tringtring_ schreef:
Evelli schreef:
Ho! Voorwaarts, stap, draf, een woord om ze door te laten lopen door oid, links rechts, om, achterwaarts, let op om hem attent te maken op iets.

Aan een bitloos hoofdstel kan ik je niet helpen, vind bitloos mennen levensgevaarlijk.


waarom ?


Zullen we dat ergens anders verder bespreken.

Ik vind stad draf, vooruit en vooral HALT erg belangrijk. Een pas achteruit kunnen is mij ookal een paar keer zeer goed van pas gekomen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23576
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:38

Het aller- allerbelangrijkste is HO en dan ook echt HO en geen stap meer zetten.
Daarna komt het voorwaarts gaan wat ook heel belangrijk kan zijn in bepaalde situaties.

Ik wil mijn pony's perfect aan de stemhulpen hebben voor er uberhaupt iets achter gaat ivm de veiligheid.
Bitloos mennen vind ik ook levensgevaarlijk omdat voor de wagen je stem, zweep en leidsels de enige hulpmiddelen zijn (dus vele malen minder mogelijk dan onder het zadel) en ik graag een 'noodrem' bij de hand heb, hoe goed mijn pony's ook luisteren.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:53

Ho inderdaad in welke variatie dan ook, maar stoppen is stoppen.

Hier is het complete assortiment dat ik gebruik.

haaalllltttt = halt.
stap = stap
draf = draf
hophop = galop
Let op! = draf verruimen
terug = achterwaarts
Prrrrrr = ho = langzamer.
pRRRR = sneller (en ja, dat verschil is heel duidelijk, want je gaat van hoog naar laag, of van laag naar hoor)
JAHHHHHH = jippie ole, gas erop in galop.
GA Door!! = aanmoedigen voorwaarts te gaan als ze twijfelt

Ik rij wel bitloos (niet standaard), bitloos mennen doe ik niet, om de hier genoemde reden,
ik heb alleen de leisels, mijn stem en eventueel zweep en ook de verantwoording voor anderen,
hoe zeer ik mijn paard ook vertrouw en Sjol vertouw ik echt! Voor de wagen hangt er een bit in.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:55

Inderdaad die laatste miste ik ook ja.. de aanmoedigingsknop bij twijfel bij mij 't is goed'

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:46

Halthouden is ongetwijfeld de meest belangrijke van allemaal. Waar, wanneer, en voor hoelang jij dat wil. En ook echt onvoorwaardelijk, dus écht stilstaan en niet lopen te mieren.

Het achterwaarts gaan is iets wat ik persoonlijk altijd bewaar voor later, dat leer ik ze in het begin liever niet aan. Ze kunnen het namelijk makkelijk tegen je gaan gebruiken, helemaal in het begin. Pas als ze voor de wagen een tijdje goed bevestigd zijn, ga ik bezig met achterwaarts.

Als je pony tijdens het lange lijnen nog wel eens wil omdraaien etc. kan je de leidsels ipv. door de leidselogen aan het schoftje, door de lichtogen van het schoftje doen. Zo zitten ze wat meer op zij van hem, en wordt omdraaien ook moeilijker. Zo begrijpen ze het ook beter.
Daarnaast is het aan te raden om in het allerbegin nog een persoon naast het hoofd van het paard mee te laten lopen met een extra touwtje, zodat paardlief begrijpt dat hij gewoon rechtuit moeten lopen, ook al wordt hij van achteren gestuurd. Dat van achteren gestuurd worden is iets waar ze vaak nog even aan moeten wennen.
Edit: en dan goed met je menzweep werken. Zorgen dat je hem van achteren tussen de leidsels en zweep 'opsluit' zodat hij niet opzij kan en/of kan omdraaien.

Daarnaast: leer hem wijken voor druk (zie google en zoekfunctie Bokt voor uitgebreide uitleg) en bouw dat uit naar 'wijken voor de zweep'. Als jij je zweep dan links wat aanlegt (waar de ruiter normaal z'n benen heeft, dus bij de singelplek/hals) is het de bedoeling dat hij 'wijkt' voor de zweep, en dus wat naar rechts gaat.
Zo kan je hem begrenzen. Niet alleen vanaf de grond, maar straks ook vanaf de wagen en dat is de meest belangrijke functie van de menzweep. Verhoogd de veiligheid ook.

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:19

Dankjewel iedereen voor de reacties. :)
Bitloos doe ik eigenlijk omdat hij het bit met geen enkele mogelijkheid accepteert en ik er compleet niet over hem te zeggen heb. Bitloos luistert hij veel beter en heb ik tenminste een noodrem. Daarom eigenlijk dat ik voor bitloos kies, ik rij overigens nooit bitloos en hem ook gewoon begonnen met een bit.

Stap, draf en halt begint hij goed te begrijpen. Sturen van achter gaat ook super en er hoeft ook niemand meer langs hem mee te lopen. Alleen wanneer hij stil staat en ik beloon hem met mijn stem wil hij nog wel eens proberen om te draaien. Dat krijg ik er nog niet uit, maar we oefenen goed door.
In draf sturen vind hij wel heel lastig, want dan gaat hij eigenlijk ook altijd meteen terug naar stap. Grote lijnen sturen gaat wel goed in draf.

Heb ik eigenlijk nog een vraag, wat heeft de voorkeur voor een wagen een 4 wieler of een sulky? Een sulky is licht(er), maar lijkt meer op de pony te hangen??

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:20

Als de sulky goed in evenwicht is, hangt deze niet op de pony :) maar dat is meestal wel een beetje puzzelen.

lector
Berichten: 32
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: rockanje

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:34

probleem met t bit heb je wel vaker, onze pony acepteerd de stang niet echter met een gebrokken bitje voor de kar lukt t wel zonder probleem ,anders blijft ze klooien en gooit haar tong over de stang.
persoonlijk zou ik voor een vierwieler gaan ,vind ik stabieler als je maar kijkt naar iets met een rem !!

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 18:46

Alleen met Shetti accepteert geen enkel bit, das een beetje het punt. Ik kan misschien wel eens alleen bit+kopstuk onder het touwhalster doen, kijken of hij hem zo eens zal gaan accepteren?

Geremd wil ik sowieso per se, omdat wij in de bergen wonen en ik niet wil dat de wagen achter op zijn hakken kan klappen of hij hard vooruit geduwd gaat worden. :)
Heb ook ergens mijn voorkeur voor een vierwieler, maar twijfel of dat niet snel te zwaar gaat worden?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:21

In de bergen kan een paard / pony (als vuistregel) maximaal zijn eigen gewicht trekken. Dus gewicht koets + jouw gewicht + het gewicht van een eventuele groom zou niet meer moeten zijn als het eigen gewicht van de pony. Wagentje zal dus niet veel mogen wegen := .

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 23:27

Okee, dat is handig om te weten.
Pony is ongeveer 250 kg, dus zeg even max 150 kg op de wagen (incl eventuele 'lading') en dan zou een wagen 100kg mogen wegen, is dat mogelijk voor een vierwieler? :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 07:54

Ik zit niet zo in de kleine karretjes, maar ik denk dat je daarmee geen robuuste wagen hebt en dat je dat eigenlijk wel nodig hebt. Zou je er niet eventueel een shetlander bij kunnen nemen en tweespan gaan rijden? Dan wordt het al een heel ander verhaal.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:54

Zijn weinig stevige 4wielers van 100kg. Zelfs degene die ermee adverteren redden dat niet :n

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:45

Hmm okee, voor 180/200kg wel? Dan ga alleen ik er op en eventuele ruimte voor wat extra spul op de wagen.

Een tweede zou een optie kunnen zijn (ruimte is het probleem niet), maar hier zijn de Shetlanders mij nog al veel te duur (1000 voor een stamboomloze Shet die niks kent, is niet bijzonder ;) ). Dan eventueel 1 uit NL, maar dan wil ik toch eerst die ik nu heb goed voor de wagen hebben en dan een Shet er bij die al voor de wagen kan en in 2span kan lopen. Neemt die vanzelf de Shet mee die we nu hebben.

Wat weegt een goede vierwieler? Moet ik dan richting de echte marathon wagens gaan denken (vind ik wel erg mooie wagens overigens, haha). Met twee Shets er voor (er van uitgaande dat de tweede het zelfde weegt) komen we op 500 kg of kan je dat zo niet uitrekenen? :o
Dan zou je er dus ook met meer op kunnen, hmm klinkt wel interessant. Al heb ik nooit veel met 2 span gemend, alleen enkel span en heel af en toe eens 2span.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke commando's Moet een paard kennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:48

Voor 150/175 kilo heb je een degelijke, stevige en goedgeveerde wagen. Dat is prima met twee shetters ervoor :) Zeker als je ze in goede conditie hebt.