Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChelseaAyLee

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 23:52

Ay Lee 26-05-1999/13-03-2024✨️

Ze is er niet meer, mijn mooie kleine vossige propje, mijn allerbeste vriendin, mijn gouden oudje ;(

Zoveel moois heeft ze me gegeven, 20 jaar aan mijn zij gestaan en nu is ze er zomaar niet meer, wat een verdriet ;(

Zo'n bijzonder paard, niet bijzonder getalenteerd en in vergelijking met de meeste paarden door mij gekscherend een klein kort propje genoemd, maar met haar instelling kwam ze overal.

Op mijn protocol stond ooit: 'leuk paard met ruim voldoende mogelijkheden'.
En dat was wel 1 van de treffenste omschrijvingen die ik ooit heb gehoord van Lee denk ik.
'We hebben het nog nooit gedaan maar we doen het gewoon, en als ik jou onderweg dreig te verliezen duw ik je toch gewoon terug of spring ik weer onder je?'
Met recht een gouden paard dat zich in elke rol kon aanpassen en ze loste voor me op wat mij niet lukte op dat moment.

Zij heeft mij door diepe dalen zien gaan, mezelf weer zien vinden en me zien worden tot wie ik nu ben. En al die tijd was ze er voor me, en bij haar was het altijd goed.

Haar eerste 5 jaar waren niet zo goed, de omgang met mensen niet, en hoefverzorging en voeren werd ook weinig aan gedaan. Toen ik Lee en mijn inmiddels ook overleden Chels leerde kennen, renden ze weg als er mensen kwamen en hadden ze een jaar eerder een hoefsmid moeten zien.
16 jaar lang was Lee daardoor soms wat introvert en gereserveerd, dus soms wat lastig te peilen. Maar toen Chels overleed stapte ze met verve in de nummer-1-paard rol en kwam geheel uit haar schulp.

De laatste jaren wist ik precies wat Lee ergens van vond en schroomde ze niet meer om haar mening te laten blijken.
De keren dat ze vond dat ik niet op schoot op de opstapkruk en dan steeds een stapje dichterbij kwam en eindigde met mij bijna van de kruk te duwen, want het geduld was echt wel wat opgeraakt met de jaren :Y) :j

Lee had wel progressieve Ppid, laatste jaar zat ze op 2 pillen per dag, en sinds september wist ik dat ze een groeiende tumor aan haar schilklier had, maar verder deed ze het nog harstikke goed, we maakten nog regelmatig een ritje en ze was blij en tevreden.

Helaas begon Lee eind februari best rap weer af te vallen, en toen ze ook nog proppen begon te maken de tandarts voor haar gebeld.
Tot mijn schrik bleek bij de tandarts dat haar gebit in 2 maanden tijd van acceptabel naar een grote rottende stinkende bende was gegaan waar de tandarts gewoon niets meer mee kon.

Dankzij zijn eerlijke woorden dat Lee pijn stond te lijden wat enkel erger zou worden, werd in mijn ogen de beslissing wel heel makkelijk, maar helaas niet minder zwaar.
In mijn ogen laat je een dier niet uitzichtloos lijden, dan mag je als mens niet egoïstisch zijn, dat is zij ook nooit naar mij toe geweest.

Woensdag 13-03 is zij heel rustig en vredig in bijzijn van 'haar' jonkies ingeslapen
Dag Lee, run free over de eeuwige groene weide met Chels en vreet je daar maar lekker onbeperkt en ongestraft tonnetje rond.
Het was met recht een rijkdom dat ik jou al die jaren bij me mocht hebben en wat zal je gemist worden |(

Tja en hoe vat je 20 jaar samen in beeldmateriaal. De helft kan ik niet vinden, staat ergens opgeslagen. Of is dusdanig oud dat het heel onscherp is. Ik heb maar wat opgezocht en in een filmpje verwerkt voor wie het wil kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Furst
Berichten: 655
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:58

Prachtige foto’s van jullie samen. Wat een lange tijd waren jullie een team! Heel erg veel sterkte…

BigOne
Berichten: 38359
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:00

Mooi eerbetoon aan je maatje, heel veel sterkte.

miereneter

Berichten: 2573
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:16

Prachtpaard. Mooie woorden, mooie foto's. Afscheid nemen doet heel veel pijn, tot het wat slijt en de mooie herinneringen ook weer vreugde brengen. Dikke knuffel :knuffel: .

Paardenfann4
Berichten: 1358
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:19

Mooie foto's en een prachtig filmpje heb je gemaakt voor jouw lieverd. Na zo'n lange tijd samen valt het afscheid zwaar. Heel veel sterkte met het verlies van jouw kanjer :knuffel:

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 03:26

20 jaar... Wat een reis samen.
Héél veel sterkte.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:49

Jeetje, de tranen rollen over mijn gezicht...
Vorig jaar in maart ben ik plots mijn nét geen 21-jarige verloren, na bijna 17 jaar samen zijn.

Still not over her... De tranen vloeien nog vaak.
Het is echt een rouwproces waarbij je tijd moet nemen om er door te geraken.

Ik wens je veel sterkte toe, er is ook aan topic hier waar we allemaal over onze diepe momentjes praten, wees welkom, mogelijks vind je daar wat comfort <3

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:19

Heel veel sterkte!

Mooie video heb je gemaakt, het ziet er ook uit alsof jullie samen heel veel hebben meegemaakt en ook veel leuke dingen hebben gedaan.

ChelseaAyLee

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 13:23

Iedereen bedankt voor de sterkte wensen. Het blijft moeilijk om bij de paardjes aan te komen en zij is daar niet. Gelukkig heb ik 2 geweldige jonge drollen die mij toch steeds erheen laten gaan.
Rouwen gaat met ups en downs inderdaad, het ene moment gaat het wel, het andere is weer erg moeilijk. Ik had er wel heel erg vrede mee, met de tumor aan de schildklier was het uiteindelijk ook niet goed af gelopen, dus dit was precies het goede moment om erger lijden te voorkomen. Maar het blijft een enorm gemis na 20 jaar lief en leed gedeeld te hebben en zo'n band te hebben gehad.
Mi_Amore jij ook nog heel veel sterkte, soms triggert iets en lijkt de rouw in een keer weer vers.
Rouw neemt gewoon de tijd die het duurt inderdaad, en die tijd moet je het ook geven.
Ik zal eerdaags eens kijken naar dat topic, heb je misschien de naam van het topic voor mij?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18160
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:11

Sterkte, wat heb je dit mooi beschreven. Dat het dan toch ineens zo snel kan gaan hè :knuffel:

Lukasje
Berichten: 11320
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:19

Heel mooi geschreven, ik ben ontroerd! Ik wens je veel sterkte Y;(

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:19

Heel bijzonder om je verhaal te lezen en te zien. Jullie waren goud samen. Sterkte.

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:29

Zo mooi geschreven, de liefde is voelbaar. Heel veel sterkte :knuffel:

Mirjam79

Berichten: 1726
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:33

Wat een verdriet! Een bijzondere band hadden jullie. Dat zal je altijd bij blijven. Heel veel sterkte

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:21

Ach! Heel veel sterkte, wat een prachtige tijd hebben jullie samen gehad, het is natuurlijk altijd te kort, maar je hebt alles gedaan voor haar wat je kon en haar verder lijden bespaard.

_yvonne

Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:27

Wat een mooie combinatie waren jullie,,het verdriet moet vreselijk zijn, sterkte :(:)

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:20

Mooie foto's en filmpje! Ik vind haar overigens heel mooi, ik houd van robuuste paarden! 'Kort propje' doet haar geen recht imo. Zij was kennelijk het soort paard dat overal voor in is, overal voor gaat; zo'n paard dat iedereen wel zou willen hebben, maar weinigen hebben.

Heel veel sterkte met het verlies van dit bijzondere paard!

ievie

Berichten: 2227
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:34

Sterkte met het verlies van je maatje!

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 06:43

Dat is inderdaad een groot deel van je leven wat je met elkaar gedeeld hebt. Veel sterkte.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:10

Heel veel sterkte, uit de foto's zie ik een geweldige band <3

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:29

Heel veel sterkte gewenst met het afscheid van je mooie vriendin, wat een mooie lange tijd
hebben jullie kunnen genieten….

Zoolgangster

Berichten: 9688
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:57

Wat een mooi filmpje, en mooie foto's, heel veel sterkte met het moeten missen van zo'n lief paard!

ChelseaAyLee

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 01:36

Dankjulliewel voor alle mooie woorden. Met elk paard deel je wat bijzonders, maar na zo'n lange tijd ben je gewoon een eenheid. En dan is het afscheid echt heel zwaar. Maar de mooie herinneringen zijn voor altijd gelukkig.

@Hevonen ik zei het altijd als grapje, toen ik Lee leerde kennen was ze behoorlijk uit verhouding met een super kort nekje en echt een vierkant lijf. Haar rug was ook heel kort, was een crime om een zadel te vinden. Daarbij was ze behoorlijk klein, 1.56
Vandaar dat het al snel klein kort propje werd, maar echt als grapje, ik vond het zelf ook best een knap paard toen ze wat spieren kreeg en beter in verhouding kwam, maar toch is kort propje al die jaren blijven hangen :')

Ravel13

Berichten: 205
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe neem je afscheid na 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 05:53

Fijn dat je zo lang van dit paardje hebt mogen genieten . En zij van jou. Sterkte