Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43568
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:51

Toppers

Paardenfann4
Berichten: 1358
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:12

Het ziet er super uit! Hoe komt jouw bak zo nat?

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:12

Leuk om te zien dat het zo goed gaat. Hier is het helaas ook alweer zo nat. :(

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 07:51

Paardenfann4 schreef:
Het ziet er super uit! Hoe komt jouw bak zo nat?

Ik denk van de regen?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 08:27

Wat leuk, ik ga ook volgen!
Wat knap zeg met die sleep door de nattigheid, dat zou die van mij nooit doen, die vindt plassen zo al spannend…

Die van mij heeft 2 maanden terug ook voor het eerst voor de wagen gestaan.
Omdat het bij ons thuis te druk is overal en we gelijk de drukke weg op moeten doen wij het alleen als we bij kennissen zijn met veel ervaring, die rijden daar zo het bos is.
We hebben hem thuis wel voorbereid met het tuig op en er achter lopen, maar hij gaat alleen daar nog voor de wagen.

Henrike5

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:21

Wat knap zo goed door de plassen gaat helemaal goed komen zo over 2 weken!

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 07:28

Paardenfann we hadden 35 mm regen in 24 uur, dan krijg je dit. Juist door het slepen kwam er extra water naar boven want hij leek minder nat toen we net begonnen. Maar het geeft niet, meteen een goede leerschool zo.

Nouvel wat leuk dat jullie er ook mee bezig zijn! Ik heb ook niet echt mooie uitrijmogelijkheden bij huis, maar ik kan langs achter wel een vrij rustig weggetje op. Dat is voor nu eerst goed genoeg om te kunnen oefenen.

Ik verwacht zelf dat ze met de wagen straks weinig problemen gaat hebben, maar het wordt wel even wennen om ermee op pad te gaan (haar vriendjes thuis achter te laten) en hoe ze het in het verkeer gaat doen.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:45

Leuk topic om te volgen!

Ik heb mijn paard dit jaar vanwege gezondheids issues ook voor de wagen laten beleren. Die is nu 12 jaar, was inspannen en wegrijden, zijn 3x bij die kerel geweest en toen vond ik het wel prima.

Dus op de dagen dat ik mij niet oke genoeg voel kan ik hem inspannen en mennen. En dat doet ie verassend leuk!!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Horsejansdam
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:21

jeetje77 schreef:
Shetlanders zijn te gek. Ik ben afgelopen winter begonnen met mijn wandel-vriendje te beleren voor de kar. Alles in samenwerking/overleg met zijn eigenaresse.
[ [url=m/Powg9T.jpg]Afbeelding[/url] ]
(1 vd eerste keren voor de kar)

Van mij hoeft rijden niet meer. Ik vind wandelen, longeren, lange lijnen, spelen en mennen eigenlijk veel leuker.


Ha Jeetje77, zijn jullie ook te volgen op insta?

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:49

Tralalala, ze loopt er zo mee weg hè? Wat doet ze het fijn Muronia, lekker ontspannen, zo "makkelijk".

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:10

Muronia schreef:
Ik verwacht zelf dat ze met de wagen straks weinig problemen gaat hebben, maar het wordt wel even wennen om ermee op pad te gaan (haar vriendjes thuis achter te laten) en hoe ze het in het verkeer gaat doen.



Dit zou je nu al kunnen oefenen in de lange lijnen. Dan weet je precies hoe ze reageert als je van stal weg loopt en weer richting stal zal gaan. Daardoor zal het straks met de kar ook makkelijker zijn. Mijn vader ging altijd eerst in de lange lijnen langs de weg, zodat ze al weten wat verkeer is en dat dat niet spannend hoeft te zijn.

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 18:50

Ivy_power wat een mooi plaatje, en geweldig dat het zo makkelijk ging met beleren.

Mirjam het maakt haar echt niks uit nee, wat valt mij dat mee!

Frieswytske daar heb je gelijk in, maar ik kan geen lange stukken lopen. Daarom doe ik sowieso al niet heel vaak grondwerk. Van deze sessies die we nu doen heb ik al heel veel pijn nadien dus ik beperk het tot wat echt nodig is.

We moesten het slepen wel nog oefenen voordat de beleerder komende zaterdag weer komt. Daar zijn we vandaag mee bezig geweest. Helaas weer in een supernatte bak, maar er is ook zoveel water gevallen dat daar weinig aan te doen is. Wat dat betreft heb ik het verkeerde jaargetijde hiervoor uitgezocht, maar het is niet anders.

Ik vond het enorm spannend om dit te doen zonder de beleerder erbij, ik zie dan allemaal beren op de weg wat er mis kan gaan, maar gelukkig deed Veroon het weer heel braaf <3 . Ik denk dat we dit kunnen afvinken nu, ze snapt het gewoon :)

pien_2010

Berichten: 43568
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:40

Wat fijn zo'n cool paard.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:47

Wow wat super braaf zeg!

manja39
Berichten: 166
Geregistreerd: 16-09-13

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:54

Kom maar op met die kar. Wat een supernuchter paard.

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:01

Super mooi geweest het zo hoor

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 23:34

<3 bedankt, ze is best flink he? Misschien stomme vraag, want dit paard is mijn eerste ervaring hiermee maar gaat dit normaal moeizamer? Dan weet ik alvast waar ik met mijn jonkie op kan rekenen volgend jaar :+

Zaterdag is het zover, dan komt de kar erachter. Klinkt misschien raar, maar dat lijkt me minder "eng" dan deze pallet.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 06:55

Mijn vorige paard vond het slepen super eng, die ging ermee aan de kletter, dus nooit aan inspannen toe gekomen…
Paard dat ik nu heb hebben we wel achter gelopen maar is er daarna gelijk voor gegaan bij de VDB Stables, zonder het slepen er tussen en dat ging prima.
Ik denk inderdaad ook dat voor sommige paarden het slepen enger is dan de wagen er achter.

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:22

Nouvel schreef:
Mijn vorige paard vond het slepen super eng, die ging ermee aan de kletter, dus nooit aan inspannen toe gekomen…
Paard dat ik nu heb hebben we wel achter gelopen maar is er daarna gelijk voor gegaan bij de VDB Stables, zonder het slepen er tussen en dat ging prima.
Ik denk inderdaad ook dat voor sommige paarden het slepen enger is dan de wagen er achter.

Ja, slepen vinden veel idd enger. Heb ook meerdere gehad die slepen helemaal niks vinden maar de kar geen enkel probleem. Zal bij jou dus vast helemaal goedkomen als het slepen al zo makkelijk gaat, ts.

Om ervaring op te doen met de druk op de borst laat ik daarom soms twee mensen ieder aan een streng “hangen”. :D ipv iets te slepen.

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:23

Slepen vond shettie eerst spannend omdat de strengen tegen zijn achterbeentjes kwamen. Die hebben we toen iets omhoog gebonden. Was het probleem ook opgelost. Kar erachter was weer geen probleem. Had al geoefend met heb met tussen 2 balken te staan die heel smal lagen enzo. En we hebben de kar al eens door de bak mee gekomen toen ik met hem bezig was met lange lijnen. Dus hij kende het gerammel ook al.

Lys_PPA

Berichten: 1349
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:59

Ik was het topic kwijt, maar wat een goede stappen heb je al gemaakt! Het longeren met pallet ziet er goed uit.

Of het bij anderen moeizamer gaat? Mijn rijpaard was al beleerd toen ik m kocht, 7 weken bij beleerder geweest en daarna niet veel meer mee gedaan vgm, zeker 2 jaar niet gemend voordat wij m weer ingespannen hebben. Dat hebben we samen met onze meninstructeur gedaan, eerst dubbelspan naast zijn oudje om te kijken hoe hij het deed, en omdat hij zo braaf was ook al snel enkel ingespannen en die doet het nu super. Twee van de mini's ook al beleerd gekocht en ons merrietje zelf beleerd, paar keer met tuig gelongeerd en daarna dubbelspan ingespannen, meteen door de woonwijk. Dat was een natuurtalent en ze deed net alsof ze niet beter wist. We zijn wel vanaf veulen af aan vaak met haar gaan wandelen, fietsen etc. dus die kende wel al veel.

Muronia schreef:
Lys_PPA wat leuk. Heb je het rijpaard helemaal omgeschoold of loopt hij/zij ook nog onder het zadel?

Mij rijpaard loopt voornamelijk onder het zadel, aangezien mijn voorkeur daar ligt. Mijn vriend ment er graag mee. November gaat hij zn eerste vaardigheid met mijn rijpaard rijden :D Dat zal wel even wennen zijn tov de mini's

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:07

Muronia schreef:
Ivy_power wat een mooi plaatje, en geweldig dat het zo makkelijk ging met beleren.

Mirjam het maakt haar echt niks uit nee, wat valt mij dat mee!

Frieswytske daar heb je gelijk in, maar ik kan geen lange stukken lopen. Daarom doe ik sowieso al niet heel vaak grondwerk. Van deze sessies die we nu doen heb ik al heel veel pijn nadien dus ik beperk het tot wat echt nodig is.

We moesten het slepen wel nog oefenen voordat de beleerder komende zaterdag weer komt. Daar zijn we vandaag mee bezig geweest. Helaas weer in een supernatte bak, maar er is ook zoveel water gevallen dat daar weinig aan te doen is. Wat dat betreft heb ik het verkeerde jaargetijde hiervoor uitgezocht, maar het is niet anders.

Ik vond het enorm spannend om dit te doen zonder de beleerder erbij, ik zie dan allemaal beren op de weg wat er mis kan gaan, maar gelukkig deed Veroon het weer heel braaf <3 . Ik denk dat we dit kunnen afvinken nu, ze snapt het gewoon :)
[ Video ]


Wat doet ze dat braaf zeg!

Voordeel van zo'n natte bak is dat ze gelijk went aan allerlei extra geluid van plassen etc.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 02:15

Dat ziet er soepel uit. Ze loopt straks in de marathon zonder problemen door de waterhindernis +:)+

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 07:43

Dan klopt dat wel een beetje met mijn gevoel dus. Toen ze de eerste keer voor de sleep liep, tilde ze haar buitenachterbeen wat gek/hoger op dus ik schrok en dacht dat er iets was. Beleerder moest lachen want dat kwam omdat de streng aan de buitenkant tegen haar achterbeen aan kwam. Paar rondjes verder was het ook over, dus ik weer gerust :+ .

Ik denk dat ik voor zaterdag nog even iets anders ga oefenen, namelijk de wagen in de bak parkeren en met haar er langs / omheen / noem maar op lopen. Dan heeft ze die ook even een keer kunnen zien voordat ze er voor moet staan. Dat is wel een goede tip die ik hier in het topic las van iemand! Nog 4 dagen, dan is het zover *\o/*

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Veronia en ik in de omscholing, van rijden naar mennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:49

Mijn ervaring is ook dat ze slepen spannender vinden als het hele aangespannen rijden. Komt vast helemaal goed.
Kan mij voorstellen dat je er zin in hebt!