Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:02

Het meest permacultuur is kijken naar wat er in de omgeving voorhanden is en dat gebruiken. Ik gebruik daardoor met name paardenmest compost. Want dat heb ik hier op het terrein.

haffiefreak

Berichten: 1700
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:05

Century schreef:
Kool heeft wel heel veel ruimte nodig, dat is wat minder handig in een bak.
Ik gebruik vooral compost als moestuingrond, dat werkt voor mij heel goed! Soms gemengd met molmmest (Beide zijn hier te halen in grote hoeveelheden voor weinig geld).
Maar dat is misschien wat minder permacultuur :)


Wij hebben zelf ook een compostbult.
Zit wel geiten/kippen mest in

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:24

Zolang het geen verse mest is, prima. Mijn bakken zijn ook 100% compost bovenop de laag karton/wol onderin. Heeft me vorig jaar prima resultaat opgeleverd.

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 13:33

Ik heb vanochtend wat fotos gemaakt van de (wilde) bloemen en die ik zelf geplant heb.

Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:47

Leuk Pien! Heel anders dan hier. Maar ik had wel hetzelfde idee. :D Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 15:24

Mooi. Je hebt meer van dichtbij de fotos gemaakt. Mooi hoor die closeups.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18216
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:39

Prachtige bloemen <3

Afbeelding

Mijn zoete aardappel, hoe leuk is dit ;)

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 16:45

Die zoete aardappel is heel erg leuk. Hoe kom je op het idee. Echt fantastisch. Zo grappig!

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:28

Prachtige prei zonet geoogst uit de tuin


Afbeelding

En iedereen wens ik een fijne 1 mei toe dat hier in Frankrijk gevierd wordt o.a met lelietjes van dalen geven aan mensen die aardig gevonden worden. Dus voor jullie uit de tuin . Foto vanochtend gemaakt


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18216
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:59

Zijn dat de bloemen waarvan je de zaden gewoon door de grond gemengd had Pien? Dat is dan echt een mooie mix!
De mijne zitten in wat kleinere containers en komen net een beetje op. Beetje laat misschien om bijen en vlinders aan te trekken maar we zullen het beleven.
Eindelijk een stuk bewerkt om er moestuin van te maken. Gras omgewerkt met een pikhouweel en de grootste pollen eruit gehaald.
Daarna oude paardenmest er doorheen.
En nu zit ik weer vast. Ik heb verschillende groenten gekocht die de grond in moeten maar moet uitvinden wat wel of niet bij elkaar kan.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:29

De meeste dingen kunnen prima bij elkaar hoor! Houdt vooral rekening met de manier van groeien. Wortelgroenten, stikstofvangers, grote planten zoals kolen, en energievreters.
Stikstofvangers zoals bonen en erwten kunnen eigenlijk altijd overal wel bij. Ze wortelen niet idioot en doordat ze stikstof fixeren komen ze weer ten goede aan andere planten, vooral dingen als aardappels en mais die wel een beetje extra lusten.

Hier is het zo'n nat voorjaar geweest dat een groot deel van mijn knoflook gewoon verrot is in de grond. Er kwam maar weinig op, wat opkwam was gelig en maar een handjevol die er gezond uitzien. We gaan wel meemaken of dat nog wat wordt, en anders jammer dan.
Ik heb dit jaar voor het eerst mais (popcorn), hopelijk gaan die het ook een beetje doen. Ik heb ook 2x een tray van 6 tomatenplanten gevonden bij winkels, met een kortingssticker omdat ze een beetje sneu waren. Die staan in een minikasje en doen het tot nu toe allemaal nog! Erg welkom omdat mijn eigen gezaaide tomaten heel slecht op zijn gekomen dit jaar.

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:27

Balance zoals bij heel veel mensen is het zaad (nog) niet opgekomen . Het is gewoon veel en veels te nat. Zo zonde. Hopelijk komt het nog want het was erg veel werk.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18216
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:10

Ik lees op het internet dat ik het beste eerst mulch over de toplaag kan doen nu en daar de plantjes dan inzetten zodat ze mooi vochtig blijven en het zou onkruid bestrijden. Omgooien van de grond was blijkbaar blijkbaar niet zo slim als je permacultuur nastreeft. Maar ja. Ik had gras dat al niet helemaal weg was ondanks dat er tot nu toe karton over heeft gelegen.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:21

Ik heb in eerste instantie ook alles volledig omgegooit hoor.
Meerjarig onkruid en woekeraars zijn niet onder de indruk van karton. Ik heb het daarna wekenlang zorgvuldig bijgebouden tot niets meer opkwam en dan compost en oud hout bij gemixt. Daarna heb ik de planten gezet en de ondergrond niet meer aangeraakt. Tot nu toe is het heel goed onderhoudsvrij en het groeit heel mooi dicht en met ook veel paddestoelen. Ofwel, het bodemleven lijkt er prima tevreden mee te zijn.

JudithO

Berichten: 7110
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:12

Ik heb dat vorig jaar ook gedaan. Je moet ergens beginnen. Hier ook super mooie grond nu dus dat is fijn!

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:22

Taaie rakkers zijn wel handig om te verwijderen inderdaad. Bodem komt wel weer tot rust daarna :)

Hier geen paardjes meer op de wei, en ik zit nu te twijfelen wat we met het middenstuk zullen doen.
Daar kijken we op uit vanuit het huis. Is iets van 20x 60 meter. Ik zit te denken aan gaandeweg wat rechthoekjes uit het gras halen om een stukje moestuin van te maken, en daar tussen dan gewoon het gras goed maaien als paden er doorheen.

En stukken met bloemen voor de vlinders en bijen enzo. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt, dus ik denk dat het verstandig is om (ivm uitzaaien) te kiezen voor bloemen die niet giftig zijn voor paarden?

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:36

pmarena schreef:
Hier geen paardjes meer op de wei, en ik zit nu te twijfelen wat we met het middenstuk zullen doen.
Daar kijken we op uit vanuit het huis. Is iets van 20x 60 meter. Ik zit te denken aan gaandeweg wat rechthoekjes uit het gras halen om een stukje moestuin van te maken, en daar tussen dan gewoon het gras goed maaien als paden er doorheen.

En stukken met bloemen voor de vlinders en bijen enzo. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt, dus ik denk dat het verstandig is om (ivm uitzaaien) te kiezen voor bloemen die niet giftig zijn voor paarden?


Wij hebben ook een weide van om en nabij 5000m2 waar we niets anders mee doen dan paadjes in maaien en genieten van het feit dat er elk jaar meer biodiversiteit in komt. Elk jaar weer een nieuw soort plantjes en elk jaar weer een bijzondere vlinder of bij erbij. En sinds dit jaar ook een koppel patrijzen <3 Het was een oude paardenweide waar weinig anders meer groeide dan zuring, duizendblad en Jacobskruiskruid. Maar niks doen (anders dan een handje inheemse zaden op molshopen gooien) lost ook een hoop op.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:07

Hier worden stukken waar je niets mee doet snel overwoekerd door bramenstruiken helaas, dus daar wordt het niet beter van :+ het valt ook niet mee om dat weer weg te krijgen.

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:41

Nou ik weet niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen om er geen JKK meer uit te trekken want toen we hier kwamen in 2008 was het 90% JKK en Bereklauw.... de JKK is bijna weg. Nu is het vooral veel boterbloem. Op het moment doe ik er niks aan, nog teveel andere klussen te doen.

Er zitten hier sowieso konijntjes, af en toe een haas, zwaluwtjes, fazanten (de 5 kuikens van vorig jaar zie ik ook nog af en toe langslopen) en dat soort grut. Even kijken wat we verder doen want niks er aan doen lijkt me geen goede optie, aangezien het lange gras dan wel weg zal gaan rotten van het najaar en het dan een smerige boel wordt...?

Denk even kijken of we de boel zelf maaien of er een schapenhouder blij van wordt ergens van de zomer als het broeden voorbij is.

Vooralsnog lukt het niet om de mini trekker te starten.... vorig jaar of 2 jaar geleden nog een nieuwe accu in gegaan maar het lijkt alsof die nu alweer dood is -O-

Iemand toevallig een tip voor een goed bloemenmengsel voor vlinders enzo, zonder voor paarden giftige planten....?

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:43

Crudthoeck heeft een paardenmengsel.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:19

pmarena schreef:
Nou ik weet niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen om er geen JKK meer uit te trekken want toen we hier kwamen in 2008 was het 90% JKK en Bereklauw.... de JKK is bijna weg. Nu is het vooral veel boterbloem. Op het moment doe ik er niks aan, nog teveel andere klussen te doen.

Er zitten hier sowieso konijntjes, af en toe een haas, zwaluwtjes, fazanten (de 5 kuikens van vorig jaar zie ik ook nog af en toe langslopen) en dat soort grut. Even kijken wat we verder doen want niks er aan doen lijkt me geen goede optie, aangezien het lange gras dan wel weg zal gaan rotten van het najaar en het dan een smerige boel wordt...?

Denk even kijken of we de boel zelf maaien of er een schapenhouder blij van wordt ergens van de zomer als het broeden voorbij is.

Vooralsnog lukt het niet om de mini trekker te starten.... vorig jaar of 2 jaar geleden nog een nieuwe accu in gegaan maar het lijkt alsof die nu alweer dood is -O-

Iemand toevallig een tip voor een goed bloemenmengsel voor vlinders enzo, zonder voor paarden giftige planten....?


Boterbloem eten schapen ook niet :Y)
Als je daar vanaf wil zal je toch moeten maaien. Het natte voorjaar helpt ook niet.

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:40

Natte gras dat gaat rotten valt hier heel erg mee, het wordt wel een dikke laag dus lastig maaien (rondom de bomen in het voedselbos heb ik veel gras). Dit jaar gaan we rondom de bomen ook veel vaker maaien, daar kwamen we gewoon niet aan toe.

Ik zou wel proberen om de jkk onder controle te houden, desnoods door de bloemknoppen af te knippen voor ze in zaad gaan (in een plastic zak afvoeren want ze gaan daardoor juist nog extra snel in zaad).

Cruydthoek inderdaad, of De Bolster die heeft biologisch zaad. Niet specifiek geschikt of ongeschikt voor paarden, maar voor zover ik weet laten paarden de voor hun giftige planten normaal gesproken staan.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:39

Wat we hier doen is bij de wekelijkse paadjesmaaibeurt 15 cm naast het pad maaien (en het maaisel wegharken om het weiland te verschralen, maar daar moet je maar net zin in hebben. Nu ik geen paard meer heb, is dit mijn monotoon werk/relaxmoment). Zo werken we in een jaar het hele weiland door, maar is het nooit kaal. JKK wordt echt per jaar minder.

pmarena

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:00

Ja daarom, ik vind het ook zonde om nu weer het JKK de overhand te laten nemen terwijl we het juist goed onder controle hebben. Boterbloem is vooral erg op de dijkwei altijd. Maar daar ga ik me niet druk over maken, we gaan na het broedseizoen wel een keer de boel kort maken op de 1 of andere manier.

Ervaring van de jaren leert dat in het voorjaar eerst de boterbloem de boel domineert. En dat het daarna overgenomen wordt door de bereklauw en fluitenkruid := Maar staat ook zat gras.

Dit is nu het middenstuk van de wei achter het huis:

Afbeelding


Ik twijfel een beetje wat we er nu mee zullen doen, nu er geen paardjes op lopen.
Zo laten, lekker de natuur een beetje zijn gang laten gaan.

Het geheel inzaaien met een bloemen mengsel voor de bijen en vlinders.

Of dus rechthoekige moestuinbedjes maken, onderbroken door gras paden en bloemen bedjes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37408
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:31

En van alles wat? Stukjes ruw laten met paden erdoor heen en een stuk moestuin? Eventueel een vennetje uitgraven?

Hier is het kwa moestuin niet te doen zonder omspitten helaas -O- voorbereiding is wel afdekken. Maar daarna moet het om omdat het gras te hard groeit en er meteen weer doorheen komt. Ik hoop op termijn wel zonder spitten te kunnen,

Mijn fruitstruiken en bomen plant ik wel door alleen de aarde/klei te splitsen. Stukken ongemaaid wordt steeds kruidenrijker en bloemiger. In het najaar gaat het een keer kort en in het voorjaar ook. Daarna mogen die stukken groeien wat ze willen.

Het wordt langzaam een mooie mix tussen eten, bloemen, struik en laat maar gaan.veel insecten en beestjes inmiddels