Fjord x Fries

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:21

En als je nou zwaar mooi vind?
Moeten de fjorden ook steeds maar luxer ofzo?

Niet verkeerd bedoelt maar vraag het me gewoon af.
Ik vind namelijk persoonlijk dat een heleboel rassen verkloot worden omdat ze maar steeds luxer gefokt moeten worden omdat wij mensen dat op dit moment "mooier" vinden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:18

Als je er een fries op wilt zetten moet je je eerst even af gaan vragen waarom je wilt fokken, wat is je doel (behalve een veulen). Fokken doe je om te verbeteren, en dat is nou net waar de schoen wringt als je er een fries op zet. De kans dat de nakomeling een verbetering is is minimaal (uitzonderingen daargelaten).
Een fjord met papieren is veel meer waard dan een kruising zonder papieren ;)

Ik zou voor Zizoran gaan als je toch die keus hebt.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:58

devon04 schreef:
En als je nou zwaar mooi vind?
Moeten de fjorden ook steeds maar luxer ofzo?

Niet verkeerd bedoelt maar vraag het me gewoon af.
Ik vind namelijk persoonlijk dat een heleboel rassen verkloot worden omdat ze maar steeds luxer gefokt moeten worden omdat wij mensen dat op dit moment "mooier" vinden.


Dat ben ik helemaal met je eens hoor dat veel rassen verpest worden. Een Fjord moet een Fjord blijven en geen luxe rijpony in Fjordkleren. Bovendien komt dit ook vaak het karakter niet ten goede. De Fjorden waren vroeger over het algemeen braver.
Het punt is alleen dat die hele zware types niet meer gewild zijn en aangezien Lindia van zichzelf al erg zwaar is zou ik er persoonlijk niet zo'n zware hengst opzetten als Zizoran maar een hengst van een normaal type (zeker ook geen erg luxe).

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:05

Wij hebben er een op stal staan. Onzettend leuk ding om te zien. Hij heeft in zijn karakter echt het beste van beide rassen mee gekregen en is een heel veelzijdig paardje geworden. Zijn gangen zijn niet helemaal super dressuur aangelegd maar hij is erg leergierig.

Afbeelding

Afbeelding

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:02

Anita, opzich heb je gelijk maar ik vind het echt mooi zware stevige fjorden zoals ze altijd al waren ;) lindia is inderdaad een zwaar en brede fjord (zoals mijn dierenarts ook al zei) maar ja dat is waar ik zelf van hou, ik denk mocht er een veulen komen dat ik hem/haar zoiezo zou willen houden, en daarom wil ik er eerst echt goed overnadenken voordat ik eraan begin ;)

welke hengst zou dan aanraden anita?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:47

Ik ben het een beetje eens met Vippie. Ga je het veulen houden of is het voor de verkoop? Als het voor de verkoop is zou ik persoonlijk ook voor een fjord gaan.
Ga je het houden maakt het in principe niet zoveel uit denk ik. Daarom ook heb ik gekozen om Mieke te laten dekken door een tinker. Falke is een blijvertje en aangezien ik zot ben van tinkers was de keuze snel gemaakt :)

Wessel vind ik persoonlijk een hele mooie fries. Zijn eigenares zit hier ook op bokt. Maar kan even niet op haar naam komen.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:24

SecretLIN schreef:
Anita, opzich heb je gelijk maar ik vind het echt mooi zware stevige fjorden zoals ze altijd al waren ;) lindia is inderdaad een zwaar en brede fjord (zoals mijn dierenarts ook al zei) maar ja dat is waar ik zelf van hou, ik denk mocht er een veulen komen dat ik hem/haar zoiezo zou willen houden, en daarom wil ik er eerst echt goed overnadenken voordat ik eraan begin ;)

welke hengst zou dan aanraden anita?


Qua type denk ik dan bijv. aan Kunar, Rudsmo, Manus, Reitze, Topas. Niet zo zwaar als Zizoran maar ook geen echte luxe types.

grietsjuh

Berichten: 461
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:46

Je vond Fiorano toch zo leuk, is een Topas? Topas staat niet ver bij je vandaan.. Ezra is ook een Topas en echt een heerlijk dier :D!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:24

:D Fiorano is lief en leuk ja :D

ik denk zoiezo niet meer om een fries te nemen maar gewoon eens rustig aan te kijken voor een fjordenhengst

ShirleyM

Berichten: 1058
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in zeeland

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:05

Ik vind die kruising ook erg mooi! Een kennis van mij heeft er ook 1 die rijd er western mee en dat staat erg goed haha!

jufmim
Berichten: 85
Geregistreerd: 25-06-08
Woonplaats: Nabij Rdam

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:11

Ik heb er zelf 1.
3 weken geleden is ze bevallen van een hengst, zijn papa is Fries, veulen is dus 75% fries.
foto's op mn site

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:05

Ik reed altijd een fjordxfries. Was nogal pittig maar wel eerlijk. Vond ik persoonlijk erg mooi. Erg compact paardje met een wat donker bruine kleur, een mooi smal hoofdje van een fries, maar wel een kam en een aalstreep van een fjord. Had ook super mooie gangen!

groetjes

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 01:11

Ik vind dat je voornamelijk moet fokken als je het paard zelf wilt houden :) . Als ik toch zie wat er zoal op MP staat aan jonge paarden, die echt niet zo snel verkocht worden.... Zo ook in mijn directe omgeving zie ik genoeg Fjordenveulens en andere rasjonkies te koop staan, maar je raakt ze niet per definitie snel kwijt aan een goed tehuis. Er zijn naar mijn idee teveel paarden, zowel qua rassen als aan kruisingen. Denk gewoon goed na, voordat je weer een paard op de wereld zet (en dat geldt net zo goed voor andere dieren).

Overigens vind ik Fjordenkruisingen vaak wel erg leuk. Zie hier ook hele leuke foto's staan van enorm stoere, mooie paarden, zeg. :+:
Ik heb zelf een halve Fjord, die ook erg goed gelukt is (vind ik :o ). Ja, het is een heel compact paardje geworden, maar wel eentje met een hele gave, warme kleur met wildstrepen en bruine aalstreep. Zijn karakter is geweldig, zijn bewegingen zijn niet per definitie interessant voor de dressuur, maar dat maakt mij als recreatieruiter niet echt uit, heel eerlijk gezegd ;) . Hij is mijn soulmate, dat is voor mij veel belangrijker, en het is geen 13-in-een-dozijn paard. Ik ben zijn fokker dan ook erg dankbaar. :j

Moet er alleen wel bij zeggen dat dit paard voor hij bij mij kwam op 2-jarige leeftijd, hij al 5x van eigenaar veranderd is. Ik ben eigenaar nummer 6, dus dat zegt ook wel iets over hoe het met sommige van deze paarden vergaat soms. ;(

farpz

Berichten: 270
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 03:43

Anita45 schreef:
Cowgirl schreef:
Mag ik eerlijk zijn: Ik vind het 10x niks. Ik vind fries kruisingen vaak te lang in de rug en niet echt in proporties.

Houd de rassen gewoon een beetje zuiver of kies iets wat een betere combinatie is.


Ik kan me hier alleen maar volledig bij aansluiten. Ben uitsluitend voor raszuiver fokken dus een mooie Fjordenhengst erop wat mij betreft. Welke heb je op het oog?


ik ben zelf ook voor het raszuiver fokken.. er wordt juist hard gewerkt om het Friese ras zo zuiver mogelijk te krijgen. ;)
Maar als je het veulen zelf houdt voorzie ik opzich geen problemen, tenminste als je in je achterhoofd houdt waarvoor je het paard gebruiken wil. ;) Het klinkt heel logisch, maar veel mensen denken er niet bij na: Je kunt niet zeggen dat je (bijv.) de bouw van een Fries en de kleur van een Fjord wilt. ;) Er kunnen de meest onverwachte combinaties uit ontstaan! :o

nicegirl
Berichten: 105
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:05

ik heb ook een kruising fjordx fries
ik zal vanavond een foto plaatsen, dan kunnen jullie haar is bekijken!
en het is waar dat je wel uit moet kijken met kruisingen, want je weet in principe nooit wat je krijgt, ik heb een hele mooie(vind ik zelf) maar je kan er ook hebben die overbouwd zijn, of een te korte nek hebben of te korte benen enz enz..

vanavond zal ik een foto sturen!

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:08

Al bedacht wat het gaat worden?
Gok het erop dat je dame binnenkort hengstig wordt en gedekt gaat worden.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:13

Er zijn idd veel te veel paarden te koop. MAAR onlangs stond er in het boekje van het fjordenstamboek, dat wij 3 maandelijks krijgen in België, dat er een tekort is aan geregistreerde veulens! Dus dat daar toch wel veel vraag naar is maar een laag aanbod. Er waren er maar een stuk of 10 dacht ik vorig jaar.

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:33

Een fries X fjord, hartstikke leuk! En fokken doe je niet om te verbeteren? niet iedereen iig. Soms wil je gewoon een leuk veulen :)
En vind dat de rassen veelste veel worden doorgefokt en ook niet meer zuiver zijn dus daar zou ik me echt geen zorgen om maken.

Judith_K
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Fjord x Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:49

Ik ken ook een friesxfjord egt een prachtig beestje, heeft een echte friese uitstraling, beetje valkachtige kleur en mooie gangen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:08

Sjolvir schreef:
Al bedacht wat het gaat worden?
Gok het erop dat je dame binnenkort hengstig wordt en gedekt gaat worden.



We denken erover om dit jaar over te slaan en voor volgend jaar te kijken
maar ik neig wel heel erg naar zizoran gewoon omdat ik het een prachtige hengst vind om te zien en ik wil graag een fjordveulen die een mooie brede bouw krijgt..

Maar wie weet denk ik dr straks wel anders over?
als ik een veulen bij mijn merrie neem wil ik hem/haar zoiezo voormezelf houden

ennaile

Berichten: 422
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:28

@devon04: dat zie je niet vaak een muisgrijs paardje!
maar het is een erg mooi veulen/jaarling

Wendy31

Berichten: 183
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:40

Ik vind het wel mooi om te zien maar vind het wel beter om een rasechte fjord te fokken dan

Jilly

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:59

Sjintoo schreef:
Er zijn idd veel te veel paarden te koop. MAAR onlangs stond er in het boekje van het fjordenstamboek, dat wij 3 maandelijks krijgen in België, dat er een tekort is aan geregistreerde veulens! Dus dat daar toch wel veel vraag naar is maar een laag aanbod. Er waren er maar een stuk of 10 dacht ik vorig jaar.


Lijkt me straf... Geloof dat wij alleen al bijna aan dat aantal komen :P en het lijkt me niet zo dat wij de enige zijn die de veulens registreren!
Het probleem in Belgie is dat mensen nog steeds geen geld over hebben voor een fjord... Als je je veulen weg doet voor 150 euro ben je er inderdaad snel vanaf, maar hier wordt niet voor niets zo vaak geëxporteerd. De vraag uit het buitenland is gewoon véél groter :j

Jasmijnntje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:47

Mij lijkt het heel mooi met een beetje geluk krijg je dan de bouw van een fries en uiterlijk van een fjord. Dat zou gaaf zijn :D Ik ken er eentje en die is 1.59 geworden en dan een beetje donkerbruin.

ennaile

Berichten: 422
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:02

ik vind dit een supergaafe kruising het worden mooie dieren..