Zelfbouw Gig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 09:50

Na sleutelen aan auto's e.d. vind ik het nu tijd om eens wat nieuws uit te proberen en ga ik me toeleggen op het zelf bouwen van een Gig of iig een tweewieler. Of het wat toonbaars, bruikbaars en ook nog betrouwbaars wordt moet ik nog zien (maar daar heb ik alle vertrouwen in) maar het gaat nu eerst even om het hobbieën... (je moet toch wat te doen hebben in je vrije tijd Haha! )

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het zelfbouwen van karren/ koetsen, en me meer kunnen vertellen over de technische kant. Op welke plaatsen komt de meeste druk, wordt er in de karrenbouw gebruik gemaakt van het aanpassen van caster, camber en spoor om het rijcomfort en stuurgedrag te verbeteren, welke onderdelen zijn van belang voor de bepaling van de hoogte van het paard dat er voor gespannen kan worden (en dan bedoel ik naast het formaat van de wielen en de lengte van de lamoen), op welke punten zou het handig zijn om verstellingen aan te brengen zodat het evenwicht geoptimaliseerd kan worden... dat soort dingen. Ik heb contact gehad met professionele wagenbouwers en hoor verschillende verhalen, dus ik ben benieuwd wat ik hier te horen krijg.

ps: Ik ben van plan om in dit topic een fotoverslag bij te gaan houden, dus de genen die dit ook interessant vinden: feel free om te stippen!

Olikea

Berichten: 5461
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:56

Ik ga dit zeker volgen, mijn vriend wil ook zelf een tweewielertje bouwen...

Helaas heb ik geen tips voor je.. ben zelf zo handig als een baksteen...
Succes

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:52

Babje_84 schreef:
Op welke plaatsen komt de meeste druk, wordt er in de karrenbouw gebruik gemaakt van het aanpassen van caster, camber en spoor om het rijcomfort en stuurgedrag te verbeteren, welke onderdelen zijn van belang voor de bepaling van de hoogte van het paard dat er voor gespannen kan worden (en dan bedoel ik naast het formaat van de wielen en de lengte van de lamoen), op welke punten zou het handig zijn om verstellingen aan te brengen zodat het evenwicht geoptimaliseerd kan worden...

Waar je op moet letten, is een goede verbinding tussen lamoen en wagen. Mijn ervaring met tweewielers is dat net daar het boeltje breekt, al speelt daarin het evenwicht van de wagen een grote rol: is hij niet in evenwicht, zal hij gaan meeschokken met het paard en da's een rampzalige periodieke belasting, wat leidt tot metaalmoeheid. Ook de aanhechting van de zweng is belangrijk, maar da's niet zo moeilijk om dat goed te doen. Zorg voor voldoende vrijheid, zodat de zweng goed kan scharnieren.

Aanpassingen aan caster of spoor (zijn die niet hetzelfde?) zijn denk ik niet aan de orde voor een hobbytweewieler, gezien de lage snelheid en het feit dat je daarmee geen zwaar bochtenwerk probeert neer te zetten. Meer nog - blijf er gewoon af, zodat je geen hogere rolweerstand creëert dan nodig. Het gebeurt wel dat er wat toespoor gegeven wordt om de kar beter rechtuit te laten lopen, maar bij een tweewieler is dat imo niet nodig. Camber wordt wel eens aangepast bij de achterwielen van wedstrijdwagens om meer stabiliteit te geven bij korte bochten. Bij oudere koetsen zie je het wel eens aangepast in de andere richting, maar ik weet niet goed hoe groot het effect daarvan is.

Verstellingen zie je meestal als een zwengel, waarmee je de zitting verplaatst via een wormwiel. Zo'n aanpassing is zeker nuttig en naar mijn mening eigenlijk de enige nodige. Mocht blijken dat je wagen flagrant uit evenwicht is, kun je dat nog opvangen door gewichten aan te brengen, al lijkt mij dat meer een lapmiddel als wat anders.

Ga je bouwen in hout of ijzer? Wil je grote wielen of ben je tevreden met autobanden?

Groeten, SuSEQ

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 10:58

SuSEQ bedankt voor de tips!

ps, mocht je het graag willen weten, spoor en toespoor betreft het zelfde onderwerp, alleen is spoor en wat algemenere term, omdat je bij toespoor al meteen bepaald dat de wielen aan de voorkant naar binnen wijzen... Camber heeft te maken met de hoek van het wiel t.o.v. de loodlijn op het rijoppervlak. Dat wil dus zeggen, dat als van voren gezien het wiel van boven meer richting het rijtuig wijst, en van onder meer van het rijtuig af, je negatieve camber hebt. Caster is juist weer de lijn die de vork maakt ten opzichte van de loodlijn van het wiel.(als je mijn verhaal nog begrijpt...? Ziek Nagelbijten / Gniffelen )

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:11

Bij gebrek aan koetsplaatjes maar even deze gebruikt, maar even voor verduidelijking:
Caster:
Afbeelding
bron: wikipedia

Camber
Afbeelding
bron: wikipedia

Spoor (te verdelen onder toespoor, hieronder weergegeven, en uitspoor)
Afbeelding
bron: pkracing

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:00

Ik ben weer mee. Lachen 'k Had bij de term caster niet gedacht aan die vork-hoek...

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:31

Inderdaad is het zaak om een goede verbinding te hebben van het lamoen. Deze moet mooi breed zijn van achteren zodat het paard voldoende ruimte heeft bij wendingen. Ik streef er dan na de breedte te proberen te benutten van de kar.
Toespoor en dergelijke heb je bij een tweewieler niet van doen. Door de as met stroppen te bevestigen kun je altijd nog iets schuiven voor het instellen van het evenwicht. Ook de zitting zou ik op een slede bevestigen zodat je een comfortabele houding aan kunt nemen op de kar.
Als vering heb je de keuze tussen bladveren, torsievering of schokbrekers. Ook kun je er voor kiezen als je een hele lichte kar bouwt om alleen de zitting te veren. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk voor optimaal rijcomfort.
Het mooiste is dat de treklijn van de strengen (van opzij bekeken) naar het midden van het zwaartepunt lopen. Zo krijg je de minste schommelingen en de beweging. Dit zal in de praktijk neerkomen op iets aflopend.
Verder de wielen zo groot mogelijk nemen. Dit geeft de meeste rust en de laagste rolweerstand.
De bok moet niet hoger zijn dan de kont van het paard. Mooiste is dat wanneer je er op zit de leidsels net vrij van de kont lopen.

Ik wil je wel een bouwtekening verstrekken als je er voor mij ook een in elkaar wilt lassen... Tong uitsteken

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 13:40

Als je de materiaalkosten voor eigen rekening neemt wil ik wel eens kijken wat ik voor je kan doen Lachen Een bouwtekening zou ik als voorbeeld heel blij mee zijn... hoewel ik wel mijn eigen koers ga varen hoor Knipoog

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:12

Mijn vriend heeft een koets gemaakt en heel veel sulky's. Ik zal het hem vanavond wel even zeggen van dit topic.
Hij heeft veel gekeken irl naar verschillende koetsen en tweewielers, ook heeft hij het boek "Wielen, wagens, koetsen" gelezen om meer te weten te komen.
Nu moet ik wel zeggen dat eigenlijk de koets en de sulky's die hij gemaakt heeft zijn aangemeten op onze pony's.
hij heeft echt gouden handjes, wat hij ziet kan hij maken maakt niet uit wat het is.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:15

*even n stipje, wij hebben hier een koets liggen die moet gerenoveerd, dus vandaar*

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:58

ps SuSEQ ik zie net dat ik nog vragen van je niet heb beantwoord. Ik ga bouwen uit ijzer, en ik neem geen genoegen met autobanden Lachen

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:52

Wat voor iets wil je bouwen dan?
Echt een sjieke gig of een trainingsulky?
Hier op AR stond een tijdje geleden een mooie tweewieler met massieve wielen en een fries er voor, weet alleen niet meer wie het was.
Heb verder nog wel een paar ideeën, zit te denken aan een speciaal geveerde tweewieler

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 01:47

Ook altijd handig: boomvangers voor de wielen. Lachen

Groeten, SuSEQ

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 06:39

BlackDevils schreef:
Wat voor iets wil je bouwen dan?
Echt een sjieke gig of een trainingsulky?
Hier op AR stond een tijdje geleden een mooie tweewieler met massieve wielen en een fries er voor, weet alleen niet meer wie het was.
Heb verder nog wel een paar ideeën, zit te denken aan een speciaal geveerde tweewieler

Dat ligt nog een beetje aan de mogelijkheden qua materiaal, kosten, bewerkbaarheid. In princiepe is voor mij handiger en goedkoper om een trainingssulky te maken, bovendien zijn die gemakkelijker weg te zetten, maar ik wil wel een iets sjiekere uitvoering, met een luxere bank en ik zit te denken aan het gebruik van oliedemping... maar goed, ik zit nog in de ontwerpfase. tekeningen volgen. (mss na een blik op de ontwerptekeningen van jou?)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 06:41

SuSEQ schreef:
Ook altijd handig: boomvangers voor de wielen. Lachen

Groeten, SuSEQ

OK dan! Zit daarnaast te denken aan geheel dichte wielen... kun je der ook niet op volle snelheid met je vingers tussen komen als jij of een bijrijder eens wat geks uithaalt of de kar ooit eens mocht omslaan...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:36

BlackDevils schreef:
Hier op AR stond een tijdje geleden een mooie tweewieler met massieve wielen en een fries er voor, weet alleen niet meer wie het was.


Ja aan deze tweewieler dacht ik ook meteen toen ik dit topic las.
Heb even wat speurwerk verricht Knipoog
[AR-ITP] Jauke voor de wagen!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:00

Ah van Daniëlle! Dat is idd een mooie wagen. En grotendeels van staal volgens mij... ik d8 dat je met staal niet de sjieke uitstraling zou kunnen krijgen als met hout, maar ik vind t eigenlijk best mooi! Ik ga m iig in gedachten houden want het heeft natuurlijk wel iets meer Flair dan een trainingssulky met een luxere bank Nagelbijten / Gniffelen Heel erg mooi tuig ook trouwens!!!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:50

hoi ik ben de vriend van peachy en ik had 3 jaar geleden hetzelfde idee als jij.

ik wilde een sulky voor onze shetlanders die ik later ook voor anderen kon maken maar het moest ook weer niet al te veel kosten, gewoon simpel en stevig.

ik ben al z'n 10 jaar automonteur dus over de sporing hoef je me niet veel uit te leggen maar ik zou het voor die sulky allemaal maar even vergeten. even geen moeilijke termen meer. Een sulky heeft maar twee wielen dus hoeft niet te sporen in een bocht en hij gaat hooguit 25 kmph. Ik zou de wielen dus maar gewoon recht op de weg of heel mischien iets schuin zetten en gewoon kaarsrecht naast elkaar.

verder moet je even goed je tuig opmeten, hoe hoog zit je schoft en de broek en hoever wil je achter je paard zitten. zet dit gewoon even op papier.

als je nu weet hoe hoog de lamoen komt maak je gewoon de sulky met de zitting iets achter de wielen en zet je de lamoen vast en je gaat erop zitten terwijl iemand ander de lamoen vasthoud. diegene kan hem dan van beneden naar boven bewegen en voelt dan waar het evenwichtspunt zit. dan kan je dus meteen nameten of dit de goede hoogte is.

de zweng had ik er ook opzitten maar is er al weer af want het maakte voor onze shet toen weinig uit.

nu heb je dus een oefen sulky voor jou zelf ik was net 100 euro kwijt en een heel stuk wijzer en dan ga je weer een stapje verder met de sulky of koets die je echt in gedachten had.

ik kan helaas niet veel fotoos bij voegen omdat ik er misschien nog een keer iets serieus mee wil gaan doen, maar er staat denk ik wel ergens een foto in dit profiel.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:04

manie schreef:
Ja aan deze tweewieler dacht ik ook meteen toen ik dit topic las.
Heb even wat speurwerk verricht Knipoog
[AR-ITP] Jauke voor de wagen!

Dank je! Kusje
Was al een poosje driftig aan het zoeken geweest maar ik kon hem niet terug vinden.

Als ik deze kar nog eens goed bekijkt zit hij gewoon heel goed in elkaar.
Hij heeft torsievering met behoorlijk lange armen (soepele vering), een mooie ruime spoorbreedte, mooie grote wielen en mooie kleine schijfremmetjes..
Ik zou hem op een paar puntjes nog graag aan willen passen;
    1 zitting wat lager t.o.v. de schulp zodat je iets meer gestrekt zit met je benen.
    2 Schulp zou dan ook iets langer moeten zijn met een grotere hoek er in om de voeten comfortabel tegenaan te kunnen zetten.
    3 een driepuntsvering onder het bokkussen om de zijdelingse krachten op te vangen m.b.v. 2 schokbrekers.
    4 Een iets kleinere maat voor mij omdat ik men met pony's van 1.25

Me dunkt dat we hem zo in de markt kunnen zetten. Een mooie tegenhanger voor de (naar mijn mening foeilelijke) Shettensulky's. Nagelbijten / Gniffelen

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:19

Amable schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien wil de persoon in kwestie haar ervaringen met deze wagen met ons delen?
(rijcomfort, benodigde trekkracht, enventuele wensen/aanpassingen...)

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:49

Vriend van Peachy thnx voor de tip!!!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:28

Toevallig zoek ik op Jauke's naam en kom dit topic tegen! Echt grappig *LOL* Leuk dat jullie zo van deze wagen gecharmeerd zijn. Het is ook een leuke wagen, ik vind hem alleen niet heel comfortabel. stap en galop zit 'ie prima, draf is echt een gehobbel. Voorzover mijn kennis rijkt ligt dat aan de hoge wielen. Ook zou hij nog iets moeten kantelen, hij hangt al hoger op het schoftje, maar verder gekanteld lukt niet. Ik wacht dus eerlijk gezegd met smart op het herstel van de marathonwagen, want die vind ik persoonlijk veel fijner Clown

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 00:04

Hobbelen komt niet door de grote wielen maar omdat hij niet goed uitgebalanceerd is. Volgens mij kun je je zitting ook schuiven. doe die nog maar eens een eindje naar achteren. Dan kom je waarschijnlijk niet meer met je voeten tegen de plank maar hij zou wel stiller moeten zijn. En inderdaad de lichtogen in het hoogste gaatje, maar dat zul je al wel gedaan hebben.
Natuurlijk heeft een fries ook verhevener gangen zodat de draf ook minder comfortabel is. Ook zijn je strengen hier nog te lang. Daardoor trekt het paard met de lichtogen en zal dit meer schommeling veroorzaken. De buitensingel moet je bij een dergelijke tweewieler ook niet al te vast maken zodat het nog iets speling heeft.
Als je nog wat proberen wilt zou je het lamoen aan de voorkant iets rechter kunnen laten buigen zodat de kar ook meer achterover komt.
Als je dan toch bezig bent zou ik ook de ogen voor de broekriemen 20 - 30 cm naar voren laten plaatsen. Tong uitsteken
Maar je hebt inderdaad een erg leuke wagen! Haha!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:58

Hai Daniëlle Doei!
Thnx voor de reactie

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Zelfbouw Gig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:46

Het is al weer een hééééle tijd geleden dat ik hier gepost heb. Ik ben afgelopen zomer verhuisd en had dus ook niet echt tijd over voor de bouw van een tweewieler. Inmiddels ben ik achter de schermen echter al wel een paar stappen verder. Ik ben bij meerdere bouwers 'op de koffie' geweest en heb me verder ingelezen.

Ik heb besloten om voor een kar te gaan met de uitstraling van een chique gigg, en dus niet sulky-achtig. Als materiaal zal vooral gebruik worden gemaakt van hout. Ook al is staal goedkoper en gemakkelijker voor mij, de chique uitstraling gaat dan al snel verloren. De schetsen zijn inmiddels klaar en voor het ontwerp heb ik me laten inspireren door antieke rijtuigen. Het enige punt waar ik nog over twijfel zijn de wielen (hout of staal). Volgende week ga ik op materiaaljacht en maak ik misschien zelfs al een beginnetje.

... wordt vervolgd...